Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. května 2022 Filip

Škoda dostává v koncernu VW na starost Indii, Seat se postará o Afriku

  13:14aktualizováno  18:34
Německý koncern VW decentralizuje svou teritoriální strukturu, chce tak zvyšovat dynamiku rozvoje a efektivitu. Škoda tak dostala na starost Indii, španělský Seat byl pak pověřen, aby vedl růst koncernu v severní Africe.

Německá automobilka Volkswagen v rámci nové strategie zaměřené na větší decentralizaci předá zodpovědnost za řízení regionů svým značkám. Oznámil to šéf společnosti Herbert Diess, který převzal vedení automobilky v dubnu. Bezprostředně poté zahájil proměnu firemní struktury s cílem koncern zeštíhlit a podpořit rozvoj jeho značek. Škoda Auto bude nyní zodpovídat za Indii a Rusko.

Škoda má na starosti Indii

Indický automobilový trh je pro řadu značek velmi atraktivní, ale ty evropské se na něm ne a ne prosadit. Škoda teď povede snahu koncernu VW se v této více než miliardové zemi uchytit. Pro českou značku je to už druhý pokus. Loni v březnu se automobilka dohodla na spolupráci na vývoji levného auta s největším indickým výrobcem Tata (čtěte více), ale už po půl roce automobilky oznámily, že je celý projekt zastaven.

Škoda po propočtech a analýzách zjistila, že by stejně nedokázala na základě techniky indického partnera vyrábět levné auto pro indický trh tak, aby to dávalo ekonomický smysl. „Firmy se shodly, že nemohou realizovat technické ani ekonomické výhody ze spolupráce,“ znělo oficiální vysvětlení ukončení spolupráce. Škoda ovšem dostala i následně úkol vyvíjet indický vůz pro koncern Volkswagen samostatně.

„Cílem projektu INDIA 2.0 je dlouhodobé posílení pozice koncernu Volkswagen na tomto významném růstovém trhu. Koncern Volkswagen nás pověřil tímto zodpovědným úkolem a ještě více tak zdůraznil svou důvěru v kompetence týmu Škoda Auto,“ oznámil teď oficiálně nový start projektu šéf Škody Auto Bernhard Maier. A prozradil, že vedení koncernu VW pověřilo Škodovku, aby vypracovala plán na modelovou ofenzivu značek Škoda a Volkswagen v takzvaných objemových segmentech na indickém trhu, zhruba před rokem a půl. Vedoucím projektu bude Gurpratap Boparai, šéf indického zastoupení Škody, který je velkým znalcem indického automobilového trhu.

Maier už letos v březnu na autosalonu v Ženevě prozradil, že Škoda pro celý koncern Volkswagen vyvíjí platformu pro konkurenceschopné objemové modely, které by se měly vyrábět v Indii pod značkami Škoda a Volkswagen. Podle Maiera by se v Indii mohl vyrábět malý automobil o velikosti Fabie a kompaktní SUV na bázi modelu VW T-Cross. Podle informací listu Handelsblatt z loňského října chce Volkswagen nabízet v Indii vůz vyvinutý českou divizí za 5 000 eur.

Všechny v budoucnu lokálně v Indii vyvíjené a vyráběné modely budou podle prohlášení Škody vycházet z platformy MQB (modulare Querbaukasten, modulární platforma pro vozy s motorem uloženým napříč) koncernu Volkswagen. MQB totiž splňuje přísnější regulatorní požadavky, které budou v Indii platit od roku 2020.

„Škoda Auto přebírá v rámci projektu INDIA 2.0 zároveň i celkovou odpovědnost za subkompaktní platformu MQB A0, nejprve se zaměřením na Indii. Přípravy na lokální vývoj a výrobu nových modelů značek Škoda a Volkswagen v objemových segmentech jsou již v plném proudu. Představení prvního modelu značky Škoda založeného na platformě MQB-A0-IN je plánováno na rok 2020,“ upřesňuje Tomáš Kotera z tiskového oddělení značky.

„Další internacionalizace společnosti Škoda Auto je jedním ze základních kamenů Strategie 2025,“ uvádí Kotera. Podle ní má Škoda v té době prodávat dva miliony aut ročně. V roce 2017 Škoda prodala v Indii 17 100 aut, ve srovnání s předchozím rokem je to 31procentní nárůst.

Škodovky dnes patří na indickém trhu k lepšímu zboží. Na indickém trhu je česká značka od roku 2001. „První automobily značky Škoda se k zákazníkům v Indii dostaly již ve třicátých letech minulého století,“ připomíná Kotera. V současné době nabízí značka na tamním trhi čtyři modelové řady: Rapid, Octavia, Superb a Kodiaq. Kvůli vysokým ochranářským clům je nutné z důvodu zachování konkurenceschopnosti cen na indickém trhu vozy vyrábět přímo na místě. Rapid se produkuje v továrně v Puné, ostatní modely v Aurangábádu, kde také sídlí ústředí společnosti. Škoda by mohla v Indii časem vyrábět 400 až 500 tisíc levných vozů ročně.

Trh s novými vozy v Indii je stále velmi specifický. I když má země přes 1,3 miliardy obyvatel, tak těch, kteří si mohou dovolit nový automobil, je tu stále menšina. A ta si kupuje auta, která jsou mnohem levnější než ta známá z Evropy. Automobilky ze starého kontinentu tak stále nemohou najít na indický trh cestu a to ani v případě, že tam mají své vlastní výrobní závody. I když je tedy Indie stále chudou zemí, je to trh s obrovským potenciálem. Indové postupně bohatnou a tamní automobilový trh patří k nejrychleji rostoucím na světě. Navíc už v roce 2020 by měly v Indii platit normy, které odpovídají naší aktuální Euro 6, což bude znamenat por většinu výrobců obří skok, dnešní indické ekonormy totiž odpovídají evropským limitům ze začátku tohoto tisíciletí (analýzu čtěte zde).

Seat zodpovídá za severní Afriku

Při novém rozdělování úkolů dostal novou roli také Seat, bude se starat o růst koncernu v severní Africe. Africký kontinent je jedním z výhledově velmi atraktivních lokalit pro autoprůmysl. „Španělská společnost nyní začne koordinovat realizaci koncernové strategie a zastoupení značek v regionu, vyhledávat možnosti synergií a rozvíjet partnerství s ostatními společnostmi,“ vysvětluje Filip Stoulil, koordinátor marketingu a prodeje českého zastoupení Seatu. Jedním z úkolů bude přispět k vybudování sítě dodavatelů pro automobilový průmysl v Alžírsku s cílem vyvíjet a vyrábět nové modely v této zemi.

Výroba Seatu Ibiza v Alžírsku
Výroba Seatu Ibiza v Alžírsku

Koncern Volkswagen svěřil značce Seat vedoucí roli s odpovědností za vývoj v severní Africe po loňském zahájení projektu v Alžírsku. „V jeho rámci byl uveden do provozu montážní závod v Relizane, jehož kapacita výroby je v současnosti plně využívána,“ uvádí Luca de Meo, předseda představenstva Seatu. V továrně 280 kilometrů jihozápadně od Alžíru Seat vyrábí model Ibiza.

V roce 2018 patří severní Afrika mezi globální trhy s nejvyššími prodeji seatů společně s Německem, Španělskem, Velkou Británií a Francií. „Zároveň se jedná o zemi s nejvíce rostoucím počtem dodaných vozidel. Od ledna do května bylo v Alžírsku prodáno 10 700 vozidel v porovnání s tisícem vozidel ve stejném období předchozího roku. Seat má navíc pevné postavení také v ostatních zemích tohoto regionu, například v Maroku a Tunisku,“ vypočítává Stoulil. „Značka navíc během několika týdnů zahájí na alžírském trhu prodej modelů Leon a Arona. Stejně jako u modelu Ibiza bude jejich výroba probíhat v Martorellu a finální montáž v Relizane,“ popisuje.

Jde o takzvanou CKD výrobu rozmontovaných aut (Completely Knocked Down), které se kvůli splnění podmínek pro odpuštění cla, musí montovat na místě. Stejný závod zajišťuje také montáž několika modelů značek Volkswagen, Škoda a Volkswagen Užitkové vozy, určených pro alžírský trh (podrobnosti zde).

Více samostatnosti v rozhodování

Stěžejní značka osobních automobilů Volkswagen převezme zodpovědnost za Severní Ameriku, Jižní Ameriku a subsaharský region, regiony Blízkého východu a Asie pak bude mít na starosti automobilka Audi, zatímco Čína zůstane pod vedením koncernu.

Diess chce rozhodovací procesy decentralizovat tak, aby jednotlivé divize v rámci nové šestičlenné struktury nemusely pokaždé žádat o schválení centrálu.

Strukturu bude tvořit skupina Volume (vozy pro masový trh značek VW, Škoda, Seat, lehké užitkové vozy a divize Moia zaměřená na moderní dopravní služby typu sdílení automobilů), skupina Premium - prémiové vozy (značky Audi, Lamborghini, Ducati), skupina Super Premium (luxusní vozy typu Porsche, Bentley, Bugatti), skupina nákladních vozů a autobusů Volkswagen Truck & Bus a ještě divize nákupu a finanční divize. Jednotlivé divize budou moci přijímat samostatná rozhodnutí.

  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

eBay rozjel v Česku prodej autodílů. Automobilky se do něj nehrnou

Online tržiště eBay spouští v Česku nový program pro prodejce autodílů a příslušenství. V Americe tato služba frčí, v...

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škodě se stále nedaří vyrábět na plnou kapacitu, už došla i USB

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto stále nevyrábí na maximum své kapacity. Nadále se potýká s nedostatkem...

Scirocco je kočkolap, který může být investicí pro budoucnost

Premium Dnes se může zdát až k nevíře, že se vůbec takové auto v nabídce koncernu VW objevilo, když sám Volkswagen prodával v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...