Test nosičů na kola: nejlepší jsou ty na tažné zařízení

aktualizováno 
Švýcarský autoklub TCS otestoval celkem 12 nosičů na kola za auto. Doporučení je jednoznačné: vyhněte se těm, které se upevňují na páté dveře. Podle autoklubu se vyplatí pořídit dražší model, který se montuje na tažné zařízení.

Švýcarský autoklub TCS testoval zadní nosiče na kola. Těm, které se upevňují za zadní dveře, se raději vyhněte. Ilustrační foto | foto: Taga

U všech testovaných produktů existuje podle Švýcarů potenciál ke zlepšení, navíc všechny nosiče nejsou vhodné pro všechna kola a auta. V TCS vyzkoušeli sedm produktů určených pro upevnění na páté dveře a pět na tažné zařízení a žebříček sestavili podle snadnosti použití, vlastností (jako je kvalita zpracování nebo možnost chybné instalace bicyklu/nosiče) a bezpečnosti při jízdních zkouškách (vyhýbací manévr, brzdění a při jízdě na rozbité silnici).

Jak správně používat nosič na kola?

  • Chovejte se k němu podle návodu. Nepřekračujte povolenou rychlost a zatížení nosiče.
  • Nepřekračuje povolené svislé zatížení tažného zařízení. Před instalací by mělo být čisté a odmaštěné.
  • Volné díly (akumulátory od elektrokol, svítilny) z kol před montáží na nosič sundejte.
  • Po nějakých 50 km jízdy zastavte a zkontrolujte upevnění kol a nosiče.
  • Nepoužívané nosiče odmontujte. Zbytečně zvyšují spotřebu, zhoršují jízdní vlastnosti a znesnadňují parkování.
  • Kola namontovaná vzadu za autem by neměla jeho šířku překračovat na každé straně o více než 20 cm. Maximální šířka by se měla pohybovat do dvou metrů.
  • Pokud nemá nosič na kola vlastní svítilny a držák registrační značky, musí být stále viditelné ty na autě. Před odjezdem to zkontrolujte.

Výslednému hodnocení kralují výrobky firmy Thule, které jsou určené pro upevnění na tažné zařízení: Easy Fold a Velo Space. Následují je levnější Fischer Pro Line a Unitec Alu Atlas Evolution, i ty jsou určeny „na kouli“. Všechny čtyři výše zmíněné nosiče si odnesly známku „velmi doporučujeme“.

Pátý Pro User Saffier IV sice také patří na tažné zařízení, ale výsledek je o stupeň horší, Švýcaři ho totiž jen doporučují.

Stejně dopadla i řada nosičů, které se umisťují na páté dveře: Eckla Grizzly, Thule Clip on High, Mont Blanc Super Rider+ a Unitec Niko.

Třem modelům určeným rovněž na víko zavazadlového prostoru se raději vyhněte zcela, jedná se o Eckla Porty, Hollywood Racks F1B a Menabo Main. U všech tří existuje velké riziko, že se kola při přepravě poškrábou.

Ověřte si, že lze nosič na auto připevnit

Pokud tedy vybíráte nosič na kolo, představují zejména ty „na kouli“ velice dobré, byť dražší řešení. Kola se na ně navíc snadno upevňují. Modely určené na páté dveře nejsou tak uživatelsky přívětivé a ani bezpečné při jízdě. Často jsou ale levnější.

Před nákupem je na každý pád nutné ověřit, jestli budete vůbec schopni je na vůz připevnit. Většina výrobců má k dispozici seznam vozidel, na něž se jejich produkt dá nainstalovat.

Při koupi zvažte také kola, která budete chtít přepravovat. Pokud jste si oblíbili elektrokola, počítejte s jejich výrazně vyšší hmotností, musí je unést jak nosič, tak tažné zařízení auta. Zvolený nosič musí odpovídat i tvaru kola, doporučujeme vyzkoušet.

Stejně tak upevnění kola na rám nosiče by mělo být vyřešeno tak, abyste si bicykl zbytečně nepoškrábali. Pokud máte doma těžké elektrokolo, je ideální, když má nosič nájezdy nebo alespoň po upevnění není příliš vysoko.

Švýcarský autoklub TCS: Test nosičů na kola

Dbejte na bezpečnost

Nosiče na kola kupujte ve specializovaných obchodech s autopříslušenstvím, mají je také přímo dealeři v nabídce originálního příslušenství, které přímo pasuje k danému vozu (nejen esteticky, ale hlavně funkčně). S cyklistickou sezonou také na nosiče často vyhlašují speciální akce.

Obvykle je pro automobilky vyrábějí specializované firmy na základě unikátních specifikací. Thule, jehož nosiče v aktuálním testu švýcarského autoklubu excelují, například takto dodává nosiče kol pro Škodu.

„Veškeré přepravní systémy prošly náročným vlastním testováním podle přísných nadstandardních požadavků značky Škoda, například testem City Crash Test. Nosiče během něj musí bezpečně vydržet zatížení až 12 G po dobu 80 miliseknd. Pro úspěšné splnění tohoto testu je nutné, aby nedošlo k oddělení žádné části komplexu přepravního systému, tedy například střešního nosiče či střešního boxu. Splnění podmínek testů zaručuje, že je plně zajištěna bezpečnost silničního provozu před i za automobilem, stejně jako posádky a samotného vozu,“ popisuje Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto ČR.

Při nákupu nosiče se vyhněte supermarketům, kde vám neporadí s výběrem. Neznačkové modely bývají levnější, ale kromě toho, že vám o nich nikdo nepodá fundovanou informaci, může být také problém se sháněním náhradních dílů a doplňků. Pozor si dávejte i na to, zda má nosič homologaci.

Střešní nosiče

Oblíbené jsou nosiče na střechu, mají ovšem velkou nevýhodu. Zvedat kola na střechu je obzvláště u vyšších rodinných aut (oblíbená SUV) hodně namáhavé, skoro vždycky je lepší, když vám pomáhá druhý. Navíc na střeše kladou při jízdě největší odpor a zvyšují spotřebu i o několik litrů. Při 110kilometrové rychlosti klidně o třetinu a se stoupající rychlostí roste spotřeba exponenciálně.

Střešní nosič kol

Nízká cena se u nosičů kol výrazně projevuje na kvalitě. Takový nosič může začít rezavět třeba už po dvou letech. Je také potřeba u něj často dotahovat matičky, které se při používání povolují. Když se na to bude zapomínat, může se stát, že kolo jednoho dne ze střechy odletí. Takové nosiče nebývají ani nijak pevné.

Vybírat můžete mezi různými materiály nebo zámky, kterými se kola zajišťují. Mají také lepší upínací mechanismus, který si poradí s různými tvary rámů kol. Zadní nosiče mají jeden zádrhel: musíte si obstarat další registrační značku, protože tu upevněnou vzadu na autě nosič s koly zakryje. Za vydání třetí registrační značky na váš vůz účtuje úřad 600 korun a její výroba trvá asi dva týdny.

Zatížitelnost střechy najdete v návodu k obsluze, stejně jako maximální vertikální zatížení tažného zařízení. Když auto takto zatížíte, je třeba také překontrolovat tlak v pneumatikách.

Při jízdě s koly navěšenými na autě je třeba být extra opatrný. Při každé zastávce raději překontrolujte upevnění a při jízdě si uvědomujte, že těžká kola na střeše zvyšují těžiště vozu. Zatáčku, kterou jste zvyklí řezat osmdesátkou, s nákladem na střeše tak rychle rozhodně neprojedete. Pozor si dávejte hlavně na nejlevnější střešní nosiče jízdních kol s plechovým žlábkem, ze kterých se při míjení s kamionem nebo větším nákladním autem ve vzduchovém vztlaku bicykl může uvolnit.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Test automyček: Tunelové lépe myjí, portálové slušně suší

Test automyček

Ať už je váš vůz obyčejné přibližovadlo nebo vážený člen rodiny, potřebuje pravidelnou očistu, jinak by zrezivěl. Víte,...

VIDEO: Moderní motor se bez turba neobejde, neničte ho horkem

Turbodmychadlo

Honba za vyššími výkony a rychlostí byla hlavním motorem vývoje aut. Obrovský skok v nárůstu výkonu v celé historii...

Dávejte pozor na tlumiče. Houpající se auto je nebezpečné

Tlumič do auta

Potkáte je snad při každé jízdě: auto přejede přes retardér nebo vymete hlubokou díru v silnici a rozhoupe se. Zadek...

Najdete na iDNES.cz