Středa 27. října 2021, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. října 2021 Šarlota, Zoja, Zoe

Na co zírá mašinfíra: Trať z Rakovníka do Mostu se vyhýbá tajemné lokalitě

Seriál
Dnešní Mašinfíra se vypraví na více než 70 kilometrů dlouhou cestu ze Středočeského do Ústeckého kraje. Regiosprinterem společnosti Die Länderbahn CZ projedeme malebnou trať 126 z Rakovníka do Mostu. Jednomu místu se velkým obloukem vyhneme, a sice tajemným Kounovským kamenným řadám.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv
Mapa trati 126 z Rakovníka do Mostu

Mapa trati 126 z Rakovníka do Mostu

Dnešní trať 126 mezi Rakovníkem - Louny a Mostem se skládá ze dvou historických částí. Koncesi pro první část, z Rakovníka do Loun, získala v roce 1901 stejnojmenná soukromá společnost. V jejím čele stáli Josef Čermák, továrník a starosta Rakovníka nebo Valentin Stopka, notář a starosta Loun. 

Účel dráhy byl jednoduchý. Jednak propojit tato dvě velká města, jednak vydělat na přepravě severočeského uhlí do jižních Čech. Právě úsek mezi Louny a Rakovníkem totiž chyběl k propojení Rakovnicko-protivínské dráhy s drahou Pražsko-Duchcovskou.

Složité bylo trasování tratě. První pochůzky se uskutečnily už v roce 1899. Původně se jednalo o tom, že se koleje zcela vyhnou Domoušicím a povedou přes Lhotu pod Džbánem. Ze záhadných důvodů byla nakonec zavržena i nejkratší varianta přes náhorní plošinu Roviny, která by ovšem přetínala jedno z nejtajemnějších místu u nás, Kounovské kamenné řady.

Kounov, nejtajemnější místo Česka

V roce 1934 objevil kounovský učitel Antonín Patejdl severně od Kounova podivné řady z velkých kamenů. Ukryté v lese, rozprostřené na ploše několika hektarů, vytvořené z tisíce kamenů. Řady se táhnou v délce několika set metrů téměř rovnoběžně a téměř přesně ve směru od severu k jihu.

Záhadné kamenné řady u Kounova. Na lokalitě o rozloze zhruba 11 hektarů se...

Jsou záhadné kounovské řady pravěkým chrámem, pohanským kalendářem, nebo pouhým systémem polních mezí? Toto tajemství zatím nikdo spolehlivě nerozluštil.

Tuto lokalitu trať obchází složitými oblouky přes Domoušice, dráha je tak o téměř deset kilometrů delší. Proč se pro tuto variantu projektanti rozhodli a jestli měli z Kounovských řad respekt, se už asi nedozvíme. V každém případě první vlaky se po trati rozjely v roce 1904.

Druhá část naší cesty z Loun do Mostu vede po historické dráze Pražsko-duchcovské, která fungovala už od roku 1874. V roce 1918 přešel provoz pod ČSD. Další podstatnou změnou byl prosinec 2019, kdy provoz začala zajišťovat soukromá společnost Die Länderbahn CZ.

Cestu z Rakovníka do Loun můžete absolvovat za pouhé 4 minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Po lokálce do Loun

Naší cestu na sever začínáme ve stanici Rakovník, velké železniční křižovatce, odkud se můžete vydat hned do pěti směrů: do Lužné u Rakovníka, do Berouna, do Kralovic, do Bečova nad Teplou a do Loun. My si vybíráme poslední možnost.

Historické město samozřejmě stojí za důkladnější prozkoumání. Nabízí se třeba návštěva středověké Pražské brány, Muzea TGM nebo zbytků židovské čtvrti s proslulým Samsonovým domem.

Turistické cíle Mezi Rakovníkem a Louny

Na trati nejprve mineme odbočku tratě do Kralovic a potom už vyrážíme z města. První stanicí jsou Chrášťany. Touto obcí jsme už jednou vlakem projížděli, a to v díle věnovaném Kolešovce, muzejní trati 125 (zde). Tehdy jsme však stavěli v zastávce Chrášťany.

Zajímavé je, že se společnost Dráha Rakovník - Louny nikdy nedomluvila na napojení s tratěmi Buštěhradské dráhy, které jejich koleje křížily. Na dráze 126 tak vznikla výjimečná situace. Nejprve mimoúrovňově křížíme Kolešovku a za stanicí Svojetín přejíždíme také trať do Chomutova.

I v Kounově máte několik možností k výletu. Buď se můžete vydat na jih, do samotné obce, kde je expozice Kounovských kamenných řad, nebo se otočte k severu. Na úpatí kopce Špičák můžete v lese objevit hned několik kamenných menhirů.

K nejtajemnějšímu místu u trati je to nejblíž ze stanice Mutějovice. Po žluté turistické značce je to od nádraží slabé dva kilometry. Pokud se vydáte po stejné značce na druhou stranu, čeká vás po jednom kilometru zřícenina hradu Džbán.

Prozkoumat můžete také zaniklou vlečku k bývalému uhelnému dolu Perun. Ten zanikl v polovině šedesátých let 20. století. 

Za Mutějovicemi náš Regiosprinter projede jediný tunel na trati, 105 metrů dlouhý tunel Džbán. Navzdory složitému terénu jich projektanti více nenaplánovali.

V Domoušicích na nás čeká tamní barokní zámek, který si ovšem můžeme prohlédnout jen zvenčí, ale hlavně výchozí bod k cestě na další zříceninu, tentokrát hradu Pravda s monumentálním hradním příkopem. Po žluté značce jsou opět necelé dva kilometry.

Nádraží v Rakovníku na začátku 20. století

Nádraží v Rakovníku na začátku 20. století

Ze zastávky Solopysky se můžete vypravit po zelené značce do Ročova. Přímo v obci bylo v roce 2012 otevřeno malé chmelařské muzeum, když popojdete ještě o kilometr dál, objeví se před vámi monumentální areál barokního augustiniánského kláštera Nanebevzetí Panny Marie. Klášter se bude ještě dlouho opravovat, komunisté jej totiž v padesátých letech změnili na věznici, pak na kasárna a nakonec na dětskou psychiatrickou léčebnu. 

V Opočně u Loun si můžete prohlédnout areál slovanského hradiště a projít se do nedalekého Jimlína, kde stojí původně gotický hrad přebudovaný na barokní zámek. Nový Hrad nabízí návštěvníkům několik prohlídkových tras, tři nádvoří a vyhlídkovou věž.

Ve stanici Louny předměstí vlaky nestaví od roku 2017. Hned za ní je takzvaný lounský triangl. Ten umožňuje přímo jízdu z Rakovníka jak do Loun, tak do Postoloprt.

V Lounech je železnice častou náhradou městské dopravy, vždyť není divu, jen na rakovnické trati leží hned tři stanice - Louny město,Louny střed a Louny. Ať vystoupíte v kterékoli, jděte si město prohlédnout, nenápadnou perlu české architektury.

Už zdálky uvidíte nad městskými domy čnít kostel sv. Mikuláše, při cestě do centra objevíte také hradby a několik bašt, projdete monumentální Žateckou bránu, unešeni budete jednoduchými liniemi Galerie Benedikta Rejta a určitě nevynecháte ani dům Sokolů z Mor, dnešní sídlo oblastního muzea.

Úvrať a šup do Mostu

V Lounech čeká motorovou jednotku Die Länderbahn CZ úvrať, mění směr jízdy a vyráží stejnou cestou, jako přijela. Ovšem s jedním rozdílem, tentokrát nejede vlevo do Rakovníka, ale vpravo do Mostu.

Za rozdvojením tratí přejedeme most přes Ohři a o chvíli později také hranice Českého Středohoří. Ze zastávky Dobroměřice se můžete vydat na Červený vrch k Ejemově chatě s rozhlednou Stříbrník z roku 1911. Čekají na vás úchvatné výhledy na okolní vrcholy, včetně legendárního vrchu Raná.

Turistické cíle mezi Louny a Mostem

Ostatně Ranou, Mekku českého plachtařství postupně objedeme ze tří stran a opustíme ji až ve stanici Břvany. Ze Břvan můžete zamířit i do Počerad a projít si dnes už zaniklou trať do Havraně a Vrskmaně (psali jsme o ní zde).

Pomalu se blížíme k cíli dnešní cesty, k městu Most. Za stanicí Bečov u Mostu se napojujeme obrazně řečeno na železniční magistrálu. V jednom místě se k naší trati připojuje Švestková dráha AŽD z Čížkovic (projeli jsme ji zde) a dvojkolejná trať z Počerad. Až do stanice Obrnice tak vedle sebe vedou hned čtyři koleje.

V Obrnicích vede doprava původní Pražsko-duchcovská dráha na Bílinu a doleva její odbočná část do Mostu. Projedeme kolem proslulého sídliště Chanov a už nás zdálky vítá hrad Hněvín, dominanta města Most.

Mostecké nádraží je v celém Česku absolutní raritou. Setkává se zde celkem pět různých osobních dopravců (ČD, GWTR, Die Länderbahn CZ, RegioJet a AŽD). O dlouhé nákladní vlaky tu také není nouze.

Původní nádraží v Mostě. Kvůli těžbě uhlí bylo po roce 1979 zbouráno.

Původní nádraží v Mostě. Kvůli těžbě uhlí bylo po roce 1979 zbouráno.

O turistických lákadlech severočeského Mostu jsme už psali několikrát, a tak alespoň ve zkratce. Přesunutý Děkanský chrám Nanebevzetí Panny Marie, hrad Hněvín, Oblastní muzeum a galerie s výstavou 150 let železnice na Mostecku, planetárium nebo rozhledna Šibeník. 

V osobním vlaku společnosti Die Länderbahn CZ jsme ujeli 73 kilometrů a z Rakovníka do Mostu jsme dorazili za 1 hodinu, 40 minut.

Autor:

Hroši v ZOO Dvůr Králové

Sledujte online přenos z unikátní expozice hrochů v ZOO Dvůr Králové. V největší expozici ve střední Evropě žije 6 hrochů - samec, dvě samice a tři mládata.

Další zajímavé nekonečné přenosy najdete na Slow TV iDNES.

  • Nejčtenější

Svoboda v obytné dodávce. Tříčlenná rodina sedmý měsíc křižuje Evropu

Když je nevlídno, jeď na jih. Když je na jihu moc horko, zamiř na sever. Takové je nomádské pravidlo. Na jaře jsme...

Ze safari v Keni se stává bezohledný masový hon na divoká zvířata

Safari v Africe patří bezesporu k jednomu z největších lákadel masového turismu v Africe. Návštěvníci přírodní...

Nejzajímavější mosty světa. Na tyto stavby nikdy nezapomenete

Premium Silniční, železniční i pěší. Lanové, kamenné i skleněné. Ve světě stojí tisíce mostů, které slouží nejen jako klíčové...

Stal jsem se zajatcem Kavkazu. Gruzie si získá každého upřímného tuláka

Volnost, hory, batoh na zádech a spousta krásného vína. Gruzie nabízí silné zážitky, které důkladně otřesou duší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Finsko v Česku. Rašeliniště kolem Kladské jsou nejkrásnější na podzim

Obyvatelé Kladské říkají, že zdejší krajina je nejkrásnější v říjnu. V té době se všechny stromy barví do žluta a...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Netradiční výlet. V muzeu Dinosauria zažijete opravdovou cestu do pravěku

Unikátní výlet do historie naší planety nabízí návštěvníkům nová turistická atrakce v Praze. Dinosauria Museum Prague...

Středomoří v Česku si užijete i na podzim. Pálava je místo políbené sluncem

Pokud si chcete užít nádhernou přírodu středomořského rázu, aniž byste překročili hranice sousedních států, vyrazte na...

Legendy nelhaly. Jízda Slovenskou strelou je opravdový předválečný luxus

Po mnoha desetiletích se česká železnice dočkala znovuzrození největší legendy: Slovenské strely. Motorový vůz z roku...

Putování po Česku. Starobylá, tajemná i kuriózní. Vysočina láká turisty

Premium Kromě Prahy a přilehlého Středočeského kraje je v České republice už jen jediný kraj, jenž se nedotýká státní hranice....

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Iluze dostatku. Obchody v Británii zakrývají prázdné regály fotografiemi

Potěmkinovy regály. Tak by se dal v kostce popsat jev, jehož jsou v posledních týdnech svědky zákazníci v britských...