Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně
Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel spotřeby. A pak jsme nechali odborníky namodelovat, jak se minikaravan podepíše na celkové aerodynamice soupravy. Výsledek obojího byl víc než překvapivý.

Opouštíme Olomouc s plnou baterií. Míříme na sever do Kopřivnice, kde se před devadesáti lety zrodily první sériově vyráběné aerodynamické vozy na světě. Dálnice směr Ostrava je tříproudá a mírně stoupá. Na digitální přístrojové desce elektromobilu Hyundai Ioniq 6 ukazatel rychlosti líně přeskakuje kolem čísla 100.

Simulace aerodynamiky Hyundaie Ioniq 6 a Minikaravanu SteelDrop

Předjíždíme jen těžce pracující kamiony. Spotřeba elektrické energie však přesto raketově stoupla. Na začátku cesty se průměrná hodnota pohybovala pod 20 kWh na sto kilometrů, teď však atakuje hodnotu 32 kWh. Jako by najednou sedan, který v Jižní Koreji aerodynamicky vycizelovali, prorážel hustší atmosféru. Nebo jako by jej brzdila nějaké neviditelná ruka.

Hyundai Ioniq 6 Power 4WD v číslech

  • poháněcí soustava: 239 kW (325 k) a 605 N.m; akumulátor 77,4 kWh
  • celková hmotnost: 2520 kg
  • maximální rychlost: 185 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h za 5,2 s
  • spotřeba elektřiny WLTP: 16,9 kWh/100 km
    dojezd: 519 km
  • max. nabíjecí výkon AC/DC: 10,5/232,0 kW.
  • cena: od 1 579 990 Kč

Stačí pohled do zpětných zrcátek a záhada je vyřešena. Vzadu táhneme stříbrný minikaravan, který pořádně zamíchal s aerodynamickým odporem. Připojili jsme jej právě v Olomouci v rámci neobvyklého redakčního testu.

Na jeho začátku byly jednoduché otázky. Jak moc ovlivní provoz elektromobilu, když za něj šofér připojí minikaravan? O kolik stoupne spotřeba energie? Jak se na celkové spotřebě vozu s vozíkem podepíše jízdní styl? A jak celá souprava elektromobil – obytný přívěs funguje v běžném provozu?

K testu jsme zvolili jako tažného koně čistý elektromobil Hyudai Ioniq 6, který se chlubí součinitelem odporu vzduchu cx = 0,21. „To je nejnižší hodnota v produktové nabídce společnosti Hyundai a jedna z nejnižších hodnot v rámci celého automobilového průmyslu,“ komentuje mluvčí českého zastoupení značky David Pavlíček.

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Tento osobní vůz jihokorejská automobilka optimalizovala pro cestování na dlouhé tratě nejen celkovým tvarem karoserie, ale i řadou detailů. Auto má aktivní aerodynamické klapky v přídi, minimalizovaný objem prostoru v podbězích kol či zcela zakrytovaný podvozek. Pro test bylo důležité řešení zadní partie vozu, kde dvojice spoilerů zajišťuje potřebnou redukci vztlaku a současně i odtržení vzduchu až v ideálním místě za vozem.

Druhým do party se stal minikaravan LifeStyleCamper SteelDrop, který svým pojetím odkazuje na populární proudnicové přívěsy z padesátých let minulého století. Před začátkem testování z něj technici olomouckého zastoupení značky odšroubovali příčníky, aby proudícímu vzduchu stálo v cestě co nejméně překážek.

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

Ve virtuálním aerodynamickém tunelu

SteelDrop dostala do rukou pražská firma TechSoft Engineering, která se kolem počítačových simulací pohybuje již 30 let a mimo jiné pomáhala zlepšit aerodynamiku dakarského pick-upu závodníka Martina Prokopa.

„Nejdříve jsme si přívěs změřili a naskenovali,“ popisuje Michael Motygin z TechSoftu. „Pak jsme vytvořili jeho 3Dmodel, a ten jsme ve virtuálním světě propojili s modelem tažného vozu. S těmito vstupními daty jsme mohli začít modelovat vzduch působící při jízdě na vůz. Vlastně jsme vůz s přívěsem vložili do virtuálního aerodynamického tunelu,“ dodává Motygin.

Modelování ukázalo slabá místa přívěsu z aerodynamického hlediska. Odporu přidávaly blatníky s koly vysunutými do strany. „Obecně oblast kol, podběhů a blatníků patří k největším ‚brzdám‘ na vozidlech. Další kritické místo je kolem ostrých hran přechodu mezi boční stěnou a střechou. Způsobuje, že právě v těchto místech se vzduch masivně odtrhává,“ dodává Motygin. Zatímco tažný Ioniq 6 měl zakrytovaný podvozek, u přívěsu tuto partii nikdo neřešil, a tak přidává na odporu vzduchu.

Simulace s celou soupravou pak ukázala nečekaný detail. Zadní část jihokorejského streamlineru neúmyslně posílala proudící vzduch do nejhoršího možného místa celého karavanu: do přechodu mezi bublinou předního nákladního prostoru a čelní stěnou.

„Z našich modelací vyplývá, že minikaravan způsobuje, že celkový součinitel odporu vzduchu soupravy je o 249 procent vyšší a jeho hodnota vychází na cx = 0,52. A to se logicky musí projevit na dojezdu celé soupravy,“ vysvětluje Motygin. „Laicky si to můžeme představit, jako kdyby souprava jela neustále do kopce,“ dodává. Pro řidiče je klíčové, že odpor vzduchu se projevuje při jakékoli rychlosti vozidla a stoupá s jeho rychlostí kvadraticky. Když se rychlost soupravy zdvojnásobí, odpor vzduchu se zvýší čtyřikrát. Pokud se rychlost ztrojnásobí, odpor se zvýší devětkrát a tak dále. A to má u elektromobilů přímý dopad na dojezd. Ukázala to i praxe při testu.

Na posledních dvou úsecích cesty mezi Olomoucí a středočeským Berounem jsme vyměnili rychlost za čas. Z Ioniqa se SteelDropem se stal těžký náklaďák, alespoň co se týká rychlosti a stylu jízdy. Zkoušeli jsme, jak minimalizovat spotřebu. Recept je jednoduchý: udržovat rychloměr kolem číslovky 90 km/h, předvídat, rekuperovat a předjíždět nejlépe z kopce. Na dálničním úseku Olomouc – Humpolec pak byla spotřeba 22,8 kWh na sto kilometrů, Z Humpolce do Berouna pak 22,9 kWh při stylu jízdy à la kamion.

Minikaravan SteelDrop v číslech

  • hmotnost: 500 kg (prázdný)
  • délka: 350 cm
  • výška: 170 cm
  • šiřka: 195 cm
  • postel: 140 × 200 cm
  • solární panely: ano
  • interiérová baterie: lithiová 55 Аmps/h
  • nádrž na čistou vodu: 58 litrů
  • cena: od 13 260 eur
  • výhradní zastoupení: LifeStyleCamper.cz (www.lifestylecamper.cz)

Proti prvnímu měřenému úseku do Kopřivnice spadla o třetinu, ale cesta zoufale neubíhala. Řečí čísel: na zdolání 136 kilometrů mezi rychlými nabíjecími stanicemi Olomouc – Slavonín a Vystrkovem u Humplolce jsme potřebovali 1:47 hodiny s průměrnou rychlostí 92 km/h. Mimochodem, přívěs může legálně jet stovkou.

Pro každodenní karavanistický život z testu vyplývá ještě jedna skutečnost. Všechny námi navštívené dobíjecí stanice měly příčná stání. Každé nabíjení tak znamenalo nejen 40 minut pauzu, ale také minikaravan odpojit, zaparkovat někde stranou a až potom připojit elektromobil k nabíječce. Nikde nebylo možné dobíjet s připojeným obytným přívěsem. Po čtvrtém nabíjení se připojování stane naprostou rutinou, přičemž díky nízké hmotnosti SteelDropu (500 kg prázdný) se nejedná o žádný brutální fyzický výkon.

Za volantem

Ioniq 6 svého šoféra nenápadně rozmazluje. Tichem na palubě, zvukovou aparaturou či asistenčními systémy. S použitím palubní navigace při hledání dobíjecích stanic si auto samo pracuje s akumulátorem: zapne jeho ohřívání tak, aby nabíjení ve zvoleném bodě bylo co nejefektivnější. Adaptabilní tempomat s nevtíravým asistentem jízdy v pruzích (Lane Assist) dělají z cestování po dálnici, po které drtivá většina testu vedla, pohodovou záležitost. Naplno si to řidič uvědomí, když vyjede se zapojeným přívěsem. Část asistenčních systému se totiž automaticky vypne a celé řízení soupravy si musí šofér odpracovat.

Subjektivně se nezdá, že by minikaravan s maximální povolenou hmotností 750 kilogramů nějak dramaticky snižoval akceleraci streameru od Hyundaie. Ostatně vozidlo má pod kapotou 325 koní a elektromobily obecně disponují největším točivým momentem hned při rozjezdu. Právě nízká hmotnost je jedním z benefitů minikaravanů. Umožňuje totiž je táhnout šoférům s obyčejným řidičákem na osobní auto, tedy s řidičským oprávněním skupiny B.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Vy nám auta, my vám sýry. Čína zvažuje cla na mléčné výrobky, míří i na Česko

Evropské mléčné produkty v pekingském supermarketu (13. června 2024)

Čína zahájila antisubvenční vyšetřování dovozu mléčných výrobků z Evropské unie, oznámilo čínské...

Brusel navrhuje snížit cla na elektroauta z Číny, slevu dostane i Tesla

Útroby elektrického modelu Tang

VIDEO Evropská komise navrhla úpravu dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie....

Čínská firma tvrdí, že má nejrychleji se nabíjející baterii pro elektromobily

Zeekr 001 je dalším příspěvkem do změti čínských elektromobilů. Na mušce nemá...

VIDEO Čínský výrobce elektromobilů Zeekr tvrdí, že jeho nová baterie pro elektromobily se nabíjí rychleji...

Marný boj o záchranu automobilek z EU. Číňané vytáhli fintu se skládačkami

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují...

VIDEO Čínské automobilky jsou připraveny vyrábět elektromobily v řadě evropských zemí, od Španělska až po...

Dohady o mokrý hadr. Žhavé téma supernabíječek Tesly pálí i Muska

Supercharger je prý dnes americkým standardem nabíjení. Ovšem standardem, který...

Když jde o zkrácení doby nabíjení, je každý trik dobrý. Alespoň tak si to myslí majitelé vozů...

Kabaňova auta zpátky v Česku? Čínský koncern SAIC chystá továrnu v Evropě

Goodwood Festival of Speed 2014

VIDEO Španělsko, Maďarsko nebo Česká republika? Šanghajský koncern SAIC, do kterého patří v Evropě...

Turecká klička kolem cel EU na elektroauta z Číny. BYD přivítal Erdogan

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Největší čínský výrobce elektromobilů BYD se dohodl s tureckou vládou, že v Turecku postaví továrnu...

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Brusel odmítl snahy vývozců aut z Číny vyhnout se clům pomocí minimálních cen

Některé firmy vyrábějící elektromobily v Číně předložily Evropské komisi návrhy na zavedení minimálních cen pro dovoz do Evropské unie, aby se tak vyhnuly dodatečným clům. Komise však všechny tyto...

15. září 2024

Veterán umí být koule na noze. Když nejezdí, trpí, varuje pořadatel srazů

Bylo mu čerstvě dvacet let a před sebou měl maturitu, přesto se rozhodl uspořádat obří sjezd autoveteránů a youngtimerů. A povedlo se. Letos Jiří Dohnal pořádal již devátou akci pod hlavičkou Classic...

14. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Rozdáváme pokračovací kojenecké mléko ZDARMA
Rozdáváme pokračovací kojenecké mléko ZDARMA

Chcete dopřát svému miminku oblíbenou mléčnou výživu a zároveň se zapojit do exkluzivního testování? Hledáme 40 rodičů, kteří společně se svými...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...