Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také protlačit k dalším automobilkám, vyhrál. Elektřina je také klíčem k tomu, jak ušetřit na pokutách za vysoké emise. Všichni ovšem vědí, že následující roky budou tvrdé. „Bude to darwinovský výběr,“ říká šéf Seatu.
Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem Bosch, Pininfarina a Brose | foto: Bosch

Broukem historie značky Volkswagen začala a potvrzuje se, že je opravdu nesmrtelný. V červenci sice skončila výroba jeho pravnuka, ten původní však zase ožívá. Německý startup s podporou samotného VW přestavuje brouka na elektrický pohon. Dozadu místo motoru dá pohon z elektrického Volkswagenu e-UP! a do nosného rámu podlahy akumulátory. Místo pro zavazadla je vpředu i vzadu. Zástrčka pro nabíjení je pod výklopným pravým zadním světlem. Ceny? Lidové nejsou - vzhledem k manufakturní výrobě zahrnující renovaci startují kolem 50 tisíc eur (1,2 milionu korun).

Elektrický Volkswagen Brouk
Elektrický Volkswagen Brouk

Je to ovšem víc než symbolické, elektrický brouk (německy eKafer) je jednou z hvězd autosalonu ve Frankfurtu. Stejně jako jako nejnovější Volkswagen ID.3, elektromobil, který má být „broukem nového věku“ (prohlédněte si ho do detailu zde).

U Volkswagenu nyní panuje „pokroková nálada: „Začínáme psát třetí kapitolu historie našeho podnikání,“ říká šéf Herbert Diess hrdě. „S broukem učinil VW z auta masový produkt, golf je samostatná třída vozidla a nyní chce VW získat vedoucí pozici na trhu v oblasti elektromobility.“

Na otevření autosalonu pro veřejnost dorazila také politická reprezentace. Před...

Jen pár hodin předtím, než pronesl Diess ve Frankfurtu svůj optimistický projev, si musel vyslechnout, že každé auto je vrahem životního prostředí. „Váš přístup k ekologii mě neskutečně rozčiluje,“ pronesla aktivistka Tina Velo, která plánovala na neděli spolu se svými kolegy ze spolku „Sand im Getriebe“ (písek v převodovce) ochromit autosalon. „Budeme všechny přístupové cesty blokovat vlastními těly,“ slibovala Velo a doporučovala návštěvníkům, aby pro návštěvu autosalonu raději zvolili jiný den.

Elektroauto máme, teď ho prodat

Podle Diesse má ID.3 obrovskou budoucnost. Do deseti let bude každé druhé vozidlo vyrobené v koncernu v Evropě i v Číně poháněno elektromotorem.

Šéf Volkswagenu uvedl, že sázka na to, aby se německý koncern stal největším světovým výrobcem elektrických automobilů na světě, bude stát firmu 80 miliard eur.

Chvíli to však ještě potrvá, i když moc času automobilky nemají. Vyčkávají do poslední chvíle, aby zkusily splnit ambiciózní plány EU na snižování emisí, všímá si agentura Reuters. Od roku 2020 se začínají naostro počítat flotilové emise jednotlivých automobilek a za překročení stanovených limitů (pro každou značku jsou podle průměrné hmotnosti flotily jiné, výchozí hodnota je 95 gramů CO2 na kilometr pro auto o hmotnosti 1289 kilogramů - čtěte více), do unijní kasy za to přitečou miliardy na pokutách za jejich překročení (odhaduje se až 25 miliard eur), aktuální průměrné emise aut prodávaných v EU jsou podle Reuters 120,5 g/km. A pokuty samozřejmě automobilky platit nechtějí.

Pomáhat jim v tom budou právě elektrifikovaná auta. Nejdůležitějším úkolem teď bude je prodat. „Roky jste se nás ptali, kdy nabídneme elektrická auta. Když je máme, zas nám říkáte: ´Komu je chcete prodat?´,“ přemítal na autosalonu Diessův podřízený Luca De Meo, šéf Seatu. Narazil tím na vyšší cenu elektrifikovaných aut v porovnání s konvenčními modely. „To jsou auta, která stojí o deset tisíc eur víc, musíme se u nich dostat na určitý objem prodeje, abychom se dostali na emisní cíle a zároveň nevíme, zda budou zákazníci takové auto chtít,“ prohlásil jeden z manažerů francouzského koncernu PSA, který ve Frankfurtu zastupuje značka Opel. „To všechno jsou přísady na hodně silnou výbušninu,“ shrnul. 

Podle Reuters je příplatek za mildhybridní technologii kolem 500 eur, ta ovšem přináší jen malé snížení CO2. Plug-in hybridní a plně elektrické modely pak stojí o pět až deset tisíc eur víc v porovnání s ekvivalentním benzinovým modelem. A potvrzuje to právě ID.3 startující na 30 tisících eurech (770 tisíc korunách), což je auto přibližně velikosti golfu, který je právě přibližně o ten čtvrtmilion levnější. Další frankfurtská novinka, elektrická Škoda Citigo startující na 430 tisících korunách je vlastně překvapivě levnější, než se čekalo. Luca De Meo ovšem říká, že je to přirozený stav věcí: „První smartphone jsem také měl já a ne moje děti. Stejné to bude s elektromobily, zpočátku jsou pro bohatší zákazníky.“

Pro splnění emisních cílů je třeba, aby se za příští rok prodeje elektroaut ztrojnásobily na šest procent celkového trhu a plug-in hybridů se prodávalo pět procent (tedy pětinásobně víc), uvádí inženýrská firma FEV Consulting.

„Při pohledu na statistiky utrácí v eurozóně 50 procent spotřebitelů nejméně 30 000 eur za nové auto. U limitu 20 000 eur vzroste podíl nad 80 procent,“ uvedl Luca De Meo. „Věřím, že v příštích pěti letech proběhne Darwinovský výběr, a to jak na straně produktu, tak na straně automobilek,“ řekl De Meo pro magazín Quattroruote. Myslí si, že krizové budou především příští dva nebo tři roky. „Budeme nuceni do tohoto systému vložit spoustu peněz. A nakonec, pokud to všechno nebude fungovat, budeme muset zaplatit pokuty za to, že jsme se nevešli do emisních limitů.“

Podle plánu na snižování limitů emisí to u Seatu vychází tak, že v roce 2025 bude muset prodávat čtvrtinu elektrifikovaných aut a v roce 2030 čtyřicet procent.

Luca De Meo připomíná, že záleží na politicích a místních správách, které musí udělat pořádek v nekonečné řadě konkrétních předpisů: „Pravidla hry musí být homogenizovaná, standardizovaná, a to i v celosvětovém měřítku. Pouze tak budou výrobci automobilů schopni vyrábět globální produkty s většími úsporami z rozsahu a ještě více snižovat emise,“ vysvětlil De Meo.

Na stole teď leží další obrovské téma: nabíjení elektroaut. Automobilky dnes už víceméně umí nabídnout funkční elektromobil, se kterým se dá ujet nějakých pět set kilometrů. Ovšem už příliš neřeší otázku nabíjení a kapacity přenosové energetické sítě. Konsorcium IONITY, což je společný projekt BMW, Daimler, Ford a VW Group (nově se do ní přidal korejský koncern Hyundai-Kia), buduje síť nabíjecích stanic. Do konce roku 2020 chce v Evropě vybudovat až 400 dobíjecích lokalit IONITY. Jinak dávají automobilky od distribuce a výroby elektřiny pochopitelně ruce pryč, stejně jako neprovozují benzinky. Samotné energetické firmy se do přebudovávání a zkapacitnění sítě nabíjecích bodu samozřejmě nehrnou, protože obrovská investice má velmi dlouhodobou návratnost.

Automobilky tak poukazují na roli států, které musí vytvořit podmínky a možná i zainvestovat do nabíjecí soustavy, když na přepřahnutí na elektrickou trakci tolik tlačí. „Změna mobility je ´herkulovským úkolem´ pro stát i průmysl, v němž musí být dosaženo úzké spolupráce. Spolehlivost nabíjecí infrastruktury je pro úspěch elektromobility nanejvýš důležitá: 20 000 nabíjecích míst zdaleka nestačí. Pokud věříme, že ochrana klimatu je pro lidstvo úkolem, a já věřím, že ano, pak musíme tuto cenu zaplatit, protože jinak budeme muset zaplatit úplně jinou cenu,“ cituje magazín Autoweek Angelu Merkelovou ze zahájení autosalonu.

„Vlády v celé EU se musejí vyrovnat s rostoucím tempem, jímž elektromobily nyní uvádějí na trh, a to dramatickým zvýšením investic do infrastruktury. Kromě toho také musejí zavést udržitelné nákupní pobídky, které budou konzistentní v celé EU,“ uvedl generální ředitel francouzského konceru PSA (Citroën, Opel, Peugeot) Carlos Tavares, který je nyní také předsedou evropské asociace automobilového průmyslu ACEA.

„Německo se pohybuje na pokraji recese a automobilový průmysl je pro zdraví ekonomiky zásadní. Výrobci automobilů, jako jsou Volkswagen, Daimler nebo BMW, jakož i dodavatelé náhradních dílů, jako Robert Bosch, Continental nebo Schaeffler, v zemi zaměstnávají asi 830 000 lidí a podporují vše - od výrobců strojů po reklamní agentury a úklidové služby,“ všímá si Autoweek

Platforma pro elektrická malá městská přibližovadla v podání japonského dodavatele komponent, firmy Musashi.

Klíčem je sdílení

Klíčem pro budoucnost jsou pro automobilky sdílené modulární technické platformy, právě s nimi lze elektromobily zlevnit a uplatnit ty De Meem zmiňované úspory z rozsahu. Všechno to k sobě pasuje. Kdysi, před víc než dvaceti lety, tuto ideu jednotných platforem napříč různými značkami zavedl Ferdinand Piëch u koncernu Volkswagen. Tu platformu si představte jako „železo, které není vidět“, nebo ještě lépe jako stavebnici, jednotlivé komponenty jsou jako dílky Lega, které můžete použít na stavbu různých aut. Svatým grálem Volkswagenu je dnes nová platforma pro elektromobily zvaná MEB, to jsou nápravy, bateriový set, který tvoří jakýsi rám podlahy a vzadu u poháněných kol umístěný elektromotor. 

Volkswagen ID.3

V automobilkách o této architektuře občas mluví jako o „skateboardu“ - všechno důležité je v podlaze nebo pod ní. A na takový rám se posadí karoserie. Tak se vlastně asi do šedesátých let stavěla auta normálně, dnes tak vyrábějí automobilky jen nejdrsnější offroady a nákladní auta.

Tehdy se od rámových konstrukcí aut upustilo, bylo to drahé, těžké, zbytečně robustní. Dnešním standardem je samonosná karoserie (zaváděl ji do masové výroby třeba Mini nebo Trabant). Ne, automobilky tuto architekturu neopouští. Ale v rámci přechodu na elektromobilitu, což v mnohém konstruktérům rozvazuje ruce (komponenty elektropohonu jsou menší, mohou být v autě rozmístěné jinak), se přeci jen něco mění. A je to právě platforma - ekvivalent toho nosného rámu s motorem od Škody, Bugatti nebo Rollse, na kterém slavní karosáři v meziválečném období stavěli auta - co má být stěžejním prvkem. Kdo to vše zvládne, a zvládne to rychle, může vyhrát.

Platforma MEB má podle Volkswagenu potenciál stát se novým technickým základem pro e-mobilitu pro mnoho automobilek. Volkswagen už na začátku roku 2019 oznámil, že ji má v plánu zpřístupnit konkurenci jako platformu pro elektromobily. Pokud se z platformy MEB stane standard autoprůmyslu, VW získá v podstatě monopol na opravy nejen svých elektromobilů, ale i produktů spolupracujících automobilek, které by platformu sdílely. Bude to taková automobilová franšíza.

Elektrický Volkswagen Brouk

Je to levné, logické, vždyť automobilky dnes spolupracují jako nikdy předtím. A když se ještě vrátíme k tomu „poelektrifikovanému“ broukovi: jeho plaftorma s akumulátory a pohonem vypadá jako MEB z šedesátých let. A na základech původního brouka vzniklo nespočet dalších jiných aut po celém světě.

A nová architektura použitá poprvé na ID.3 s motorem vzadu a pohonem zadních kol to má zopakovat. Bude stejná i pro novou elektrickou škodovku chystanou na příští rok, stejně tak pro Audi nebo Seat a mnoho dalších modelů. A když se jich budou vyrábět statisíce, její produkce se zlevní. 

Na MEB už má Volkswagen i prvního zákazníka zvenčí: Ford ve Frankfurtu potvrdil, že chystá elektromobil s technikou Volkswagenu. Model vyvinutý na základě loňské smlouvy o vývojové spolupráci představí Ford v roce 2023. Podrobnosti čtěte ZDE

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen není sám, kdo elektrickou architekturu chce nabídnout. Speciálně vyvinutou platformu ve Frankfurtu prezentují i další firmy. Mercedes ji demonstruje na novém konceptu šéfovské limuzíny EQS. Další určenou pro velké a výkonné vozy chce nabídnout Bosch (ve spolupráci s Bentelerem a Pininfarinou). Německý dodavatel pro autoprůmysl chce zachytit rozmach elektromobility v začátku. 

Mercedes 'Vision EQS' je jednou z hlavních hvězd autosalonu ve Frankfurtu. Koncept elektrické limuzíny budoucnosti slibuje dojezd až 700 km a zrychlení na stovku za 4,5 sekundy.

Volkmar Denner, předseda představenstva Bosche, ve Frankfurtu prohlásil, že od začátku roku 2018 firma shromáždila v sektoru elektromobility zakázky v hodnotě 13 miliard eur a letos to bude určitě víc i přes zřetelný pokles automobilového trhu. Bosch podle Dennera každý rok investuje do bezemisní mobility (auta i užitkové vozy) 400 milionů eur a očekává, že do roku 2025 naroste jeho prodej komponentů pro elektrifikovaná vozidla na víc než 5 miliard eur ročně.

Další novinkou v nabídce Bosche mají být palivové články pro vodíkem živené elektromobily. Firma ovšem uvádí, že ještě v roce 2030 budou tři čtvrtiny nově prodávaných aut poháněny tradičním spalovacím motorem, v mnoha případech doplněným o hybridní ústrojí.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie v bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Pronájem bytu 2+kk
Pronájem bytu 2+kk

Nové Dvory-Podhůří, Frýdek-Místek - Frýdek
12 500 Kč/měsíc

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...