I když není Švýcarsko členem Evropské unie, ve většině případů se unijními předpisy řídí. To platí také v železniční dopravě. SBB i BLS mají holdingovou strukturu s oddělenou infrastrukturou, osobní a nákladní dopravou a dalšími činnostmi. Zároveň byly švýcarské tratě otevřeny konkurenci ze zahraničí. Přes Gotthard tak jezdí s nákladními vlaky vedle SBB pětice dalších dopravců.
Mezi nejaktivnější patří DB. Proto lze ve Švýcarsku vidět často červené lokomotivy s emblémem německého národního dopravce. Lokomotivy německé řady 185 patří do rodiny Bombardier Traxx AC1 (140 km/h, 7 600 koní, 85 tun, 15 kV 16,7 Hz a 25 kV 50 Hz AC), kterých bylo pro různé dopravce vyrobeno celkem 332 kusů. Tyto lokomotivy však nejsou vybaveny pro jízdu v Itálii a musí být na hranicích v Chiassu nahrazeny italskými lokomotivami.