S Broukem je definitivně amen. Ikonou nové doby má být elektromobil

  13:18aktualizováno  11. července 11:07
Brouk nebyl obyčejné auto, byl ikonou, sociálním fenoménem, filmovou hvězdou. Jeho kariéra se však definitivně uzavře, poslední kus vyrobí v mexické Pueble ve středu 10. července. Broukem budoucnosti má být pro Volkswagen elektromobil.
Poslední vyrobený Volkswagen Brouk

Poslední vyrobený Volkswagen Brouk | foto: AP

Po osmdesáti letech značka Volkswagen přestává vyrábět auto jménem Brouk, model, se kterým dnes největší automobilový koncern světa vznikl.

Poslední vůz zvláštní série New Beetle odjede z montážní linky přímo do muzea. Končí tak 80letá historie automobilu, jehož první generace byla inspirovaná československou Tatrou. Vůz se proměnil v symbol poválečné ekonomické obrody Německa a rostoucí střední třídy. Postupně se proslavil po celém světě.

Volkswagen Brouk

Auto jménem Brouk vzniklo ve 22 milionech kusů, patří vůbec k nejslavnějším produktům dvacátého století. První vydání, které se v nesčetně úpravách a vylepšeních dožilo jedenadvacátého století, bylo nejen automobilovým fenoménem. V každé dekádě bylo symbolem aktuálního stavu společnosti: zpočátku motorizoval Německo zbídačené válkou – dostálo svému jménu Volks-Wagen (“lidové auto“), následně bylo symbolem svobody, které auto lidem dává. Milovali ho Američané, pak bylo jedním z nejlevnějších aut vůbec a motorizovalo chudé země, druhý a možná ještě pestřejší život totiž prožil Brouk v jižní Americe.

Temný původ

Poprvé se vůz představil široké veřejnosti 15. února 1936. Za jeho vznikem stojí Hitlerova touha být velkým vizionářem, který přetaví Německo v moderní průmyslovou velmoc. Zrození automobilu, který měl navázat na úspěšný lidový rozhlasový přijímač, oznámil Adolf Hitler při zahájení X. berlínského autosalonu. Potřeboval automobily, které by se mohly prohánět po jeho prestižních a velkolepých, ale docela prázdných dálnicích.

Adolf Hitler představuje 26. května 1938 světu finální podobu nového vozu, vyrábět se bude v továrně ve Fallersleben v německém Dolním Sasku. Nejmodernější továrna světa dala vzniknout novému městu - Wolfsburgu.

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk

Jeho otcem je Ferdinand Porsche, který vzal tvorbu přelomového vozu jako výzvu. Při návrhu si vzpomněl na svého přítele Hanse Ledwinku, neméně geniálního konstruktéra automobilky Tatra. „Někdy jsem mu koukal přes rameno, někdy zase on mně,“ popsal později Porsche.

Že má celosvětově proslulý Volkswagen Brouk českého předka, uznala i samotná německá automobilka po dlouhých tahanicích u soudu až o dekády později. V roce 1961 Volkswagen zaplatil Tatře odškodné 3 000 000 marek.

Jak už to tak bývá, zapsal se Brouk do dějin designu, přitom to tak Ferdinand Porsche určitě nezamýšlel. Na estetiku nebyl čas ani prostor, tvary vozu ctily pravidla doby a měly hlavně racionálně a funkčně obalit kabinu a funkční části auta.

Vzduchem chlazený čtyřválcový motor boxer u zadní poháněné nápravy posloužil mnoha dalším aplikacím. Na rámu posazená karoserie poskytovala nečekaný prostor.

Sny o motorizaci Německa a produkci půl milionu lidových vozů ročně se však brzy rozplynuly. Během války jich bylo vyrobeno jen pár set, převážně pro nacistické pohlaváry a propagační účely. Tisíce Němců, kteří si od srpna 1938 spořili na vysněné auto, tak přišlo zkrátka.

Ženská obsluha pečuje o brouka 23. srpna 1954 u benzinky v Deidesheimu nedaleko...
Volkswagen Brouk

Po německé kapitulaci ležela většina slavné Porscheho továrny v troskách. O její vybavení mělo v rámci reparací zájem několik automobilek z vítězných států. Nakonec ale zůstaly stroje na svém místě a už v roce 1945 se pod britským patronátem mohla rozjet výroba.

Ze sutin ji pozvedl major Ivan Hirst, který ve vybombardovaných halách vzkřísil výrobu i téměř pohřbený projekt nenáročného vozidla pro široké masy.

Člen rodiny

Brouk je také v učebnicích marketingu, s pohledným výrazným autem, které zná celý svět, dokázal Volkswagen vždy velmi dobře pracovat z pohledu propagace. V reklamách hrává hlavní, titulní i vedlejší role, točí se o něm filmy. 

V roce 1949 se představil Americe na všeobecné výstavě v New Yorku. A okamžitě ji dobyl, stal se kultem.  Mimochodem, do té doby se jmenoval jednoduše Volkswagen Typ 1, na Brouka ho přejmenoval článek v New York Times.

Po deseti letech života, pátého května 1955 vyjíždí z Wolfsburgu miliontý kus, který se mezitím stal jedním z nejúspěšnějších německých exportních artiklů a hlavních symbolů poválečného hospodářského zázraku.

A Volkswagen Beetle car is seen whilst under maintenance at a garage in Addis...
Market stall worker, Minilik Shewaferaw, 30, poses for a photograph next to...

Brouk se vyráběl kromě Mexika v Brazílii, Peru a Nigérii. Všude obstál na výbornou. Dobové reklamy vyzdvihují jeho odolnost, zaměnitelnost dílů z různých období výroby a zejména příslovečné, německy precizní zpracování. V dobách největší slávy, kdy wolfsburgská továrna chrlila 3 000 brouků denně, v ní pracovalo 3 600 kontrolorů dohlížejících na všechny fáze výroby. Díky tomu není neobvyklé, je-li na tom dochovaný německý brouk ze 60. let lépe než mexický z let devadesátých.

S jeho obsluhou si poradila i mysl květinových dětí zatemněná drogovým experimentem a nepoznamenaná technickými znalostmi. Servisní příručka „Jak udržet váš VW při životě – pro naprosté idioty“, navíc vyzdobená nákresy v psychedelickém stylu, mluví za vše (poprvé vydáno v roce 1969, dodnes ke koupi za 20 dolarů). Důmyslná konstrukce také sváděla k všelijakým přestavbám.

28. dubna 2014

Když ho v roli hlavního modelu značky nahradí v roce 1974 Giugiarův Golf, stěhuje se Brouk za oceán do Brazílie a Mexika. V Mexiku v roce 1992 vzniká dvacetimiliontý exemplář s charakteristickými velkými zadními světly.

I tam si vydobyl status kulturního a sociálního symbolu. Po vlažném rozběhu se stane mexickým národním autem, když díky podpoře domácí vlády zlevní o dvacet procent a stane se dostupným pro nejširší vrstvy. V latinské Americe také naučí brouka jezdit na líh z cukrové třtiny a staví z něj i sporťáky. Poslední kus původního brouka vyrobili v Pueble v roce 2003.

New Beetle

Latinská Amerika je jeden z největších automobilových trhů světa, ovšem vzhledem ke kupní síle obyvatelstva je stále hlavním parametrem cena. Jednoduchá, laciná auta v Evropě dávno odložených modelů tam přežívají ve výrobě ještě dlouhé dekády. Vždyť za koncem výroby Brouka nebyl upadající zájem, ale zpřísněné emisní předpisy, kterým motor předválečné konstrukce neuměl dostát.

Ještě dávno předtím, začátkem devadesátých let, se ovšem Volkswagen odhodlal k Brouku naplno vrátit a znovu ho nabídnout Evropě i Američanům. Vymyslel to Porscheho vnuk, geniální šílenec Ferdinand Piëch, který tehdy německý koncern vedl. Na velikášská gesta si potrpěl a představit nástupce auta, které stavěl jeho děda, bylo ohromně lákavé.

VW New Beetle. první novodobý brouk se představil v sériové podobě v roce 1998.

V roce 1993, kdy se o novém brouku rozhodovalo, vidělo mnoho manažerů značky malé stylové auto jako hračku, kterou si automobilka nemůže dovolit. „Jeden z odpůrců, šéf výzkumu a vývoje Ulrich Seiffert došel tak daleko, že dva týdny před Piëchem ukrýval první model v životní velikosti,“ popisoval celou situaci magazín BusinessWeek v roce představení nového brouku v říjnu 1998. Auto svými tvary a proporcemi na brouka jasně odkazovalo, jeho autory byli mimo jiné J Mays a Peter Schreyer, první to následně dotáhl na šéfdesignéra Fordu (dnes působí u Whirpoolu), druhý po úspěšné kariéře u Audi zcela změnil tvář korejské Kie a je považován za jednoho ze strůjců jejího dnešního úspěchu. 

Představení Nového Brouku „New Beetle“ proběhlo v roce 1998. V Evropě to byl propadák, v USA se ale chytil. Hippie, kteří od šedesátých let dospěli, odložili jointy a založili rodiny, ho rádi kupovali dětem, manželkám, milenkám.

V moderním, uhlazenějším podání, ovšem se zcela obrácenou architekturou VW Golf s motorem a poháněnými koly vpředu, cílil na jiné publikum. Na přístrojové desce uchycená váza na kytku to vyjadřovala jasně – šlo hlavně o styl, praktičnost byla vedlejší, to ilustrovalo bizarní rozvržení interiéru s  řidičem, sedícím za hlubokánskou přístrojovkou až někde za polovinou délky auta.

Poslední vyrobený VW Brouk

V roce 2011 měla globální premiéru třetí celkově a druhá novodobá generace. Auto s plošší střechou, méně oblými tvary, prostornějším kufrem a zádí ve stylu Porsche 911 se představilo najednou v Šanghaji, Berlíně a New Yorku. Prodej na klíčovém trhu ve Spojených státech se v prvním roce zpětinásobil na téměř 29 000 vozů, pak ale znovu klesl. V posledních sezonách v ceníku značky víceméně dožíval. Romantici vzpomínající na svou hippie kariéru a hipsteři z bohatých metropolí dnes raději kupují SUV nebo elektrické koloběžky.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen tak aktuálně prochází dobou možná nejvýraznějších změn ve své historii. Svou budoucnost spojil s elektromobilitou. A právě konec výroby Brouku symbolicky propojuje se začátkem nové éry. Po letních prázdninách představí svůj první velkosériově vyráběný elektromobil Volkswagen ID.3, který má být vlastně elektrickým ekvivalentem Golfu. Automobilka říká, že číslo 3 v označení modelu má několik významů: jeden z nich je také ten, že má být třetím přelomovým modelem v historii značky po Brouku a Golfu.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...