Teorie o spojitosti mezi osobností a sourozeneckým pořadím jsou v kurzu už celá desetiletí. Podle evolučních modelů sourozenci odjakživa bojují o pozornost svých rodičů. Prvorozené vnímáme jako zodpovědnější, dominantnější a „hodnější“, zatímco další sourozenci se považují za problémovější, rebelující a originálnější.
Všechny tyto mýty ovšem vyvrací německá studie. Výzkumníci z Lipské univerzity studovali více než 20 tisíc dospělých z USA, Velké Británie a Německa a porovnávali sourozence navzájem i jedince narozené ve stejném pořadí v různých rodinách. „Nezjistili jsme žádný vliv pořadí narození na extroverzi, emocionální stabilitu, konfliktnost, sebevědomí či imaginaci,“ napsali výzkumníci.
Něco ano, něco ne
Další studie, tentokrát ze Spojených států, se zaměřila na osobnosti 377 tisíc středoškoláků a testovala asociace mezi pořadím narození, osobností a inteligencí. Opět nenašli žádnou spojitost mezi uvedeným.
Výzkumníci testovali tzv. Velkou pětku osobnostních rysů, tedy otevřenost, přívětivost, neuroticismus, svědomitost a extroverzi. Z výsledků, které publikovali v časopise Journal of Research in Personality, vyplynulo, že prvorození mají tendence být dominantnější, svědomitější a méně společenští, což odpovídá stereotypu. Nicméně, zjistili také, že ty samé děti jsou málo konfliktní a méně neurotické, což je s tímto stereotypem v přímém rozporu.
TEST: Vyznáte se v lidech? Naučte se poznávat typy osobností |
Kořeny mýtu tkví ve slavné debatě mezi Sigmundem Freudem a jeho kolegou Alfredem Adlerem. Ten tvrdil, že první a poslední děti konstantně bojují o úspěch a nadřazenost, zatímco prostřední jsou zdravější a pohodovější. Freud jakožto prvorozené dítě nesouhlasil. Jejich diskuse vyvrcholila Adlerovým odchodem z Psychoanalytické společnosti a založením jeho vlastní Společnosti pro individuální psychologii.
Teorie s trhlinami
Alfred Adler následně vyvinul svou vlastní teorii o důležitosti pořadí narození na osobnostní vývoj jednotlivce. V té tvrdil, že přestože se děti narodí stejným rodičům a dostává se jim stejné výchovy, právě pořadí, ve kterém se narodily, má určující vliv. Po desetiletí se k ní odvolávali psychologové i rodinní terapeuti, nyní však vidíme, že má značné trhliny.
Prvorozené děti se tradičně považují za inteligentnější než jejich mladší sourozenci. Studie na amerických středoškolácích sice potvrdila, že mají vyšší IQ, ale pouze o jeden jediný bod. „Vzhledem k tomu, že tyto hodnoty jsou pouze vzorek skutečného stavu, musíme říci, že se nezdá, že by pořadí narození bylo důležitým faktorem pro pochopení vývoje osobnostních rysů nebo vývoje inteligence v rámci rodiny,“ napsali vědci.