Pátek 12. srpna 2022, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 12. srpna 2022 Klára
Věra Drápelová

Věra Drápelová

redaktorka MF DNES (zkratka autora: vd)

Vystudovala fakultu žurnalistiky Univerzity Karlovy. S MF DNES spolupracuje od roku 1991. V redakci tištěných novin je editorkou rubrik Kultura, Názory a Rozhovor. Autorsky se věnuje klasické hudbě a opeře. Kromě hudby ji zajímá i historie.

GLOSÁŘ: O zamilovaném delfínu, bubeníku v extázi a velkém horku

Na závěrečném koncertě Letních slavností staré hudby vystoupila se souborem...
6. srpna 2022

Už víc než dvacet let osvěžuje prázdninovou Prahu přehlídka Letní slavnosti staré hudby. Milovníci...

GLOSA: Litomyšlský víkend plný vody, politiků a hlavně skvělé hudby

Česká filharmonie a dirigent Jakub Hrůša na festivalu Smetanova Litomyšl
4. července 2022

Na festivalu Smetanova Litomyšl zase jednou úřadovala příroda. Ale i když narušila koncert k...

Hitlerovi ukázal převahu cigaretou. Největší Fin je řezník i rytíř, říká historik

Tomáš Masař
25. června 2022

Premium Kdo byl maršál Mannerheim? Je zajímavý i pro nás? Dá se srovnat vzdor Finů ze 40. let a dnešní...

RECENZE: Don Juan přivázaný k autu aneb Plameny, které neplanou

Denys Pivnickij jako Don Juan v opeře Plameny od Erwina Schulhoffa ve Státní...
13. června 2022

Národní divadlo se rozhodlo oživit operu Plameny od pražského rodáka Erwina Schulhoffa. Jenže...

GLOSA: Hamlet v Metropolitní zpívá, ale mohl by hrát i v činohře

Scéna z opery Hamlet od Bretta Deana v newyorské Metropolitní opeře
5. června 2022

Shakespearův Hamlet inspiroval krom jiných tvůrců i skladatele. Nejnověji Australana Bretta Deana,...

GLOSÁŘ: Syrové Moře a vídeňský Dvořák. Konečně „normální“ Pražské jaro

Vídeňští filharmonikové, které dirigoval Andris Nelsons, uzavřeli Pražské jaro...
4. června 2022

Pražské jaro skončilo koncertem Vídeňských filharmoniků, ale ještě před nimi se během posledního...

GLOSÁŘ: Hluboké emoce dokáže předat jak Bach, tak i rozzuřený saxofon

Členové belgického sboru Vox Luminis a Freiburger Barockorchester na koncertě...
29. května 2022

Druhý týden Pražského jara přinesl mimo jiné velký zážitek z vystoupení barokního orchestru z...

RECENZE: Prodaná nevěsta je debakl. Ale ne proto, že „nectí mistra Smetanu“

Scéna ze Smetanovy Prodané nevěsty v Národním divadle
27. května 2022

Režisérka Alice Nellis se pokusila o razantní nájezd do nejklasičtější české klasiky, a to přímo na...

Na Bílou horu se dá naroubovat krize finanční i covidová, říká historička

23. května 2022

Stavovské povstání, bitva na Bílé hoře, následné účtování. Události, které nesou nálepku tragédie....

Dvořák často cestoval, my ho následujeme, říká ředitel festivalu

22. května 2022

Od května až do začátku září trvá Dvořákův festival, jenž spojuje koncerty klasické hudby s...

GLOSÁŘ: Pocta trubadúrkám i americkém klasikovi. A dáma s taktovkou

21. května 2022

První týden Pražského jara nabídl mimo jiné pokusy o dialog mezi hudbou starou a novou. Zazářili...

GLOSA: Jestliže Židé a Arabové debatují nad Smetanou, je to čest

13. května 2022

Pražskému jaru se povedl husarský organizační kousek. Dostal do programu West-Eastern Divan...

Pražské jaro začíná. Mou vlast zahraje orchestr složený z Židů a Arabů

12. května 2022

Po dvou covidových letech se Pražské jaro uskuteční už zase v „normální“ podobě. Ve čtvrtek ho...

GLOSA: Stvrdili úspěch v Domingově soutěži, ale o talent musí pečovat

10. dubna 2022

Když se v létě roku 2019 v Praze uskutečnila pěvecká soutěž Plácida Dominga Operalia, mužskou...

Dvořákova Praha uvede Rusalku. S Českou filharmonií a Semjonem Byčkovem

29. března 2022

Světové orchestry, ale i přehlídku smyčcových kvartet a další události nabídne letošní ročník...

RECENZE: Muka skladatele, muka diváka. Marné hledání Vzdáleného zvuku

28. března 2022

Národní divadlo zařadilo na repertoár operu rakouského skladatele Franze Schrekera Vzdálený zvuk. V...

RECENZE: Když v Metropolitní trpí bájná Ariadna, je to zážitek

14. března 2022

Metropolitní opera pokračuje po covidové pauze v přenosech sobotních odpoledních představení do...

V klasice jsme slavní stovky let. Jen to neumíme využít, říká hornista Baborák

13. března 2022

Pandemie zasáhla i do života jednoho z nejlepších světových hráčů na lesní roh Radka Baboráka....

RECENZE: Ani romantická, ani syrová. Carmen v Národním je pouze laciná

12. března 2022

Nová inscenace Bizetovy Carmen v pražském Národním divadle působí zbytečně. Není jasné, proč byla...

RECENZE: Vídeňská Její pastorkyňa jako vězeňské retro

26. února 2022

Ve vídeňském Theater an der Wien uvádějí Janáčkovu Její pastorkyňu. Inscenace, v níž účinkují i...

RECENZE: Káťa Kabanová zase jednou ve vodě, ovšem bez fantazie

29. ledna 2022

Čekání na nějakou skutečnou událost, kterou by nabídlo nové vedení Opery Národního divadla,...

RECENZE: Je to jen špatný sen. Bludný Holanďan ve víru vln a decibelů

21. ledna 2022

Národní divadlo uvedlo ve Státní opeře další novou inscenaci. Bludný Holanďan od Richarda Wagnera...

GLOSÁŘ: Houslová legenda s podivným obalem a utajená pěvecká hvězda

17. ledna 2022

Hned dva hvězdní interpreti se minulý týden sešli krátce po sobě na půdě České filharmonie....

Operní festival přivolá Městská strašidla, hrát bude i v kavárně

14. ledna 2022

Inscenace operních souborů z celé České republiky nabídne v příštích týdnech festival OPERA 2022....

RECENZE: Tak dělají Mozarta všichni. Smířlivost a rozum neznáme

9. ledna 2022

Opera Národního divadla uvedla novou inscenaci Mozartovy opery Cosi fan tutte (Tak to dělají...

GLOSA: Filharmonie uvítala nový rok. Střílelo se a bušila kladiva

2. ledna 2022

Česká filharmonie zahájila rok 2022 koncertem v Rudolfinu. Tentokrát „po vídeňsku“, v rytmu valčíků...

GLOSA: Kde jsou hranice fenoménu jménem Anna Nětrebko

28. prosince 2021

V Praze po nějaké době opět koncertovala hvězdná ruská sopranistka Anna Nětrebko. Přijela i se svým...

Barokní ohňostroj, valčíky i Jaroslav Ježek. Orchestry oslaví nový rok

27. prosince 2021

Přelom starého a nového roku lze strávit třeba ve společnosti klasické hudby. Naše orchestry...

RECENZE: Smrtelné hříchy v Národním divadle jsou spíš otravné

27. listopadu 2021

Národní divadlo uvedlo v jednom večeru na jevišti Státní opery dvě operní jednoaktovky 20. století,...

GLOSA: Duše na rozbouřeném moři. Na Myslivečka pozval aspoň koncert

12. listopadu 2021

Premiéra filmu Il Boemo o skladateli Josefu Myslivečkovi s Vojtěchem Dykem v titulní roli byla z...

GLOSÁŘ: Bachovy kavárenské lahůdky a čaroděj, jenž usedl ke klavíru

10. listopadu 2021

Pražské jaro mělo od začátku pandemie konečně zaplněné sály. Smůlu prolomil až letošní Klavírní...

Mou vlast na Pražském jaru zahraje orchestr složený z Židů a Arabů

9. listopadu 2021

Pražské jaro 2022 bude mít velkolepý úvod. Smetanovu Mou vlast poprvé zahraje West-Eastern Divan...

RECENZE: Oheň v kostech v Metropolitní. Veledílo, nebo agitka BLM?

24. října 2021

Newyorská Metropolitní opera zase hraje a vysílá do kin. Novinku Oheň v kostech, první dílo od...

GLOSA: Už ne pacient na kapačkách, ale znovu soubor v plné síle

12. října 2021

Soubor Collegium 1704 během pandemie zažíval krušné časy. K radosti své i posluchačů přežil a mohl...