Je to rituál. Natankovat palivovou nádrž až po okraj, u pokladny koupit rakouskou dálniční známku. Vyrážíme na cestu do Chorvatska, kterou letos v různých podobách absolvuje osm set tisíc obyvatel České republiky.
První velká letošní novinka se týká rakouských dálnic. V letošním roce je možné si pořídit jednodenní dálniční známku. Pro osobní auta i obytné vozy do 3,5 tuny – a těch je naprostá většina – vyjde na 8,60 euro (221 Kč při kurzu 25,7 Kč za jedno euro účtovaném naší bankou), což je výhodnější pro tranzitující turisty. Desetidenní známka nově vyjde na 11,50 eur (295 Kč).
Našim cílem je poloostrov Istrie. Na palubě cestují dvě malé děti, které nechceme týrat v autě zbytečně dlouho. Každý kilometr rychlé silnice se počítá a víme, že v Rakousku přespíme, takže si kupujeme pomocí platební karty Visa desetidenní známku.
Volíme trasu po dálnici A10, která přetíná úhlopříčně Rakousko a nabízí i na konci května výhledy na zasněžené vrcholky hor. Za Salcburkem si její stavitelé pomohli sérií tunelů, které procházejí rekonstrukcí. Doprava je tak vždy svedená do jednoho tubusu a rychlostní omezení drží ručičku tachometru na rysce 80 kilometrů v hodině. Nicméně Rakušané slibují, že opravu dálnice na začátku července přeruší a dopravu vrátí do obou směrů. Pokud se tak nestane, bude to velký problém, protože loni jsme se vraceli z bývalé Jugoslávie touto cestou na začátku prázdnin a hustota provozu směrem na jih byla brutální. Proti nám se valil, místy popojížděl a před vjezdem do Taurského tunelu, za který se platí zvláštní mýtné 13,50 eur (347 Kč), stál nekonečný had aut, obytňáků a sem tam nějaký náklaďák.
Slovinsko elektronicky
Slovinci opustili dálniční známky už před třemi lety a mýto digitalizovali. K nákupu dálniční známky stačí internet v mobilu a platební karta. Tato země o velikosti Jihomoravského kraje nenabízí kratší dálniční známku než na týden. Protože se budeme vracet až za více než dva týdny, volíme měsíční kupón. Problém pro cestovatele s obytným autem představuje zdejší na první pohled nejasné zařazení aut to kategorií 2A a 2B. Ale u obytných aut se jmenovitě uvádí, že patří do skupiny 2A, takže měsíční využívání slovinských dálnic vyjde na 32 eur (820 Kč).
„Podmínkou však je, aby vozidlo bylo oficiálně evidováno jako obytné. Tato skutečnost musí být uvedena v technickém průkazu. U ostatních dodávek je důležitá výška nad předním kolem. Na webových stránkách oficiálního prodejce dálničních známek najdete v češtině seznam vozidel a jejich rozřazení do skupin 2A a 2B,“ vysvětluje Michal Kůra ze slovinské centrály cestovního ruchu. Loni jsme se v systému slovinského mýto poněkud „ztratili“, takže jsme za měsíční známku pro náš obytný Weinsberg Carabus zaplatili místo 32 eur dvojnásobek.
Vjíždíme na území tohoto jihoslovanského státu tunelem Karavanke, kde se platí zvláštní mýto, což představuje náklad 8,20 euro (210 Kč). I tady se pracuje u druhého tubusu.
Slovinci v posledních letech investují do infrastruktury pro cestovatele v obytných vozech. Jako by se inspirovali ve Švédsku, kde jsou u dálnic a hlavních tahů obvyklé výlevky na chemická WC. Stejnou službu nabízejí i nově rekonstruovaná odpočívadla ve Slovinsku.
Chorvatské sbohem mýtným budkám
Jestli pro automobilisty z Česka existuje nějaký symbol chorvatských dálnic, tak je to mýtnice. Letos to platí naposledy. Chorvaté se drží zásady: „Zaplatím, co ujedu…“ To se nezmění ani po prosinci 2024, kdy se na chorvatských dálnicích začne testovat nový, elektronický sytém mýta, který bude dodávat česko-slovenské konsorcium. Místo výběrčích v budkách bude řidiče kasírovat elektronika.
Za krátký dálniční úsek od hranic ke sjezdu Nova Vas platíme za obytňák 2,30 eura (58 korun) a jsme v cíli – ve městě Novigrad na severu Istrie. Naše první zastávka je v Aminess Maravea Camping Resort. Ten má podle chorvatského hodnocení čtyři hvězdičky, podle německého ADAC dokonce pět hvězdiček. Kemp patří k nejseverněji položeným zařízením tohoto typu v Chorvatsku. Zaměřuje se na rodiny s dětmi a cestovatele se psy.
První, co nás překvapí, že každá druhá parcela je obsazená, ač se sezona teprve pozvolna rozbíhá. Podrobný článek o kempování v Chorvatsku s malými dětmi a psem připravujeme.
Podtrženo a sečteno
Svítící kontrolka stavu palivové nádrže po týdenním pobytu, kdy jsme obytným autem podnikli dva výlety v širším okolí, nás přinutí natankovat. Urazili jsme celkem 751 kilometrů a v nádrži chybí 67,3 litrů paliva. Průměrná spotřeba velké dodávky Fiat Ducato s délkou 639 centimetrů a výškou těsně na tři metry vychází na 8,9 litrů na sto kilometrů. Většina cesty vedla po dálnicích.
Naftu jsme u Horního Dvořiště pořizovali s cenovkou 33,90 za litr, takže naše náklady na palivo na cestu na jih vycházejí na 2 281 korun. Návrat bude dražší, protože cena litru nafty na Istrii začínala na přelomu května a dubna na 1,4 eura (35,9 koruny za litr). Celkově cesta na Istrii odsála z účtu 4 011 korun, přičemž všechny platby se uskutečnily bezhotovostně pomocí karty Visa.
Jak se jezdí s obytňákem
Dodávky jsou dárci podvozků pro obytná auta. Zatímco modely z devadesátek šoféry rozhodně nerozmazlovaly, dnes se dodávky jízdním projevem i nabídkou asistentů přiblížily k osobním autům. A to je trochu ošidné, neboť začátečník po pár hodinách jízdy může zapomenout, že nesedí v běžném voze.
„Největší rozdíl je v rozměrech. Řidiči by si měli pečlivě hlídat hlavně výšková omezení a vjezdy. Nejčastější škodu na obytném autě bývá poškozený nárazník při couvání nebo vybočení zadní části, když se začne příliš brzy točit volantem při vjezdu do kempu či na parkoviště. Pozor si musí dát i auta s takzvanou alkovnou, která jsou oblíbená u rodin s více dětmi. Výška takového vozu je v průměru 3,2 metru. Když v zápalu jízdy zapomenete, že máte nad hlavou ještě ložnici, můžete ji poškodit při kontaktu s různými stříškami a výčnělky,“ popisuje Daniela Jírová ze společnosti Vansafe, která se specializuje na pojištění obytných aut.
Zjednodušeně řečeno: obytňákem se jezdí téměř jako s osobním autem, ale má to svá úskalí. Kritická místa jsou v kempech, ať už při pojíždění mezi jednotlivými parcelami, nebo přímo při parkování na kempovacím místě. Zkušená posádka se pozná podle toho, jak dobře řidič spolupracuje se spolujezdcem, který při manévrech v zúženém prostoru ukazuje, kam se ještě auto vejde a kam už ne.
Pokud posádku zastaví porucha, nebo dokonce nehoda, je dobré mít pojištění. „Problémem dosud byly asistenční služby pro karavanisty. Jsou totiž primárně určené pro osobní auta a vyřešení problémů s obytným autem bylo v řadě případů nemožné,“ popisuje Jírová z Vansafe. „Proto jsme s renomovaným partnerem Global Assistance vytvořili unikátní asistenci Campers Club, která se na obytná auta a karavany specializuje. V případě potíží pro vás přijede špičková technika připravená na atypické vozy (i nad 3.5 t nebo nad 3 metry). A pomůže vám profesionální a nadstandardně vybavený tým, který zná parametry vašeho auta, proto se na zásah dobře připraví. Help linka funguje nonstop a unikátní je také odtah do České republiky bez limitu ujetých kilometrů,“ dodává Jírová.
Autem a obytňákem do ChorvatskaJak na dálniční poplatky Rakousko: největší novinkou je zavedení jednodenní známky, která pro vozidla do 3,5 tuny (osobní auta i obytné vozy) vyjde na 8,60 eura (221 Kč), což je výhodnější pro tranzitující turisty. Desetidenní známka vyjde na 11,50 eura (295 Kč). Existuje i dvojměsíční známka za 28,90 eura (742 Kč). Známku lze koupit jako nálepku na hraničních přechodech, na čerpacích stanicích a podobně. Pokud ji kupujete v Česku, pohlídejte si cenu. Loni nám prodejce chtěl naúčtovat v korunách o zhruba třetinu vyšší cenu, než byla cena známky. Známku koupíte i online, na adrese https://shop.asfinag.at/cs/. Pro nepodnikatele je digitální dálniční známka platná až za 18 dní ode dne zakoupení v e-shopu (kvůli případné reklamaci.) Pro podnikatele však platí okamžitě. Slovensko: osobní automobily i obytné vozy platí stejnou cenu. Desetidenní známka vyjde stejně jako v roce 2023 na 12 eur (308 Kč), měsíční pak na 17 eur (437 Kč). Karavanisté, kteří táhnou přívěs, si však na Slovensku musí pohlídat celkovou hmotnost soupravy. Pokud je do 3,5 tuny, stačí jedna známka, ale při překročení tohoto limitu je potřeba koupit známky dvě. Oficiální obchod pro koupi známky najdete na https://eznamka.sk/sk/ Maďarsko: od 1. dubna 2024 Maďarsko zavedlo jednodenní dálniční známku. Pro osobní vozy (kategorie D1) stojí 5 150 forintů (360 Kč), desetidenní 6 400 forintů (450 Kč) měsíční pak 10 360 forintů (725 Kč). Pro obytná auta v kategorii M1 s počtem míst do 7 a hmotností do 3 500 kg platí stejné ceny. Známku koupíte on-line na oficiálním e-shopu: https://nemzetiutdij.hu/cz Slovinsko: mýto na slovinských dálnicích se třetím rokem platí elektronicky na adrese https://evinjeta.dars.si . Osobní vozy spadají do kategorie 2A, kde měsíční známka stojí 32 eur (822 Kč) a týdenní 16 eur (411 Kč) Ceny zůstaly stejné jako v roce 2023), obytná auta spadají také do třídy 2A. Podmínkou je, že v oficiálních dokladech jsou otypována jako obytná. Chorvatsko: letos naposledy se automobilisté v Chorvatsku setkají s klasickými mýtnicemi. Od konce roku 2024 by na chorvatských dálnicích měli začít testovat nový systém elektronického mýta. Ceny mýta závisí na délce trasy a výšce, hmotnosti a počtu náprav vozidla. Zatímco osobní automobil na trase Umag – Nova Vas zaplatí 1,30 eura (33 Kč), pro obytné auto vyjde mýto na 2,30 eura (59 Kč). Soupravy s obytným přívěsem i obytné vozy do 3.5t spadají do skupiny 2. Ušetřit na mýtu můžete pomocí ENC krabičky. Zaprvé se vyhnete frontám u mýtných bran a za druhé budete platit nižší mýtné zhruba o 22%. Zapůjčení krabičky ENC vyjde na 400 Kč za 12 dnů (+1 000 Kč vratná kauce), resp. 600 Kč na 17 dnů (+ vratná kauce 1 200 Kč). Interaktivní kalkulačku pro výpočet ceny mýtného najdete na https://bina-istra.com/en/cestarina/cjenik-dionica-na-karti Přepočty cen jsou uvedené v kurzu 25,7 Kč za jedno euro účtovaném naší bankou. Cílem naší cesty je Istrie. Můžeme použít čtyři trasy: |