Dějiny drážních vozidel
Proudnicové parní lokomotivy oplývaly krásou, technický přínos pokulhával
Proudnicové, neboli aerodynamické parní lokomotivy známe především ze Spojených států, Velké Británie, Německa a Francie. Ale objevily se i v několika dalších zemích, byť v některých z nich v...
Na miniželeznici o rozchodu 381 mm jezdil za války nejmenší obrněný vlak
Cesty železniční jsou nevyzpytatelné. V tomto oboru vznikalo kdeco zvláštního, co dokázalo člověka usedlejšího tu více, tu méně překvapit. A to ať už se jednalo o nestandardní samotné dráhy, či o...
Parní lokomotivy s budkou na přídi nepůsobily uklidňujícím dojmem
Parní lokomotivy se stavěly i s kabinou vpředu. Výhodou byl výtečný výhled strojvedoucího, to se s klasikou vůbec nedalo srovnat. Druhá zásadní výhoda přicházela ke slovu při jízdě v dlouhých...
Dosud nejrychlejší dieselový vlak zachránil tehdejší britské státní dráhy
Mihl se nám tady vlak, jehož sláva hvězd se dotýká. Mluvíme o britské motorové jednotce známé pod názvem InterCity 125. Do služby u Britských státních drah začaly tyto vlaky vstupovat v roce 1976 a u...
Disneyland přinesl jednu technickou novinku, která vás v něm možná překvapí
Disneyland Monorail se stal první pravidelně provozovanou jednokolejnicovou dráhou systému ALWEG. Provoz byl zahájen v roce 1959 na okružní trase spojující daný areál zábavního parku se stejnojmenným...
Velká francouzská železniční revoluce měla barvu oranžovou
Ikonické TGV první generace, kterým na kráse přidávaly decentní hrany, začínaly v barvě oranžové. Připomeňme si tento povedený vytříbený design na fotografiích. Podíváme se mimo jiné i na první...
Budapešťská železnice obsluhovaná dětmi je mnohem delší než Lovosice
Mezi turistické atrakce Budapešti patří dětská železnice, kterou musíme pochválit nejen za její délku, ale dokonce i za jeden tunel. Díky své délce se propsala do Guinessovy knihy rekordů. A tunel na...
Do nejvyšší německé hory Zugspitze se tvrdě zakousla ozubnicová železnice
V Německu dnes najdeme čtyři ozubnicové železnice, nejmladší z nich má nejlukrativnější cíl. V roce 1930 zpřístupnila řadovým turistům nejvyšší německou horu Zugspitze. Vrcholová stanice sice není...
Nové TGV nezastaví ani výpadek napájení. Testovali ho i v českých Cerhenicích
Nový typ vysokorychlostního elektrického vlaku, označovaný TGV M nebo také Avelia Horizon, představuje již pátou generaci legendárního francouzského železničního fenoménu. Oproti svému předchůdci...
Rekordní švédská „trojka“ si užila těžkou službu na nehostinném severu
Švédská třídílná elektrická lokomotiva Dm3 byla určena pro těžkou nákladní dopravu, konkrétně pro vozbu vlaků s nákladem železné rudy. Vyzdvihnout ji musíme především za primát nejvýkonnější...
Jediná britská zubačka stoupá na mohylu strašlivého obra poraženého Artušem
Snowdon Mountain Railway se stala jedinou veřejnou ozubnicovou železnicí ve Spojeném království. Již od roku 1896 vozí turisty na nejvyšší velšskou horu Snowdon. Během cesty do historie opředené mýty...
Giganty na kolejích s dieselovými motory jezdily v USA
Motorová lokomotiva EMD DDA40X se ve své kategorii pyšní několika superlativy. Například jen její plná palivová nádrž měla hmotnost 30 tun. Ale to je pouze návnada pro pokračování v četbě článku,...
Ochuzená Němka z války vydržela sloužit u ČSD až do sedmdesátých let
V roce 1945 získaly obnovované ČSD nemalý počet parních lokomotiv řady 555.0. Byly to původně za války vzniklé německé lokomotivy DR-Baureihe 52, které se vyráběly co nejúsporněji a ve velkých...
V souboji s americkými dieselovými lokomotivami EMD řady F neměla pára šanci
Mezi nejslavnější lokomotivy historie patří objemově i typově bohatá řada amerických dieselelektrických lokomotiv EMD FT až EMD F9. Tyto stroje, které v podstatě přinesly konec parní trakce v USA, si...
OBRAZEM: Vlak zítřka nejezdil v zemi, kde zítra již znamená včera, ale v USA
Plně klimatizovaný, pohodlný, s vozem spacím i jídelním a se všemi takzvanými kupolovými vozy byl předváděcí vlak z roku 1947, který nesl jméno Train of Tomorrow. Vlak demonstroval technologické a...
OBRAZEM: Americký obr na kolejích, jehož minul úspěch velkým obloukem
Je logické, že mnohem více prostoru dáváme na Technetu lokomotivám proslaveným v tom dobrém slova smyslu, tedy strojům úspěšným, než lokomotivám, které se nepovedly. A tak aby ani vyložené propadáky...
OBRAZEM: Drezíny, které bojují se sněhem
Ač je tento jev v naší vlasti již spíše vzácností, tak není zdaleka vyloučeno, že v zimě napadne takové množství sněhu, které dokáže pozlobit i železniční dopravu. V letech sedmdesátých, kdy zde...
OBRAZEM: Rhétský krokodýl se v Alpách neztratí, ani když napadne sníh
Švýcarská elektrická lokomotiva řady Ge 6/6 I, přezdívaná rhétský krokodýl, se stala lokální ikonou ve svém oboru. Tato řada sloužila na tratích společnosti Rhétská dráha, na tratích horských...
OBRAZEM: Karkulka sice neudělala díru do světa, ale své si odpracovala
Přezdívku Karkulka získaly motorové lokomotivy původních řad T444.0 a T444.1 díky svému červenému kabátu. Vyznačovaly se hydrodynamickým přenosem výkonu, na který se při jejich vzniku u nás z...
OBRAZEM: Jugoslávský luxus na kolejích pro vyvoleného, to byl Modrý vlak
Jedním ze symbolů socialistické federativní Jugoslávie byl luxusní modrý vlak prezidenta Tita. Státník s autoritativními prvky vládnutí byl ve funkci v letech 1953 až 1980 a svým přístupem dokázal...
OBRAZEM: Pod kapotou exotické Fujary byly nejdražší motorové lokomotivy ČSD
Dieselelektrické lokomotivy řady T466.0, které lid od dráhy obdařil přezdívkami Pilštyk a Fujara, vyráběly Turčianské strojárne Martin. Zprvu poruchové stroje se postupně umoudřily a v kolektivu...
Rychlejší než holub, pomalejší než e-mail. Podívejte se na poštovní TGV
Vysokorychlostní francouzské vlaky TGV zná snad každý, aniž by kdy musel pojíst hlemýždě. Zpravidla si je spojujeme s dopravou osobní, jak jinak. Ale tak tomu není, což určitě každý neví, déle než...
OBRAZEM: Lokomotiva s lodními motory vehnala při svém loučení slzy do očí
Mezi největší legendy britských železnic patří dieselelektrická rychlíková lokomotiva řady 55. Udivovala rychlostí a výkonem, přičemž ve své strojovně ukrývala dva spalovací motory netradiční...
Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed
Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první...
OBRAZEM: Zubačka na „Ledové moře“ nepotěšila provozovatele mulí dopravy
Významným dopravně obslužným prvkem Montblanského masivu je zubačka Montenvers, která se může pochlubit rekordními ročními počty cestujících. Zubačka přibližuje turistům především zajímavý ledovec...
OBRAZEM: Tramway du Mont-Blanc je nejvýše položenou francouzskou zubačkou
Zubačka Tramway du Mont-Blanc je jednou z nejvýše položených železničních tratí v Evropě a tou nejvýše položenou ve Francii. Původní projekty této železnice byly velice divoké, proto na ně nedošlo a...
OBRAZEM: Náš poslední meziválečný rychlý motorák doplatil na německou okupaci
Nový rychlý motorový vůz pro ČSD, jehož prototypový exemplář byl oficiálně představen 14. března 1939, dostal přezdívku Stříbrný šíp. Doba mu však nepřála, následujícího dne vpadla do okleštěné...
OBRAZEM: Vlaky TGV jako patrové. Jeden speciální dosáhl rychlosti 574,8 km/h
První francouzské elektrické vysokorychlostní vlaky TGV vstoupily do služby v roce 1981. Od té doby přichází výroba s jejich různými inovovanými typy, přičemž od roku 1995 to jsou i typy patrové.
Autofotka: Šraňky dolů, a všichni z cesty! VW Bulli jako ajznboňácký dříč
Největší hvězdou dnešního setkání fanoušků vozidel VW Bus v Hannoveru je „Bulli rail“ z roku 1955, který nemá volant a jezdí po kolejích. Přestavěný Volkswagen T1 pod zkratkou Klv-20 sloužil německým...
OBRAZEM: Naše první elektrická rychlíková lokomotiva jezdila jen v Praze
Realizované elektrifikační snahy prvorepublikových ČSD se omezily na tzv. pražský uzel. Při této příležitosti bylo v roce 1925 objednáno několik elektrických lokomotiv, a to jak traťových, tak...
OBRAZEM: Na Dračí skálu. Nejstarší německá zubačka má všechny pražce ocelové
Nejstarší německou ozubnicovou železnicí je Drachenfelsbahn. Při svém zprovoznění v roce 1883 byla vyzdvihována jako technická senzace, skutečně přímo technische Sensation. Vrcholová stanice leží na...
Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala
Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská elektrická lokomotiva řady Ae 6/6. Hlavním revírem těchto lokomotiv byla v letech jejich největší...
OBRAZEM: Parní lokomotiva, která měla rozměry malé, ale význam velký
Nejvýznamnější rakouskou lokomotivní řadou v kontextu českého průmyslu byla řada 97. V používání těchto lokomotiv samozřejmě pokračovaly po rozpadu monarchie i Československé státní dráhy, které je...
Velký železniční KVÍZ: Máte-li dost páry, zkuste vytřít zrak Sheldonovi
Projeďte se aktivně historií železniční dopravy, ve světě i doma. Čekají na vás otázky rozmanité, z železničních událostí a milníků, primátů a rekordů, rozpoznávání trakčních vozidel i našich nádraží.
OBRAZEM: První primárně proudnicová parní lokomotiva v USA nespalovala uhlí
První typ americké lokomotivy, který od samého počátku vznikal s proudnicovým opláštěním, byl určen pro rychlíky Hiawatha společnosti Milwaukee Road. Lokomotiva Milwaukee Road Class A byla postavena...
OBRAZEM: Jediná maďarská zubačka jezdí v Budapešti. Patří mezi nejstarší
Zubačky „zakleté“ v katastru jednoho města nejsou jen tak obyčejná věc, a přeci dvě takové relativně blízko naší domoviny najdeme. Jednu v Budapešti a druhou ve Stuttgartu. Podívejme se nyní na tu...