Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně
Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel spotřeby. A pak jsme nechali odborníky namodelovat, jak se minikaravan podepíše na celkové aerodynamice soupravy. Výsledek obojího byl víc než překvapivý.

Opouštíme Olomouc s plnou baterií. Míříme na sever do Kopřivnice, kde se před devadesáti lety zrodily první sériově vyráběné aerodynamické vozy na světě. Dálnice směr Ostrava je tříproudá a mírně stoupá. Na digitální přístrojové desce elektromobilu Hyundai Ioniq 6 ukazatel rychlosti líně přeskakuje kolem čísla 100.

Simulace aerodynamiky Hyundaie Ioniq 6 a Minikaravanu SteelDrop

Předjíždíme jen těžce pracující kamiony. Spotřeba elektrické energie však přesto raketově stoupla. Na začátku cesty se průměrná hodnota pohybovala pod 20 kWh na sto kilometrů, teď však atakuje hodnotu 32 kWh. Jako by najednou sedan, který v Jižní Koreji aerodynamicky vycizelovali, prorážel hustší atmosféru. Nebo jako by jej brzdila nějaké neviditelná ruka.

Hyundai Ioniq 6 Power 4WD v číslech

  • poháněcí soustava: 239 kW (325 k) a 605 N.m; akumulátor 77,4 kWh
  • celková hmotnost: 2520 kg
  • maximální rychlost: 185 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h za 5,2 s
  • spotřeba elektřiny WLTP: 16,9 kWh/100 km
    dojezd: 519 km
  • max. nabíjecí výkon AC/DC: 10,5/232,0 kW.
  • cena: od 1 579 990 Kč

Stačí pohled do zpětných zrcátek a záhada je vyřešena. Vzadu táhneme stříbrný minikaravan, který pořádně zamíchal s aerodynamickým odporem. Připojili jsme jej právě v Olomouci v rámci neobvyklého redakčního testu.

Na jeho začátku byly jednoduché otázky. Jak moc ovlivní provoz elektromobilu, když za něj šofér připojí minikaravan? O kolik stoupne spotřeba energie? Jak se na celkové spotřebě vozu s vozíkem podepíše jízdní styl? A jak celá souprava elektromobil – obytný přívěs funguje v běžném provozu?

K testu jsme zvolili jako tažného koně čistý elektromobil Hyudai Ioniq 6, který se chlubí součinitelem odporu vzduchu cx = 0,21. „To je nejnižší hodnota v produktové nabídce společnosti Hyundai a jedna z nejnižších hodnot v rámci celého automobilového průmyslu,“ komentuje mluvčí českého zastoupení značky David Pavlíček.

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Tento osobní vůz jihokorejská automobilka optimalizovala pro cestování na dlouhé tratě nejen celkovým tvarem karoserie, ale i řadou detailů. Auto má aktivní aerodynamické klapky v přídi, minimalizovaný objem prostoru v podbězích kol či zcela zakrytovaný podvozek. Pro test bylo důležité řešení zadní partie vozu, kde dvojice spoilerů zajišťuje potřebnou redukci vztlaku a současně i odtržení vzduchu až v ideálním místě za vozem.

Druhým do party se stal minikaravan LifeStyleCamper SteelDrop, který svým pojetím odkazuje na populární proudnicové přívěsy z padesátých let minulého století. Před začátkem testování z něj technici olomouckého zastoupení značky odšroubovali příčníky, aby proudícímu vzduchu stálo v cestě co nejméně překážek.

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

Ve virtuálním aerodynamickém tunelu

SteelDrop dostala do rukou pražská firma TechSoft Engineering, která se kolem počítačových simulací pohybuje již 30 let a mimo jiné pomáhala zlepšit aerodynamiku dakarského pick-upu závodníka Martina Prokopa.

„Nejdříve jsme si přívěs změřili a naskenovali,“ popisuje Michael Motygin z TechSoftu. „Pak jsme vytvořili jeho 3Dmodel, a ten jsme ve virtuálním světě propojili s modelem tažného vozu. S těmito vstupními daty jsme mohli začít modelovat vzduch působící při jízdě na vůz. Vlastně jsme vůz s přívěsem vložili do virtuálního aerodynamického tunelu,“ dodává Motygin.

Modelování ukázalo slabá místa přívěsu z aerodynamického hlediska. Odporu přidávaly blatníky s koly vysunutými do strany. „Obecně oblast kol, podběhů a blatníků patří k největším ‚brzdám‘ na vozidlech. Další kritické místo je kolem ostrých hran přechodu mezi boční stěnou a střechou. Způsobuje, že právě v těchto místech se vzduch masivně odtrhává,“ dodává Motygin. Zatímco tažný Ioniq 6 měl zakrytovaný podvozek, u přívěsu tuto partii nikdo neřešil, a tak přidává na odporu vzduchu.

Simulace s celou soupravou pak ukázala nečekaný detail. Zadní část jihokorejského streamlineru neúmyslně posílala proudící vzduch do nejhoršího možného místa celého karavanu: do přechodu mezi bublinou předního nákladního prostoru a čelní stěnou.

„Z našich modelací vyplývá, že minikaravan způsobuje, že celkový součinitel odporu vzduchu soupravy je o 249 procent vyšší a jeho hodnota vychází na cx = 0,52. A to se logicky musí projevit na dojezdu celé soupravy,“ vysvětluje Motygin. „Laicky si to můžeme představit, jako kdyby souprava jela neustále do kopce,“ dodává. Pro řidiče je klíčové, že odpor vzduchu se projevuje při jakékoli rychlosti vozidla a stoupá s jeho rychlostí kvadraticky. Když se rychlost soupravy zdvojnásobí, odpor vzduchu se zvýší čtyřikrát. Pokud se rychlost ztrojnásobí, odpor se zvýší devětkrát a tak dále. A to má u elektromobilů přímý dopad na dojezd. Ukázala to i praxe při testu.

Na posledních dvou úsecích cesty mezi Olomoucí a středočeským Berounem jsme vyměnili rychlost za čas. Z Ioniqa se SteelDropem se stal těžký náklaďák, alespoň co se týká rychlosti a stylu jízdy. Zkoušeli jsme, jak minimalizovat spotřebu. Recept je jednoduchý: udržovat rychloměr kolem číslovky 90 km/h, předvídat, rekuperovat a předjíždět nejlépe z kopce. Na dálničním úseku Olomouc – Humpolec pak byla spotřeba 22,8 kWh na sto kilometrů, Z Humpolce do Berouna pak 22,9 kWh při stylu jízdy à la kamion.

Minikaravan SteelDrop v číslech

  • hmotnost: 500 kg (prázdný)
  • délka: 350 cm
  • výška: 170 cm
  • šiřka: 195 cm
  • postel: 140 × 200 cm
  • solární panely: ano
  • interiérová baterie: lithiová 55 Аmps/h
  • nádrž na čistou vodu: 58 litrů
  • cena: od 13 260 eur
  • výhradní zastoupení: LifeStyleCamper.cz (www.lifestylecamper.cz)

Proti prvnímu měřenému úseku do Kopřivnice spadla o třetinu, ale cesta zoufale neubíhala. Řečí čísel: na zdolání 136 kilometrů mezi rychlými nabíjecími stanicemi Olomouc – Slavonín a Vystrkovem u Humplolce jsme potřebovali 1:47 hodiny s průměrnou rychlostí 92 km/h. Mimochodem, přívěs může legálně jet stovkou.

Pro každodenní karavanistický život z testu vyplývá ještě jedna skutečnost. Všechny námi navštívené dobíjecí stanice měly příčná stání. Každé nabíjení tak znamenalo nejen 40 minut pauzu, ale také minikaravan odpojit, zaparkovat někde stranou a až potom připojit elektromobil k nabíječce. Nikde nebylo možné dobíjet s připojeným obytným přívěsem. Po čtvrtém nabíjení se připojování stane naprostou rutinou, přičemž díky nízké hmotnosti SteelDropu (500 kg prázdný) se nejedná o žádný brutální fyzický výkon.

Za volantem

Ioniq 6 svého šoféra nenápadně rozmazluje. Tichem na palubě, zvukovou aparaturou či asistenčními systémy. S použitím palubní navigace při hledání dobíjecích stanic si auto samo pracuje s akumulátorem: zapne jeho ohřívání tak, aby nabíjení ve zvoleném bodě bylo co nejefektivnější. Adaptabilní tempomat s nevtíravým asistentem jízdy v pruzích (Lane Assist) dělají z cestování po dálnici, po které drtivá většina testu vedla, pohodovou záležitost. Naplno si to řidič uvědomí, když vyjede se zapojeným přívěsem. Část asistenčních systému se totiž automaticky vypne a celé řízení soupravy si musí šofér odpracovat.

Subjektivně se nezdá, že by minikaravan s maximální povolenou hmotností 750 kilogramů nějak dramaticky snižoval akceleraci streameru od Hyundaie. Ostatně vozidlo má pod kapotou 325 koní a elektromobily obecně disponují největším točivým momentem hned při rozjezdu. Právě nízká hmotnost je jedním z benefitů minikaravanů. Umožňuje totiž je táhnout šoférům s obyčejným řidičákem na osobní auto, tedy s řidičským oprávněním skupiny B.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

ANALÝZA: Dobré řešení neexistuje. Boj o cla na elektroauta z Číny není u konce

Volvo EX30

VIDEO Evropa si zadělává na obchodní válku s Čínou. Na jednu stranu se Brusel snaží nastartovat...

Loupež po italsku. Fiat 600e designovými kudrlinkami krade show konkurenci

Fiat 600e

VIDEO Fiat letos slaví 125. výročí, a jeho nová vyfintěná šestistovka hází očkem po všech, kdo se...

Tajemné magma spásou zelené politiky? Mohlo by ukrývat vzácné kovy

Vulkán El Laco v Chile

Neobvyklý typ magmatu, který vědci objevili uvnitř některých vyhaslých vulkánů po celém světě, může...

Ani električtí hujeři neuniknou. Pokuty za emise budou likvidační

Za rok 2020 musely automobilky doplatit 510 milionů eur. V roce 2025 už půjde o...

Automobilkám, které v Evropě uvádí nové vozy na trh, se může úspěch vymstít. Už za rok to mezi...

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti...

Leasingu elektromobilů v Evropě hrozí zhroucení. Výpočty a odhady nevycházejí

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

Prodeje nových elektromobilů stále táhnou firmy, z nichž mnohé tato auta pořizují na operativní...

Škoda chystá Elroq na start, ladí plašičku chodců a testuje maskovaná v Česku

Maskovaná škodovka při testovacích jízdách na dálnici D10

VIDEO Hučení, nebo bzučení? Poslechněte si, jak bude znít nová elektrická Škoda Elroq. Kompaktní...

  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Poslední akce roku se blíží. Vyrazte třeba za trabanty nebo jaguary

Letošní srazová sezona se nezadržitelně blíží ke konci. Patrné je to jak na počtu konaných akcí, tak samotné účasti, která je v tomto období stále častěji ovlivněna vývojem počasí. Nicméně minimálně...

11. října 2024,  aktualizováno 

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před dvěma lety ještě zcela neznámý Leapmotor, který hledal distributory, bude nyní pod křídly koncernu...

11. října 2024

Číňané obsazují ruský trh s auty. Vyrábějí je ve fabrice po Škodě i Mercedesu

Čínská automobilka Chery začala v Rusku montovat auta určená k prodeji na místním trhu ve třech továrnách, které po ruské vojenské invazi na Ukrajinu opustily západní společnosti. S odvoláním na...

11. října 2024

Pan Toyota: Elektromobilizace povede ke ztrátě pracovních míst

„Posun k budoucnosti automobilového odvětví, kde budou existovat pouze elektromobily, povede ke ztrátě pracovních míst,“ řekl šéf japonské automobilky Toyota Akio Tojoda. Podle významného průmyslníka...

11. října 2024

Hravé koupání s Bübchen: Soutěžíme o 5 balíčků dětské kosmetiky
Hravé koupání s Bübchen: Soutěžíme o 5 balíčků dětské kosmetiky

Hraní s lodičkami, potápění nebo vytváření velehor z bohaté pěny? Jak vypadá váš koupelový rituál? Podělte se o něj v komentářích a třeba zrovna vy...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...