Čtvrtek 29. září 2022, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. září 2022 Michal

Maroko, lyžování na dunách a nekonečné smlouvání

Evropané ho považují za bránu do Afriky, afričtí imigranti v něm naopak vidí bránu k lepším zítřkům v Evropě. Maroko je ale hlavně zemí plnou barev a krásného písku.

Zábava v poušti Erg Chebbi | foto: pro iDNES.cz

Prakticky hned po příletu do Fezu a nezbytné imigrační proceduře na nás dýchlo několik typických marockých rysů. Po výstupu z příletové haly se k nám vrhlo asi deset taxikářů, kteří halekali jeden přes druhého a nás i naše zavazadla doslova cpali k sobě do taxíku. A každý z nich nám samozřejmě tvrdil, že žádný autobus nejede a jenom právě on nás hodí na to nejlepší místo.

Při výběru taxikáře rozhodl jednoduchý fakt, totiž to, že jsme se s ním byli schopni domluvit. V Maroku jsou úřední jazyky arabština a francouzština a Maročani je povětšinou dobře ovládají. Velká část Maročanů mluví i španělsky (hlavně v západní části země), často se na základních věcech domluvíte i anglicky. Na druhé straně není problém narazit na kompletně bezzubé Maročany a s těmi se povětšinou domluvíte jen velice těžko.

Navíc Maroko trpí zhruba padesátiprocentní negramotností, takže mnohdy nepomůže ani tužka a papír. A na tyhle kontrasty jsme naráželi celou dobu naší cesty. S někým jsme se i přes znalost čtyř jazyků a maximální úsilí nedomluvili, s osobou vedle šla domluva jako po másle. Hned na začátek jsme měli štěstí a taxikář nás celou cestu do města zásoboval užitečnými informacemi o Fezu. Bohužel ale také stále nabízel další a další služby.

Marocké ulice jsou přeplněné

Nabídka koberců a látek ve Fezu

Uličkami Fezu

V Maroku jsme dopředu neměli zařízeno vůbec nic. Při výstupu z taxíku na okraji mediny jsme neměli ani co jíst, ani kde spát. Všechno se ale mělo za malou chvilku změnit. Nejdřív k nám přiskočil malý chlápek a začal nás nahánět do jedné či druhé restaurace. Nás ale zaujal jeho kolega, který zkomoleně říkal "hotel, hotel".

Bez zkušenosti jsme se nechali vést křivolakými uličkami plnými odpadků, kde se v policích střídaly zabité slepice se sladkými zákusky a mezi tím vším hrály fotbal malé děti. Avizovaná cesta "one minute" se protáhla na minut deset, ale na to jsme si pomalu začali zvykat. Koneckonců, svůj hotel jsme nakonec přece jen našli.

Medina je bludiště přelidněných úzkých uliček a pasáží tvořících historickou část každého marockého města. Všichni prodejci tady mají zboží co nejvíce vystrčené do uličky a tak ještě víc zahušťují prostor. A všude je samozřejmě spousta lidí.

Tu a tam se ozve hlasité hulákání a odněkud se vyřítí plně naložený mezek, jindy zase mezi lidmi někdo projede na kole, na motorce nebo s károu se zbožím. Medina je často ve svahu, a tak spíše kára vleče svého vodiče, který ji taktak brzdí, dolů z kopce.

Pohled na koželužny ve Fezu je skutečným zážitkem.

Procházíme kolem nejrůznějších historických budov (Kairuánská mešita, Kairuánská knihovna, Medresa Moulaye Youseffa), z uliček však není pořádně nic vidět. Nejhezčí pohled na medinu je shora a máme štěstí, jeden místní prodejce fezů nás pozve k sobě na střechu. Pokud to půjde, určitě si tento pohled nenechte ujít, za pozornost stojí hlavně známé koželužny.

Celou dobu na nás někdo huláká, někam nás tahá, nutí nám další ubytování. Pouliční nabídka je opravdu široká: jídlo, výlety, hašiš, taxi, koberce. Jednodenní pobyt ve městě plném ruchu je proto dost vyčerpávající a večer plánujeme útěk na jih, do pouště k městečku Merzouga. Majitel hotelu se nám ještě snaží vnutit další výlety a pochopitelně i koberce.

Autobusem s beranem

Čeká nás 500 kilůmetrů na jih, 12 hodin cesty autobusem do písečné části Sahary zvané Erg Chebbi u vesnice Merzouga. Jen koupit lístek na autobus je zážitek. Nádraží žije, jsou na něm přepážky několik konkurenčních společností a ke každé z nich vás žene naháněč a na všechny dotazy odpovídá, že žádné jiné autobusy nejezdí.

Autobus má jet dle jízdního řádu osm hodin, ve skutečnosti to trvá o čtyři hodiny déle. Na každé zastávce se cestující před autobusem pohádají, někdy skoro poperou. Mezitím se do autobusu nahrnou prodejci oříšků, hodinek a všeho možného. Během cesty dokonce do autobusu "nastoupí" čtyři živí berani a několik koz.

Náš cíl, Merzouga, není žádné město, ale jen několik hotelů roztroušených po okraji písečné pouště. Takže už v autobuse se nás snaží ulovit několik taxikářů, aby nás odvedli do toho "správného" hotelu. Když se ubytováváme, snaží se nám místní prodat výlet do pouště. Neubránili jsme se, a tak máme na druhý den odpoledne domluvenou třídenní cestu na velbloudech.

Písečná poušť Erg Chebbi v noci

Většinu marocké Sahary tvoří kamenitá pustina. Písečné pouště jsou vlastně jen dvě a každá z nich se dá přejít za jeden až dva dny. Na velbloudech vyrážíme až odpoledne, a tak dopoledne věnujeme pěšímu treku po poušti. Je krásná, ale pořád tak nějak stejně. Odpoledne sedáme na velbloudy a postupujeme již známým terénem do malé stanové osady, kde večeříme a pokoušíme se o noční snímky.

Lyžování v poušti

Druhý den pokračujeme na velbloudech na samotu k minioáze, kde žije pravděpodobně jen matka se dvěma dětmi. Chvilku odpočíváme a pak se začnu škrábat na nejbližší dunu a koukám do kraje. Chci si vyzkoušet jízdu po hebkém písku, a tak naplním pytel pískem a zkouším jet dolů. Vtom přiběhne místní chlapeček a nese mi lyži, se kterou se jezdí mnohem líp.

Lyžování na duně

Jezdíme, až jsme kompletně od písku. Po svačině máme ještě trochu času, a tak vyrážíme s lyží na vysokou dunu za stanem. Stačí nám jeden sjezd, ale na dunu zamíříme ještě jednou. Nahoře je to fotografický ráj, proto opatrně našlapujeme a fotíme a fotíme.

Občerstvení s hennou

Pokračujeme dál na velbloudech, písečná poušť postupně končí a začíná kamenná pustina. Na obzoru se tyčí ohraj kráteru, kde se nachází hranice s Alžírskem. Je uzavřená, místní se tu navíc o Alžírsku vyjadřují dost nelichotivě. Spíme u místních, kteří v těchto podmínkách zkouší zavlažovat kus půdy a pěstovat hennu, která je tady jedinou plodinou, a tak se z ní vyrábí vše. I naše polévka je z henny.

Autor: pro iDNES.cz , Pavel Paloncý

Související články

Konec „židovského Tálibánu“ v mexické džungli. Podezírají ho i ze zneužití dětí

28. září 2022  18:14

Elitní mexická policejní jednotka provedla razii v areálu židovské sekty Lev Tahor. Některé její...

Rusko propustilo cizince zajaté na Ukrajině, včetně Brita odsouzeného k smrti

21. září 2022  19:53,  aktualizováno  20:15

Rusko ve středu propustilo deset cizinců, které zadrželo na Ukrajině jako válečné zajatce. Oznámilo...

Zažít vrtochy hor a pouště. Výlet dodávkou po Maroku pokračuje

26. srpna 2022

Pokračujeme v naší cestě dodávkou po Maroku, a protože některé věci člověk prostě neovlivní, jedeme...

Bambucké máslo, arganový olej, kokos. Objevte poklady z Afriky

25. srpna 2022

Přírodní ingredience, které používají už po staletí africké ženy, patří k opravdovým zázrakům péče...

Královstvím všech barev. Parta z Česka projela celé Maroko dodávkou

18. srpna 2022

Kde dělají nejlepší tažín? V Maroku! Proto vyrážíme vychutnat krásy této severoafrické země....

Izraelci se sbližují s Turky. Ti po letech pošlou velvyslance do Tel Avivu

17. srpna 2022  14:56

Izrael a Turecko plně obnovují vzájemné diplomatické vztahy. Oznámila to kancelář úřadujícího...

Chce to pokoru, ale ne strach. Ten dělá chyby, říká světoznámý kaskadér Lahoda

5. srpna 2022

Premium Adrenalin je jeho denním chlebem. Bývalý reprezentační zápasník, průkopník české kaskadérské školy...

Českých rajčat se vypěstuje v zimě méně, vytápění skleníků se nevyplatí

1. srpna 2022

Premium Stoupající ceny zemního plynu prodražují pěstování zeleniny ve sklenících jak tuzemským, tak...

A je to tu zase. Natáčení seriálu Zaklínač stojí kvůli covidu

28. července 2022  11:10

Uvedení třetí sezony seriálu Zaklínač od Netflixu se nejspíše zpozdí. Aktuálně totiž bylo jeho...

Krása z dalekých krajů. Zkuste kosmetiku s exotickými přísadami

27. července 2022

Krášlení z domácích zdrojů není žádnou novinkou, lokální produkty a suroviny dokážeme zdatně...

Tlak na ženy ze společnosti nezmizí, míní kontroverzní autorka Leila Slimani

24. července 2022  8:55

Nazývají ji provokatérkou i bojovnicí. Spisovatelka Leila Slimani držitelka Goncourtovy ceny, psala...

Klimatolog: Araby čekají teploty nad 55 stupňů v roce 2050, to člověk „neupotí“

22. července 2022

Rozstřel Extrémní vlny veder sužují už od jarních měsíců rozsáhlé oblasti Evropy. Hasiči bojují s obřími...

Židovský redaktor pronikl kvůli reportáži do Mekky. Omluvil se on i televize

20. července 2022  19:44

Židovský redaktor izraelské televize Channel 13 čelí kritice za reportáž, při které pronikl do...

Ve Španělsku se bude vlakem jezdit dočasně zdarma, vláda reaguje na krizi

18. července 2022  20:27

Španělsko se stane další z evropských zemí, ve které cestující za hromadnou dopravu nebudou platit,...

Lvi mají v plzeňské zoo zmodernizovaný výběh, návštěvníci na ně lépe uvidí

28. června 2022  16:27

Lvi berberští v plzeňské zoo dnes poprvé vyzkoušeli svůj nový moderní venkovní výběh. Ten...

Češi se sami ochotně zapojují do nelegální migrace, dělají řidiče

28. června 2022  9:40,  aktualizováno  10:22

V Česku vznikly nové mezinárodní skupiny zaměřené na nelegální migraci. Sociálně slabí Češi v nich...

Volají nám Rusové a vyhrožují znásilněním, tvrdí manželka vojáka z Azovstalu

11. června 2022  17:25

Sledujeme online Rusové telefonují a píší ženám obránců Mariupolu a hrozí jim znásilněním a vraždami. Tvrdí to...

Nevměšoval bych se, hájí Lavrov smrt pro zajaté cizince. Budou další soudy

10. června 2022  14:22,  aktualizováno  16:33

Trest smrti nad třemi zahraničními vojáky vynesl soud na základě zákonů separatistické Doněcké...

Uprchlické miminko narozené na lodi z Afriky má nárok na španělské občanství

8. června 2022  20:19

Španělský soud potvrdil ve středu rozhodnutí soudu nižší instance o udělení španělského občanství...

Jahodová sezona je v plném proudu. Užijte si knedlíky i domácí nanuky

4. června 2022

Každý Čech ročně spořádá až tři kila jahod. Sladké červené plody jsou pro většinu z nás příslibem...

Škoda si nechá chybějící kabelové svazky vyrobit v Maroku a Rumunsku

1. června 2022

Škoda Auto si zajišťuje další výrobu kabelových svazků do svých automobilů. Po přesunu výroby z...

Dakarská Škoda Afriq v akci. Rallyový kamiq má pohon 4×4 a na palubě vodovod

24. května 2022

Postavit si vlastní fáro v šestnácti, sedmnácti letech, to je ještě stále sen mnoha kluků. Studenti...

Sever Afriky je na hraně zlomu. Zdražuje jídlo a lidi nemají kde brát

11. dubna 2022  19:56

Cena potravin po celém světě stoupla od poloviny roku 2020 o padesát procent. Pro domácnosti to...

Podivná justiční vražda. Případ italských anarchistů rozpoutal vlnu protestů

6. dubna 2022

Premium Nicola Sacco a Bartolomeo Vanzetti byli prostí italští imigranti do Spojených států. Švec a...

Británie řeší kvůli vzrůstajícím cenám plynu okurkovou krizi

3. dubna 2022

Náklady na vypěstování jedné okurky se v poslední době v Británii zvýšily z 25 na 70 pencí, tedy ze...

Dva mrtví při střelbě v Izraeli. K útoku se přihlásil Islámský stát

27. března 2022  21:05,  aktualizováno  28.3

V izraelském městě Hadera v neděli zaútočili dva muži se střelnými zbraněmi, při útoku zemřeli dva...

Expertka: Ruská invaze může vyvolat válku na Blízkém východě i posílit Írán

13. března 2022  16:56

V dnešním globalizovaném světě bude mít válka na Ukrajině dopad i na obyvatele regionů, které od...

Autobus odmítl přijet pro ukrajinské Romy. Na hranicích funguje dvojí metr

10. března 2022  14:20

Premium Válka na Ukrajině vzbudila nebývalou vlnu solidarity. Mnoho lidí nabízí ubytování, dary, někteří...

Žádná senzace, Afričané z Ukrajiny míří domů. Slovenská policie vyvrací hoaxy

8. března 2022  12:37

Do Evropy nemíří Ukrajinci, ale migranti z Afriky, kteří chtějí pobírat dávky. To je typický...

Snad se samice bude lvovi líbit, doufají v Zoo Olomouc

27. února 2022  6:45

Před necelým týdnem se olomoucká zoo rozloučila s chovným samcem lva berberského. Zůstal po něm...

V olomoucké zoo uhynul berberský lev Šimon, rekordman v počtu potomků

18. února 2022  17:58

V zoologické zahradě na Svatém Kopečku u Olomouce uhynul sedmnáctiletý lev berberský pojmenovaný...

Základem zimní vlasové péče jsou séra a hydratace

18. února 2022

Naše vlasy stejně jako pokožka v zimě trpí. Mráz, studený vítr, neustálé střídání teplot i čepice a...

Záchranáři v Maroku po čtyřech dnech vytáhli chlapce ze studny, byl už mrtvý

5. února 2022  8:35,  aktualizováno  22:34

Pětiletý marocký chlapec, který v úterý uvázl na dně úzké studně, nepřežil. Informoval o tom...

Pětiletý chlapec spadl do úzké studny. Vytáhnout se ho snaží už dva dny

3. února 2022  18:44

Na severu Maroka pokračuje přes 40 hodin záchranná operace. Snaží se pomoct pětiletému chlapci,...

Španělé se chystají otevřít farmu na chobotnice. Týrání, zlobí se vědci

26. prosince 2021

Premium Španělská společnost plánuje otevřít první farmu na světě určenou k chovu chobotnic v zajetí. Firma...

Jako princezna! Růžový olej je zázrak pro pleť i psychiku

22. prosince 2021

Růže, nazývaná též královna květin, umí potěšit všechny naše smysly a navíc úžasně pečuje o krásu....

Tajná řeč káhirských zlatníků: převzali ji po vyhnaných Židech

7. prosince 2021

Dhahab, šatta, enaymak. Oněm slovům káhirských zlatníků nerozumí turisté ani místní. Jsou součástí...

Zdravé oleje: čím vám prospěje dýňový a čím sezamový

6. prosince 2021

Jsou nezbytnou součástí teplé i studené kuchyně. Podívejte se s námi na to, co je dobré vědět o...

Levně, bezpečně a mnohem více slunce. Projeďte si v zimě Maroko autem

1. prosince 2021

Premium Maroko patří i v době, která cestování úplně nepřeje, k poměrně snadno dosažitelným cílům. Jižní...

Egyptské oázy klidu nejsou klišé. Žijí tu tak, že se nám odsud nechtělo

15. listopadu 2021

„Oázou klidu” se dneska nazývá kdeco. My jsme na naší cestě napříč Afrikou v Nissanu Patrol...

Simulant donutil letadlo přistát na Mallorce, cestující z Maroka se rozutekli

6. listopadu 2021  11:12

Mezinárodní letiště na ostrově Mallorca muselo být v pátek večer na několik hodin uzavřeno kvůli...

Autofotka týdne: Nejprodávanější francouzské auto přestavěli na hotel

31. října 2021

Renault letos slaví 60. výročí ikonického Renaultu 4. Málokdo tuší, že je to nejprodávanější...

Při rozvodu by měla jít ega stranou, radí advokátka Lucie Martin-Nešporová

9. října 2021

Premium Lucie Martin-Nešporová je příkladem ženy, které se podařilo skloubit rodinu a kariéru. I když v...

Francie omezí víza Arabům ze severní Afriky. Nedaří se je pak vracet

28. září 2021  15:16

Francie omezí vydávání víz občanům z Alžírska, Maroka a Tuniska. Země totiž nespolupracují při...

Co dělali lídři stran mimo politiku? Prodávali popcorn, kontrolovali čpavek

19. září 2021  9:19

Učitel cizích jazyků, prodavač popcornu v kině, historik či zemědělec. Redakce iDNES.cz přináší...

Maroko po deseti letech nepovedou umírnění islamisté, neuspěli ve volbách

9. září 2021  9:44

V Maroku podle předběžných výsledků ve středečních parlamentních volbách zvítězili liberální...

Horáček si asi myslí, že mu zmírní trest. Půl milionu jsem nevzal, říká Filip

20. srpna 2021  13:37

Předseda KSČM Vojtěch Filip kategoricky popírá, že přijal v roce 2018 půl milionu korun od...

Soutěží se o lístky na MFF v Karlových Varech, zájemci to musí stihnout do 8. srpna

23. července 2021  12:25

Jako jeden z tradičních partnerů filmového festivalu vyhlásil Karlovarský kraj i letos pro fanoušky...

Macron a další lídři terčem špehovacího programu. Francie podezírá Maroko

21. července 2021  20:20

Francouzský prezident Emmanuel Macron byl jedním ze světových lídrů, kteří se stali terčem možného...

Zašili si ústa a odmítají pít. Běženci v Belgii hladovkou ohrožují i vládu

20. července 2021  10:35

Stovky migrantů v Belgii už dva měsíce drží hladovku a mnozí v posledních dnech přestali i pít....

Může se hodit

Smlouvejte o cenách

Necestujete-li s cestovkou, kdy vás autobus odveze rovnou do hotelu, je možné jet z letiště do města každou hodinu autobusem za 20 Dh (Dh – dirham = 2,20 Kč) nebo taxíkem za 40 Dh. To píše místní cedule i průvodce. Pokud začnete smlouvat o ceně a bude-li vás víc, je nakonec dost dobře možné, že se dostanete na cenu 20 Dh za osobu, tedy stejně jako v autobuse.