Na co zírá mašinfíra
Sledovat další díly na iDNES.tvTrať mezi Bakovem na Jizerou přes Dolní Bousov do Kopidlna se stavěla a zprovozňovala nadvakrát. Společnost České obchodní dráhy nejprve získala v roce 1881 koncesi na úsek z Kopidlna do Libáně, kde tehdy stával velký cukrovar.
Libáňská stanice byla i přes protest tamních radních postavena zhruba dva kilometry od města. S cukrovarem byla železnice spojena vlečkou. První vlaky tam dojely 1. července 1882.
Druhý úsek, z Libáně do Bakova nad Jizerou byl zprovozněn o rok později. V Rokytňanech se na dráhu napojovala dnes už zaniklá trať do stanice Dobrovice město (psali jsme o ní zde). Celá Kopidlnka byla v roce 1908 nakonec zestátněna.
Mezi Bakovem a Kopidlnem Československé státní dráhy nasadily jako na vůbec první trati u nás takzvaný kolejový autobus, předchůdce dnešních motoráků. V provozu se osvědčil, provoz zlevnil, masivní příliv pasažérů ale nezpůsobil.
Právě s malým zájmem cestujících se dráha potýkala dlouhé roky. V prosinci 2007 byla osobní doprava omezena jen na víkendové spoje, o tři roky později byla osobní doprava zastavena úplně. Úsek mezi Dolním Bousovem a Kopidlnem stát nabídl k prodeji.
V roce 2016 trať koupila spolu se Švestkovou dráhou (projeďte se po ní) společnost AŽD Praha, která na ní chce časem testovat provoz autonomních vlaků. Dvacet tři kilometrů kolejí je vzorně udržovaných a pravidelně kontrolovaných. Jednu inspekční jízdu drezínou MUV 69 jsme využili i pro naše natáčení.
Jízdu po Kopidlnce můžete absolvovat i za pouhé 3 minuty:
Na co zírá mašinfíra
Sledovat další díly na iDNES.tvZámecká dráha nebo safari?
Na trati mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem nejezdí vlaky v pravidelném provozu. Zvířata kolem dráhy si tak odvykla a strojvedoucí musí být obzvláště opatrný. Interně jsme si dráhu přejmenovali na „safari“. Schválně, kolik druhů divokých zvířat během cesty napočítáte? Nutno říci, že jsme žádné nepřejeli, ani nezranili.
Druhé jméno, které by mohla trať 063 hrdě nést, je Zámecká dráha. V bezprostřední blízkosti železnice stojí minimálně pět zámků.
Naši cestu na inspekční drezíně AŽD začínáme v Kopidlně. Tato stanice leží na dráze z Nymburka do Jičína. Ve městě stojí první zámek, kde sídlí zahradnická škola. Po telefonické domluvě si ale můžete prohlédnout zámecký park s palmovým skleníkem, který je třetí největší u nás.
Po odjezdu z nádraží mineme depo a dochovanou vlečku do bývalého cukrovaru. Po kilometru se dostáváme k odbočce Kamensko, kde se obě tratě dělí, trať Správy železnic doleva, trať AŽD doprava.
Ze stanice Ledkov můžeme vyrazit do Rožďalovic. Po necelých osmi kilometrech si můžeme prohlédnout další zámek (ovšem jen zvenčí), ale především Muzeum klasického knihařství.
Další zastávka je Libáň. Pokud popojdete necelé čtyři kilometry po červené značce, objevíte hrad a zámek Staré Hrady. Pokud máte děti, klidně v jeho zdech vydržíte celý den. Reálnou historii nahradila historie pohádková s mnoha kouzelnými postavami a několika prohlídkovými okruhy.
Příští zastávka, Dětenice, a další zámek. Opět si tu užijí děti i dospělí. Prohlídka barokního zámku probíhá sice v klasickém hávu, v létě ale můžete navštívit opravdové rytířské turnaje, pivovar s muzeem piva nebo středověkou krčmu.
Z bousovského zhlaví zastávky Dětenice odbočovala zhruba kilometrová vlečka do místní cihelny. Dosud jsou na vysokém náspu vidět pražce, místy i koleje. Ostatně cihelnu připomíná také přístřešek zastávky Osenice. Hned vedle zastávky je v budově bývalé Národní školy pamětní síň rodu hudebního skladatele Josefa Bohuslava Foerstera. O pár kroků dál zachovalá barokní sýpka.
Turistické cíle podél Kopidlnky |
Odbočka zaniklé trati do Dobrovice u zastávky v Rokytňanech už téměř není poznat. Pokud bychom ale tady vystoupili z vlaku s jízdním kolem, čekají nás hned dva zámky. Jednak honosné sídlo Chateau Mcely (8 kilometrů) a také Loučeň (13 kilometrů). V Loučni rozhodně nesmíte vynechat labyrintárium v zámeckém parku.
Zastávka Rabakov je snad jediná, poblíž které nestojí žádný zámek. Ale pozor, pouhých 350 metrů od kolejí můžete navštívit Jawa muzeum. Najdete v něm více než 170 exponátů motocyklů této legendární značky.
A pokračujeme v zámecké krasojízdě po trati 063. V obci Domousnice stojí, jak jinak, zámek. V roce 1907 a 1911 na něm pobývala slavná česká pěvkyně Ema Destinnová. Také z Řitonic lze dojít k zámku. Tentokrát k empírové stavbě Vlčí Pole. Také tuto památku je ovšem možné prohlédnout si jen zvenku.
Před stanicí Dolní Bousov se připojujeme k trati ze Staré Paky a Libuně. Ve městě sice žádný zámek nestojí, ale od nádraží se můžeme vypravit nebo dojet vlakem do nedaleké Sobotky, kde si můžeme prohlédnout lovecký zámeček Humprecht nebo Muzeum a archiv Fráni Šrámka. A pokud bychom měli už dost zámků, není problém, na hrad Kost je to z Dolního Bousova osm kilometrů po modré a žluté turistické značce.
Tak co, nelhali jsme? Opravdu tolik památek podél takto krátké tratě je k vidění jen málokde. Pravidelný provoz na Kopidlnce zatím AŽD Praha neplánuje, ale kdo ví, třeba si turisté sezonní vlaky nakonec vyprosí.