Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

RECENZE: Mazaný podvodník dostal v Národním protihráče

  17:55
Národní divadlo uvádí Pucciniho jednoaktovku Gianni Schicchi v kombinaci s jakýmsi „prequelem“, novou operou Don Buoso. O zpracování nápadu, za nímž stojí režisér David Radok, sice lze diskutovat, ale nápad to je.
Scéna z představení Don Buoso/Gianni Schicchi v pražském Národním divadle

Scéna z představení Don Buoso/Gianni Schicchi v pražském Národním divadle | foto: Ilona Sochorová

Dílem Gianni Schicchi, inspirovaným historkou z Dantovy Božské komedie, Puccini uzavřel celovečerní triptych, jemuž předcházejí aktovky Plášť a Sestra Angelica. Často se však hraje i s jinými díly.

Puccini svou jedinou komickou operou každopádně dokázal, že jeho talent byl mnohotvárný a že jako mistr tragických dojemných oper se uměl i pousmát - byť humor příběhu o mazaném Schicchim, jenž napálí chamtivé příbuzné zesnulého florentského boháče Dona Buosa a jeho majetek přiřkne sám sobě, je spíše černý a sarkastický.

Když člověk hledí na inscenace různých oper, do nichž se současní režiséři snaží urputně vtěsnat nové dějové linie, které pak v hudebně koncentrovaných dílech mají problém rozvést, často si říká: Proč raději nevymyslí novou operu? Nuže, David Radok se skladatelem Janem Kučerou to udělali, první napsal libreto, následně přeložené do italštiny, druhý hudbu.

Na scénu uvedli postavu Dona Buosa, která je v Giannim Schicchim už jen mrtvola. Vstupní výjev působí až surrealisticky - Dona Buosa se někdo (asi právě příbuzní) pokusil zavraždit, má v těle několik kulek, jednu v hlavě. Přesto sedí klidně u stolu a večeří...

Členové rodiny mu přicházejí gratulovat k narozeninám, ale očividně už mají na mysli spíš pohřeb a následné dělení majetku. On sám také není neviňátko, nýbrž zazobaný vůdce klanu, jenž má příbuzné prokouknuté a hodlá je vydědit.

Radokovo libreto se snaží zachovat strohou výmluvnost libreta ke Schicchimu. Kučera si pohrává s Pucciniho motivy, využívá postupy italské opery, ale i moderny, pak zase muzikálu, naštěstí s citem pro dramatické situace, daří se mu navodit atmosféru, která nepůsobí jako kopie Pucciniho, ale ani jako zcela odlišná pěst na oko.

Jan Kučera: Don Buoso, Giacomo Puccini: Gianni Schicchi

65 %

Národní divadlo Praha, premiéra 3. listopadu 2023

Vzniká dojem dvojjediného díla. Až do té míry, že když po přestávce, na začátku Pucciniho opery, příbuzní Dona Buosa skutečně zavraždí, člověk je málem zklamán. Tak nějak instinktivně čekal, že přízračnost situace a jedovaté chování Dona Buosa v první části mají nějaký důvod, že vážnost svých zranění a následně i smrt třeba jen předstírá, aby si vyzkoušel reakce příbuzných i služebnictva (do něhož autoři v nové opeře navíc zařadili i samotného Schicchiho s dcerou Laurettou).

Nicméně Buoso je skutečně mrtev, udušen polštářem. Až na závěr se objeví před červeným pozadím a hledí si se Schicchim do tváře, což je zřejmě narážka na Dantovo Peklo, v němž se potkají oba, ale působí to tak nějak zbytečně. Prostě Buoso je stejný intrikán jako ostatní, to je zřejmé od počátku. Je i Schicchiho protihráč, ale pokud to měla být hlavní myšlenka, tak do nějaké překvapivé pointy rozvedena není.

Jak je dnes zvykem, děj je zasazen do „moderního bezčasí“, evokujícího italský mafiánský klan. Proto tedy mula z Pucciniho opery, jedna z hlavních položek dědictví, se proměnila ve zlatý snobský předmět, jenž je i na plakátu. Osobně se nevzdávám naděje, že ještě někdy v životě uvidím Schicchiho ve Florencii konce 13. století (či Figarova svatbu v 18. století, Trubadúra v 15. století a tak dále), ale Radok je naštěstí zkušený a dobrý režisér.

Obě části večera rozehrál ve vlastní scénografii vkusně a vtipně, bez trapného přehrávání či nucených vulgarit, takže hrozba trestem useknutí ruky za podvádění se závětí, pochopitelná ve středověku, se dala přejít s tím, že klany se třeba mrzačí navzájem.

Role Dona Buosa byla určena pro tenoristu Štefanu Margitu, který si zlomyslného bosse v luxusním županu a s ovázanou hlavou užívá a i když „jen“ sedí za stolem, je centrem dění první části večera. Vokální part mu skladatel Kučera psal na tělo - závěrečnou, kvazi muzikálovou árii mu ale (právě proto) mohl napsat o něco níž.

Bez hlasů to nejde

V Giannim Schicchim se nicméně opět projevila manka Opery Národního divadla. I takováto „konverzačka“ je pořád italská opera vyžadující hlasy, které první scéna postrádá. Nosnost a barva se daly zaslechnout jen u dvou pěvců - u basisty Zdeňka Plecha v úloze jednoho z příbuzných jménem Betto a u barytonisty Svatopluka Sema, jehož Gianni Schicchi byl efektně a příjemně „zpěvavě mluvený“ a herecky nenuceně vystižený filuta.

Ale i kdyby byl představitel Schicchiho sebelepší, v této operce se stejně nejvíc čeká na (byť nedlouhé) árie Rinuccia a hlavně Lauretty. Tenoristovi Danielu Matouškovi však při premiéře Rinucciova adorace Florencie zněla matně a slabě, chyběl pocit zářivé pevnosti a vyrovnanosti hlasu. Ani sopranistce Doubravce Součkové se v hitu O mio babbino caro hlas pořádně nenesl, postrádal objem a lyrickou jímavost.

Obě části nastudoval italský dirigent Giancarlo Andretta. Pucciniho svět je rafinovaný, nicméně hudba působila spíš jako vedená jedním rázným, někdy dost hlasitým tahem, místo pečlivě vykreslených drobných gest. To se snad ještě dá při reprízách vylepšit.

Celkově vzato vedle inscenačních i hudebních katastrof Opery Národní divadla, jako je Figarova svatba nebo Prodaná nevěsta vychází projekt Don Buoso/Gianni Schicchi lehce nadprůměrně a nikoli nudně.

A při pomyšlení na to, jak by Národní divadlo se svými nedostatečnými pěveckými silami zvládalo celý Pucciniho triptych, respektive mnohem náročnější Plášť a Sestru Angeliku, se šlo z premiéry docela lehce.

V dnešní době je složitější být mužem. Moc se to řeší a zkoumá, říká Xindl X

  • Nejčtenější

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil. O příčinách smrti však neinformovalo. V textech svých písní umělec často...

9. října 2024  21:41

GLOSA: Dvacet cen. Ale po Tháliích se propírala jen Helena Vondráčková

Premium

Jeden by čekal, že uhlazeně veřejnoprávní ceremoniál divadelních cen Thálie ponechá národ chladným, zvláště když si na konkurenčních kanálech mohl vybrat detektivku či zábavu. Ale stačilo jedno...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandální, zakazovaný, cenzurovaný. Teď Caligula šokuje novými scénami

Premium

Helen Mirrenová popsala Caligulu slovy „neodolatelná směs umění a genitálií“. Někde jej rovnou zakázali, někde nejkřiklavější scény vystřihli. Po 45 letech od premiéry se skandální titul vrací do kin...

7. října 2024

Vondráčková a Preiss převzali Thálii, ovace sklidil Alfred Strejček

Udílely se divadelní Thálie. Uspěli herci z Divadla Na zábradlí, čestné ceny za celoživotní mistrovství převzali mimo jiné Viktor Preiss za činohru a Helena Vondráčková za muzikál. Dojal Alfred...

5. října 2024  9:10,  aktualizováno  21:56

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: V pětačtyřiceti hrát babičku? To není trest, nýbrž test

Premium

Její starosti na moji šedivou hlavu, chce se vzkázat do Hollywoodu, který rozebírá stesk herečky, jež dostala roli babičky – ve svých pětačtyřiceti letech. Samozřejmě ji mohla hrdě odmítnout a dál...

8. října 2024

TRENDY V KLIPECH: Thom Artway nazpíval česky svůj hit, Eminem nechal vzkaz dceři

Český zpěvák Thom Artway svůj největší hit předělal do češtiny kvůli novému seriálu. V Óčko Chart bude bojovat o divácké hlasy proti americké rapové legendě Eminemovi, slovenské nezvyklé dvojici Emmě...

11. října 2024  9:45

Za průměrnost a plačtivost? Nobelovu cenu pro Seiferta přešel režim mlčením

Švédská akademie ve čtvrtek rozhodla, že Nobelovu cenu za literaturu získává jihokorejská autorka Han Kang. Toto ocenění má však i českou stopu, jedním ze dvou českých laureátů Nobelovy ceny se před...

11. října 2024

Co nechodím volit, dost se mi ulevilo, říká frontman kapely Visací zámek

Premium

Jejich vypalovačky jako Stánek, Traktor nebo Známka punku už zlidověly. Skupina Visací zámek patří mezi české hudební legendy déle než čtyřicet let a nevypadá to, že by jí docházel dech. „Není třeba...

10. října 2024

Vzepřít se masu i patriarchátu. Nobelovu cenu za literaturu získala Han Kang

Třiapadesátiletá jihokorejská autorka Han Kang se stala letošním držitelem Nobelovy ceny za literaturu. Proslavil ji román Vegetariánka, za nějž má Mezinárodní Man Bookerovu cenu. Stala se první...

10. října 2024  13:02,  aktualizováno  13:27

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...