RECENZE: Ubohá Ariadna v Národním. Zůstal jí jen televizor
Hudebně je toto dílo prostoupeno mimořádně inteligentním vtipem a ironií, ale ani jímavá melodika nechybí. Báj o Ariadně se mísí s komickým elementem. V prologu mají „seriozní“ umělci v domě bohatého mecenáše sehrát představení spolu se skupinou komediantů, což pobouří Skladatele – autora vážného kusu o Ariadně. V druhé části, odehrávající se už na ostrově Naxos, kde truchlí opuštěná Ariadna, se do jejích citů míchají komedianti se svým pragmatickým přístupem k životu. A Strauss vše zařídil tak, že mesaliance „vysokého“ a „nízkého“ kupodivu funguje.
Operu předloni odvysílala do kin newyorská Metropolitní opera. Ač i její představení mělo nějaké ty „mouchy“, bylo podstatně lepší než to, co se odehrává na jevišti Stavovského divadla. O Straussově hudbě se vždy píše jako o barvité, opojné, rafinované, což platí i o komornější Ariadně, ale z orchestřiště, kde měl vše na starosti Robert Jindra, jinak též hudební ředitel Opery Národního divadla, moc opojného kouzla nevycházelo. Působilo to, že orchestr není sehraný a výraz teprve začal studovat.
Poplují kanálem
Režisérka Sláva Daubnerová se držela hlavního pravidla dnešní operní režie: Hlavně ať to není to, co je v originále. Prolog se hraje na prázdném jevišti jakoby mezi dvěma oponami, jednou skutečnou vpředu, která se zdvihne, a druhou vzadu, do níž vede několik dveří. Asi to má symbolizovat „divadlo na divadle“, což tato opera jistěže svým způsobem je, ale z diváckého pohledu to působí jako prázdnota, v níž se postavy chaoticky míjejí.
V druhé části večera je Ariadnin ostrov stylizován do pokojíku s postelí a televizorem, který jí tam asi nechal Théseus. A zase – ve stísněném prostoru pořád někdo pobíhá sem a tam či přelézá postel. Člověk sleduje Ariadnu, komedianty, nymfy, a místo aby se vžil do děje a užíval si prolínání komična a tragična, tak si jen říká, že tam mají docela tlačenici. Tak malé snad zase jeviště Stavovského divadla není, aby se pro něj nedalo něco vymyslet.
Komedianti jsou místo postav z komedie dell’arte oděni do blyštivých kovbojských kostýmů, v nichž zřejmě dorazili z nějaké televizní show. Ale proč? Kde se to tedy celé odehrává, když ne v domě bohatého vídeňského měšťana z 19. století jako u Strausse a jeho libretisty Huga von Hoffmansthala?
Richard Strauss: Ariadna na NaxuNárodní divadlo, premiéra 19. ledna ve Stavovském divadle |
Bakchus, jenž v Ariadně probudí novou lásku, má na Naxos připlout na lodi, a u Strausse je to hudebně impozantní vstup, který si doslova říká o nějaký mocný divadelní efekt (samozřejmě to nemusí být loď doslova a do písmene). Tady se ale Bakchus tak nějak nenápadně vynoří z obecného zmatku – pravda, v nápadném červeném plášti – takže člověk neví, jestli Ariadně třeba nepřišel spravit televizor. Nakonec oba noví milenci prozaicky sjedou do propadliště, možná tedy odplují kanálem.
Kromě televizoru, v němž běží cosi, co diváci ze zadních řad stejně nerozeznají, byly z tradičních režijních klišé k vidění znásobené postavy (tentokrát obklopuje celá smečka dvojníků postavu Skladatele, ale význam to jako obvykle nemá), anebo videoprojekce, které taktéž asi nikdo nestíhá sledovat.
Toto není opera
Ale přese všechno se režie s přivřenýma očima dá přežít a při premiéře nebyla nejhorším zážitkem. Tím byly pěvecké výkony hostů v rolích Ariadny (dramatický soprán či mezzosoprán), Bakcha (tenor) a komediantky Zerbinetty (koloraturní soprán). Zvuky, které šly z jeviště, totiž neměly nic společného s operním žánrem, a snad ani s žádným hudebním žánrem, založeném na přirozeném pěveckém projevu.
Švédská sopranistka Cornelia Beskowová coby Ariadna ze sebe vyrážela a vytlačovala křečovité, ostré tóny, které ve výškách přecházely doslova – s prominutím – ve vřískání. Čínská sopranistka Ziyi Dai jako Zerbinetta násilně „pištěla“ sevřeným, úzkým hrdlem, asi v představě, že toto je efektní koloratura. Není. A dánský tenorista Magnus Vigilius jako Bacchkus předvedl plochý, mečivý, v podstatě rozpadlý zvuk, v němž nebylo nic mladistvě hrdinného.
To je nakonec jejich problém, že takto zpívají. Ale jak mohou být angažováni na první českou scénu? I ve světě sice operní umění upadá, i na velkých scénách se dají občas slyšet bizarní zpěvy, ale to není pro Národní divadlo omluva! Nedokáže šéf Opery Per Boye Hansen najít žádné zpěváky ve vlastním divadle, kteří by tyto role zazpívali na – aspoň o něco – lepší úrovni? Pak ať Ariadnu na Naxu nehraje. Proč najímá podprůměrné zahraniční hosty, navíc v jediném obsazení?
Přijatelný výkon z představitelů hlavních rolí odvedla pouze islandská pěvkyně Arnheiður Eiríksdóttir v roli Skladatele. Daly se aspoň slyšet nějaké přirozené tóny, spíš směrem do výšek. V Praze už slušně zpívala mimo jiné Oktaviána ve Straussově Růžovém kavalírovi, hůře pak Rosinu v Rossiniho Lazebníku sevillském.
Je zajímavé, že v životopise je označována jako mezzosopranistka. Proč ale tedy má slabý a matný spodní rejstřík a vůbec celý hlas působí tak nějak neurčitě a bledě? Neměla být spíše školena na lyrický soprán a zpívat jiný repertoár, v němž by mohla (či spíše bývala mohla) svůj hlasový potenciál skutečně rozvinout? Pár měkkých a světlých tónů plus minus někde uprostřed, to ještě není mezzosoprán…
Vlastně to všechno znělo na jevišti stejně - koloratura, dramatický soprán, mezzosoprán, a uši z toho bolely, stejně jako ze zvukově nesladěných hlasů v dalších rolích. Dagmar Pecková už před nějakou dobou rozumně přešla na činohru a tady si zahrála mluvenou roli Hofmistra. Byla aspoň nepřehlédnutelná.
Trocha historie
V archivu Národního divadla lze najít, že Ariadnu na Naxu hrálo (prvně) roku 1940 pod taktovkou Zdeňka Chalabaly, zpívali Jaroslav Gleich (Bakchus), Marta Krásová (Ariadna) a Maria Tauberová (Zerbinetta). Jak to asi muselo znít! Jaký to například musel být vzrušující kontrast klasicky důstojného (Krásová) a šťavnatého (Tauberová) pěveckého projevu! Paní Tauberová, byť ji člověk zná jen z nahrávek, určitě nepískala uzounkým hláskem jako paní Ziyi Dai. A paní Krásová, ač mezzosopranistka (skutečná!), díky své technice drama Ariadny určitě vyzpívala samými kultivovanými tóny.
Tato představení těžko někdo pamatuje, ale jistě ještě žijí pamětníci hostování Vídeňské státní opery roku 1979 v tehdejším Smetanově divadle právě s Ariadnou na Naxu, s Editou Gruberovou (Zerbinetta), ale i s dalšími předními pěvci té doby. Zaznamenáno nebylo, ale umění jednotlivých interpretů si každý může dohledat. Že je to všechno dávno? Umělecká kritéria vytváří právě historie, nepřizpůsobují se každé produkci zvlášť. A proto je Ariadna v Národním špatná.
Tipy z televizního programu
Recenze: Shazam! 50 %, Benga v záloze 50 %, Duna 65 %, Rytíři spravedlnosti 75 %, Vratné lahve 80 %, Lucy 55 %, Vdovy 60 %, Vlastně se nic nestalo 60 %, Elysium 80 %, Stockholmský syndrom 70 %
Klíčová slova: Bára Štěpánová, StarDance, Případy 1. oddělení, Hell’s Kitchen Česko, Bachelor Česko, Leni Riefenstahlová
Náhle zemřela produkční legenda Kamil Šír. Před týdnem se stal otcem
V jednapadesáti letech nečekaně zemřel jeden z produkčních pražské kulturní scény. Kamil Šír léta provozoval slavný Lucerna Music Bar a klub Futurum, kde měl na starosti veškerý hudební program....
Českého slavíka vyhrála Farna. Síň slávy vítá Kubišovou, uspěl i Ztracený a Kabát
Výsledky Českého slavíka kopírují loňský ročník. V kategorii Zpěvačka zvítězila Ewa Farna, která je zároveň absolutní Slavicí. Nejoblíbenějším zpěvákem je Marek Ztracený, který také nazpíval...
{NADPIS}
{POPISEK}
RECENZE: Místo koncertu cirkus. Vojtěch Dyk nabízí jen pěveckou exhibici
Vojtěch Dyk je technicky brilantní zpěvák, ale nemá co zpívat. Jeho Dykuvzdání v O2 areně spíše než koncert připomínalo cirkusové představení včetně poletování hlavního protagonisty na provazech....
Hospoda po covidu definitivně zemřela, tvrdí Lou Fanánek Hagen
Kapela Tři sestry slaví čtyřicet let od založení, chystají vánoční koncerty a vydala trojalbum největších hitů. O tom, jak to vypadá s druhdy největším inspiračním zdrojem jejich písní, vypráví...
{NADPIS}
{POPISEK}
Nejprve mě totálně vykoupal, popisuje Moravec setkání s vyjednavačem
Umí se ptát, ovládá slovo a úspěch jeho rozhovorových knih potvrzuje, že ví, jak na čtenáře. Martin Moravec, šéf Magazínu DNES má na kontě několik bestsellerů i ocenění Magnesia Litera. Oblíbené jsou...
GLOSA: Jak Beatles dobyli Ameriku? Dokument nabízí povšechné tlachání
Dokumentů i hraných celovečerních snímků o skupině Beatles už vzniklo a v budoucnu ještě vznikne nepočítaně. Dokumentární snímek Beatles ’64 v produkci Martina Scorseseho mapuje jejich první cestu do...
Kdo vyhraje Zrádce? Finále reality show nabídnou multikina po celé zemi
Až v neděli 8. prosince večer se diváci dozví jméno vítěze detektivní reality show Zrádci. Závěrečný díl první řady české verze populárního pořadu si ale mohou vychutnat na velkém plátně a v pohodlí...
Díky táto! Slavná dárková scéna z Pelíšků ožívá v podání Adama Mišíka
Každoroční vánoční klasiku, tedy Hřebejkův snímek Pelíšky, se letos rozhodl využít zpěvák a herec Adam Mišík. Ve vtipném videu totiž zparodoval slavnou scénu u stromečku, kde si filmový hrdina Michal...
Jako olympijské finále. Čeští hudebníci na týden rozezní Carnegie Hall
V jedné z nejrenomovanějších koncertních síní světa se tento týden budou střídat přední čeští hudebníci. V New Yorku se totiž koná Český týden v Carnegie Hall, který je vrcholem oslav Roku české...
Prodej pozemku s možností výstavby Stařechovice, část Služín, okres Prostějov, 875 m2
Stařechovice, okres Prostějov
2 190 000 Kč