S otevřením Gotthardského úpatního tunelu projektovaného na rychlost 250 km/h a se současnou provozní rychlostí 200 km/h odpadla na Gotthardbahn potřeba vlaků s naklápěcí skříní. Naopak pro zapojení do mezinárodní dopravy a provoz vlaků na vysokorychlostních tratích za hranicemi Švýcarska si SBB pořídily 29 nových vlaků řady RABe 501 GIRUNO. Jméno vychází z rétorománského označení pro káně. Dodavatel vlaku firma Stadler Rail ho označuje jako ED 250 SMILE. Třísystémový (3 kV DC, 25 kV 50 Hz a 15 kV 16,7 Hz AC) vlak s délkou 202 metrů a s hmotností 380 tun má 11 vozů, 8 motorů, výkon až 8 160 koní a maximální rychlost 250 km/h.
Jeho kapacita je 117 míst v 1. třídě a 288 míst ve 2. třídě. Mezi zajímavosti patří bezbariéroví nástupní prostory ve výšce 550 mm pro švýcarská, rakouská a italská nástupiště a 760 mm pro nová nástupiště v Německu. Podlaha uvnitř vlaku se tak plynule mění od 567 mm až po 1 200 mm nad kolejemi. Další zajímavostí jsou rozdělené toalety pro dámy a pány. Na pánských jsou k dispozici také pisoáry. Vlak může jezdit nejen ve Švýcarsku, ale také v Itálii, v Rakousku a v Německu.