Na co zírá mašinfíra: Projeďte se Českým rájem okolo Trosek až k hoře Tábor

Seriál
Seriál Na co zírá mašinfíra po čase zavítal do Českého ráje. Motorovým vozem 810.604 turnovského Kolej-klubu projedeme přímo pod pískovcovými věžemi Hruboskalského skalního města. Vyrazíme z Turnova a pod stálým dohledem hradu Trosky vystoupáme až na Kozákovský hřeben a končíme pod horou Tábor v Lomnici nad Popelkou.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa tratě mezi Turnovem, Libuní a Lomnicí nad Popelkou

Naše dnešní cesta vede po dvou historických drahách. Začínáme na nádraží v Turnově na dnešní trati s číslem 041. Úsek, který budeme projíždět, vybudovala společnost Místní dráha Jičín–Rovensko–Turnov. Osmnáctého října 1903 z Jičína v 10 hodin vyjel slavnostně ozdobený vlak s osmi vozy, pravidelný provoz s cestujícími začal o den později.

Přestože trať vedla příznivým terénem, nevyhnula se ani větším stavbám. Kupříkladu mezi Rovenskem pod Troskami a zastávkou Ktová musely být navršeny vysoké náspy a vystavěn most přes říčku Veselku.  

To druhá část, která vede po současné trati 064, je spíše horského charakteru a chybělo málo, aby byla vybavena ozubnicí. Úsek mezi Libuní a Lomnicí nad Popelkou je součástí někdejší místní dráhy Sudoměř–Skalsko–Stará Paka. Tato trať přes Mladou Boleslav byla uvedena do provozu v roce 1906 a kraj kolem Lomnice nad Popelkou spojila se světem. Tamní textilní průmysl se konečně nemusel spoléhat na povozy a dostavníky.

Za celou historii obou tratí nikdy neexistovalo přímé spojení Turnova s Lomnicí nad Popelkou přes Libuň. Turnovský Kolej-klub ale přišel s myšlenkou tento spoj poprvé po 120 letech zrealizovat. O letních prázdninách proto začal v této relaci jezdit víkendový turistický vlak.

Cestu mezi Turnovem a Lomnicí nad Popelkou můžete projet i za 4 minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Do Českého ráje cesta příjemná je...

Cestu motorovým vozem řady 810 v barvách ČSD začínáme ve stanici Turnov. Od nástupiště ovšem odjíždíme nečekaným směrem, dozadu. Úvrať pro jízdu do Libuně je pozůstatkem historie.

Jak jsme psali výše, trať z Jičína vlastnila společnost Místní dráha Jičín–Rovensko–Turnov, kdežto koleje u hlavního turnovského nádraží patřily konkurenci, společnosti Jiho-severoněmecké spojovací dráhy.

Cestující z Jičína proto vystupovali na zvláštní koleji u samostatné výpravní budovy. K vlakům do Liberce, Semil nebo do Prahy se dostávali po železné lávce. Teprve po zestátnění obou drah v roce 1910 mohly spoje z Jičína zajíždět až před hlavní nádražní budovu. Úvrať ovšem zůstala.

Turistické cíle mezi Turnovem a Libuní

Historické město Turnov si rozhodně nesmíte nechat ujít. Navštívit můžete Muzeum Českého ráje s replikou unikátního Kamenářského domu, který v 70. letech 20. století zbořili komunisté kvůli stavbě budovy telekomunikací. 

Pouhé dva kilometry od nádraží (po červené turistické značce) stojí hrad Hrubý Rohozec, o další kilometr a půl dál potom skanzen Dlaskův statek v Dolánkách.

Po úvrati náš vlak už pokračuje správným směrem. Za ocelovým mostem přes Jizeru je zastávka Turnov město. Jen pár set metrů od ní je unikátní židovský hřbitov, který je dnes schován pod mostem silnice I/35. Zastávku Turnov město můžete také využít pro začátek výšlapu do skal, k symbolické Bráně Českého ráje nebo na vyhlídku Hlavatice (1,5 km). Pokud budete pokračovat po červené značce, dojdete po chvíli také ke skalnímu hradu Valdštejn.

Přijíždíme do zastávky Karlovice-Sedmihorky. V parném létě si můžete odskočit vykoupat se do známého rybníka Bažantník nebo opět vyrazit do skal. Třeba k Arboretu Bukovina.

Kam zajít ze stanice Hrubá skála, asi nemusíme ani radit. Jak sám název napovídá, nad kolejemi se tyčí stejnojmenný hrad. A koho nezajímají hrady, ale zábava, doporučujeme obrátit se ke skalám zády a po necelém kilometru dojít k zábavnímu areálu Šťastná země. Zaručujeme, že svoje děti zahlédnete až za několik hodin. 

Kdo má rád československé motocykly značek ČZ a Jawa, musí vystoupit v zastávce Borek pod Troskami. Přímo u kolejí je v sezoně otevřeno Motomuzeum.  Borek je také to pravé místo k výletu na hrad Trosky, které sledujeme téměř od Turnova. Od nádraží je to po modré 2,5 kilometru. Z vyhlídek na skalních ostrozích Panna a Baba budete mít Český ráj jako na dlani. Ještě blíž to pak budete mít k Troskám z další zastávky Ktová (2,2 km po zelené).

Rovensko pod Troskami se může chlubit malebnou stanicí. Není divu, místní radní na stavbu dráhy přispěli nemalou částkou, a tak chtěli po projektantech něco více než pouhou zastávku.

Křižování s Regionovou Českých drah v Libuni

V Rovensku se můžete podívat do Městského muzea na expozici broušení drahých kamenů, ale rozhodně nesmíte vynechat osmibokou zvonici z roku 1630 s obrácenými zvony. Když budete mít štěstí, uvidíte zvoníky při práci, zvony rozhoupávají šlapáním.

Po několika zastávkách (Semínova Lhota, Jivany, Libuň zastávka), vjíždíme na rozlehlé kolejiště v Libuni. Tady se potkává dráha Turnov–Jičín s drahou Mladá Boleslav – Stará Paka. Mimoto sem ústí také vlečka z nedaleké obří pískovny, proto tolik kolejí. Z Libuně se můžete vypravit do Prachovských skal. Po modré turistické značce jsou to necelé čtyři kilometry.

Na lomnickém zhlaví stanice Libuň začíná horský úsek trati. Vlaky musí překonat Táborsko-kozákovský hřeben a stoupání je znatelné už od odbočky z jičínské dráhy.

Turistické cíle mezi Libuní a Lomnicí nad Popelkou

Ze zastávky Cidlina vede zelená značka ke zřícenině hradu Kozlov. Na jeden a půl kilometrové procházce můžete přemýšlet, zda se vám podaří odhalit tajemství podzemní chodby vytesané do skály.

Mezi zastávkami Cidlina a Kyje u Jičína dosahuje trať stoupání až 33 promile. Pokud by to bylo jen o dvě promile více, musela by být dráha už ozubnicová.

Z Kyjí u Jičína je možné vyrazit k oběma rozhlednám, které stojí na hoře Tábor. První z nich je 13 metrů vysoká Alainova věž z roku 1861. Je sice krásně opravená a přístupná, do dálky z ní ale kvůli vzrostlým stromům moc vidět není. Při troše štěstí mezi nimi zahlédnete alespoň nedaleký Jičín.

To Tichánkova rozhledna na nejvyšším bodě Tábora je na tom o mnoho lépe. Třicet pět metrů vysokou věž s vyhlídkovým ochozem zatím stromy nezastínily, a tak nabízí kruhový výhled na celý Český Ráj a Podkrkonoší.

Mezi zastávkami Kyje u Jičína a Ploužnice, což je mimochodem nejvyšší bod na trati, dráha prochází hlubokým skalním zářezem. Hornina tam má velmi zvláštní, téměř fialovou barvu.

Také z Ploužnice můžete vyrazit na vrcholek Tábora (2 km). Pokud to vezmete po červené na opačnou stranu, navštívíte hned dvě zříceniny starých hradů. Nejprve Bradlec (4,5 km) a potom větší a zachovalejší Kumburk (5,7 km).

Z Ploužnice už vlak Kolej-klubu prudkým klesáním sjíždí do Lomnice nad Popelkou. Tamní stanice byla v roce 2018 finalistou soutěže o nejkrásnější nádraží.

Vlakové nádraží v Lomnici nad Popelkou (na snímku z 13. října 2018) na Semilsku

Historické město pod Táborem je jedním z mála míst u nás, kde najdete jak vesnickou, tak městskou památkovou rezervaci. Doporučit můžeme Městské muzeum a galerii, kde najdete například funkční hodiny s vodotryskem, ale spoustu dalších zajímavostí.

Nedaleko od nádraží stojí za pozornost bývalá textilní továrna rodiny Mastných, která pomalu povstává z popela. Jednou za čas její nový majitel pořádá komentované prohlídky. Monumentální industriální prostory nemůžete nechat bez povšimnutí. Součástí obnovovaného areálu je také expozice motocyklů značky Raleigh.

Za návštěvu v Lomnici stojí i areál skokanských můstků, z nichž ten největší, K70, je přístupný i jako rozhledna. Z nádraží je to jsou jen tři kilometry.

V roce 2020 si členové Kolej-klubu se svým motorákem vyzkoušeli turistický potenciál přímého spojení Turnova s Lomnicí nad Popelkou přes Libuň. Pokud se něco nepokazí, měl by motorový vůz 810.604 vyrazit na tuto trasu každou prázdninovou sobotu.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  16.4 10:22

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na omyl. Tyto úchvatné přírodní divy ve skutečnosti stvořil člověk

10. dubna 2024

Obdivujeme se jejich majestátu, žasneme nad jejich krásou a těší nás, co všechno jimi všemocná...

Očima šotouše: prohlédněte si nejkrásnější fotografie laminátek v Česku

9. dubna 2024  14:16

V březnu jsme se v naší fotografické soutěži pro milovníky železnice zaměřili na jednu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

VIDEO: Konec všech křivd. Vodní festival v Myanmaru vítá Nový rok

16. dubna 2024  14:01

Buddhistický festival Thingyan patří v Myanmaru mezi nejdůležitější svátky celého roku. Polévání a...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  16.4 10:22

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Po stopách templářů. Pět míst, kde nahlédnete do historie tajemného řádu

16. dubna 2024

Premium Je tomu více než 700 let, co byl zrušen rytířský řád templářů. Jeho bohatství, vliv a také...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...