Automobili Pininfarina Čeladná. Tak se jmenuje značková a maloobchodní galerie v Čeladné. Tato obec má sice jen asi 2 900 stálých obyvatel, ale do povědomí se dostala zásluhou špičkového golfového hřiště a exkluzivního hotelu Miura Art. Nově se tedy zapsala i na mapu velkého automobilového světa.
Pražská společnost Furiosa se v ní společně s firmou Automobili Pininfarina rozhodly otevřít novou značkovou a maloobchodní galerii, kde si lze prohlédnout a naspecifikovat elektrický supersport Battista, jehož jméno je poctou zakladateli slavné italské karosárny.
Čeladná je teprve 26. místem na světě, kde si lze italský supersport koupit. Navíc se stala základnou i pro zájemce ze Slovenska, Polska a Rakouska. Pečlivě vybraná lokalita s vlastním heliportem a blízkostí mezinárodních letišť tak výrazně posiluje přítomnost této exkluzivní značky ve středoevropském regionu.
Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni |
Model Battista byl veřejně představen na ženevském autosalonu v roce 2019 a výroba v Cambianu byla spuštěna o tři roky později. Vůz, který vznikne jen v omezené sérii 150 exemplářů, je nejvýkonnějším italských produkčním modelem současnosti. Disponuje čtyřmi elektromotory s kombinovaným výkonem 1 400 kW (1 900 koní) a točivým momentem 2 300 Nm, z nichž každý pohání jedno kolo. Zrychlení z 0 na 100 km/h tak Battista zvládne za 1,86 s, 0–200 km/h za 4,75 s a třístovkou jede už 10,5 s po rozjezdu. Maximum má až ve 350 km/h.
Designér Sergio Pininfarina: Muž, který oblékl Ferrari F40 |
Přestože je karoserie tohoto klenotu, který v základu vyjde přibližně na 67 milionů korun (2,2 milionu eur plus DPH) kompletně z karbonu, váží kvůli bateriím plné dvě tuny. Ty mají kapacitu 120 kWh a pocházejí od chorvatské společnosti Rimac Automobili. Akumulátorová sada ve tvaru písmene T je umístěna tak, že leží ve středovém tunelu a za sedadly. Po úplném nabití baterie nabíjecím výkonem až 180 kW umožňuje dojezd až 476 km.
Kromě standardní verze Pininfarina v průběhu času postavila i personalizované varianty Battista hyper GT, B95 hyper Barchetta, Pininfarina Battista Edizione Nino Farina a speciální edici Anniversario na počest 90. výročí značky.
Lahev pro Mattoni i zetory
Pininfarina byla od 50. let dvorním designstudiem Ferrari, do doby, než si automobilka založila své vlastní designcentrum; úzká spolupráce skončila v roce 2012. Pininfarina nese jméno svého zakladatele Battisty „Pinin“ Fariny, ve vedení firmy se pak střídali jeho potomci. Šéfdesignérský post obsazovali po Battistovi ale jiní, opravdoví velikáni automobilového designu. Ve studiu působil mimo jiné i slovenský designér Branislav Maukš, který následně pomáhal zakládat v Česku společnost Aufeer Design.
Svět aut smutní, zemřel velikán autodesignu Sergio Pininfarina |
Studio usídlené v Cambianu na okraji Turína pracovalo i pro další slavné značky jako Maserati, Cadillac, Alfa Romeo, Ford, Volvo či Lancia. Firma v minulosti též vyráběla auta pro své partnerské značky, mimo jiné Mitsubishi, Ford, Cadillac nebo Volvo; posledním vozem vyráběným v továrně Pininfariny byla Alfa Romeo Brera, jejíž produkce skončila v roce 2013.
Nyní, patří k významným klientům firmy asijské automobilky, především z Číny, ale kupříkladu i vietnamský VinFast. Ostatně víc než tříčtvrtinovým vlastníkem společnosti je dnes indický koncern Mahindra, mimo jiné též výrobce vlastních stejnojmenných aut. Kromě centrály v Cambianu u Turína disponuje i Automobili Pininfarina obchodním oddělením a technologickým centrem v Mnichově.
Smrt skromného génia: autor nejslavnějších ferrari je ani netoužil podepsat |
Pininfarina se ovšem nevěnuje jen návrhům aut, Češi znají kupříkladu láhev minerální vody Mattoni nesoucí podpis tohoto italského studia. Design vyšlechtěný slavným studiem pak vozí i moderní zetory. Slavná česká značka si v roce 2015 nechala od Pininfariny vytvořit koncept traktoru a jeho designový jazyk nyní používá. Tak tady nyní konečně máme i ta auta.