Pátek 27. května 2022, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 27. května 2022 Valdemar

Národní divadlo končí s tradicí. Od září uvede představení v blocích

  10:50
Zásadní změna čeká od září Činohru pražského Národního divadla. Se začátkem sezony přejde na zcela odlišný systém uvádění představení. Vedení si od toho slibuje lepší logistiku, lepší koordinaci členů souboru s dalšími divadly či televizní produkcí i větší exkluzivitu svých představení.

Z natáčení filmové verze Kouzelné země, která je zároveň derniérou této inscenace. | foto: Petr Neubert

Umělecký šéf Činohry Národního divadla Daniel Špinar o tom informoval v dopise, který rozeslal ředitelům dalších pražských divadel. „Repertoár již nebude nasazován ve více či méně pravidelných měsíčních rozestupech, jak je dle české tradice zvykem, ale v intenzivních blocích,“ oznámil.

Pro diváka to znamená, že si nově nebude, například v horizontu měsíce, vybírat ze všech činoherních představení, která Národní divadlo nabízí. Tituly se budou hrát souvisle, scéna nabídne jedno představení ve čtyřech až osmi po sobě jdoucích večerech. V rámci sezony by se prý takový blok představení mohl uskutečnit dvakrát až třikrát.

„Co zrovna vyjde“

„Takové rozhodnutí má v sobě nejen ekonomické, logistické a marketingové výhody, ale především přináší výhody umělecké. Věřím, že divadelní práce bude soustředěnější (...) a především pro diváka mnohem přehlednější,“ píše Špinar. Změna nemá v historii první scény obdoby, blokové hraní je typické převážně pro britskou či americkou produkci. U nás je využívají především muzikálové scény.

Špinara ke změně prý dohnalo neustálé přetahování herců o termíny s filmovou a televizní produkcí či jinými scénami, kde měli kmenoví členové činohry hostovat. Od kroku si slibuje větší přehlednost situace a jasnější rozdělení sil i energie.

„Herci jsou ve velkém kolotoči a přetahování divadelních a televizních produkcí jsou skutečně nedůstojná. Je nutné si uvědomit, že finanční převahu divadlo rozhodně nemá, takže motivace je čím dál tím obtížnější,“ sdělil.

Uvedl také, že baletní i operní soubor Národního divadla už tak hraje delší dobu. „Činohra jako jediná tvrdošíjně trvala na tradičním způsobu nasazování repertoáru, a to přinášelo v rámci logistiky uvnitř divadla spíš problémy. Šlo mnohem více o to, co zrovna vyjde, než co by se mělo hrát,“ řekl. Změna bude trvalá. „Věřím, že to je jediný způsob, jak dělat kvalitně a efektivně divadlo nejen v Národním, ale kdekoli. Takže pevně doufám, že se to ujme.“

RECENZE: Masakr na Švédských šancích. Té červnové noci vál chlad

Herec Vladimír Javorský během natáčení snímku Očitý svědek

Ředitel Švandova divadla Daniel Hrbek souhlasí, že takový krok může být velmi efektivní v ekonomickém a provozním slova smyslu, pokud se mu bude schopen přizpůsobit marketing. 

„Může však mít v perspektivě i dopady na potřebu tvořit a vyvíjet umělecký soubor. Blokové hraní totiž odpovídá projektovému systému divadelního provozování, které nutně soubor ke své existenci nepotřebuje,“ zamýšlí se šéf smíchovské scény.

Pokud by se k tomu odhodlaly i další scény, mohlo by to v dlouhodobém kontextu vést třeba až k zániku souborového divadla. „Oba dva systémy provozování mají svá pro a proti. Blokový systém hraní je levnější a umožňuje hercům i šéfům lepší organizaci práce i koordinaci mimodivadelních závazků s potřebami divadla. To proto, že v blokovém systému můžete plánovat (a také prodávat) s větším předstihem a smluvně si zavázat tvůrce na hodně dlouho dopředu, v neposlední řadě je to tak z hlediska vnitřního uměleckotechnického provozu divadla mnohem jednodušší způsob organizace…,“ vysvětluje Hrbek.

„Proti tomu stojí fakt, že takto provozované divadlo nepotřebuje nutně soubor. Blokové hraní může narážet na dlouholetou tradici provozování divadla v České republice, které - zejména v případě statutárních scén - pracují v repertoárovém systému, čemuž odpovídají i dosavadní návyky diváků. Ty je asi možné časem i změnit. Spíše ale uvažuji o tom, jestli by širší eventuální přechod na blokový systém hraní nevedl v dlouhodobé perspektivě k úplnému zániku fenoménu souborového repertoárového divadla a v důsledku toho i snížení kvality činoherního herectví a nároků na něj,“ uvažuje. 

Jako šéf divadla se novince chce přizpůsobit. „Zatím nelze říci, že bych v tom viděl závažnější překážky. Rozumím, proč to chce Daniel Špinar zkusit. Hlavně se však nejdříve musí začít hrát pro lidi. To je největší problém.“

Uleví se i technice

Právě hercům má podle Špinara blokové hraní pomoci. „Souhlasím s tím, že plánování bude pro herce jednodušší. Pro mne to však nebude žádná změna. Jestli hrajete představení jednou, nebo dvakrát za sebou, příprava je stejná,“ uvedl ke změně dlouholetý člen souboru Jiří Štěpnička.

„Dříve jsme dokonce v Národním divadle hrávali o sobotách a nedělích dvakrát, tedy dvě nebo čtyři stejná představení za sebou. Jsem na to zvyklý,“ dodal a upozornil, že blokově hraje i Comédie-Française, jediná francouzská scéna se statusem Národního divadla disponující stálým souborem.

„S repertoárovým divadlem problém nemám, ovšem když se představení hraje víckrát za sebou, umělecky vykvete,“ uvažuje Štěpničkův kolega Igor Orozovič, který současnou dobu považuje za ideální možnost vyzkoušet něco nového.

První scéna sází na kameru, nabídne derniéry i ohledání masové vraždy

Martina Preissová v inscenaci Za krásu

„Nic horšího, než se nyní děje, se už divadlu stejně stát nemůže,“ glosuje. Orozovič zároveň upozorňuje, že nový systém uleví technickému provozu a věčnému přestavování kulis. „Ještě před padesáti lety nebyly scény tak složité, dnes je na hranici absurdity, co všechno musejí technikové každý den před představením a po něm zvládat.“

Špinar si od novinky rovněž slibuje, že se inscenace v bloku stane událostí v čase a prostoru. „To jsme v rámci jiných zábav, jako například Netflix, trochu pozapomněli. Divadlo má být soustředěná práce, ne pestrý kolotoč s absurdně nabitým menu,“ přeje si.

„Jak to však bude s diváky, nevím,“ upozornil Štěpnička na důležitý faktor. „Nikdo neví, zda na nějaký náročný titul dorazí čtyřikrát za sebou plný sál,“ souhlasí Orozovič. „Zároveň existují kusy, které nemá smysl hrát dlouhodobě a drží se v repertoáru jen kvůli předplatitelským skupinám. Diváci se naučí určité exkluzivitě,“ uvažuje. Jak obecenstvo na změnu zareaguje, však ukáže až první regulérní sezona.

  • Nejčtenější

Spisovatelku vyhodili z konference kvůli jednomu špatně zvolenému slovu

Americká fantasy spisovatelka Mercedes Lackeyová se dostala do problémů, když při online setkání Nebula Conference...

Ecce homo Homolka. Slavnou rodinku prý dnes trápí chudoba a nezájem státu

Homolkovi 21. století přežívají ve stísněném bytě bez naděje na změnu, příroda okolo nich je nenávratně poškozena,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel Andy Fletcher, zakladatel a klávesista Depeche Mode. Bylo mu 60 let

Ve věku šedesáti let zemřel Andy „Fletch“ Fletcher, zakladatel a klávesista britských Depeche Mode. Skupina to ve...

Zemřel skladatel Vangelis, autor hudby k filmům Ohnivé vozy či Blade Runner

Ve věku 79 let zemřel řecký hudební skladatel Vangelis, informovala jeho právní kancelář. Umělec byl hospitalizován s...

RECENZE: Lepší než první díl. Tom Cruise má Top Gun zkrátka v krvi

Premium Zřídka se stane, že pokračování kultovního hitu je lepší než první film. Premiérový snímek českých kin Top Gun:...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

RECENZE: Co se životem, když ve středním věku začne výhledů náhle ubývat

Nejen krize středního věku je hlavním tématem povedeného představení Linda Vista. V jedné z posledních her amerického...

RECENZE: Kyvadlo i Maska červené smrti. Poeovi běsi a démoni opět ohromí

I když tento večer celkově nedrží úplně pohromadě, nabízí Laterna magika v novince Poe velký divácký zážitek. Může za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Abrhám se Šafránkovou chtěli zpátky do Činoherního klubu, vzpomíná Smoček

Premium Nejen velké filmové role po sobě zanechal zesnulý Josef Abrhám. Tvář slavného herce byla po třicet let spojena...

RECENZE: Muzikálová cesta k bezdomovcům. Svěrákův zázrak se nekoná

Rozčeřit stojaté vody tuzemského muzikálu se s novinkou Branický zázrak pokusili Jan Svěrák a Tomáš Klus. Bohužel se...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Zakladatel Microsoftu Bill Gates používá mobil, který byste nečekali

Miliardář a zakladatel Microsoftu Bill Gates se pochlubil tím, jaký aktuálně používá smartphone. Ačkoli Microsoft...