Sobota 11. července 2020, svátek má Olga
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 11. července 2020 Olga

Maroko, lyžování na dunách a nekonečné smlouvání

Evropané ho považují za bránu do Afriky, afričtí imigranti v něm naopak vidí bránu k lepším zítřkům v Evropě. Maroko je ale hlavně zemí plnou barev a krásného písku.

Zábava v poušti Erg Chebbi | foto: pro iDNES.cz

Prakticky hned po příletu do Fezu a nezbytné imigrační proceduře na nás dýchlo několik typických marockých rysů. Po výstupu z příletové haly se k nám vrhlo asi deset taxikářů, kteří halekali jeden přes druhého a nás i naše zavazadla doslova cpali k sobě do taxíku. A každý z nich nám samozřejmě tvrdil, že žádný autobus nejede a jenom právě on nás hodí na to nejlepší místo.

Při výběru taxikáře rozhodl jednoduchý fakt, totiž to, že jsme se s ním byli schopni domluvit. V Maroku jsou úřední jazyky arabština a francouzština a Maročani je povětšinou dobře ovládají. Velká část Maročanů mluví i španělsky (hlavně v západní části země), často se na základních věcech domluvíte i anglicky. Na druhé straně není problém narazit na kompletně bezzubé Maročany a s těmi se povětšinou domluvíte jen velice těžko.

Navíc Maroko trpí zhruba padesátiprocentní negramotností, takže mnohdy nepomůže ani tužka a papír. A na tyhle kontrasty jsme naráželi celou dobu naší cesty. S někým jsme se i přes znalost čtyř jazyků a maximální úsilí nedomluvili, s osobou vedle šla domluva jako po másle. Hned na začátek jsme měli štěstí a taxikář nás celou cestu do města zásoboval užitečnými informacemi o Fezu. Bohužel ale také stále nabízel další a další služby.

Marocké ulice jsou přeplněné

Nabídka koberců a látek ve Fezu

Uličkami Fezu

V Maroku jsme dopředu neměli zařízeno vůbec nic. Při výstupu z taxíku na okraji mediny jsme neměli ani co jíst, ani kde spát. Všechno se ale mělo za malou chvilku změnit. Nejdřív k nám přiskočil malý chlápek a začal nás nahánět do jedné či druhé restaurace. Nás ale zaujal jeho kolega, který zkomoleně říkal "hotel, hotel".

Bez zkušenosti jsme se nechali vést křivolakými uličkami plnými odpadků, kde se v policích střídaly zabité slepice se sladkými zákusky a mezi tím vším hrály fotbal malé děti. Avizovaná cesta "one minute" se protáhla na minut deset, ale na to jsme si pomalu začali zvykat. Koneckonců, svůj hotel jsme nakonec přece jen našli.

Medina je bludiště přelidněných úzkých uliček a pasáží tvořících historickou část každého marockého města. Všichni prodejci tady mají zboží co nejvíce vystrčené do uličky a tak ještě víc zahušťují prostor. A všude je samozřejmě spousta lidí.

Tu a tam se ozve hlasité hulákání a odněkud se vyřítí plně naložený mezek, jindy zase mezi lidmi někdo projede na kole, na motorce nebo s károu se zbožím. Medina je často ve svahu, a tak spíše kára vleče svého vodiče, který ji taktak brzdí, dolů z kopce.

Pohled na koželužny ve Fezu je skutečným zážitkem.

Procházíme kolem nejrůznějších historických budov (Kairuánská mešita, Kairuánská knihovna, Medresa Moulaye Youseffa), z uliček však není pořádně nic vidět. Nejhezčí pohled na medinu je shora a máme štěstí, jeden místní prodejce fezů nás pozve k sobě na střechu. Pokud to půjde, určitě si tento pohled nenechte ujít, za pozornost stojí hlavně známé koželužny.

Celou dobu na nás někdo huláká, někam nás tahá, nutí nám další ubytování. Pouliční nabídka je opravdu široká: jídlo, výlety, hašiš, taxi, koberce. Jednodenní pobyt ve městě plném ruchu je proto dost vyčerpávající a večer plánujeme útěk na jih, do pouště k městečku Merzouga. Majitel hotelu se nám ještě snaží vnutit další výlety a pochopitelně i koberce.

Autobusem s beranem

Čeká nás 500 kilůmetrů na jih, 12 hodin cesty autobusem do písečné části Sahary zvané Erg Chebbi u vesnice Merzouga. Jen koupit lístek na autobus je zážitek. Nádraží žije, jsou na něm přepážky několik konkurenčních společností a ke každé z nich vás žene naháněč a na všechny dotazy odpovídá, že žádné jiné autobusy nejezdí.

Autobus má jet dle jízdního řádu osm hodin, ve skutečnosti to trvá o čtyři hodiny déle. Na každé zastávce se cestující před autobusem pohádají, někdy skoro poperou. Mezitím se do autobusu nahrnou prodejci oříšků, hodinek a všeho možného. Během cesty dokonce do autobusu "nastoupí" čtyři živí berani a několik koz.

Náš cíl, Merzouga, není žádné město, ale jen několik hotelů roztroušených po okraji písečné pouště. Takže už v autobuse se nás snaží ulovit několik taxikářů, aby nás odvedli do toho "správného" hotelu. Když se ubytováváme, snaží se nám místní prodat výlet do pouště. Neubránili jsme se, a tak máme na druhý den odpoledne domluvenou třídenní cestu na velbloudech.

Písečná poušť Erg Chebbi v noci

Většinu marocké Sahary tvoří kamenitá pustina. Písečné pouště jsou vlastně jen dvě a každá z nich se dá přejít za jeden až dva dny. Na velbloudech vyrážíme až odpoledne, a tak dopoledne věnujeme pěšímu treku po poušti. Je krásná, ale pořád tak nějak stejně. Odpoledne sedáme na velbloudy a postupujeme již známým terénem do malé stanové osady, kde večeříme a pokoušíme se o noční snímky.

Lyžování v poušti

Druhý den pokračujeme na velbloudech na samotu k minioáze, kde žije pravděpodobně jen matka se dvěma dětmi. Chvilku odpočíváme a pak se začnu škrábat na nejbližší dunu a koukám do kraje. Chci si vyzkoušet jízdu po hebkém písku, a tak naplním pytel pískem a zkouším jet dolů. Vtom přiběhne místní chlapeček a nese mi lyži, se kterou se jezdí mnohem líp.

Lyžování na duně

Jezdíme, až jsme kompletně od písku. Po svačině máme ještě trochu času, a tak vyrážíme s lyží na vysokou dunu za stanem. Stačí nám jeden sjezd, ale na dunu zamíříme ještě jednou. Nahoře je to fotografický ráj, proto opatrně našlapujeme a fotíme a fotíme.

Občerstvení s hennou

Pokračujeme dál na velbloudech, písečná poušť postupně končí a začíná kamenná pustina. Na obzoru se tyčí ohraj kráteru, kde se nachází hranice s Alžírskem. Je uzavřená, místní se tu navíc o Alžírsku vyjadřují dost nelichotivě. Spíme u místních, kteří v těchto podmínkách zkouší zavlažovat kus půdy a pěstovat hennu, která je tady jedinou plodinou, a tak se z ní vyrábí vše. I naše polévka je z henny.

Autor: pro iDNES.cz , Pavel Paloncý

Související články

Velké řeči, nebo velká anexe? Izraelská armáda se chystá i na „válečný stav“

Izraelská vláda plánuje rozšířit svou kontrolu nad Západním břehem tím, že od...
28. června 2020

Premium Bude to 30 procent Západního břehu, jen 25 procent, anebo nic? Zatím jsou to jen dohady. Anexe je...

Konkurence Smartwings. Pro cestovky chce z Prahy létat Buzz od Ryanairu

Letecká společnost Ryanair Sun se v Polsku přejmenuje na Buzz.
8. června 2020

Letecká charterová společnost Buzz, dceřiná firma aerolinek Ryanair, plánuje létat z Prahy do řady...

Automobilky propouštějí, v Mladé Boleslavi zatím výpovědi nedávají

Centrálou SEATu je dnes Martorell na dohled od Barcelony.
3. června 2020

Zatímco zahrádky restaurací se po uvolnění opatření začínají plnit, seznamy zákaznických objednávek...

Italové se kvůli viru vrací na pole. Jsou horší než cizinci, líčí farmáři

Dělníci třídí ovoce na citronové farmě v italském městě Minori. (24. dubna 2020)
27. května 2020

Stále více Italů se kvůli koronavirové pandemii, která reorganizovala místní společnost a...

Merkelová lituje, že nemůže do Prahy. U Dvou koček fungují, ujistil ji Babiš

Premiér Andrej Babiš jedná telekonferenčně s kancléřkou Angelou Merkelovou a s...
aktualizováno  19. května 2020

Premiér Andrej Babiš jednal v úterý přes videokonferenci s německou kancléřkou Angelou Merkelovou a...

Migranti obrátili, z Evropy prchají před koronavirem. A platí za to víc

Uprchlíci připlouvají na řecký Lesbos. Na přeplněném člunu vypluli z Turecka...
24. dubna 2020

Pandemie koronaviru obrací migrační trasy. Zatímco dříve se migranti pokoušeli dostat do Španělska...

Vychází Mše tam v dálce. Báseň do zákopů se hodí i do časů pandemie

Východ slunce nad brazilským Rio de Janeirem
13. dubna 2020

Nejen svým názvem se do dnešních dnů hodí kniha Mše tam v dálce. K tuzemským čtenářům se totiž...

Farmáři varují před nedostatkem ovoce a zeleniny. Nemá je kdo sklidit

Letní ovoce (ilustrační fotografie)
3. dubna 2020

Farmáři z bohatých evropských zemí stojí před novým problémem. Na polích jim dozrává zelenina a...

Ze zahraničí se za více než týden vrátily s pomocí státu přes 4000 Čechů

23. března 2020

Ministerstvo zahraničí dopravilo ze zahraničí ve spolupráci s dalšími státy, komerčními dopravci i...

Afrika se musí kvůli koronaviru připravit na nejhorší, varuje WHO

19. března 2020

Šéf Světové zdravotnické organizace (WHO) vzkázal africkým státům, že by se kvůli šíření koronaviru...

V Maroku uvázly tisíce turistů. Mezi lidmi byla nulová solidarita, líčí Čech

18. března 2020

Na letišti v marockém Marrákeši se v posledních dnech tísní nervozní pasažéři a nevědí, kdy se...

Strach si nepřipouštíme, říká hasič, který jezdí pro Čechy uvázlé v Německu

Českobudějovický profesionální hasič Vít Nevšímal veze spolu s kolegou evakuačním autobusem domů...

Ambasády se snaží dostat uvázlé Čechy do Evropy. Mnozí se nemají jak vrátit

17. března 2020

Země po celém světě uzavírají své hranice či omezují lety. V zahraničí tak zůstávají uvěznění lidé,...

Sobeckost a agresivita řidičů v Česku je nezměrná, říká dálkový motorkář

8. března 2020

Premium Jízda v jedné stopě může být stejně návyková jako heroin. Důkazem je dobrodruh Jaroslav Šíma, který...

Boj o ptačí trus. Ceněná surovina měla vrátit Španělsku koloniální moc

25. února 2020

Byla to válka o hromady ptačích exkrementů, po nichž jako po hnojivu prahly všechny státy státy....

Humanitární loď zachránila z moře téměř 300 migrantů. Teď hledá přístav

20. února 2020

Skoro 300 migrantů zachránila z vod Středozemního moře humanitární loď Ocean Viking. Nyní čeká na...

Zakázat nikáb na školách? V německém Hamburku je soud proti

5. února 2020

Premium Školští úředníci ve dvoumilionovém Hamburku, jedné se šestnácti spolkových zemí, stojí před...

Zdravím z Thajska. Belgičan se v dopise vysmál věznici, ze které uprchl

23. ledna 2020

V prosinci uprchl z přísně střežené belgické věznice Turnhout, která stojí nedaleko Antverp. Nyní...

Prala italská mafie peníze v Praze? Nečekané finále napínavé detektivky

22. ledna 2020

Premium Případ, který spojil italskou mafii Ndrangheta s lukrativními nemovitostmi v Praze, je u konce....

Poslední nitka k historii. Židé v Istanbulu bojují o svůj vymírající jazyk

11. ledna 2020

Pokud Dora Berahová něčeho na sklonku života lituje, pak je to skutečnost, že nepředala svým dětem...

Jak se míchá lithium s kobaltem. Baterie pro elektroauta jsou velká věda

6. ledna 2020

Co pro běžná auta znamená motor, je pro elektromobily baterie. Ta má zcela zásadní vliv na výkon,...

Soud v Maroku odsoudil youtubera na čtyři roky za urážku krále

3. ledna 2020

Marocký soud poslal na čtyři roky do vězení místního známého youtubera Mohameda Sekkakího. Ten...

Lyžování v Maroku? Nenechte se vysmát, tady si lehce zlámete lyže

31. prosince 2019

Premium Miluji lyžování v exotických destinacích. A když jsem měl možnost vyrazit na sjezdovky v Maroku,...

Nejtěžší je přijmout, že nejste soběstačný, říká handicapovaný cyklista

12. prosince 2019

Premium Vozíčkář Jiří Čeloud jezdí s kamarády po světě na speciálně upraveném kole – handbiku. Pracuje v...

Pěšky po strmé stezce na Gibraltaru, která sloužila britské armádě

11. prosince 2019

Stovky kamenných schodů, drzé opice číhající na kořist a bezkonkurenční výhledy od afrického...

Pomáhala v dětských domovech, teď má nová šéfka vrátit TOP 09 na výsluní

24. listopadu 2019

Do politiky vstoupila nová šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová proto, že ji štvala arogantní a...

Kamikaze dodávka. Migranti prorazili hranici mezi Marokem a Španělskem

18. listopadu 2019

Dodávka s 52 migranty prorazila v noci na pondělí hraniční zábrany na přechodu mezi Marokem a...

Tatra opět pojede kolem světa. Za tři roky sveze šest set lidí

25. října 2019

Tři roky, pět kontinentů, 270 tisíc kilometrů, 600 účastníků, to je plán Marka Havlíčka a Petra...

Čínský vlastník plánuje ve Žďasu stavbu nového závodu za osm miliard

21. října 2019

V areálu jedné z největších firem na Vysočině by měl vyrůst nový závod. Uvnitř strojírenského a...

Islamisté ve službách Francie. Výpověď nemohou dostat ani radikálové

9. října 2019

Premium Vstal od stolu, jako by šel v poledne na oběd. Místo toho vzal dlouhý kuchyňský nůž s...

Marocká metropole Rabat. Příjemné město uhrane pevností v maurském stylu

5. října 2019

Marrákeš, Casablanca, Fez. Tato tři města asi napadnou člověka, který se chystá do Maroka,...

Hýčkejte pleť bylinkami

3. října 2019

Nakupovat produkty v bio kvalitě není módním trendem, nýbrž projevem touhy žít v souladu s...

Z Plzně dojel do Lesotha. Další cyklovýlet neplánuje, pořídil si koloběžku

29. září 2019

Premium Daniel Soutner ujel na kole zhruba osmnáct tisíc kilometrů. Vydal se z Plzně až do jihoafrického...

Jezte, pijte, užívejte si sex a hodně se smějte, radí legendární bondgirl

25. září 2019

Premium Monica Bellucci si zahrála v trilogii Matrix, kontroverzním filmu Umučení Krista i bondovce...

Nejstarší cestovka na světě. Zakladatel Thomas Cook byl vizionářem turismu

23. září 2019

Společnost, která je podle agentury Reuters nejstarší cestovní kanceláří na světě, založil...

Rozvodněná řeka v Maroku převrátila autobus plný lidí, mrtvých je 17

9. září 2019

Při nehodě autobusu na jihovýchodě Maroka přišlo o život nejméně 17 lidí a dalších 29 se zranilo....

Papež František dorazil pozdě na bohoslužbu, hasiči ho zachraňovali z výtahu

1. září 2019

Papeže Františka zdržela při cestě na nedělní bohoslužbu ve Vatikánu kuriózní situace. Kvůli poruše...

Turek pobodal ženu před očima její dcery. V zemi si lidé přejí konec násilí

24. srpna 2019

Na sociálních sítích se objevilo video, na kterém se osmatřicetiletá Emine Bulutová drží za...

Maroko si zamilovali filmaři i celebrity. Hollywoodskou Casablancu nečekejte

13. srpna 2019

Maroko je přitažlivým mixem západního a islámského světa. Pro svou unikátní kulturní otevřenost,...

Zpoplatnění nestačí, německá ministryně chce úplný zákaz igelitek

12. srpna 2019

Zpoplatnění igelitek odrazuje Němce od spotřeby, země přesto chystá radikálnější kroky proti...

Největší český cestovatel projel všechny země i milionová města světa

25. července 2019

Touha cestovat i soutěživost udělaly z devadesátiletého Miroslava Šnejdara z Ostravy...

Britskou továrnou na instruktory prošly tisíce vojáků. Učí v ní i Češi

24. července 2019

Označení továrna je sice tak trochu s nadsázkou, protože jde jen o jednu kancelářskou budovu a...

Polovina mladých Arabů uvažuje o emigraci, nejraději by odešli do Evropy

22. července 2019

Polovina mladých Arabů uvažuje o emigraci a nejraději by odešli do Evropy. Stále častěji také...

Do španělské enklávy Melilla na severu Afriky proniklo asi padesát migrantů

19. července 2019

V pátek se skupina asi 150 migrantů pokusila překonat hraniční plot, který odděluje španělskou...

RECENZE: Proč ti prase smrdí, když jsi ho nejedl, vyzvídá Letní hokej

Teenagerské Kokosy na sněhu v dokumentárním balení; tak se dá zjednodušeně popsat novinka kin Letní...

Žádné slitování. Za vraždu evropských turistek dostali v Maroku trest smrti

18. července 2019

Marocký soud ve čtvrtek odsoudil tři muže k trestu smrti za loňskou vraždu dvou skandinávských...

DO KINA: Fotbalu vládne Diego Maradona, africké savaně Lví král

Ze sedmi novinek týdne se hned dvě dotýkají sportu, jmenovitě portrét fotbalisty Maradony a domácí...

Vraždu politika Lübckeho plánoval roky. Extremista ovšem přiznání odvolal

8. července 2019

Údajný vrah německého místního politika Waltera Lübckeho v nyní už odvolaném přiznání uvedl, že čin...

Perla Nilu kolabuje, tvrdí bývalý egyptský ministr. Odborníci nesouhlasí

Bývalý egyptský ministr investic Yehia Hamed na začátku června napsal pro server Foreign Policy...

Garnier BIO – to nejlepší, co nabízí kvetoucí louka

3. července 2019

Víte o tom, že více jak polovina chemických přísad kosmetiky se vstřebává do naší pokožky? Pokud...

Může se hodit

Smlouvejte o cenách

Necestujete-li s cestovkou, kdy vás autobus odveze rovnou do hotelu, je možné jet z letiště do města každou hodinu autobusem za 20 Dh (Dh – dirham = 2,20 Kč) nebo taxíkem za 40 Dh. To píše místní cedule i průvodce. Pokud začnete smlouvat o ceně a bude-li vás víc, je nakonec dost dobře možné, že se dostanete na cenu 20 Dh za osobu, tedy stejně jako v autobuse.