Neděle 25. září 2022, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. září 2022 Zlata

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Údolím Ohře za starých časů. Bez drátů a vlevo

Seriál
Dnes vám ukážeme Podkrušnohorskou magistrálu mezi Karlovými Vary a Kláštercem nad Ohří, ovšem v podobě, jak vypadala téměř před dvaceti lety. Po slavné trati projedeme ještě bez trakčního vedení a vlevo. Unikátní záběry natočil v červnu 2004 bývalý strojvedoucí Jindřich Nový.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa trati mezi Karlovými Vary a Kláštercem nad Ohří

Železnice z Karlových Varů do Klášterce nad Ohří je původní součást Buštěhradské dráhy. Dnes je celá trať (Chomutov–Cheb) označena číslem 140. Úsek, který dnes projedeme, vznikl v letech 1871–1872.

Takzvaná Podkrušnohorská magistrála byla nejdůležitější železniční tratí severních Čech. V první řadě se po ní vozilo uhlí ze sokolovského a chomutovského revíru, jezdily tu ovšem i osobní vlaky s lázeňskými hosty do Karlových Varů. Město mělo kdysi přímé rychlíkové spojení třeba s Vídní, Paříží nebo s belgickým Ostende.

Lokomotiva řady 781, známý Sergej, ve stanici Karlovy Vary,  před rokem 1989

Doprava na trati byla tak mohutná, že trať musela být mezi Chebem a Chomutovem záhy zdvoukolejněna. V roce 1923 přešla Buštěhradská dráha do rukou československého státu a po roce 1938 připadla celá Podkrušnohorská magistrála Německu.

Hned po roce 1945 se začalo uvažovat o elektrifikaci. Jenže myšlenky byly daleko rychlejší než činy. První úsek mezi Sokolovem a Chebem se trakčního vedení dočkal teprve v roce 1968, další byla část mezi Sokolovem a Karlovými Vary (1983) a v roce 1991 úsek mezi Chomutovem a stanicí Kadaň-Prunéřov.

Pro jízdu na zbývající části tratě se ale stále muselo přepřahat. Uhelné vlaky tam dlouhé roky vozily dvojice nejsilnějších lokomotiv, ruské Sergeje. Tento úsek byl zajímavý i tím, že tu stále panoval levostranný provoz a bylo to také království mechanických návěstidel. Tento stav skončil v roce 2006, kdy se mezi Karlovými Vary a Kadaní-Prunéřovem objevily dráty.

Úsek mezi Karlovými Vary a Kláštercem nad Ohří si můžete projet za pouhé 3 a půl minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Proti proudu času, po proudu Ohře

My se ale přeneseme do roku 2004, ještě před elektrizaci Podkrušnohorské magistrály. Díky emeritnímu strojvedoucímu Jindřichu Novému máme jedinečnou možnost spatřit trať mezi Karlovými Vary a Kláštercem nad Ohří ještě v původním stavu. 

Vlakem Českých drah vyrážíme ze stanice Karlovy Vary. Má smysl popisovat turistická lákadla tohoto lázeňského města? Předpokládáme, že jej zná naprosto každý. Ale abychom zachovali štábní kulturu, tak alespoň stručně: kolonády, léčivé prameny, rozhledny, nespočet vyhlídek a altánků, dvě pozemní lanovky a jedna nedokončená. Ale najdete tu také Muzeum Karlovy Vary nebo na druhé straně Ohře muzeum známé sklárny Moser.

Turistické cíle podél trati 140

Na chomutovském zhlaví stanice Karlovy Vary mineme odbočku tratě na karlovarské Dolní nádraží a dál do Mariánských lázní (projeli jsme ji zde). Další zastávka jsou Dalovice. Odsud vychází horská lokálka do Merklína. Nedaleko od stanice je volně přístupná botanická zahrada tamní střední zemědělské školy. Na 8 000 metrech čtverečních najdete víc než 250 druhů rostlin.

Za Dalovicemi projedeme místo, kde se o 14 let později, v roce 2018, sesune násep a jehož oprava bude trvat téměř tři roky. V tuto chvíli ale o problému zatím nikdo nic netuší.

Ze stanice Hájek si můžete vyšlápnout do zdejší obory. Ve třech sekcích zde žijí mufloni, daňci a divoká prasata. Kolem vede naučná stezka. K jejímu začátku to je od nádraží jen dva a půl kilometru.

Další stanice je Ostrov nad Ohří. Přímo za nádražní budovou kdysi začínala dnes už zaniklá trať do Jáchymova (věnovali jsme se jí zde). Ve městě si můžete prohlédnout tamní klášterní areál, renesanční zámek, zámecký park s letohrádkem nebo dům kultury, postavený v duchu socialistického realismu.

Pokud se vydáte po bývalé trati do Jáchymova, hned za Ostrovem se nachází nechvalně známá Rudá věž smrti. Ta sloužila v letech 1951–1956 jako třídírna uranové rudy v komunistickém pracovním táboře Vykmanov II.

Dostáváme se do další zajímavé stanice, do Vojkovic nad Ohří. Tady začíná devět kilometrů dlouhá železniční trať do lázní Kyselka. Původně sloužila jako klasická dráha s osobní dopravou, od roku 1935 jen jako vlečka ke stáčírně minerální vody Mattoni. Dlouhá léta chátrala a už to vypadalo, že skončí definitivně. V roce 2012 se ale pravidelné nákladní vlaky na koleje v Kyselce vrátily. My však z vlaku vidíme koleje ještě zarostlé travou.

Do Kyselky se dostanete také od nádraží ve Vojkovicích. Po červené turistické značce je to podél Ohře sedm kilometrů. V cíli na vás čeká třeba Mattoni Muzeum a řada pozoruhodných staveb, některé bohužel ve velmi špatném stavu.

Stanice Vojkovice nad Ohří počátkem 90. let 20. století

Krajem zaniklých hradů

Za Vojkovicemi začínáme míjet znaky pokroku, dělníci tady právě vztyčují sloupy trakčního vedení. Překonáváme Ohři a po chvíli projíždíme stanicí Stráž nad Ohří. Pokud by zde náš vlak zastavil, měli byste hned několik možností k výletu. V první řadě byste mohli navštívit Horní Hrad, Hauenštejn. Památku, jejíž počátky sahají do 13. století, obnovuje v posledních desetiletích vlastními silami soukromý majitel. Od nádraží po modré turistické značce u něj budete po čtyřech kilometrech.

Podívat se můžete také na nedalekou zříceninu hradu Himlštejn. Z něj se ovšem dochovaly jen zbytky obvodových zdí. Z nádraží to je jen dva a půl kilometru po zelené.

Turistické cíle podél trati 140

Hluboké údolí Ohře je protkáno ruinami starých hradů. Další dva můžete navštívit ze stanice Perštejn. Stejnojmenná zřícenina je opět na druhé straně řeky a opět je to jen dva a půl kilometru. Tentokrát ovšem po modré turistické značce.

Druhým hradem je majestátní Šumburk. Stejně jako většina okolních staveb byl postaven v gotickém slohu. V polovině 16. století ale vyhořel a už nebyl nikdy obnoven. K Šumburku se z Perštejna vydejte po žluté značce (4,5 km).

Přes další ocelový most opět přejíždíme Ohři a už je tu konec naší cesty časem, stanice Klášterec nad Ohří. Také toto město stojí za návštěvu. Víte třeba, že i v Klášterci najdete léčivé prameny a malé lázně? V místním zámku mají expozici porcelánu, okolo se rozléhá krásný zámecký park a nedaleko je otevřeno muzeum starožitných hodin.

I po elektrifikaci se v Klášterci nad Ohří občas potkají motorové vozy. Na snímku historické stroje M240.0100 Český drah a M131.1513 společnosti Loko-Motiv Výtopna Křimov, 21. 7. 2018

Pokud byste neměli dost hradních zřícenin, přejděte Ohři na druhý břeh a vydejte se k ruině hradu Egerberk. Trasa od nádraží po zelené a červené značce je dlouhá necelých pět kilometrů.

S Buštěhradskou dráhou se rozhodně neloučíme, v některém z dalších dílů se vydáme i z Klášterce dál do Chomutova nebo naopak úplně na opačnou stranu až k hranicím se Saskem.

Autor:
  • Nejčtenější

Neuvěřitelný příběh ostrova Nauru. Bohatství přivedlo místní na mizinu

Od objevení Příjemného ostrova a vzniku jednoho z nejbohatších států světa až k úplné bídě a totálnímu zničení všeho...

Démoni, UFO, pokusy nacistů. Polský Křivý les je záhada z druhé ruky

Pokroucené kmeny borovic tu vypadají, jako by je všechny najednou deformovala nějaká neznámá síla. Snad exploze nějaké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tajemství přehrad: Žermanickou nádrž chrání hráz před hrází

Seriál Dnes se podíváme na vodní dílo na řece Lučině, které zásobuje průmyslovou vodou ostravskou Novou huť a Biocel Paskov....

Divoké hory bez lidí i turistických značek. Lowcost Arménie vás překvapí

Cesty do neznáma na jiný kontinent nemusí být notně drahou záležitostí. Pokud je člověk ochotný vzdát se na pár dnů...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lodí na Titovy ostrovy v Chorvatsku. Jugoslávský prezident Brijuni miloval

Čeští turisté se dělí na ty, co chorvatský Jadran milují, a na ty, kteří ho nemohou vystát. A že by se někdo přesunul z...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

VIDEO: Kánoí po české Amazonce. Ploučnici chybí už jen krokodýli a malárie

Česká Amazonka. To je asi nejvýstižnější název pro nenápadnou řeku Ploučnici, kterou proslavil Pekelný jícen, Hromová...

Očima šotouše: Nejhezčí fotografie nákladních vlaků získaly vouchery

Srpnová výzva fotografické soutěže pro milovníky železnice byla tentokrát určena nákladním vlakům. Vy sami jste měli...

Tajemný ostrov i vzácné rostliny. Objevte krásy soutoku Vltavy a Sázavy

Soutoky bývaly v dávné minulosti jakési křižovatky cest. Údolí řek bývala jasnou orientační linií v krajině a vedly...

Konec autostopu v Čechách. Nahradil ho telefon, říká cestovatel Cempírek

Premium Stopaři zřejmě vymřeli. Proč ze silnic fenomén uplynulých dekád postupně zmizel? Spisovatel Jan Cempírek autostopem...

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...