Čtvrtek 28. září 2023, Den české státnosti
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. září 2023 Den české státnosti

Škoda chystá na indický trh SUV za 260 tisíc korun, představí ho v únoru

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier během autosalonu IAA ve Frankfurtu prozradil, že firma plánuje v Indii vyrábět lidové SUV s cenou mírně nad deset tisíc eur, tedy přibližně 260 tisíc korun. V další fázi by v Indii měly vznikat i elektricky poháněné škodovky na export.
Indickému vkusu lépe vyhovuje současný model Rapid, který se v provedení pro...

Indickému vkusu lépe vyhovuje současný model Rapid, který se v provedení pro tamní trh výrazně odlišuje od vozu, který známe u nás: jde o tříprostorový sedan se samostatným „kufrem“. | foto: Škoda Auto

Oznámení přichází v době, kdy Škoda očekává schválení vzniku nové společnosti, která v Indii zastřeší všechny aktivity koncernu Volkswagen pod hlavičkou české automobilky. Škoda Auto oznámila tento záměr spolu s mateřskou firmou na jaře letošního roku. 

Cílem projektu nazvaného Indie 2.0 je restrukturalizace a zefektivnění výroby či vývoje nových modelů určených pro Indii. Letos v lednu otevřela Škoda Auto nedaleko města Púna na západě subkontinentu nové Technologické centrum, v němž pracuje dvě stě padesát zaměstnanců. Tamní vývojáři mají zodpovídat za vedení projektu, řešení elektroniky a palubního rozhraní, na starost mají ale i design a naladění podvozku. (Více o projektu čtěte zde.)

„Indický trh je největším světovým odbytištěm automobilů v ceně sedm až deset tisíc eur,“ říká Bernhard Maier.

Indická škodovka vyjede už za rok, bude to SUV

„Nejprve představíme SUV jak pod značkou Škoda, tak Volkswagen. Obě firmy nabídnou po dvou automobilech, které budou vycházet vstříc potřebám indických zákazníků. Cena se dostane lehce přes deset tisíc eur (260 tisíc korun – pozn. red.),“ řekl Bernhard Maier, předseda představenstva automobilky Škoda Auto. Studie chystaného vozu se má ukázat již v únoru 2020 na autosalonu v Dillí.

Vedoucí komunikace podniku Škoda Auto Tomáš Kotera již dříve potvrdil, že spuštění sériové výroby se očekává na přelomu let 2020 a 2021. Vozy budou postaveny na moderní platformě MQB A0, používané i u evropských modelů koncernu.

Nejnovějšími přírůstky na tomto základě jsou letošní novinky: hatchback nižší střední třídy Škoda Scala a odvozené kompaktní SUV Kamiq. Platforma pro indickou produkci bude mírně modifikovaná, podvozek se interně označuje jako MQB A0 IN.

Škoda v současnosti vyrábí v Indii čtyři modelové řady ve dvou různých závodech.

Tamní SUV se bude vyrábět z velké části z dílů od místních dodavatelů. „Podařilo se nám dosáhnout lokalizace na úrovni 95 procent, to znamená, že budeme nakupovat díly výrazně levněji,“ vysvětluje Maier jeden z receptů na nízkou cenu, která je podmínkou úspěchu. „Indický trh je největším světovým odbytištěm automobilů v ceně sedm až deset tisíc eur.“

Po SUV přijde lidový model, později hybridy

Bernhard Maier pro iDNES.cz potvrdil, že po zavedení SUV bude následovat třetí fáze, v jejímž rámci Škoda představí i vysloveně lidový vůz. „Naším záměrem je nabízet zde malý model v kategorii do čtyř metrů, ale do toho se pustíme až poté, co budeme mít za sebou úspěšně završený projekt Indie 2.0,“ prohlásil šéf Škody. Cena takového vozu by měla být ještě nižší než u SUV.

Maier připustil i zavedení elektromobilů. „Zpočátku půjde výhradně o vozy se spalovacím motorem, ve fázi 3.0 se zaměříme na nové segmenty trhu a až následně nabídneme i částečně elektrifikované modely (hybridy – pozn. red.).“

Rozhodující bude rychlost zavádění přísnějších ekologických limitů. „Nyní je ale ještě brzy hovořit o nějakém schváleném projektu. Pokud už například ve třetí fázi rozvoje aktivit v Indii uvidíme, že poptávka po elektrických vozech poroste, samozřejmě můžeme tento plán přehodnotit.“

Nesnadné dobývání indického trhu

Indie představuje pro řadu automobilek mocné lákadlo. Se současnou populací přes 1,3 miliardy obyvatel je druhou nejlidnatější zemí. Podle odhadů se do roku 2020 stane třetím největším odbytištěm po Číně a USA, prosadit se na něm je ale zvláště pro evropské značky složité. Mnohem lepší pozici zde mají asijští výrobci.

Odhady odborníků však mohou vzít za své, zvláště automobilový průmysl nyní v Indii zažívá těžké časy. Podle indického svazu výrobců automobilových součástek (ACMA) celé odvětví zažívá recesi. Některé automobilky vykazují více než třicetiprocentní meziroční propady.

Pro mladoboleslavskou značku nebyl už vstup do Indie před téměř dvaceti lety jednoduchý. I proto nový projekt nese oficiální označení 2.0 na znamení zásadní změny přístupu.

Škoda od roku 2001 v Indii nabízela model Octavia (na tamním trhu nazývaný Laura) a později i Fabia jako dražší „západní“ zboží, ale o vozy nebyl zájem. Od roku 2001 zde prodala dohromady přes 260 000 vozů, potenciál trhu je ale násobně větší.

Škoda postupně lokalizovala místní výrobu: od původní montáže z dovezených dílů se v roce 2008 dostala k produkci s větším podílem komponentů od indických dodavatelů. Přesto se jí nepodařilo snížit cenu natolik, aby překonala asijské konkurenty.

V roce 2010 se tehdejší šéf Škody Winfried Vahland nechal slyšet, že by se nebránil kooperaci se Suzuki na zajištění levnější výroby modelu Fabia, ale ke spolupráci nedošlo. Stejně tak koncern přehodnotil i možnou spolupráci s indickým koncernem Tata o sedm let později. Nejprve se oba automobiloví giganti v březnu 2017 domluvili na spolupráci na vývoji levného auta, ale už po půl roce automobilky oznámily, že je celý projekt zastaven.

Škoda dnes v Indii montuje pro tamní trh čtyři modelové řady: Rapid se vyrábí v závodě v Púně, zatímco Octavia, Superb a Kodiaq vyjíždějí z továrny v Aurangábádu. Prodejně se jim ale nedaří tak, jak by si vedení firmy představovalo. Škoda dodala zákazníkům v Indii za první pololetí celkem 7 200 vozů, což představuje pokles o 13,9 procenta oproti předchozímu roku. V roce 2018 Škoda prodala v Indii 17 200 aut.

Indie ovšem nepřestává vábit ani další evropské automobilky. Renault šokoval oznámením výroby laciného elektromobilu City K-ZE s cenou pouhých 8 700 dolarů (205 tisíc korun), který se bude montovat v Číně, ale francouzská společnost plánuje jeho vývoz i do Indie.

Škoda naopak počítá s tím, že by lidové vozy z Indie vyvážela. Podle všeho však nikoli do Evropy, ale spíše na nová odbytiště. Ve firmě se podle našich informací mluví například o Mexiku.

Autoři:
  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autobus, který jezdí bez řidiče, je v Praze. Ozkoušet ho může každý

Na pražském Výstavišti jezdí autonomní minibus. Svézt se může zdarma i veřejnost. Během testovacího provozu je ve voze...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Test aut, která přibzučí do Evropy. Většinu neznáte, seznamte se

Exkluzivně Již po 45. se do hotelu Tannishus v severním cípu Jutského poloostrova na pobřeží Severního moře sjeli členové odborné...

Evropa s Británií ohrožují brexitovou dohodou autoprůmysl. Brusel na ní trvá

Evropské sdružení výrobců automobilů vyzvalo Evropskou komisi, aby urychleně změnila pravidla vývozu elektromobilů do...

Expedice sámoška. Japonec, se kterým je i cesta pro rohlíky dobrodružstvím

Subaru XV je terénnější variantou imprezy, jakýmsi městským hatchbackem na chůdách pro ty, kdo nemají rádi vozy SUV....

Auto bez řidiče. Tatra Trucks vyvíjí vůz se systémem automatizovaného řízení

Advertorial Kopřivnická společnost Tatra Trucks se vedle vývoje a výroby standardních modelových řad nákladních vozů věnuje i...

Jak chutná miminkům pokračovací a batolecí mléko Beggs?
Jak chutná miminkům pokračovací a batolecí mléko Beggs?

30 rodin dostalo od nás zdarma pokračovací nebo batolecí mléko od prémiové značky Beggs. Co o něm ve svých recenzích napsali? Přečtěte si hodnocení...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...