Nová strategie skupiny VW. Škoda jako levnější a Seat prémiová značka

Volkswagen si bude hrát s elektromobily. Ze Seatu bude playboy, jako jeho šéf Luca de Meo. A Škodovka na to všechno vydělá. Tak lze s nadsázkou parafrázovat nový záměr a upřesnění rolí jednotlivých objemových značek koncernu Volkswagen.
Škoda Superb

Škoda Superb | foto: Škoda Auto

Ten si hlavně dlouhé roky láme hlavu, jak se přidat k obrovskému úspěchu Dacie, která má aktuálně už dvě auta v pětce nejprodávanějších vozů Evropy (Dacia Duster je za srpen celoevropsky druhé nejprodávanější auto po Golfu). Už na to přišla, obstará to Škoda.

Koncern Volkswagen Group hledá cestu k výraznějšímu odlišení svých mainstreamových značek Volkswagen, Seat a Škoda. Ke slovu se opět dostává myšlenka posunu ze stávajících pozic. Škoda by měla být dostupnější značkou, Volkswagen jakousi zlatou střední cestou a Seat dostane prémiový nádech. Volkswagen má navíc plnou hlavu elektromobility, do role posla elektrické budoucnosti se sám, a taky pod silným tlakem na snižování emisí ze strany evropských zákonodárců, nominoval. 

Škoda Kamiq

Skupina VW se snaží své velkoobjemové značky vzájemně odlišit od počátku doby, kdy do ní patří. Třeba o Škodě se v jednu dobu uvažovalo v tom směru, že by se měla zaměřit na podobnou klientelu jako Volvo, jindy jí byla přisuzována role levné značky koncernu. Se Seatem jako by si dlouho německá skupina nevěděla rady, v poslední době se ovšem zdá, že mu vychází snaha na sportovnější zaměření.

Další pokus

Zatím se však podobné snahy odlišit značky výrazněji minuly účinkem. I když se jednotlivé modely liší a trochu jiné je i vnímání značek, mají k sobě z hlediska nabízených produktů VW, Seat i Škoda blízko. Management koncernu ovšem intenzivně přemýšlí, jak by se to dalo změnit. „V budoucnosti chceme dát našim značkám jasnější identitu,“ prohlásil šéf produktové strategie skupiny VW Michael Jost pro  Automobilwoche.

Cupra Formentor

„Seat by mohl nabízet emotivnější auta, což vidíme u jeho modelů Cupra. Škoda by mohla intenzivněji obsluhovat trhy východní Evropy a také se výrazněji zaměřit na zákazníky, kteří hledají funkčnost,“ vysvětlil pro Automobilwoche Jost, jak si koncern představuje rozdělení značek.

Podle magazínu to může znamenat, že Škoda například z budoucích modelů vyřadí některé drahé příplatkové prvky či drahé verze, Seat by naopak mohl zvedat ceny vozů nad úroveň odpovídajících modelů VW a možná by se mohl stát konkurencí pro Alfu Romeo. Tuto vizi už měl nedávno zesnulý Ferdinand Piëch v době, kdy vládl koncernu on. Tehdy maloval seaty slavný Walter de Silva (tvůrce Alfy 156), který utekl od Alfy Romeo a Italové ho tak trochu zatratili. Dnes vede španělskou značku další Ital, miláček štěstěny a vedení celého koncernu, charismatický Luca de Meo.

Značky by se měly rovněž více zaměřit na to, aby se jejich modely tolik nepřekrývaly. Otázkou samozřejmě je, jak toho chce Volkswagen docílit. Snahy o jasnější rozlišení značek existují dlouho, ale moc se to nedaří. A v podstatě je to logické. Auta vychází ze shodných technických základů a i menší značky Seat a Škoda dnes mají nebývale široké portfolio modelů, které vyplňují prakticky všechny důležité automobilové třídy. 

Auto jako investice, díl první: Zlaté vejce, nebo pukavec?

K překryvu nabídky tak docházet musí. Škoda také pro Seat vyrábí, v minulosti model Toledo (dvojče Škody Rapid) a nyní Seat/Cupru Ateca, což je sesterský model Škody Karoq. Jen tak na okraj, podle šuškandy ze zákulisí vznikl design Atecy v Mladé Boleslavi původně pro Škodovku.

Navíc platí, že jednotlivé automobilky sice podléhají velení koncernu, ale na druhou stranu fungují do jisté míry samostatně a samy zodpovídají za své obchodní výsledky, tuto decentralizaci chce aktuální šéf koncernu Herbert Diess ještě posílit (čtěte více).

Cupra Ateca

Škoda Karoq Scout

To například znamená, že jakákoli snaha přistřihnout Škodě křídla se zatím kdykoli minula účinkem. Argumenty pro ten či onen model byly z Mladé Boleslavi vždy dost silné a značka tak má rozmanité portfolio i s celkem drahými modely.

„Značka Škoda má jasný positioning a je synonymem nejzdařilejší privatizace v České republice i v EU. Naše produkty se vyznačují velkorysou nabídkou prostoru, maximální funkčností, progresivním designem a přesvědčivým poměrem ceny a užitné hodnoty. V rámci procesu transformace koncernu se nabízí mnoho šancí k tomu, abychom byli ještě pohotovější a efektivnější,“ cituje stanovisko české značky mluvčí Vítek Pelc.

Škoda je dlouhodobě premiantem skupiny Volkswagen, po značce Porsche se chlubí největší výdělečností (marží).

„V rámci koncernu intenzivně spolupracujeme ve skupině objemových značek a pravidelně si vyměňujeme informace, abychom mezi značkami Škoda, Seat a Volkswagen osobní vozy co nejlépe využívali synergií,“ dodává. 

Indie i motory

Na druhou stranu rozdělení, které Jost naznačuje, už do jisté míry platí. Škoda vždy byla levnější značkou než mateřský Volkswagen a Seat se snaží svou sportovní image budovat léta, jen začínat s vyššími cenami by možná bylo příliš unáhlené. Otázkou je, kam chce VW Group značky v tomto rozdělení dotlačit. Není příliš pravděpodobné, že by Škodě začal výrazněji odpírat nějakou techniku, na to dovedli vždy v Mladé Boleslavi zareagovat a nakonec si přístup vyjednat, nebo přijít s náhradním řešením.

Mnohé však naznačuje aktuální dění v koncernu. Škoda například dostala na starosti kompletní aktivity VW Group v Indii a v těchto dnech tam vzniká nová společnost, která bude indický trh obsluhovat (čtěte podrobnosti). Pod kontrolou ji má plně Škoda, automobilka převezme tamní výrobní závody a vyvíjí pro Indii specifické modely, které vyhoví potřebám tamního trhu. První model na takzvané platformě MQB-A0-IN by se měl objevit už v roce 2020, následovat budou další vozy, a to nejen se značkou Škoda.

Indická platforma nejspíš nebude použitelná v evropských podmínkách, ale Škoda a její konstruktéři už v minulosti několikrát ukázali, že jsou mistry adaptace. A to, co se naučí v Indii, mohou využít i u levnějších malých modelů pro Evropu, které by mohly intenzivněji útočit na východních trzích. Neznamená to nutně, že se z příští generace Fabie stane levné auto, naopak, místo v nabídce je třeba pod Fabií, obzvlášť když Citigo si svým pojetím srdce davů na těchto trzích nezískalo a teď se vydalo výhradně elektrickou cestou. Takové auto, jak Škoda ukazuje třeba novým SUV Kamiq, nemusí být nutně malé.

Různá auta vymykající se třídě a použité technice jsou ostatně pro Škodu typická. Technické skládačky jako Rapid nebo Roomster měly solidní ohlas, SUV Yeti bylo ve své době autem zcela mimo třídy a úspěch mělo obrovský. Na tradici postavení mimo třídy ostatně stojí i úspěch mladoboleslavského bestselleru Octavia, který se chystá na trh ve čtvrté novodobé generaci (prohlédněte si špionážní fotky zde).

Že se Škoda coby automobilka zaměřuje na dostupnější techniku, ukazují i další různorodé příklady. Jedním je model Scala, auto velikosti Golfu postavené na platformě menšího Pola. Kvůli tomu nemůže mít Scala pohon všech kol, má klasickou ruční brzdu namísto elektronické a liší se dalšími detaily. Stále to však je plnohodnotné auto kompaktní třídy. 

Škoda Scala

Scala tak nejspíš ukazuje cestu, kterou se může Škoda vydat. Podobně dvojče Scaly, tedy aktuální novinka Kamiq, ukazuje, že malé auto nemusí být malé. Stojí na platformě MQB-AQ (stejně jako Scala), přitom velikostí mírně předčí i někdejšího Yetiho, který fungoval na platformě Octavie.

O zaměření Škody vypovídá i další zákulisní příklad. Automobilka je v koncernu VW expertem na vývoj motorů MPI, tedy agregátů bez přímého vstřikování paliva. Toto řešení prakticky z trhů EU zmizelo, ovšem pro mnoho světových trhů od Brazílie po Rusko je stále důležité. Stejně tak výhradně v mladoboleslavské Česaně, což je hlavní vývojové centrum značky, konstruují zadní bubnové brzdy pro všechny modely koncernu na celém světě.

Ohrožený Superb?

Když se Škoda bude zaměřovat na kreativnější a cenově dostupnější řešení, možná to znamená, že na některá stávající nebude mít kapacity. Nebo jí je koncern nepovolí. Ostatně, dlouho to vypadalo, že Škoda dostane v rámci koncernu na starosti přípravu nové továrny, na poslední chvíli si však tento projekt stáhl pod svá křídla Volkswagen. Nová továrna, která má vzniknout v Turecku, by pak měla podle všeho vyrábět modely Passat a Superb (podrobnosti tady).

Nebo jen Passat? Tyto dva příbuzné modely patří do střední třídy, jejíž podíl na trhu neustále klesá. A vzhledem k úspěchu vozů SUV se zatím obrat nechystá. Škoda nestíhá vyrábět modely Karoq a Kodiaq, a tak je klidně možné, že vlajková loď Superb se dříve či později z nabídky odporoučí. Nebo se z ní stane jen obyčejné dvojče Passatu, což by odporovalo aktuálně zamýšlené strategii.

Ostatně, když se začalo mluvit o tom, že turecká továrna by posloužila Superbu a Passatu, škodovácké odbory, které dříve proti jakémukoli přesunu výroby z „jejich“ závodů hlasitě protestovaly, zatím mlčí. 

Superb jednoduše nebude v budoucnu takový hit a Škodě se jistě vyplatí vyrábět spíš SUV Kodiaq, takže proč se snažit držet zajetých kolejí. Otázkou je, jak to nakonec bude. Původní plány vypadaly tak, že se naopak vývoj i výroba Passatu bude stěhovat po bok Superbu do Česka.

Škoda Superb

Změnit se však může i zaměření Passatu a Superbu, trhů, kde sedany zákazníci chtějí, je stále dost, většinou patří k těm méně bohatým a jsou spíš na východě Evropy. Navíc prodeje Superbu v Evropě podle všeho už na vrcholu byly, oproti rekordnímu roku 2016, kdy se jich prodalo téměř 86 tisíc, jich v roce 2018 Škoda prodala o víc než 11 tisíc méně. Oproti tomu prodeje škodováckých SUV rostou, před nedávnem oslavila čtvrt milionu vyrobených kusů Karoqu (dva roky po zahájení produkce).

Ať už se změny u Škody chystají jakékoli, vše ukáže až čas. To, že by mohl být u české automobilky kladen větší důraz na její tradiční disciplínu „dělat větší auta na menší technice“, je vlastně logické. Škodě to vždy šlo dobře a i některé aktuální modely to potvrzují, tak proč toho nevyužít.

To u Seatu budou s odlišením trochu větší potíže, otázkou je, jak moc ke sportovnímu pojetí se celá značka posune. Každopádně třeba nový Leon  bude stát na platformě MQB, tedy na stejném základu jako nový Golf s Octavií. Ale nic lepšího než MQB momentálně VW nemá, tak je otázkou, jak další posun Seatu výš zařídit. Že by si sem tam půjčil techniku u Audi? Možné to je, ale pokus s modelem Exeo už před časem ukázal, že na to zákazníci asi neskočí.

Nejčtenější

Prototyp sedmimístné elektrické škody v nesnázích na slavném Nürburgringu

Prototyp sedmimístného elektrického SUV Škody vycházejícího ze studie Vision 7S nachytal při testech na slavném německém okruhu Nürburgring automobilový paparazzo Stefan Baldauf. Spoušť zmáčkl právě...

Sankce naučily Rusko stavět vlastní auta. Lada nabrala azimut do 21. století

Další čínské auto? Ne, logo s vikingskou lodí napovídá, že se jedná o novou ladu. Crossover Azimut se má vyrábět od příštího roku, ale zda to Rusové dodrží, je ve hvězdách. Pohon všech kol nečekejte,...

Laurinka míří na Tour de France. Unikátní superb pick-up postavili studenti

Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií, jmenuje se Škoda L&K 130. Osmadvacet žáků mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda...

SUPERGALERIE: Tato auta mají letos významné narozeniny. Kolik jich znáte?

Celá řada automobilových legend, ale i již málem zapomenutých modelů, letos sfoukla les svíček na pomyslném narozeninovém dortu. Nechybějí mezi nimi škodovky, alfy romeo, mercedesy, ale třeba ani...

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

Naše autoškoly měly světovou kvalitu, teď chrlí nezkušené řidiče, říká odborník

Vysíláme

Získat řidičský průkaz v České republice dnes neznamená automaticky umět řídit. Chybí teorie, instruktoři se nevzdělávají a studenti projdou zkouškou, aniž by se skutečně naučili zvládat provoz. V...

25. června 2025

Tady si dejte při cestě na dovolenou pozor! Na těchto úsecích se bourá nejčastěji

Dálnice bez omezení rychlosti, monotónní rovinky i horské tunely – to vše může zkomplikovat cestu na letní dovolenou. Některé úseky v Německu, Rakousku, Polsku nebo Chorvatsku patří dlouhodobě k...

25. června 2025

Audi má náhradu za diesel: pluginhybridní A5 inteligentně plánuje jízdu

Výkon až 270 kW, elektrický dojezd až 110 kilometrů, ale zároveň spalovací motor, který umožní majiteli jet kamkoli bez „dobíjecí úzkosti“. Jakkoli mnozí plug-in hybrid pohon zatracují kvůli jeho...

25. června 2025

V aukci je k mání unikátní Ferrari Daytona. Existuje jen 15 kusů

Klasické vozy Ferrari jsou obdivované fanoušky i sběrateli. Proto se velké pozornosti těší zítra končící aukce RM Sotheby’s, v níž se bude dražit trojice legendárních Ferrari Daytona ze 70. let,...

25. června 2025

Na STK každý rok? Senátoři i ministerstvo jsou proti

Senátoři z podvýboru pro dopravu a energetiku nesouhlasí s pravidelnými každoročními technickými prohlídkami osobních a lehkých užitkových vozidel starších deseti let, jak je navrhuje Evropská...

24. června 2025

Prototyp sedmimístné elektrické škody v nesnázích na slavném Nürburgringu

Prototyp sedmimístného elektrického SUV Škody vycházejícího ze studie Vision 7S nachytal při testech na slavném německém okruhu Nürburgring automobilový paparazzo Stefan Baldauf. Spoušť zmáčkl právě...

24. června 2025

V autě: O fascinujícím českém hypersportu a pirátech silnic. Víme, v čem jezdí

České univerzity vyvinuly fascinující systém, kterým dokáže policie zastavit auto na dálku, viděli jsme to na vlastní oči. A šli si prohlédnout hypersport české značky Praga. Nový díl magazínu V autě...

24. června 2025

ANALÝZA: Jak zdražila auta? Nejvíc bita jsou ta malá. Zlevňují elektromobily

Všechno je dražší, než bylo a auta pořád zdražují – tak vypadá povrchní pohled na cenový vývoj u nových aut na českém trhu. Ve skutečnosti jsou sice modely, které podražily za dva roky o 11 procent,...

24. června 2025

Jsou tiché a čisté. V Ostravě křtili první české náklaďáky na vodík

První dva české nákladní automobily do 3,5 tuny poháněné vodíkem si v pondělí mohli prohlédnout lidé v rámci křtu, který se odehrál v areálu Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Ta,...

23. června 2025  17:10

Nejde rádio nebo světla a nevíte proč. Možná jen odešla jednoduchá pojistka

Náhle vyskočivší červená kontrolka během jízdy autem není nic příjemného. Značí závažný problém s některým ze systémů vozu, může jít ale i o úplnou banalitu. Stejně jako když přestanou fungovat...

23. června 2025

Advantage Consulting, s.r.o.
MECHANIK STROJŮ (40-50.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Skutečná cena dieselgate: kromě miliard za pokuty hlavně tisíce mrtvých

Premium

Na kolik vlastně přišel emisní skandál, odhalený v roce 2015, ona neblaze proslulá dieselgate? Odpovědět na to lze různě. Například hlavní viník, automobilka Volkswagen, utrpěla šrám na reputaci a...

23. června 2025

Sankce naučily Rusko stavět vlastní auta. Lada nabrala azimut do 21. století

Další čínské auto? Ne, logo s vikingskou lodí napovídá, že se jedná o novou ladu. Crossover Azimut se má vyrábět od příštího roku, ale zda to Rusové dodrží, je ve hvězdách. Pohon všech kol nečekejte,...

23. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.