Smetana, folklor, nebo pop?
Klára Boudalová, vedoucí a lektorka projektu Hudba do škol se v České filharmonii věnuje i dalším edukačním projektům.
Co byste řekla tomu, kdyby se přestal vyučovat Smetana a ve vyučování by se poslouchala jen populární hudba, maximálně folklor?
Myslím si, že nejdůležitější je poslouchat hudbu krásnou. V hudební výchově jde o výchovu k estetice. K rozlišování dobrého od špatného, kvalitního od méně kvalitního, zkrátka kultivaci posluchače. Učitel hudební výchovy musí mít hudbu rád, musí o ní mluvit s láskou a radostí – a tu pak dětem předá. Pro každého existuje nějaká hudba. Klasika samozřejmě člověka neuvěřitelně obohatí, to říkám za celou filharmonii, ale pokud si najde jinou hudbu, která na něho působí tak, že z něho dělá lepšího člověka, pak patří do hudební výchovy.
Má se podle vás hudební výchova známkovat?
Známkování je samozřejmě obecně velice sporná záležitost. A v rámci hudební výchovy vlastně absolutně nechápu, co tam známka dělá. Nemáme se učit pro jedničku, máme se učit, protože nás to obohacuje.