Strategická neschopnost, nebo neochota?
Žena vylije na kuchyňskou linku kečup a požádá svého partnera, ať ho setře. Pak sleduje, jak si s tímto úkolem dotyčný poradí. Jaký je cíl? Takzvaná #ketchupchallenge , která má na TikToku už téměř půl miliardy zhlédnutí, testuje muže, jak si dokážou poradit se zdánlivě banálním úkolem. Pro některé je totiž velmi problematický, na což právě výzva poukazuje.
Například v jednom z nejpopulárnějších videí tak vidíme muže, který začne zmateně kečup stírat rukou. Další muž ho pak rozpatlá všude kolem.
Že setřít kečup z linky umí i malé dítě? Výzva ukazuje na širší problém, kterým je nerovnoměrně rozdělená péče o domácnost, která častěji dopadá na ženy, což muži považují za samozřejmost. Často může jít o – byť neúmyslnou – taktiku nazvanou strategická neschopnost.
Neschopnost jako zbraň. Manipulativní technika nutí ženy uklízet i pečovat |
Přestože každý dospělý zvládne nakoupit, uvařit, vyprat si prádlo nebo se postarat o děti, zejména muži na to ve vztahu často rádi zapomínají. A to jen proto, že se jim dané úkoly prostě dělat nechce a předpokládají, že se o ně postará žena jako někdo, kdo má dělat domácí práce.
Že břemeno domácích prací dopadá z větší části na ženy, ačkoli nejsou výhradně v domácnosti a rovněž pracují, ukázalo mnoho výzkumů. Třeba podle Indexu genderové rovnosti EIGE se vaření a péči o domácnost denně věnuje zhruba padesát procent obou pohlaví. Jakmile jsou však muži a ženy ve vztahu, misky vah se vychylují: denně uklízí 65 procent žen a pouze 32 procent mužů. Pokud mají děti, jde pak o 72 procent žen a 35 procent mužů. Právě i na toto nerovnoměrné rozdělení má výzva poukazovat.
Single ženy jsou šťastnější než ty vdané. Manželství prospívá hlavně mužům |
Podobné výzvy a videa mají za cíl zviditelnit koncepty jako druhá směna nebo emocionální práce, kterou ženy vykonávají ve vztazích a v domácnostech. Výzkum Paula Dolana, který uvádí, že nejšťastnější ženy jsou single a bez dětí, tak v těchto výzvách nabývá nový rozměr.