ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

aktualizováno 
Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také protlačit k dalším automobilkám, vyhrál. Elektřina je také klíčem k tomu, jak ušetřit na pokutách za vysoké emise. Všichni ovšem vědí, že následující roky budou tvrdé. „Bude to darwinovský výběr,“ říká šéf Seatu.

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem Bosch, Pininfarina a Brose | foto: Bosch

Broukem historie značky Volkswagen začala a potvrzuje se, že je opravdu nesmrtelný. V červenci sice skončila výroba jeho pravnuka, ten původní však zase ožívá. Německý startup s podporou samotného VW přestavuje brouka na elektrický pohon. Dozadu místo motoru dá pohon z elektrického Volkswagenu e-UP! a do nosného rámu podlahy akumulátory. Místo pro zavazadla je vpředu i vzadu. Zástrčka pro nabíjení je pod výklopným pravým zadním světlem. Ceny? Lidové nejsou - vzhledem k manufakturní výrobě zahrnující renovaci startují kolem 50 tisíc eur (1,2 milionu korun).

Elektrický Volkswagen Brouk
Elektrický Volkswagen Brouk

Je to ovšem víc než symbolické, elektrický brouk (německy eKafer) je jednou z hvězd autosalonu ve Frankfurtu. Stejně jako jako nejnovější Volkswagen ID.3, elektromobil, který má být „broukem nového věku“ (prohlédněte si ho do detailu zde).

U Volkswagenu nyní panuje „pokroková nálada: „Začínáme psát třetí kapitolu historie našeho podnikání,“ říká šéf Herbert Diess hrdě. „S broukem učinil VW z auta masový produkt, golf je samostatná třída vozidla a nyní chce VW získat vedoucí pozici na trhu v oblasti elektromobility.“

Na otevření autosalonu pro veřejnost dorazila také politická reprezentace. Před...

Jen pár hodin předtím, než pronesl Diess ve Frankfurtu svůj optimistický projev, si musel vyslechnout, že každé auto je vrahem životního prostředí. „Váš přístup k ekologii mě neskutečně rozčiluje,“ pronesla aktivistka Tina Velo, která plánovala na neděli spolu se svými kolegy ze spolku „Sand im Getriebe“ (písek v převodovce) ochromit autosalon. „Budeme všechny přístupové cesty blokovat vlastními těly,“ slibovala Velo a doporučovala návštěvníkům, aby pro návštěvu autosalonu raději zvolili jiný den.

Elektroauto máme, teď ho prodat

Podle Diesse má ID.3 obrovskou budoucnost. Do deseti let bude každé druhé vozidlo vyrobené v koncernu v Evropě i v Číně poháněno elektromotorem.

Šéf Volkswagenu uvedl, že sázka na to, aby se německý koncern stal největším světovým výrobcem elektrických automobilů na světě, bude stát firmu 80 miliard eur.

Chvíli to však ještě potrvá, i když moc času automobilky nemají. Vyčkávají do poslední chvíle, aby zkusily splnit ambiciózní plány EU na snižování emisí, všímá si agentura Reuters. Od roku 2020 se začínají naostro počítat flotilové emise jednotlivých automobilek a za překročení stanovených limitů (pro každou značku jsou podle průměrné hmotnosti flotily jiné, výchozí hodnota je 95 gramů CO2 na kilometr pro auto o hmotnosti 1289 kilogramů - čtěte více), do unijní kasy za to přitečou miliardy na pokutách za jejich překročení (odhaduje se až 25 miliard eur), aktuální průměrné emise aut prodávaných v EU jsou podle Reuters 120,5 g/km. A pokuty samozřejmě automobilky platit nechtějí.

Pomáhat jim v tom budou právě elektrifikovaná auta. Nejdůležitějším úkolem teď bude je prodat. „Roky jste se nás ptali, kdy nabídneme elektrická auta. Když je máme, zas nám říkáte: ´Komu je chcete prodat?´,“ přemítal na autosalonu Diessův podřízený Luca De Meo, šéf Seatu. Narazil tím na vyšší cenu elektrifikovaných aut v porovnání s konvenčními modely. „To jsou auta, která stojí o deset tisíc eur víc, musíme se u nich dostat na určitý objem prodeje, abychom se dostali na emisní cíle a zároveň nevíme, zda budou zákazníci takové auto chtít,“ prohlásil jeden z manažerů francouzského koncernu PSA, který ve Frankfurtu zastupuje značka Opel. „To všechno jsou přísady na hodně silnou výbušninu,“ shrnul. 

Podle Reuters je příplatek za mildhybridní technologii kolem 500 eur, ta ovšem přináší jen malé snížení CO2. Plug-in hybridní a plně elektrické modely pak stojí o pět až deset tisíc eur víc v porovnání s ekvivalentním benzinovým modelem. A potvrzuje to právě ID.3 startující na 30 tisících eurech (770 tisíc korunách), což je auto přibližně velikosti golfu, který je právě přibližně o ten čtvrtmilion levnější. Další frankfurtská novinka, elektrická Škoda Citigo startující na 430 tisících korunách je vlastně překvapivě levnější, než se čekalo. Luca De Meo ovšem říká, že je to přirozený stav věcí: „První smartphone jsem také měl já a ne moje děti. Stejné to bude s elektromobily, zpočátku jsou pro bohatší zákazníky.“

Pro splnění emisních cílů je třeba, aby se za příští rok prodeje elektroaut ztrojnásobily na šest procent celkového trhu a plug-in hybridů se prodávalo pět procent (tedy pětinásobně víc), uvádí inženýrská firma FEV Consulting.

„Při pohledu na statistiky utrácí v eurozóně 50 procent spotřebitelů nejméně 30 000 eur za nové auto. U limitu 20 000 eur vzroste podíl nad 80 procent,“ uvedl Luca De Meo. „Věřím, že v příštích pěti letech proběhne Darwinovský výběr, a to jak na straně produktu, tak na straně automobilek,“ řekl De Meo pro magazín Quattroruote. Myslí si, že krizové budou především příští dva nebo tři roky. „Budeme nuceni do tohoto systému vložit spoustu peněz. A nakonec, pokud to všechno nebude fungovat, budeme muset zaplatit pokuty za to, že jsme se nevešli do emisních limitů.“

Podle plánu na snižování limitů emisí to u Seatu vychází tak, že v roce 2025 bude muset prodávat čtvrtinu elektrifikovaných aut a v roce 2030 čtyřicet procent.

Luca De Meo připomíná, že záleží na politicích a místních správách, které musí udělat pořádek v nekonečné řadě konkrétních předpisů: „Pravidla hry musí být homogenizovaná, standardizovaná, a to i v celosvětovém měřítku. Pouze tak budou výrobci automobilů schopni vyrábět globální produkty s většími úsporami z rozsahu a ještě více snižovat emise,“ vysvětlil De Meo.

Fotogalerie

Na stole teď leží další obrovské téma: nabíjení elektroaut. Automobilky dnes už víceméně umí nabídnout funkční elektromobil, se kterým se dá ujet nějakých pět set kilometrů. Ovšem už příliš neřeší otázku nabíjení a kapacity přenosové energetické sítě. Konsorcium IONITY, což je společný projekt BMW, Daimler, Ford a VW Group (nově se do ní přidal korejský koncern Hyundai-Kia), buduje síť nabíjecích stanic. Do konce roku 2020 chce v Evropě vybudovat až 400 dobíjecích lokalit IONITY. Jinak dávají automobilky od distribuce a výroby elektřiny pochopitelně ruce pryč, stejně jako neprovozují benzinky. Samotné energetické firmy se do přebudovávání a zkapacitnění sítě nabíjecích bodu samozřejmě nehrnou, protože obrovská investice má velmi dlouhodobou návratnost.

Automobilky tak poukazují na roli států, které musí vytvořit podmínky a možná i zainvestovat do nabíjecí soustavy, když na přepřahnutí na elektrickou trakci tolik tlačí. „Změna mobility je ´herkulovským úkolem´ pro stát i průmysl, v němž musí být dosaženo úzké spolupráce. Spolehlivost nabíjecí infrastruktury je pro úspěch elektromobility nanejvýš důležitá: 20 000 nabíjecích míst zdaleka nestačí. Pokud věříme, že ochrana klimatu je pro lidstvo úkolem, a já věřím, že ano, pak musíme tuto cenu zaplatit, protože jinak budeme muset zaplatit úplně jinou cenu,“ cituje magazín Autoweek Angelu Merkelovou ze zahájení autosalonu.

„Vlády v celé EU se musejí vyrovnat s rostoucím tempem, jímž elektromobily nyní uvádějí na trh, a to dramatickým zvýšením investic do infrastruktury. Kromě toho také musejí zavést udržitelné nákupní pobídky, které budou konzistentní v celé EU,“ uvedl generální ředitel francouzského konceru PSA (Citroën, Opel, Peugeot) Carlos Tavares, který je nyní také předsedou evropské asociace automobilového průmyslu ACEA.

„Německo se pohybuje na pokraji recese a automobilový průmysl je pro zdraví ekonomiky zásadní. Výrobci automobilů, jako jsou Volkswagen, Daimler nebo BMW, jakož i dodavatelé náhradních dílů, jako Robert Bosch, Continental nebo Schaeffler, v zemi zaměstnávají asi 830 000 lidí a podporují vše - od výrobců strojů po reklamní agentury a úklidové služby,“ všímá si Autoweek

Platforma pro elektrická malá městská přibližovadla v podání japonského...

Platforma pro elektrická malá městská přibližovadla v podání japonského dodavatele komponent, firmy Musashi.

Klíčem je sdílení

Klíčem pro budoucnost jsou pro automobilky sdílené modulární technické platformy, právě s nimi lze elektromobily zlevnit a uplatnit ty De Meem zmiňované úspory z rozsahu. Všechno to k sobě pasuje. Kdysi, před víc než dvaceti lety, tuto ideu jednotných platforem napříč různými značkami zavedl Ferdinand Piëch u koncernu Volkswagen. Tu platformu si představte jako „železo, které není vidět“, nebo ještě lépe jako stavebnici, jednotlivé komponenty jsou jako dílky Lega, které můžete použít na stavbu různých aut. Svatým grálem Volkswagenu je dnes nová platforma pro elektromobily zvaná MEB, to jsou nápravy, bateriový set, který tvoří jakýsi rám podlahy a vzadu u poháněných kol umístěný elektromotor. 

Volkswagen ID.3

V automobilkách o této architektuře občas mluví jako o „skateboardu“ - všechno důležité je v podlaze nebo pod ní. A na takový rám se posadí karoserie. Tak se vlastně asi do šedesátých let stavěla auta normálně, dnes tak vyrábějí automobilky jen nejdrsnější offroady a nákladní auta.

Tehdy se od rámových konstrukcí aut upustilo, bylo to drahé, těžké, zbytečně robustní. Dnešním standardem je samonosná karoserie (zaváděl ji do masové výroby třeba Mini nebo Trabant). Ne, automobilky tuto architekturu neopouští. Ale v rámci přechodu na elektromobilitu, což v mnohém konstruktérům rozvazuje ruce (komponenty elektropohonu jsou menší, mohou být v autě rozmístěné jinak), se přeci jen něco mění. A je to právě platforma - ekvivalent toho nosného rámu s motorem od Škody, Bugatti nebo Rollse, na kterém slavní karosáři v meziválečném období stavěli auta - co má být stěžejním prvkem. Kdo to vše zvládne, a zvládne to rychle, může vyhrát.

Platforma MEB má podle Volkswagenu potenciál stát se novým technickým základem pro e-mobilitu pro mnoho automobilek. Volkswagen už na začátku roku 2019 oznámil, že ji má v plánu zpřístupnit konkurenci jako platformu pro elektromobily. Pokud se z platformy MEB stane standard autoprůmyslu, VW získá v podstatě monopol na opravy nejen svých elektromobilů, ale i produktů spolupracujících automobilek, které by platformu sdílely. Bude to taková automobilová franšíza.

Elektrický Volkswagen Brouk

Je to levné, logické, vždyť automobilky dnes spolupracují jako nikdy předtím. A když se ještě vrátíme k tomu „poelektrifikovanému“ broukovi: jeho plaftorma s akumulátory a pohonem vypadá jako MEB z šedesátých let. A na základech původního brouka vzniklo nespočet dalších jiných aut po celém světě.

A nová architektura použitá poprvé na ID.3 s motorem vzadu a pohonem zadních kol to má zopakovat. Bude stejná i pro novou elektrickou škodovku chystanou na příští rok, stejně tak pro Audi nebo Seat a mnoho dalších modelů. A když se jich budou vyrábět statisíce, její produkce se zlevní. 

Na MEB už má Volkswagen i prvního zákazníka zvenčí: Ford ve Frankfurtu potvrdil, že chystá elektromobil s technikou Volkswagenu. Model vyvinutý na základě loňské smlouvy o vývojové spolupráci představí Ford v roce 2023. Podrobnosti čtěte ZDE

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen není sám, kdo elektrickou architekturu chce nabídnout. Speciálně vyvinutou platformu ve Frankfurtu prezentují i další firmy. Mercedes ji demonstruje na novém konceptu šéfovské limuzíny EQS. Další určenou pro velké a výkonné vozy chce nabídnout Bosch (ve spolupráci s Bentelerem a Pininfarinou). Německý dodavatel pro autoprůmysl chce zachytit rozmach elektromobility v začátku. 

Mercedes 'Vision EQS' je jednou z hlavních hvězd autosalonu ve Frankfurtu....

Mercedes 'Vision EQS' je jednou z hlavních hvězd autosalonu ve Frankfurtu. Koncept elektrické limuzíny budoucnosti slibuje dojezd až 700 km a zrychlení na stovku za 4,5 sekundy.

Volkmar Denner, předseda představenstva Bosche, ve Frankfurtu prohlásil, že od začátku roku 2018 firma shromáždila v sektoru elektromobility zakázky v hodnotě 13 miliard eur a letos to bude určitě víc i přes zřetelný pokles automobilového trhu. Bosch podle Dennera každý rok investuje do bezemisní mobility (auta i užitkové vozy) 400 milionů eur a očekává, že do roku 2025 naroste jeho prodej komponentů pro elektrifikovaná vozidla na víc než 5 miliard eur ročně.

Další novinkou v nabídce Bosche mají být palivové články pro vodíkem živené elektromobily. Firma ovšem uvádí, že ještě v roce 2030 budou tři čtvrtiny nově prodávaných aut poháněny tradičním spalovacím motorem, v mnoha případech doplněným o hybridní ústrojí.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Automobilka Škoda Auto představila 9. září 2019 na autosalonu ve Frankfurtu nad...

VIDEO Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše...

Tipy na weby: Hudební služba s 53 miliony skladeb nebo cesty za zážitky

Ilustrační foto - hudba

Až 53 milionů songů k poslechu nabízí služba Deezer.com. Přemýšlíte-li stále o novém elektromobilu,...

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Poštovní známka s motivem futuristického návrhu automobilového designéra...

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Exkluzivně Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické...

Porsche Taycan Turbo nemá turbo a tesle neujede

Nové Porsche Taycan

VIDEO Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) První elektromobil značky Porsche zneužívá název Turbo a stejně mu to není nic platné. Ačkoliv má...

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Levný mladý veterán jako investice: šance na zisk je u neúspěšných modelů

Skvělou investiční příležitostí nemusejí být jen veterány, ale i novější vozy, takzvané youngtimery. Jak rozeznat...

Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Dyson zrušil projekt elektroauta. Zvládne je každý a nedá se na nich vydělat

Známý výrobce vysavačů, vysoušečů vlasů i rukou a čističek vzduchu Dyson měl plány na vlastní elektromobil. Ty ale...

Najdete na iDNES.cz