

V roce 1965 se ve slovinském městě Novo Mesto začala psát historie továrně vyráběných jugoslávských a následně slovinských karavanů. Tak vznikla značka Adria, jejíž život se potom přenesl přes rozpad předmětného mnohonárodního federálního státu a i dnes je v Evropě významným hráčem v oboru karavaningu. Vydejme se na historickou obrazovou exkurzi za karavany Adria, kterou začneme jejich počátkem a zakončíme před vznikem samostatného Slovinska.
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Vybrané časové období, které se přibližně kryje se zlatou érou karavaningu, není pro naše téma náhodné. Galerii řadíme do série článků o obytných přívěsech a automobilech vyráběných v tehdejších socialistických státech, kde jsme zatím představili československý přívěs Dingo nebo východoněmecké stanové přívěsy, odkazy najdete po uzavření této fotogalerie.
Autor: archiv Adria Mobil
Jugoslávské karavany Adria byly na náročném západoevropském trhu plně konkurenceschopné. V ČSSR (tehdejším socialistickém Československu) se neprodávaly, představovaly příliš luxusní zboží.
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Jugoslávie, byť republika socialistická, byla tak trochu jiná v porovnání se zeměmi tehdejšího tzv. východního bloku. Její částečná orientace západním směrem se plně promítla i do výroby obytných přívěsů, kdy továrně vyráběné jugoslávské karavany byly v porovnání s těmi východoněmeckými, polskými a československými zcela jiným světem. Karavany Adria byly primárně navrhovány pro export do kapitalistických evropských zemí a výrazná většina produkce tam ostatně i končila.
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Hmotnost přívěsu, a s tím související i jeho délka, je limitována pro něj využitelným výkonem pohonu tažného vozidla. Proto továrně vyráběné přívěsy ve třech zmíněných zemích východního bloku byly většinou malé a ty s délkou obytné buňky nad čtyři metry už můžeme považovat za svátek. Například nejrozšířenějším východoněmeckým osobním automobilem byl Trabant 601, a tak i s ním se musela řada karavanistů spokojit. Asi nejznámějším vyráběným „socialistickým“ přívěsem byl potom polský N-126 s vlastní hmotností 380 kilogramů a délkou obytné buňky 2,8 metru. Oproti tomu v Jugoslávii se vyráběly i přívěsy mnohem delší s dvěma páry kol, které neměly problém uplatnit se v zemích s rozvinutým individuálním motorismem. Celkové portfolio typů přívěsů Adria bylo několikanásobné v porovnání s továrně vyráběnými typy v NDR, PLR a ČSSR (řazeno podle významnosti).
Autor: archiv Adria Mobil
První karavan Adria vyrobil podnik IMV (Industrija Motornih Vozil) v roce 1965. Ve výrobním programu IMV byla jednak montáž osobních automobilů a dodávek západních typů, nejprve DKW, později Austin a Renault, ale podnik přišel i s prvním sériově vyráběným automobilem jugoslávské konstrukce, kterým byla dodávka IMV 1000, která se používala v menším množství i v Československu, kde byla známá především v sanitní verzi. Adria, jako výrobce stejnojmenných karavanů, byl dceřiným podnikem IMV.
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Ze začátku činilo výrobní tempo karavanů Adria jeden dokončený exemplář denně. Druhého roku od vzniku prvního karavanu Adria, tedy v roce 1967, už byla rychlost výroby trojnásobná, to je tři dokončené karavany denně. Obliba značky u zákazníků ze západní Evropy rostla, stejně tak rostl i objem výroby. V roce 1970 vzrostla roční produkce na 12 tisíc karavanů. Rekordním se stal rok 1980, kdy bylo vyrobeno 26 757 karavanů Adria. Během osmdesátých let rozšířily výrobní portfolio také obytné automobily, zpočátku v malém počtu typů a nevýznamném množství vyrobených kusů. Zde si ještě mimo časový rámec galerie řekněme, že v 90. letech procházel výrobce krizí a v krajním případě hrozil jeho zánik. V roce 1995 se vyrobilo pouhých 3 305 karavanů, nejméně v historii značky. V následujícím roce převzala vedení firmy paní Sonja Gole (firmu vedla až do února 2024) a jejím přičiněním se vše v dobré obrátilo. Dnešní společnost Adria Mobil zaujímá šestou příčku v produkci karavanů (přívěsů i automobilů) pro evropský trh, v poměrném zastoupení to činí 6,5 %.
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Pro obytné automobily od firmy Adria bylo zaregistrováno jméno Adriatik. První dva typy, Adriatik 420 a 450, vznikly v roce 1982 na podvozku Renault Master. V roce 1984 přišel Adriatik 390 na podvozku Renault Traffic. A o rok později měly premiéru dva typy na podvozku Fiat Ducato, jeden z nich vidíme na fotografii.
Autor: Peter Olthof, CC BY-ND 2.0
Výroba karavanů Adria ve vyčleněné hale IMV Novo Mesto běžela zpočátku za spartánkých podmínek.
Autor: archiv Adria Mobil
V roce 1972 byly otevřeny dvě nové továrny na výrobu přívěsů Adria, jedna ve slovinském městě Brežice a druhá v belgickém městě Deinze. Na přelomu 70. a 80. let byla postavena i nová továrna na přívěsy v místě původního sídla Novo Mesto. V již také zmíněném roce 1980, kdy bylo vyrobeno 26 257 karavanů Adria, dosáhla značka významného 11% podílu prodejů na náročném západoevropském trhu.
Autor: archiv Adria Mobil
První exporty karavanů Adria mířily do skandinávských zemí, postupně se přidávaly Západní Německo, Nizozemsko, Francie, Belgie a v roce 1970 Velká Británie (tam samozřejmě s dveřmi na levém boku, přičemž se můžeme v některých reklamních tiscích setkat s použitím stejných fotografií pro kontinentální i britský trh, ale dané fotografie jsou potom zrcadlově otočené). Zde vidíme výřez z reklamy ve Francii.
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Podívejme se nyní na některé konkrétní typy karavanů Adria. První typ této značky nesl označení Adria 375, číslo v typovém označení udává délku obytné buňky v centimetrech (tak to často výrobci karavanů dělali, aby bylo hned jasno, neboť se jedná o snad nejdůležitější parametr karavanu).
Autor: archiv Adria Mobil
Jeden z prvních typů karavanů Adria. V roce 1967 se vyráběly tři základní typy, v porovnání s prvním typem z roku 1967 již oplývaly esteticky hodnotnějšími tvary. Jednalo se o typy Adria 305, Adria 380 a Adria 450. Zmínili jsme sice základní typy, ale existoval větší počet dispozičních řešení interiéru. V dalších letech počet typů rostl, úměrně tomu i celkový počet verzí podle vnitřních dispozic. Další „třístupňové“ rozlišení se týkalo výbavy, od základní po luxusní.
Autor: archiv Adria Mobil
V roce 1970 dostaly karavany Adria charakteristický modrý pruh v úrovni oken. Zde vidíme čtyři typy/verze vybrané z katalogu pro rok 1977 (což neznamená, že v každém roce byly jiné typy, stejná provedení bychom našli i v jiných letech). V každém případě katalog z roku 1977 uvádí 17 typů/verzí, z toho pět v základní výbavě komfort a 12 ve výbavě de luxe (tehdy byly zatím „jen“ dva stupně rozlišení podle výbavy). Nejmenší z portfolia v tomto katalogu (1977) byla Adria 305 SLB komfort a největší Adria 700 K de luxe.
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Od roku 1978 se na karavany Adria aplikoval modrý pruh v decentnějším provedení a pod okny, jak to vidíme například na tomto kousku z katalogu pro rok 1982. Jedná se o typ Adria 330 SLB de luxe. Tento katalog uvádí tři stupně vybavenosti, od kupodivu nejnižší de luxe, přes exquisit až po nejvyšší superior (zdaleka ne každý základní typ se dělal v různé vybavenosti, například nejmenší Adria 330 byla jen v základu de luxe, naopak trojice největších Adria 580, 700 a 750 logicky jen v nejvyšší kategorii superior; dále slovní rozlišení těchto kategorií je podle německého katalogu, pro některé jiné země se mohlo odlišovat).
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Obrázek největšího karavanu Adria 750 superior z katalogu pro rok 1982. Na některých obrázcích v galerii vidíme dispozici interiéru, a to jednak v denní konfiguraci a jednak v noční konfiguraci (ze stolků s lavicemi jsou složena lůžka). V tomto případě dlouhého karavanu je přední postelová část nemodifikovatelná, protože díky velikosti zbylých stolových partií to není potřeba. A jsou zde i další zajímavé věci. Již zmíněná přední partie s dvojlůžkem je uzavíratelná (vidíme na dispozici i pravé vložené čtvercové fotce. Pravá čtvercová fotka zase ukazuje, že lůžková partie uprostřed vozu obsahuje dvě lůžka nad sebou (dolní se na noc složí ze stolku a lavic). Tabulková kapacita tohoto přívěsu je tedy sedm osob, dvě spí v přední lůžkové partii, tři v zadní lůžkové partii a dvě (nad sebou) v prostřední lůžkové partii.
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Karavan Adria 400 brioni, rok 1984. V průběhu první poloviny 80. let karavany Adria postupně (některé typy dříve, jiné později) dostávají nové provedení skříně s lepší aerodynamikou. Toto provedení navrhl pro Adrii francouzský konstruktér Joel Bretecher. Mluvíme o třetí generaci karavanů Adria, označované také jako řada Mistral (vyráběla se v letech 1982 až 1994).
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Karavan Adria 700 TS brioni, rok 1984
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Karavany Adria brioni, dispozice, rok 1984
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Karavan Adria europa de luxe, rok 1984
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Karavany Adria europa de luxe, dispozice, rok 1984
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Karavan Adria kornati, rok 1984
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Karavany Adria kornati, dispozice, rok 1984
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Karavan Adria 410 TQ opatia, rok 1985
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria
Karavan Adria, rok 1986
Autor: dobové reklamní materiály IMV Adria