Pondělí 27. června 2022, svátek má Ladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. června 2022 Ladislav

Na co zírá mašinfíra: Projeďte se tajemnými Brdy i kolem uranových dolů

Seriál
S dnešním Mašinfírou se projedeme středními Čechami po historické trati z roku 1875. Vydáme se na jih přes tajemné a znovuobjevené Brdy a také přímo skrz haldy příbramských uranových dolů. Motorovým rychlíkem Arrivy projedeme část tratě 200 z Berouna do Březnice.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa trati z Berouna do Březnice

Železnice ze Zdic přes Březnici do Protivína byla hlavní částí historické Rakovnicko-protivínské dráhy. Původní plán počítal s tím, že bude součástí velkolepé spojnice Saska s Bavorskem, která měla začínat v severních Čechách na hranicích u Žitavy a končit až na Šumavě u Strážného.

Z ambiciózního projektu ale nakonec sešlo, realizována byla jenom dráha mezi Protivínem a Rakovníkem. Císař František Josef I. podepsal zákon o stavbě této železnice v květnu 1874. Stát se tehdy zavázal, že celou stavbu uhradí z vlastních prostředků. 

Práce pod vedením rodáka z Březnice, Jana Muziky, probíhaly velmi rychle. Úsek Zdice–Protivín byl uveden do provozu už v prosinci 1875, celý rok před plánovaným termínem. Trať z Berouna do Rakovníka o půl roku později (projeli jsme ji zde). Mezi Zdicemi a Berounem podnik sdílel koleje s Českou západní dráhou a stejně tak i nádražní budovy.

Motorová jednotka řady 845 společnosti Arriva čeká na pražském hlavním nádraží na odjezd směr Beroun, Březnice a České Budějovice.

Z Berouna podél Litavky

Naše jízda vlakem společnosti Arriva začíná v Berouně. Tam si můžeme prohlédnout řadu turistických zajímavostí. Například centrum města s Plzeňskou a Pražskou bránou, Muzeum Českého krasu nebo Městskou horu s rozhlednou a medvědáriem. Z berounského nádraží se také můžeme vydat k nedalekým Koněpruským jeskyním (po zelené a žluté turistické značce je to 8,5 km).

Turistické cíle podél tratě 200

Na plzeňském zhlaví stanice Beroun projíždíme kolem tamního ranžíru, tedy seřaďovacího nádraží. Za ním se trať vine údolím Litavky, cestující ve vagonu ale v tomto úseku velký požitek z cesty nemají, koleje tam totiž vedou mezi dlouhými protihlukovými stěnami. 

Mineme vlečku do vápenky Čertovy schody, která v roce 1957 vystřídala někdejší úzkorozchodnou dráhu z Koněprus do Berouna. V Králově Dvoře vedou koleje západní dráhy v těsné blízkosti bývalých slavných železáren.

Ze zastávek Králův Dvůr a Králův Dvůr-Popovice můžete taktéž vyrazit do Českého krasu, Koněpruské jeskyně jsou odtamtud ještě blíže (6,4 km, resp. 5,7 km). Ve stanici Zdice rozhodně nesmíte vynechat tamní dvě muzea, železniční Výtopnu Zdice a Army muzeum. 

Za Zdicemi opouštíme koleje někdejší České západní dráhy, které pokračují do Plzně (tento úsek jsme už také projeli), a odbočujeme vlevo vstříc Brdům.

Liduprázdné hory uprostřed Čech

Brdy jsou v lidnatém Středočeském kraji zvláštní lokalitou, tajemnou a nádhernou. Mnozí tyto hory přirovnávají k Šumavě, možná i proto, že velká jejich část byla desítky let veřejnosti nepřístupná. Svoje cvičiště si tam armáda vybudovala v roce 1926.

Na hřebenu hory Praha to vypadá jako v Krkonoších. Na snímku cesta Horní Planýrka poblíž vrcholu Malého Toku

Od roku 1950 byl do Brd vstup civilistům přísně zakázán. Teprve v roce 2007 byly zpřístupněny okrajové část vojenského prostoru a o devět let později byla jeho převážná část převedena pod civilní úřady a otevřena veřejnosti. V lednu 2016 na území Brd vznikla chráněná krajinná oblast. Některé lokality ale i nadále využívá armáda. Přečtěte si: To nejlepší z hor Česka: Podívejte se, jak a kde nejlépe poznáte Brdy.

Ve stínu Brd

Před stanicí Lochovice se k naší trati zprava přidává další kolej. Je to lokálka ze Zadní Třebáně a Litně. Z Lochovic můžete vyrazit třeba do Neumětel, kam podle pověsti pádil Horymír se Šemíkem po svém skoku z hradeb Vyšehradu. Najdete tam Šemíkův pomník.

Z Berouna do Březnice se můžete projet zrychleně, za pouhé 4 minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Vypravit se můžete i do nedalekých Hořovic. Ve městě si můžete prohlédnout hned dva zámky. Ve Starém sídlí Muzeum Hořovicka, galerie nebo informační centrum, v Novém si můžete vybrat dokonce ze tří návštěvnických okruhů.

Turistické cíle podél tratě 200

Pokud vystoupíte v zastávce Rejkovice, můžete vystoupat na vrch Plešivec s pozůstatky pravěkého hradiště nebo s vyhlídkou Čertova kazatelna, odkud budete mít Brdy jako na dlani. Od kolejí je to jen dva a půl kilometru po zelené značce.

V Jincích bývá za normálních okolností otevřeno Muzeum trezorů. Necelých devět kilometrů od nádraží pak leží zřícenina hradu Valdek. Gotický hrad pochází z poloviny třináctého století a patří k nejromantičtějším zříceninám u nás. 

Ze stanice Bratkovice dojdete po dvou kilometrech k zámku Hluboš. Ten byl prvním rekreačním sídlem prezidenta T. G. Masaryka po vzniku Československa. Barokní stavba je obklopena nádherným anglickým parkem. 

Těsně před stanicí Příbram projíždíme kolem vlečky do kovohutí. V historické Příbrami máme nespočet turistických cílů. Doporučujeme především Hornické muzeum s několika přístupnými doly. Můžete se svézt důlním vláčkem, uvidíte unikátní vodní kolo, které čerpalo z podzemí vodu, a můžete využít také jedinečnou „úpadnici“, což je 51 metrů dlouhá skluzavka, po které se horníci dostávali pod zem.

Po prohlídce vlastního města můžete vystoupat na Svatou horu s barokním poutním areálem. Pro výstup využijte třeba 450 metrů dlouhé kryté Svatohorské schody. 

Opouštíme stanici Příbram a pokračujeme dál. Hornickou tradici příbramského revíru připomíná také Muzeum Bohutínska, vyhlídková věž Řimbaba na bývalé těžní věži a též rozhledna Rudolfka na těžní věži někdejšího dolu Rudolf. K nim se nejlépe dostanete ze zbrusu nové zastávky Příbram sídliště

Lokomotiva 414.090 ve stanice Jince v roce 1956
Lokomotiva 464.028 v čele osobního vlaku do Březnice za stanicí Zdice, 12. 8....

Po trati mezi Zdicemi a Březnicí jezdily různé druhy parních lokomotiv

Historie psaná krví a nenávistí

Rudné hornictví na Příbramsku má ale také odvrácenou tvář. V roce 1947 našli odborníci v okolí města velké zásoby uranu. Po převratu v roce 1948 začal komunistický režim tuto strategickou surovinu vyvážet do Sovětského svazu. Jako zdroj levné pracovní síly byli používáni političtí vězni, kterých bylo v padesátých letech víc než dost.

Vlak Arrivy se proplétá přímo mezi haldami bývalých uranových dolů. Mineme šachtu číslo 15 a šachtu číslo 4. Na dohled od trati je také šachta číslo 2 s bývalým lágrem Vojna. Nejblíž k němu je ze stanice Milín. 

Turistické cíle podél tratě 200

Z Milína se můžete podívat i k památníku posledních výstřelů druhé světové války v Evropě u Slivice. 12. května 1945 se tam střetly spojenecké jednotky s ustupujícími vojáky wehrmachtu.

K velmi zajímavému výletu vybízí stanice Tochovice. Právě odtud vycházela vlečka k přehradě Orlík. Mnohé její pozůstatky se dají na místě najít dodnes. Pojednával o ní i jeden díl seriálu Zaniklé tratě. 

A už se pomalu blížíme ke konci dnešní cesty. Před stanicí Březnice  Rakovnicko-protivínská dráha potkává koleje místní dráhy do Rožmitálu pod Třemšínem, která vznikla v roce 1899.

V Březnici pro dnešek jízdu ukončíme, možná i proto, abyste stihli návštěvu tamního zámku s rozlehlým parkem nebo také městské muzeum s expozicemi loutkářství nebo duchovního života ve městě. Obhlédnout si můžete také místní pivovar. 

Rychlík společnosti Arriva z Březnice pokračuje dál až do Českých Budějovic. Tuto neméně zajímavou trať si ale projedeme v některém z příštích dílů našeho seriálu.

Autor:
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

VIDEO: Chorvatská stavba století. Projeli jsme nový most na Pelješac

Byli jsme na něm! Jako první Češi jsme se mohli projet po nejzásadnější chorvatské stavbě 21. století. Mostě, který...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Jadran na talíři. Kolik stojí jídlo v Chorvatsku a co musíte ochutnat

Premium Chorvatská gastronomie se řadě českých turistů scvrkla na brancina a oradu na žaru (ryby), dagnje na buzaru (mušle),...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S čím se také jezdilo na dovolenou. Stanové přívěsy z NDR

Nejen plastové lžičky a duroplastové trabanty, ale i stanové přívěsy Camptourist můžeme pasovat na východoněmecké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Český výletník: jak si asi říkají lidé, kteří bydlí ve městě Trhové Sviny?

Odmala mě pronásledovala všetečná otázka, jak se správně nazývá obyvatel jihočeského města se zvláštním názvem Trhové...

Na co zírá mašinfíra: Noční jízdu Brnem po veletržní vlečce hlídala policie

Seriál Dnešní Mašinfíra je premiérový – poprvé jsme natáčeli na vlečce a poprvé v noci. Měli jsme totiž naspěch. Vlečka na...

Skvělý letní výlet vás zavede do nejhezčích míst Vltavy a jejích přítoků

Kdo vyráží na dlouhou túru nebo vícedenní pouť, často vyhledává vrcholky hor a jejich hřebenové partie. V Česku se však...

Očima šotouše: pošlete fotku dieselové lokomotivy a vyhrajte vouchery

I v měsíci červnu pokračuje naše oblíbená výzva pro všechny milovníky železniční fotografie. Posílejte nám své...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...