Úterý 1. prosince 2020, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 1. prosince 2020 Iva

S Broukem je definitivně amen. Ikonou nové doby má být elektromobil

  13:18aktualizováno  11. července 11:07
Brouk nebyl obyčejné auto, byl ikonou, sociálním fenoménem, filmovou hvězdou. Jeho kariéra se však definitivně uzavře, poslední kus vyrobí v mexické Pueble ve středu 10. července. Broukem budoucnosti má být pro Volkswagen elektromobil.

Poslední vyrobený Volkswagen Brouk | foto: AP

Po osmdesáti letech značka Volkswagen přestává vyrábět auto jménem Brouk, model, se kterým dnes největší automobilový koncern světa vznikl.

Poslední vůz zvláštní série New Beetle odjede z montážní linky přímo do muzea. Končí tak 80letá historie automobilu, jehož první generace byla inspirovaná československou Tatrou. Vůz se proměnil v symbol poválečné ekonomické obrody Německa a rostoucí střední třídy. Postupně se proslavil po celém světě.

Volkswagen Brouk

Auto jménem Brouk vzniklo ve 22 milionech kusů, patří vůbec k nejslavnějším produktům dvacátého století. První vydání, které se v nesčetně úpravách a vylepšeních dožilo jedenadvacátého století, bylo nejen automobilovým fenoménem. V každé dekádě bylo symbolem aktuálního stavu společnosti: zpočátku motorizoval Německo zbídačené válkou – dostálo svému jménu Volks-Wagen (“lidové auto“), následně bylo symbolem svobody, které auto lidem dává. Milovali ho Američané, pak bylo jedním z nejlevnějších aut vůbec a motorizovalo chudé země, druhý a možná ještě pestřejší život totiž prožil Brouk v jižní Americe.

Temný původ

Poprvé se vůz představil široké veřejnosti 15. února 1936. Za jeho vznikem stojí Hitlerova touha být velkým vizionářem, který přetaví Německo v moderní průmyslovou velmoc. Zrození automobilu, který měl navázat na úspěšný lidový rozhlasový přijímač, oznámil Adolf Hitler při zahájení X. berlínského autosalonu. Potřeboval automobily, které by se mohly prohánět po jeho prestižních a velkolepých, ale docela prázdných dálnicích.

Adolf Hitler představuje 26. května 1938 světu nový vůz, vyrábět se bude v...

Adolf Hitler představuje 26. května 1938 světu finální podobu nového vozu, vyrábět se bude v továrně ve Fallersleben v německém Dolním Sasku. Nejmodernější továrna světa dala vzniknout novému městu - Wolfsburgu.

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk

Jeho otcem je Ferdinand Porsche, který vzal tvorbu přelomového vozu jako výzvu. Při návrhu si vzpomněl na svého přítele Hanse Ledwinku, neméně geniálního konstruktéra automobilky Tatra. „Někdy jsem mu koukal přes rameno, někdy zase on mně,“ popsal později Porsche.

Že má celosvětově proslulý Volkswagen Brouk českého předka, uznala i samotná německá automobilka po dlouhých tahanicích u soudu až o dekády později. V roce 1961 Volkswagen zaplatil Tatře odškodné 3 000 000 marek.

Jak už to tak bývá, zapsal se Brouk do dějin designu, přitom to tak Ferdinand Porsche určitě nezamýšlel. Na estetiku nebyl čas ani prostor, tvary vozu ctily pravidla doby a měly hlavně racionálně a funkčně obalit kabinu a funkční části auta.

Vzduchem chlazený čtyřválcový motor boxer u zadní poháněné nápravy posloužil mnoha dalším aplikacím. Na rámu posazená karoserie poskytovala nečekaný prostor.

Sny o motorizaci Německa a produkci půl milionu lidových vozů ročně se však brzy rozplynuly. Během války jich bylo vyrobeno jen pár set, převážně pro nacistické pohlaváry a propagační účely. Tisíce Němců, kteří si od srpna 1938 spořili na vysněné auto, tak přišlo zkrátka.

Ženská obsluha pečuje o brouka 23. srpna 1954 u benzinky v Deidesheimu nedaleko...
Volkswagen Brouk

Po německé kapitulaci ležela většina slavné Porscheho továrny v troskách. O její vybavení mělo v rámci reparací zájem několik automobilek z vítězných států. Nakonec ale zůstaly stroje na svém místě a už v roce 1945 se pod britským patronátem mohla rozjet výroba.

Ze sutin ji pozvedl major Ivan Hirst, který ve vybombardovaných halách vzkřísil výrobu i téměř pohřbený projekt nenáročného vozidla pro široké masy.

Člen rodiny

Brouk je také v učebnicích marketingu, s pohledným výrazným autem, které zná celý svět, dokázal Volkswagen vždy velmi dobře pracovat z pohledu propagace. V reklamách hrává hlavní, titulní i vedlejší role, točí se o něm filmy. 

V roce 1949 se představil Americe na všeobecné výstavě v New Yorku. A okamžitě ji dobyl, stal se kultem.  Mimochodem, do té doby se jmenoval jednoduše Volkswagen Typ 1, na Brouka ho přejmenoval článek v New York Times.

Po deseti letech života, pátého května 1955 vyjíždí z Wolfsburgu miliontý kus, který se mezitím stal jedním z nejúspěšnějších německých exportních artiklů a hlavních symbolů poválečného hospodářského zázraku.

A Volkswagen Beetle car is seen whilst under maintenance at a garage in Addis...
Market stall worker, Minilik Shewaferaw, 30, poses for a photograph next to...

Brouk se vyráběl kromě Mexika v Brazílii, Peru a Nigérii. Všude obstál na výbornou. Dobové reklamy vyzdvihují jeho odolnost, zaměnitelnost dílů z různých období výroby a zejména příslovečné, německy precizní zpracování. V dobách největší slávy, kdy wolfsburgská továrna chrlila 3 000 brouků denně, v ní pracovalo 3 600 kontrolorů dohlížejících na všechny fáze výroby. Díky tomu není neobvyklé, je-li na tom dochovaný německý brouk ze 60. let lépe než mexický z let devadesátých.

S jeho obsluhou si poradila i mysl květinových dětí zatemněná drogovým experimentem a nepoznamenaná technickými znalostmi. Servisní příručka „Jak udržet váš VW při životě – pro naprosté idioty“, navíc vyzdobená nákresy v psychedelickém stylu, mluví za vše (poprvé vydáno v roce 1969, dodnes ke koupi za 20 dolarů). Důmyslná konstrukce také sváděla k všelijakým přestavbám.

28. dubna 2014

Když ho v roli hlavního modelu značky nahradí v roce 1974 Giugiarův Golf, stěhuje se Brouk za oceán do Brazílie a Mexika. V Mexiku v roce 1992 vzniká dvacetimiliontý exemplář s charakteristickými velkými zadními světly.

I tam si vydobyl status kulturního a sociálního symbolu. Po vlažném rozběhu se stane mexickým národním autem, když díky podpoře domácí vlády zlevní o dvacet procent a stane se dostupným pro nejširší vrstvy. V latinské Americe také naučí brouka jezdit na líh z cukrové třtiny a staví z něj i sporťáky. Poslední kus původního brouka vyrobili v Pueble v roce 2003.

Fotogalerie

New Beetle

Latinská Amerika je jeden z největších automobilových trhů světa, ovšem vzhledem ke kupní síle obyvatelstva je stále hlavním parametrem cena. Jednoduchá, laciná auta v Evropě dávno odložených modelů tam přežívají ve výrobě ještě dlouhé dekády. Vždyť za koncem výroby Brouka nebyl upadající zájem, ale zpřísněné emisní předpisy, kterým motor předválečné konstrukce neuměl dostát.

Ještě dávno předtím, začátkem devadesátých let, se ovšem Volkswagen odhodlal k Brouku naplno vrátit a znovu ho nabídnout Evropě i Američanům. Vymyslel to Porscheho vnuk, geniální šílenec Ferdinand Piëch, který tehdy německý koncern vedl. Na velikášská gesta si potrpěl a představit nástupce auta, které stavěl jeho děda, bylo ohromně lákavé.

VW New Beetle. první novodobý brouk se představil v sériové podobě v roce 1998.

V roce 1993, kdy se o novém brouku rozhodovalo, vidělo mnoho manažerů značky malé stylové auto jako hračku, kterou si automobilka nemůže dovolit. „Jeden z odpůrců, šéf výzkumu a vývoje Ulrich Seiffert došel tak daleko, že dva týdny před Piëchem ukrýval první model v životní velikosti,“ popisoval celou situaci magazín BusinessWeek v roce představení nového brouku v říjnu 1998. Auto svými tvary a proporcemi na brouka jasně odkazovalo, jeho autory byli mimo jiné J Mays a Peter Schreyer, první to následně dotáhl na šéfdesignéra Fordu (dnes působí u Whirpoolu), druhý po úspěšné kariéře u Audi zcela změnil tvář korejské Kie a je považován za jednoho ze strůjců jejího dnešního úspěchu. 

Představení Nového Brouku „New Beetle“ proběhlo v roce 1998. V Evropě to byl propadák, v USA se ale chytil. Hippie, kteří od šedesátých let dospěli, odložili jointy a založili rodiny, ho rádi kupovali dětem, manželkám, milenkám.

V moderním, uhlazenějším podání, ovšem se zcela obrácenou architekturou VW Golf s motorem a poháněnými koly vpředu, cílil na jiné publikum. Na přístrojové desce uchycená váza na kytku to vyjadřovala jasně – šlo hlavně o styl, praktičnost byla vedlejší, to ilustrovalo bizarní rozvržení interiéru s  řidičem, sedícím za hlubokánskou přístrojovkou až někde za polovinou délky auta.

Poslední vyrobený VW Brouk

Poslední vyrobený VW Brouk

V roce 2011 měla globální premiéru třetí celkově a druhá novodobá generace. Auto s plošší střechou, méně oblými tvary, prostornějším kufrem a zádí ve stylu Porsche 911 se představilo najednou v Šanghaji, Berlíně a New Yorku. Prodej na klíčovém trhu ve Spojených státech se v prvním roce zpětinásobil na téměř 29 000 vozů, pak ale znovu klesl. V posledních sezonách v ceníku značky víceméně dožíval. Romantici vzpomínající na svou hippie kariéru a hipsteři z bohatých metropolí dnes raději kupují SUV nebo elektrické koloběžky.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen tak aktuálně prochází dobou možná nejvýraznějších změn ve své historii. Svou budoucnost spojil s elektromobilitou. A právě konec výroby Brouku symbolicky propojuje se začátkem nové éry. Po letních prázdninách představí svůj první velkosériově vyráběný elektromobil Volkswagen ID.3, který má být vlastně elektrickým ekvivalentem Golfu. Automobilka říká, že číslo 3 v označení modelu má několik významů: jeden z nich je také ten, že má být třetím přelomovým modelem v historii značky po Brouku a Golfu.

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Řidiči zmateně blikají. Otestujte se na dalších místech

Nedávno jsme pro vás připravili videokvíz, kde jste si ověřili, zda umíte správně blikat, nebo naopak správně neblikat....

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Poslední kupé vyrobila Škoda před 30 lety. Na jejich sraz dorazilo i kabrio

Sraz Garde&Rapid 2020 byl poslední škodovkářskou akcí před vyhlášením podzimní koronavirové uzávěry. „Ořezaný až na...

Deset kol za vítězem i srážka se záchranáři. Kdo byli nejhorší piloti v F1?

Premium V nižších závodních sériích je poměrně běžné, že si jezdci své místo u týmu platí. V F1 sice musíte mít rovněž štědré...

Dneska ani nepovolí na takové trati jet, vzpomíná závodník Miloš Bychl

Premium Miloš Bychl patří k té generaci závodníků, kteří hájili české barvy na evropských okruzích dávno předtím, než padla...

Tipy na spolehlivé ojetiny: na kilometry nehleďte, důležitý je stav

Nové auto ztratí za tři roky až polovinu hodnoty. Není divu, že většina Čechů kupuje ojetiny. Jakou ale vybrat, aby se...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Mívám silné sny. A přání se mi plní, říká MOgirl Ria

Chtěla být ajťačkou a díky úsilí si onu profesi i osvojila. „Pak jsem měla ještě malý, druhý sen stát před objektivem...