Pondělí 17. ledna 2022, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. ledna 2022 Drahoslav

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také protlačit k dalším automobilkám, vyhrál. Elektřina je také klíčem k tomu, jak ušetřit na pokutách za vysoké emise. Všichni ovšem vědí, že následující roky budou tvrdé. „Bude to darwinovský výběr,“ říká šéf Seatu.

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem Bosch, Pininfarina a Brose | foto: Bosch

Broukem historie značky Volkswagen začala a potvrzuje se, že je opravdu nesmrtelný. V červenci sice skončila výroba jeho pravnuka, ten původní však zase ožívá. Německý startup s podporou samotného VW přestavuje brouka na elektrický pohon. Dozadu místo motoru dá pohon z elektrického Volkswagenu e-UP! a do nosného rámu podlahy akumulátory. Místo pro zavazadla je vpředu i vzadu. Zástrčka pro nabíjení je pod výklopným pravým zadním světlem. Ceny? Lidové nejsou - vzhledem k manufakturní výrobě zahrnující renovaci startují kolem 50 tisíc eur (1,2 milionu korun).

Elektrický Volkswagen Brouk
Elektrický Volkswagen Brouk

Je to ovšem víc než symbolické, elektrický brouk (německy eKafer) je jednou z hvězd autosalonu ve Frankfurtu. Stejně jako jako nejnovější Volkswagen ID.3, elektromobil, který má být „broukem nového věku“ (prohlédněte si ho do detailu zde).

U Volkswagenu nyní panuje „pokroková nálada: „Začínáme psát třetí kapitolu historie našeho podnikání,“ říká šéf Herbert Diess hrdě. „S broukem učinil VW z auta masový produkt, golf je samostatná třída vozidla a nyní chce VW získat vedoucí pozici na trhu v oblasti elektromobility.“

Na otevření autosalonu pro veřejnost dorazila také politická reprezentace. Před...

Jen pár hodin předtím, než pronesl Diess ve Frankfurtu svůj optimistický projev, si musel vyslechnout, že každé auto je vrahem životního prostředí. „Váš přístup k ekologii mě neskutečně rozčiluje,“ pronesla aktivistka Tina Velo, která plánovala na neděli spolu se svými kolegy ze spolku „Sand im Getriebe“ (písek v převodovce) ochromit autosalon. „Budeme všechny přístupové cesty blokovat vlastními těly,“ slibovala Velo a doporučovala návštěvníkům, aby pro návštěvu autosalonu raději zvolili jiný den.

Elektroauto máme, teď ho prodat

Podle Diesse má ID.3 obrovskou budoucnost. Do deseti let bude každé druhé vozidlo vyrobené v koncernu v Evropě i v Číně poháněno elektromotorem.

Šéf Volkswagenu uvedl, že sázka na to, aby se německý koncern stal největším světovým výrobcem elektrických automobilů na světě, bude stát firmu 80 miliard eur.

Chvíli to však ještě potrvá, i když moc času automobilky nemají. Vyčkávají do poslední chvíle, aby zkusily splnit ambiciózní plány EU na snižování emisí, všímá si agentura Reuters. Od roku 2020 se začínají naostro počítat flotilové emise jednotlivých automobilek a za překročení stanovených limitů (pro každou značku jsou podle průměrné hmotnosti flotily jiné, výchozí hodnota je 95 gramů CO2 na kilometr pro auto o hmotnosti 1289 kilogramů - čtěte více), do unijní kasy za to přitečou miliardy na pokutách za jejich překročení (odhaduje se až 25 miliard eur), aktuální průměrné emise aut prodávaných v EU jsou podle Reuters 120,5 g/km. A pokuty samozřejmě automobilky platit nechtějí.

Pomáhat jim v tom budou právě elektrifikovaná auta. Nejdůležitějším úkolem teď bude je prodat. „Roky jste se nás ptali, kdy nabídneme elektrická auta. Když je máme, zas nám říkáte: ´Komu je chcete prodat?´,“ přemítal na autosalonu Diessův podřízený Luca De Meo, šéf Seatu. Narazil tím na vyšší cenu elektrifikovaných aut v porovnání s konvenčními modely. „To jsou auta, která stojí o deset tisíc eur víc, musíme se u nich dostat na určitý objem prodeje, abychom se dostali na emisní cíle a zároveň nevíme, zda budou zákazníci takové auto chtít,“ prohlásil jeden z manažerů francouzského koncernu PSA, který ve Frankfurtu zastupuje značka Opel. „To všechno jsou přísady na hodně silnou výbušninu,“ shrnul. 

Podle Reuters je příplatek za mildhybridní technologii kolem 500 eur, ta ovšem přináší jen malé snížení CO2. Plug-in hybridní a plně elektrické modely pak stojí o pět až deset tisíc eur víc v porovnání s ekvivalentním benzinovým modelem. A potvrzuje to právě ID.3 startující na 30 tisících eurech (770 tisíc korunách), což je auto přibližně velikosti golfu, který je právě přibližně o ten čtvrtmilion levnější. Další frankfurtská novinka, elektrická Škoda Citigo startující na 430 tisících korunách je vlastně překvapivě levnější, než se čekalo. Luca De Meo ovšem říká, že je to přirozený stav věcí: „První smartphone jsem také měl já a ne moje děti. Stejné to bude s elektromobily, zpočátku jsou pro bohatší zákazníky.“

Pro splnění emisních cílů je třeba, aby se za příští rok prodeje elektroaut ztrojnásobily na šest procent celkového trhu a plug-in hybridů se prodávalo pět procent (tedy pětinásobně víc), uvádí inženýrská firma FEV Consulting.

„Při pohledu na statistiky utrácí v eurozóně 50 procent spotřebitelů nejméně 30 000 eur za nové auto. U limitu 20 000 eur vzroste podíl nad 80 procent,“ uvedl Luca De Meo. „Věřím, že v příštích pěti letech proběhne Darwinovský výběr, a to jak na straně produktu, tak na straně automobilek,“ řekl De Meo pro magazín Quattroruote. Myslí si, že krizové budou především příští dva nebo tři roky. „Budeme nuceni do tohoto systému vložit spoustu peněz. A nakonec, pokud to všechno nebude fungovat, budeme muset zaplatit pokuty za to, že jsme se nevešli do emisních limitů.“

Podle plánu na snižování limitů emisí to u Seatu vychází tak, že v roce 2025 bude muset prodávat čtvrtinu elektrifikovaných aut a v roce 2030 čtyřicet procent.

Luca De Meo připomíná, že záleží na politicích a místních správách, které musí udělat pořádek v nekonečné řadě konkrétních předpisů: „Pravidla hry musí být homogenizovaná, standardizovaná, a to i v celosvětovém měřítku. Pouze tak budou výrobci automobilů schopni vyrábět globální produkty s většími úsporami z rozsahu a ještě více snižovat emise,“ vysvětlil De Meo.

Fotogalerie

Na stole teď leží další obrovské téma: nabíjení elektroaut. Automobilky dnes už víceméně umí nabídnout funkční elektromobil, se kterým se dá ujet nějakých pět set kilometrů. Ovšem už příliš neřeší otázku nabíjení a kapacity přenosové energetické sítě. Konsorcium IONITY, což je společný projekt BMW, Daimler, Ford a VW Group (nově se do ní přidal korejský koncern Hyundai-Kia), buduje síť nabíjecích stanic. Do konce roku 2020 chce v Evropě vybudovat až 400 dobíjecích lokalit IONITY. Jinak dávají automobilky od distribuce a výroby elektřiny pochopitelně ruce pryč, stejně jako neprovozují benzinky. Samotné energetické firmy se do přebudovávání a zkapacitnění sítě nabíjecích bodu samozřejmě nehrnou, protože obrovská investice má velmi dlouhodobou návratnost.

Automobilky tak poukazují na roli států, které musí vytvořit podmínky a možná i zainvestovat do nabíjecí soustavy, když na přepřahnutí na elektrickou trakci tolik tlačí. „Změna mobility je ´herkulovským úkolem´ pro stát i průmysl, v němž musí být dosaženo úzké spolupráce. Spolehlivost nabíjecí infrastruktury je pro úspěch elektromobility nanejvýš důležitá: 20 000 nabíjecích míst zdaleka nestačí. Pokud věříme, že ochrana klimatu je pro lidstvo úkolem, a já věřím, že ano, pak musíme tuto cenu zaplatit, protože jinak budeme muset zaplatit úplně jinou cenu,“ cituje magazín Autoweek Angelu Merkelovou ze zahájení autosalonu.

„Vlády v celé EU se musejí vyrovnat s rostoucím tempem, jímž elektromobily nyní uvádějí na trh, a to dramatickým zvýšením investic do infrastruktury. Kromě toho také musejí zavést udržitelné nákupní pobídky, které budou konzistentní v celé EU,“ uvedl generální ředitel francouzského konceru PSA (Citroën, Opel, Peugeot) Carlos Tavares, který je nyní také předsedou evropské asociace automobilového průmyslu ACEA.

„Německo se pohybuje na pokraji recese a automobilový průmysl je pro zdraví ekonomiky zásadní. Výrobci automobilů, jako jsou Volkswagen, Daimler nebo BMW, jakož i dodavatelé náhradních dílů, jako Robert Bosch, Continental nebo Schaeffler, v zemi zaměstnávají asi 830 000 lidí a podporují vše - od výrobců strojů po reklamní agentury a úklidové služby,“ všímá si Autoweek

Platforma pro elektrická malá městská přibližovadla v podání japonského dodavatele komponent, firmy Musashi.

Klíčem je sdílení

Klíčem pro budoucnost jsou pro automobilky sdílené modulární technické platformy, právě s nimi lze elektromobily zlevnit a uplatnit ty De Meem zmiňované úspory z rozsahu. Všechno to k sobě pasuje. Kdysi, před víc než dvaceti lety, tuto ideu jednotných platforem napříč různými značkami zavedl Ferdinand Piëch u koncernu Volkswagen. Tu platformu si představte jako „železo, které není vidět“, nebo ještě lépe jako stavebnici, jednotlivé komponenty jsou jako dílky Lega, které můžete použít na stavbu různých aut. Svatým grálem Volkswagenu je dnes nová platforma pro elektromobily zvaná MEB, to jsou nápravy, bateriový set, který tvoří jakýsi rám podlahy a vzadu u poháněných kol umístěný elektromotor. 

Volkswagen ID.3

V automobilkách o této architektuře občas mluví jako o „skateboardu“ - všechno důležité je v podlaze nebo pod ní. A na takový rám se posadí karoserie. Tak se vlastně asi do šedesátých let stavěla auta normálně, dnes tak vyrábějí automobilky jen nejdrsnější offroady a nákladní auta.

Tehdy se od rámových konstrukcí aut upustilo, bylo to drahé, těžké, zbytečně robustní. Dnešním standardem je samonosná karoserie (zaváděl ji do masové výroby třeba Mini nebo Trabant). Ne, automobilky tuto architekturu neopouští. Ale v rámci přechodu na elektromobilitu, což v mnohém konstruktérům rozvazuje ruce (komponenty elektropohonu jsou menší, mohou být v autě rozmístěné jinak), se přeci jen něco mění. A je to právě platforma - ekvivalent toho nosného rámu s motorem od Škody, Bugatti nebo Rollse, na kterém slavní karosáři v meziválečném období stavěli auta - co má být stěžejním prvkem. Kdo to vše zvládne, a zvládne to rychle, může vyhrát.

Platforma MEB má podle Volkswagenu potenciál stát se novým technickým základem pro e-mobilitu pro mnoho automobilek. Volkswagen už na začátku roku 2019 oznámil, že ji má v plánu zpřístupnit konkurenci jako platformu pro elektromobily. Pokud se z platformy MEB stane standard autoprůmyslu, VW získá v podstatě monopol na opravy nejen svých elektromobilů, ale i produktů spolupracujících automobilek, které by platformu sdílely. Bude to taková automobilová franšíza.

Elektrický Volkswagen Brouk

Je to levné, logické, vždyť automobilky dnes spolupracují jako nikdy předtím. A když se ještě vrátíme k tomu „poelektrifikovanému“ broukovi: jeho plaftorma s akumulátory a pohonem vypadá jako MEB z šedesátých let. A na základech původního brouka vzniklo nespočet dalších jiných aut po celém světě.

A nová architektura použitá poprvé na ID.3 s motorem vzadu a pohonem zadních kol to má zopakovat. Bude stejná i pro novou elektrickou škodovku chystanou na příští rok, stejně tak pro Audi nebo Seat a mnoho dalších modelů. A když se jich budou vyrábět statisíce, její produkce se zlevní. 

Na MEB už má Volkswagen i prvního zákazníka zvenčí: Ford ve Frankfurtu potvrdil, že chystá elektromobil s technikou Volkswagenu. Model vyvinutý na základě loňské smlouvy o vývojové spolupráci představí Ford v roce 2023. Podrobnosti čtěte ZDE

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen není sám, kdo elektrickou architekturu chce nabídnout. Speciálně vyvinutou platformu ve Frankfurtu prezentují i další firmy. Mercedes ji demonstruje na novém konceptu šéfovské limuzíny EQS. Další určenou pro velké a výkonné vozy chce nabídnout Bosch (ve spolupráci s Bentelerem a Pininfarinou). Německý dodavatel pro autoprůmysl chce zachytit rozmach elektromobility v začátku. 

Mercedes 'Vision EQS' je jednou z hlavních hvězd autosalonu ve Frankfurtu. Koncept elektrické limuzíny budoucnosti slibuje dojezd až 700 km a zrychlení na stovku za 4,5 sekundy.

Volkmar Denner, předseda představenstva Bosche, ve Frankfurtu prohlásil, že od začátku roku 2018 firma shromáždila v sektoru elektromobility zakázky v hodnotě 13 miliard eur a letos to bude určitě víc i přes zřetelný pokles automobilového trhu. Bosch podle Dennera každý rok investuje do bezemisní mobility (auta i užitkové vozy) 400 milionů eur a očekává, že do roku 2025 naroste jeho prodej komponentů pro elektrifikovaná vozidla na víc než 5 miliard eur ročně.

Další novinkou v nabídce Bosche mají být palivové články pro vodíkem živené elektromobily. Firma ovšem uvádí, že ještě v roce 2030 budou tři čtvrtiny nově prodávaných aut poháněny tradičním spalovacím motorem, v mnoha případech doplněným o hybridní ústrojí.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Toyota představuje elektrickou budoucnost. Do vývoje vrazí 800 miliard

Studie elektromobilů značek Toyota a  Lexus

Největší japonská automobilka Toyota Motor plánuje do roku 2030 investovat čtyři biliony jenů...

Biden nařídí zlevnit elektromobily a zbuduje půl milionu nabíječek

Americký prezident Joe Biden se krátce svezl s novým modelem GMC Hummer EV.

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena zveřejnila ambiciózní plán vybudovat 500 000...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

U D1 vyrostla designová Pumpa, dobije elektromobily a odcloní hluk

Na dálnici D1 vyrostla designová stavba Pumpa. (1. prosince 2021)

Na dálnici D1 u Průhonic vyrostla stavebně unikátní čerpací stanice. Designový objekt s lakonickým...

Uhlíkové dani se nevyhneme. Přechod na elektro je jistý, říká šéf Hyundai

Hostem Rozstřel je Martin Saitz, generální ředitel Hyundai Motor Czech

VIDEO Rozstřel O přechodu k elektromobilům je rozhodnuto, vysvětluje Martin Saitz. Chytrý, výřečný a obrovsky...

Nabíjecí záchranka přiveze elektřinu v krabici, klidně na sídliště

Mobilní nabíječka Nimbee s elektromobilem Mazda MX-30

VIDEO V testovacím provozu začala v Praze fungovat služba dobíjení elektromobilů z pojízdné akumulátorové...

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

Hřbitov tatrovek je schovaný v pražské Libni, převažují šestsettřináctky

O tom místě slyšeli asi všichni milovníci Tatry 613. Ikonická limuzína kopřivnické automobilky má dodnes mnoho ctitelů,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Peugeot 508 nerezaví a s dieselem bude jezdit, dokud na světě nedojde nafta

Premium První generace Peugeotu 508 mířila do segmentu, kde kraluje Mondeo, Passat a Superb a rozhodně neměla moc lehký život....

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

V Las Vegas se představila auta budoucnosti. Mají kino i pokoj pro milence

Po loňském virtuálním ročníku veletrhu elektroniky Consumer Electronics Show v Las Vegas se ten letošní konal opět ve...

Když pavučiny nestačí, jezdí Spider-man elektromobilem. Prozkoumali jsme ho do šroubku

Advertorial Hyundai Ioniq 5 otevírá novou epochu motorismu v podání korejské automobilky. Elektrický pohon v té nejmodernější...

Škoda skoncuje se spalovacími motory v roce 2035, prozradil šéf odborů

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto skončí se spalovacími motory v roce 2035, uvedl předseda podnikové rady Škoda...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...