Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

V Indii je krize autoprůmyslu, Škoda tam bojuje za celý koncern VW

Do Číny se jezdí za odměnu a sbírat zkušenosti, do Indie za trest. Tak nějak vyznívají reakce Škodováků, když přijde řeč na umisťování expertů z koncernu do mimoevropských divizí. Indie je dlouhodobě pro všechny automobilky tvrdý oříšek, který neumí rozlousknout. Indie navíc zažívá krizi autoprůmyslu.

Indické provedení Škody Rapid | foto: Škoda Auto

Škoda má od loňska na starosti všechny indické aktivity koncernu Volkswagen (podrobnosti čtěte zde). Německý koncern VW loni na jaře představil plán na decentralizaci své teritoriální strukturu, chce tak zvyšovat dynamiku rozvoje a efektivitu. Na Škodě je tedy úkol najít klíč k tamnímu velmi specifickému trhu. A tato odpovědnost bude možná danajský dar. 

Indický automobilový průmysl totiž v posledních měsících zažívá rozsáhlé propouštění zaměstnanců v důsledku propadu prodeje aut a motocyklů. Prvotní odhady naznačují, že automobilky, výrobci automobilových součástek a prodejci aut v Indii od dubna propustili kolem 350 000 pracovníků. Odvětví přímo a nepřímo zaměstnává přes 35 milionů lidí.

Útlum v automobilovém sektoru znamená komplikace pro vládu premiéra Naréndry Módího, která začíná své druhé funkční období v době rostoucí nezaměstnanosti (aktuálně 7,51 procenta ve srovnání s 5,66 procenta před rokem). Vedoucí představitelé automobilového průmyslu hodlají po vládě požadovat, aby odvětví podpořila snížením daní a zajištěním snazšího přístupu k půjčkám pro prodejce aut i pro zákazníky.

Podle indického svazu výrobců automobilových součástek (ACMA) nyní odvětví zažívá recesi. Automobilový průmysl se na celkovém hrubém domácím produktu (HDP) Indie podílí více než sedmi procenty. V uplynulých devíti měsících však prodej osobních aut nepřetržitě klesal a některé automobilky vykazovaly více než třicetiprocentní meziroční propady.

Prohlubující se krize v automobilovém sektoru může mít v Indii rozsáhlé hospodářské i sociální důsledky. Na celkové produkci zpracovatelského sektoru v zemi se totiž toto odvětví podílí téměř polovinou, upozorňuje Reuters.

Těžký úkol pro Škodu

To všechno by mohlo znamenat úpravu strategie Škody Auto, která oficiálně převzala odpovědnost za indický region v červnu loňského roku. „Na jaře tohoto roku byla oficiálně podána žádost o sloučení všech tří společností koncernu Volkswagen, které se zabývají výrobou a prodejem osobních vozů v Indii. Cílem je co nejoptimálnější využití stávajících synergii, efektivnější řízení, plánovaní a také zrychleni rozhodovacích procesů. Tato žádost je v současnosti projednávána příslušnými úřady v Indii a podléhá jejich schválení,“ uvádí pro iDNES.cz Tomáš Kotera, vedoucí komunikace podniku Škoda Auto. 

Výkonným ředitelem společnosti Volkswagen India Private Limited je Gurpratap Boparai, který od dubna 2018 vedl indické zastoupení Škody a je velkým znalcem místního automobilového trhu.

Otevření technologického centra Škoda-VW v indickém Pune.

Otevření technologického centra Škoda-VW v indickém Pune.

Celý koncern Volkswagen do projektu INDIA 2.0 investuje celkem zhruba miliardu eur. V lednu 2019 bylo otevřeno Technologické centrum ve městě Chakan, které se nachází zhruba 30 kilometrů severně od Pune, kde je jedna ze dvou továren Volkswagenu (vyrábí se tam indické provedení Škody Rapid).

Asi 250 specialistů ve vývojovém centru tvoří vozy na míru požadavkům zákazníků na indickém subkontinentu. Indičtí vývojáři mají zodpovídat za projektový management, elektroniku, infotainment, design, interiér, podvozek a vývoj celého vozu.

„Maximální blízkosti k trhu chceme dosáhnout pomocí vysokého stupně lokalizace, která bude dosahovat až 95 procent. To znamená, že téměř všechny komponenty vozů budou vyráběny v Indii. Prvním z modelů bude SUV střední velikosti v segmentu A0, jehož designová studie bude představena začátkem roku 2020 na autosalonu v Dillí,“ dodává Kotera. „Sériové verze pak plánujeme představit na přelomu let 2020 a 2021. Přípravy na náběh těchto vozů probíhají podle planu.“

V lednu 2019 bylo otevřeno Technologické centrum ve městě Chakan, které se...

V lednu 2019 bylo otevřeno Technologické centrum ve městě Chakan, které se nachází zhruba 30 kilometrů severně od Pune, kde je jedna ze dvou továren Volkswagenu.

V květnu letošního roku šéf Škody Bernhard Maier v rozhovoru pro Radiožurnál mluvil o miliardové investici v Indii na stavbu nové továrny. To se podle všeho mění. Tomáš Kotera aktuálně za automobilku uvádí: „V této fázi projektu počítáme s využitím současných kapacit závodů v Pune a Aurangabádu, případně jejich optimalizací za účelem maximálního vytížení.“

A předpokládá se, že se trh v následujícím období ze současného zpomalení zotaví. „Počítáme v rámci projektu INDIA 2.0 v následujících letech s tvorbou čtyř až pěti tisíc pracovních míst za účelem maximálního přiblížení nových modelů požadavkům indických zákazníků,“ uzavírá.

Složitá cesta

Indický automobilový trh ve více než miliardové zemi je pro řadu značek velmi atraktivní, ale ty evropské se na něm ne a ne prosadit. Pro českou značku je to už druhý pokus. Škoda se původně v březnu 2017 dohodla na spolupráci na vývoji levného auta s největším indickým výrobcem Tata, ale už po půl roce automobilky oznámily, že je celý projekt zastaven.

Škoda po propočtech a analýzách zjistila, že by stejně nedokázala na základě techniky indického partnera vyrábět levné auto pro indický trh tak, aby to dávalo ekonomický smysl. „Firmy se shodly, že nemohou realizovat technické ani ekonomické výhody ze spolupráce,“ znělo oficiální vysvětlení ukončení spolupráce. 

Škoda ovšem dostala vzápětí úkol vyvíjet indický vůz pro koncern Volkswagen samostatně. A k tomu má vypracovat plán na modelovou ofenzivu značek Škoda a Volkswagen v takzvaných objemových segmentech.

Všechny v budoucnu lokálně vyvíjené a vyráběné modely mají vycházet z platformy MQB (modulare Querbaukasten, modulární platformy pro vozy s motorem uloženým napříč) koncernu Volkswagen. MQB totiž splňuje přísnější regulatorní požadavky, které budou v Indii platit od roku 2020. Lokalizovaná platforma jménem MQB-A0 IN je určena pro menší vozy, pravděpodobně na ní kromě malého crossoveru vznikne ještě malé jednoduché auto velikosti přibližně Fabie.

21. února 2017

Škodovky dnes patří na indickém trhu k lepšímu zboží. Je tam vnímána jako luxusní značka na úrovni Mercedesu, třeba Octavia je zde auto vyšších vrstev. Na indickém trhu je česká značka od roku 2001, nyní zde nabízí modely Rapid, Octavia, Superb a Kodiaq. Například pro aktuální evropskou Fabii by se nenašlo uplatnění, na místní kupní sílu v kategorii malých aut je moc vybavená, sofistikovaná a tedy drahá. Kvůli vysokým ochranářským clům je nutné z důvodu zachování konkurenceschopnosti cen na indickém trhu vozy vyrábět přímo na místě.

Trh s novými vozy v Indii je stále velmi specifický. I když má země přes 1,3 miliardy obyvatel, tak těch, kteří si mohou dovolit nový automobil, je stále menšina. A ta si kupuje auta, která jsou mnohem levnější než ta známá z Evropy. Indové mají na auta v porovnání s Evropany extrémně nízké nároky a chtějí (tedy spíš mohou) za auto zaplatit málo. A výrobce se tomu musí stoprocentně přizpůsobit, opačně to nejde.

Automobilky ze starého kontinentu tak stále nemohou najít na indický trh cestu, a to ani v případě, že tam mají své vlastní výrobní závody. I když je tedy Indie stále chudou zemí, je to trh s obrovským potenciálem. A tamní automobilový trh patřil donedávna k nejrychleji rostoucím na světě. Navíc už v roce 2020 by měly v Indii platit nové emisní a bezpečnostní normy, což bude znamenat pro většinu výrobců obří skok. 

Jiný svět

„Zásadní problém je, že Indie má přes miliardu lidí, ze kterých 90 procent žije v absolutní chudobě. Je tam tedy velmi malá kupní síla,“ komentuje situaci v Indii manažer, který má s tamním trhem zkušenosti ve službách Škody, nechce být ovšem jmenován. 

Loni se v Indii prodaly téměř čtyři miliony nových aut (pro srovnání: ve třičtvrtěmiliardové Evropě se prodalo 15,5 milionu aut). Jedničkami trhu jsou značky Maruti-Suzuki a Hyundai se svými malými modely. Sedany a SUV sice v Indii jsou populární, ale pro většinu zákazníků nedostupné, proto jsou tu nejpopulárnější malá auta.

V Indii začalo období dešťů, takto to vypadá v ulicích Bombaje.

V Indii mají období dešťů od června do září. Takto to vypadá v ulicích Bombaje.

Všichni se shodují, že Indie je komplikovaným a konkurenčním trhem pro ty, kdo nejsou domácí. Jeden z manažerů v autoprůmyslu, který nechce být jmenován, pro iDNES.cz řekl, že největší potíží pro zahraniční firmy je v Indii chaos v legislativě, předpisech a nejednotnost a nepředvídatelnost rozhodování úřadů. 

„Lidé na rozhodovacích pozicích mají obrovské pravomoci a nejsou jednotní v rozhodování. Často se stává, že dva úředníci na stejné pozici učiní diametrálně odlišná rozhodnutí na základě stejného předpisu. Pokud se chcete soudit, zkoušíte to tak dlouho, dokud nenarazíte na soudce, který rozhodne ve váš prospěch. Klidně to zkoušíte desetkrát za sebou,“ uvedl. 

„Všichni cizinci mají sklon domorodce podceňovat, ale potkal jsem velmi snaživé, zapálené lidi. Indové ovšem mají vůči cizincům a nově příchozím nedůvěru a chovají se rezervovaně,“ popisuje svou zkušenost manažer, který má za sebou štaci v indickém zastoupení Škody.

Jednoznačně nejdůležitějším parametrem na tamním trhu je cena. A u malých, co do výbavy na kost oholených aut s primitivní technikou je těžké snižovat náklady. Výroba v indických fabrikách využívá velký podíl ruční práce - Indie patří mezi země s absolutně nekvalifikovanou pracovní silou, jejíž práce je levnější než strojová výroba. 

Automobilky se tomu musí přizpůsobit a právě pro Volkswagen a jeho značky (mezi kterými je i Škoda) je náročné „naroubovat“ to na vlastní výrobní a kvalitativní standardy.  Dlouhodobě platí, že by pro Škodu (a nejen pro ni) bylo levnější se z Indie stáhnout, jenže až se jednou situace změní, bude mít náskok. Ale bude to trvat podle všeho ještě hodně dlouho, vždyť na Slovensku prodá víc aut než v obrovité Indii (22 tisíc).

Škoda dodala zákazníkům v Indii za první pololetí celkem 7 200 vozů, což představuje pokles o 13,9 procenta oproti předchozímu roku. V roce 2018 Škoda prodala v Indii 17 200 aut; velmi úspěšný byl rok 2017, kdy s 17 100 prodanými vozy zaznamenala škoda 31% nárůst v porovnání s rokem 2016.

10. ledna 2018

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Mladé ojetiny jsou žádané, ale nedostatkové

Český trh s ojetými automobily letos zaznamenává kvůli pandemii dramatický pokles. Totéž ovšem platí i pro trh s novými...

Koronavirus zvýšil poptávku po ojetinách. Bazary se chystají na žně

V Evropě dramaticky roste poptávka po starších ojetinách. Levnými auty stále více lidí nahrazuje hromadnou dopravu, aby...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

Pronájem pokoje, 17 m2, Hradec Králové
Pronájem pokoje, 17 m2, Hradec Králové

Kaplířova, Hradec Králové - Slezské Předměstí
10 500 Kč/měsíc

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...