RECENZE: Čekání na nového Pavarottiho pokračuje, ale Tetelman je talent
Recitál v Rudolfinu, za nímž stála agentura Nachtigall Artists, jednoznačnou odpověď na otázku, zda se konečně zrodil někdo formátu Pavarottiho, nepřinesl.
Šestatřicetiletý Jonathan Tetelman v rozhovorech tvrdí, že se systematicky obrací k velkým tenoristům minulosti a snaží se z nich poučit. To je správné. Dát opeře šanci do budoucna znamená (kromě zapuzení většiny současných režisérů) vrátit se ke způsobu, jímž se zpívalo kdysi, plus minus od šedesátých let minulého století zpět v čase až do začátků zvukového záznamu. A Pavarotti byl nejslavnějším zářným odleskem způsobu, jímž se kdysi zpívalo a který dnes málokdo umí naučit (se).
Zvoneček není zvon
Když Jonathan Tetelman začal zpívat, konkrétně árii z Pucciniho Vlaštovky, vznikl pocit, částečně nabytý už z jeho dosavadních snímků, že hlas je oproti očekávání slabší a menší a ne tak pevný, jako byl (třeba) u Pavarottiho. Tomu hlas zněl jako zvon už v nižší poloze, a čím stoupal výš, tím zvonil zvučněji, ulitý z jednoho kovu. A to nebyl žádný hrdinný tenor.
Tetelman předvádí efektní, energické výšky, ale jako by zatím byly odděleny od „zbytku“ hlasu, který spíš připomíná sice příjemný, leč vánoční zvoneček. Tak tak byl slyšet, a to zpíval v relativně malé Dvořákově síni Rudolfina, zatímco zanedlouho má v tomto díle debutovat v Metropolitní opeře…
Jonathan Tetelman, Sylvia D’EramoDvořákova síň Rudolfina, Praha 23. ledna 2024 |
K dobru mladému pěvci, který dále přednesl árie z Pucciniho oper Manon Lescaut a Víly a jako přídavek Nessun dorma z Turandot, rozhodně nutno přičíst snahu s hlasem pracovat, tvořit výraz dynamikou a ne ho pouze předvádět. Odhodlání učit se z minulosti je určitě chvályhodné. Tak ještě od dávných tenorů „opsat“ techniku.
Před Tetelmanem je tedy práce, což – doufejme – on ví nejlépe a snad také ví, že se nesmí nechat semlít PR mašinerií, která ho ve světě začíná obklopovat (stejně jako před ním Rolanda Villazóna či Jonase Kaufmanna) a která v nemalé míře chce – nedělejme si iluze – především zužitkovat jeho zjev manekýna.
Vibrato není kyvadlo
Každopádně dík za možnost zažít Tetelmana v této fázi kariéry. Potenciál má. Větším problémem byl výkon mladé sopranistky Sylvie D’Eramo, která vystoupila s ním. Dle životopisu je mimo jiné absolventkou Lindemannova programu pro mladé umělce při Metropolitní opeře.
Ani ten ale očividně není všemocný. V áriích z Vlaštovky, Manon Lescaut, Turandot a v duetech z Bohémy či Toscy zněl hlas pěvkyně jako poškozený. Vibrato nebylo vibrato, nýbrž kyvadlo, takže jednotlivé tóny pomalu ani nešlo identifikovat, stejně jako samohlásky. Nějak tvořit se s takovým zvukem nedá a asi už to ani nepůjde.
Kultivovaný výkon podala PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Rastislavem Štúrem, zvláště intermezzo z Manon Lescaut bylo pěkně odstíněné.
Tipy z televizního programu
Recenze: Babylon 70 %, 96 hodin: Odplata 50 %, Díra u Hanušovic 55 %, Dcera národa 55 %, Snowboarďáci 65 %, Mizerové navždy 50 %, Divergence 50 %, Král Šumavy: Fantom temného kraje 65 %
Klíčová slova: Viktor Kuna, Případy 1. oddělení, Specialisté, Výměna manželek, Josef Lux, Utajený šéf
Ozzy naposledy zazpívá s Black Sabbath, na loučení zahraje řada legend
Britský zpěvák Ozzy Osbourne v červenci naposledy vystoupí na koncertě společně s metalovou kapelou Black Sabbath. Budou hlavními hvězdami festivalu na stadionu Villa Park v Birminghamu, na kterém...
Po padesáti letech zkouší Emmanuelle znovu šokovat výpravou za sexem
Tehdy to byla dráždivá senzace, světový hit s příchutí skandálu a zlatý důl na několik pokračování, když v roce 1974 měl svou premiéru erotický film Emmanuelle. Po padesáti letech vznikla nová verze,...
{NADPIS}

{POPISEK}
Překoná Avatara? Čínský animák láme rekordy, už utržil miliardu dolarů
Animovaný film o chlapci s magickými schopnostmi, který bojuje proti démonům, se stal nejvýdělečnějším čínským snímkem v historii, informoval v úterý server BBC News.
VIDEO: Udělám všechno pro to, abyste se bavili. Helena Vondráčková slavila v O2 areně
Helena Vondráčková vystoupila v úterý 4. února v O2 areně. Společně s hosty Bárou Basikovou či Václavem Noidem Bártou a v doprovodu symfonického orchestru oslavila 60 let na hudební scéně. „Budu mít...
{NADPIS}

{POPISEK}
GLOSA: Televizní silvestr s loterií. Nova koupila divákům Hodně štěstí
Moderátorská horská dráha v přímém přenosu; tak nazvali show Hodně štěstí její průvodci Ondřej Sokol a Aleš Háma. Pořad k 31. výročí televize Nova sliboval hudbu, skeče, skryté kamery a hlavně...
Časy milénia. Backstreet Boys se vrací v nejslavnější show, míří do Sphere
Jeden z nejúspěšnějších boy bandů v historii oznámil sérii koncertů, které mají připomenout slavné turné z přelomu let 1999/2000. Ikonické hity jako Everybody (Backstreet’s Back) nebo I Want It That...
RECENZE: Poněkud znásilněná pohádka. Erben dostal tentokrát pořádně na frak
Na Hudební scéně Městského divadla Brno se opět potvrdilo, jak je nesmírně těžké inscenovat pohádku, která sice vychází z klasické Živé vody od Karla Jaromíra Erbena, ale jednak je upravena do veršů,...
Už se nepodceňuj, řekl mi Svěrák. Vojta Kotek převzal Televizní cenu iDNES.cz
Pozlatit Vojtěcha Kotka nemůžeme, jak stálo v glose k televiznímu pořadu Zrádci z loňského podzimu, můžeme ho však za jeho ztvárnění Hradního pána ocenit. A to konkrétně tradiční Televizní cenou...
RECENZE: Zná jen krávy vlevo, krávy vpravo, nic než krávy. Ty krávo!
Skoro se nechce věřit, že taková místa jako ve filmu Ty krávo! ještě existují, natož ve Francii. Venkov plný dobytka není zrovna krajinou snů pro teenagera, zvláště když musí náhle dospět. Přesto...

Prodej bytu 1+kk, 35 m2
Čeladná, okres Frýdek-Místek
3 499 000 Kč