Pondělí 17. ledna 2022, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. ledna 2022 Drahoslav

Škoda chystá na indický trh SUV za 260 tisíc korun, představí ho v únoru

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier během autosalonu IAA ve Frankfurtu prozradil, že firma plánuje v Indii vyrábět lidové SUV s cenou mírně nad deset tisíc eur, tedy přibližně 260 tisíc korun. V další fázi by v Indii měly vznikat i elektricky poháněné škodovky na export.

Indickému vkusu lépe vyhovuje současný model Rapid, který se v provedení pro tamní trh výrazně odlišuje od vozu, který známe u nás: jde o tříprostorový sedan se samostatným „kufrem“. | foto: Škoda Auto

Oznámení přichází v době, kdy Škoda očekává schválení vzniku nové společnosti, která v Indii zastřeší všechny aktivity koncernu Volkswagen pod hlavičkou české automobilky. Škoda Auto oznámila tento záměr spolu s mateřskou firmou na jaře letošního roku. 

Cílem projektu nazvaného Indie 2.0 je restrukturalizace a zefektivnění výroby či vývoje nových modelů určených pro Indii. Letos v lednu otevřela Škoda Auto nedaleko města Púna na západě subkontinentu nové Technologické centrum, v němž pracuje dvě stě padesát zaměstnanců. Tamní vývojáři mají zodpovídat za vedení projektu, řešení elektroniky a palubního rozhraní, na starost mají ale i design a naladění podvozku. (Více o projektu čtěte zde.)

„Indický trh je největším světovým odbytištěm automobilů v ceně sedm až deset tisíc eur,“ říká Bernhard Maier.

Indická škodovka vyjede už za rok, bude to SUV

„Nejprve představíme SUV jak pod značkou Škoda, tak Volkswagen. Obě firmy nabídnou po dvou automobilech, které budou vycházet vstříc potřebám indických zákazníků. Cena se dostane lehce přes deset tisíc eur (260 tisíc korun – pozn. red.),“ řekl Bernhard Maier, předseda představenstva automobilky Škoda Auto. Studie chystaného vozu se má ukázat již v únoru 2020 na autosalonu v Dillí.

Vedoucí komunikace podniku Škoda Auto Tomáš Kotera již dříve potvrdil, že spuštění sériové výroby se očekává na přelomu let 2020 a 2021. Vozy budou postaveny na moderní platformě MQB A0, používané i u evropských modelů koncernu.

Nejnovějšími přírůstky na tomto základě jsou letošní novinky: hatchback nižší střední třídy Škoda Scala a odvozené kompaktní SUV Kamiq. Platforma pro indickou produkci bude mírně modifikovaná, podvozek se interně označuje jako MQB A0 IN.

Škoda v současnosti vyrábí v Indii čtyři modelové řady ve dvou různých závodech.

Tamní SUV se bude vyrábět z velké části z dílů od místních dodavatelů. „Podařilo se nám dosáhnout lokalizace na úrovni 95 procent, to znamená, že budeme nakupovat díly výrazně levněji,“ vysvětluje Maier jeden z receptů na nízkou cenu, která je podmínkou úspěchu. „Indický trh je největším světovým odbytištěm automobilů v ceně sedm až deset tisíc eur.“

Po SUV přijde lidový model, později hybridy

Bernhard Maier pro iDNES.cz potvrdil, že po zavedení SUV bude následovat třetí fáze, v jejímž rámci Škoda představí i vysloveně lidový vůz. „Naším záměrem je nabízet zde malý model v kategorii do čtyř metrů, ale do toho se pustíme až poté, co budeme mít za sebou úspěšně završený projekt Indie 2.0,“ prohlásil šéf Škody. Cena takového vozu by měla být ještě nižší než u SUV.

Maier připustil i zavedení elektromobilů. „Zpočátku půjde výhradně o vozy se spalovacím motorem, ve fázi 3.0 se zaměříme na nové segmenty trhu a až následně nabídneme i částečně elektrifikované modely (hybridy – pozn. red.).“

Rozhodující bude rychlost zavádění přísnějších ekologických limitů. „Nyní je ale ještě brzy hovořit o nějakém schváleném projektu. Pokud už například ve třetí fázi rozvoje aktivit v Indii uvidíme, že poptávka po elektrických vozech poroste, samozřejmě můžeme tento plán přehodnotit.“

Nesnadné dobývání indického trhu

Indie představuje pro řadu automobilek mocné lákadlo. Se současnou populací přes 1,3 miliardy obyvatel je druhou nejlidnatější zemí. Podle odhadů se do roku 2020 stane třetím největším odbytištěm po Číně a USA, prosadit se na něm je ale zvláště pro evropské značky složité. Mnohem lepší pozici zde mají asijští výrobci.

Odhady odborníků však mohou vzít za své, zvláště automobilový průmysl nyní v Indii zažívá těžké časy. Podle indického svazu výrobců automobilových součástek (ACMA) celé odvětví zažívá recesi. Některé automobilky vykazují více než třicetiprocentní meziroční propady.

Pro mladoboleslavskou značku nebyl už vstup do Indie před téměř dvaceti lety jednoduchý. I proto nový projekt nese oficiální označení 2.0 na znamení zásadní změny přístupu.

Fotogalerie

Škoda od roku 2001 v Indii nabízela model Octavia (na tamním trhu nazývaný Laura) a později i Fabia jako dražší „západní“ zboží, ale o vozy nebyl zájem. Od roku 2001 zde prodala dohromady přes 260 000 vozů, potenciál trhu je ale násobně větší.

Škoda postupně lokalizovala místní výrobu: od původní montáže z dovezených dílů se v roce 2008 dostala k produkci s větším podílem komponentů od indických dodavatelů. Přesto se jí nepodařilo snížit cenu natolik, aby překonala asijské konkurenty.

V roce 2010 se tehdejší šéf Škody Winfried Vahland nechal slyšet, že by se nebránil kooperaci se Suzuki na zajištění levnější výroby modelu Fabia, ale ke spolupráci nedošlo. Stejně tak koncern přehodnotil i možnou spolupráci s indickým koncernem Tata o sedm let později. Nejprve se oba automobiloví giganti v březnu 2017 domluvili na spolupráci na vývoji levného auta, ale už po půl roce automobilky oznámily, že je celý projekt zastaven.

Škoda dnes v Indii montuje pro tamní trh čtyři modelové řady: Rapid se vyrábí v závodě v Púně, zatímco Octavia, Superb a Kodiaq vyjíždějí z továrny v Aurangábádu. Prodejně se jim ale nedaří tak, jak by si vedení firmy představovalo. Škoda dodala zákazníkům v Indii za první pololetí celkem 7 200 vozů, což představuje pokles o 13,9 procenta oproti předchozímu roku. V roce 2018 Škoda prodala v Indii 17 200 aut.

Indie ovšem nepřestává vábit ani další evropské automobilky. Renault šokoval oznámením výroby laciného elektromobilu City K-ZE s cenou pouhých 8 700 dolarů (205 tisíc korun), který se bude montovat v Číně, ale francouzská společnost plánuje jeho vývoz i do Indie.

Škoda naopak počítá s tím, že by lidové vozy z Indie vyvážela. Podle všeho však nikoli do Evropy, ale spíše na nová odbytiště. Ve firmě se podle našich informací mluví například o Mexiku.

Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

Hřbitov tatrovek je schovaný v pražské Libni, převažují šestsettřináctky

O tom místě slyšeli asi všichni milovníci Tatry 613. Ikonická limuzína kopřivnické automobilky má dodnes mnoho ctitelů,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Peugeot 508 nerezaví a s dieselem bude jezdit, dokud na světě nedojde nafta

Premium První generace Peugeotu 508 mířila do segmentu, kde kraluje Mondeo, Passat a Superb a rozhodně neměla moc lehký život....

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

Škoda skoncuje se spalovacími motory v roce 2035, prozradil šéf odborů

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto skončí se spalovacími motory v roce 2035, uvedl předseda podnikové rady Škoda...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Když pavučiny nestačí, jezdí Spider-man elektromobilem. Prozkoumali jsme ho do šroubku

Advertorial Hyundai Ioniq 5 otevírá novou epochu motorismu v podání korejské automobilky. Elektrický pohon v té nejmodernější...

Obezita je onemocnění: Proč dieta nestačí?
Obezita je onemocnění: Proč dieta nestačí?

Obezita je onemocnění, se kterým si moderní medicína umí dobře poradit. Prvním krokem na cestě ke zdravějšímu organismu by proto měla být návštěva...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...