Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z pouček pro pilota záchranářského vrtulníku. Do historie vývoje a fungování záchranné letecké služby se opět vydáme s pilotem Jiřím Kiliánkem. Z první části totiž zbylo mnoho otázek: Jaký má být dobrý záchranářský vrtulník a co musí zvládnout pilot? Ale řeč bude i o tom, čím rád létal papež Jan Pavel II.
Část 1/5

Čtete pokračování článku z pátku 26. dubna.

Vrtulník Bo 105 Letecké služby PČR

Než se vrátíme k příběhu záchranné letecké služby, připomeňme ještě pár důležitých věcí. Když vidíme záchranářský vrtulník na startu z místa nehody, jen málo z nás si uvědomuje, jak náročné události jsme svědky. Jen třeba kolmý start mezi paneláky v letním horku či pomalé a přesné přistání do stísněného prostoru může být husarským kouskem symbiózy výkonného stroje s nadaným pilotem.

Jako s milenkou

Jiří Kiliánek po letech strávených v kokpitu helikoptéry působil i jako inspektor ÚCL pro vrtulníkové létání. Rukama mu prošly řady pilotů vrtulníků, jež mířili kupříkladu z armády vstříc novému uplatnění v civilním sektoru apod.

JUDr. Jiří Kiliánek

Pilot Jiří Kiliánek
  • nar. 2.11.1943 v Příbrami
  • 1947 1966 žil v Holýšově
  • 1957–60 učební obor zámečník v Škoda Plzeň
  • 1960– 1963 večerní prům. škola
  • vojenská služba 1963– 1965
  • 1965– 1975 revizní technik zdvihacích a dopravních zařízení ve Škoda Plzeň
  • od r. 1967 létal na větroních, motorových letounech a vrtulnících
  • 1975–1978 náčelník aeroklubu Plzeň-Bory
  • Od 1978 až do odchodu do důchodu v r. 2008 zaměstnán jako pilot vrtulníků u FMV a Policie ČR.
  • Při zaměstnání vystudoval na policejní akademii trestní právo.
  • Na vrtulnících nalétal přes 9 250 hodin.

Jak dnes vzpomíná, některým z nich přezdíval „lamači“, protože se ke stroji chovali příliš agresivně a neměli zažitou poučku pilotů: „K letadlu se chovej jako k milence.“ Pilotování vrtulníku patří mezi nejsložitější disciplíny letectví, protože je velmi náročné na koordinaci.

„Když vrtulník letí dopřednou rychlostí, tak už je to téměř stejné jako v letadle. Specifikum práce pilota vrtulníku je, přivést ten vrtulník s dopředné rychlosti do režimu visení. Prostě, aby zůstal stát a přistál bezpečně. Tam je ta odlišnost pilotáže a tam ten pilot vrtulníku, řekl bych, má o nějaké procento práce víc. Nohama musí udržet vrtulník ve směru. U klasického letadla se pilot soustředí na směr přistání, na náklon, kdežto pilot vrtulníku musí dbát na náklon, na směr, udržení se ve směru proti větru a tak,“ vysvětluje základní rozdíly v pilotáži klasického letounu a helikoptéry pilot Jiří Kiliánek, který velmi dobře zná oboje.

Celý okamžik startu či přistání vrtulníku vysvětluje pro laického posluchače jako proces, kdy si rotor vrtulníku pod sebe tlačí vzduch, jakousi kouli, na které se snažíte udržet. Asi jako když sedíte na nafukovacím míči. A vrtulník má samozřejmě tendenci neustále někam ujet. Velmi laicky si lze popsat funkci jednotlivých řídících prvků vrtulníku takto: Pravá ruka řídí kniplem náklon dopředu, dozadu a do stran. Levá ruka třímá tzv. kolektiv, vzdáleně připomínající ruční brzdu u auta. Když ji zvedá, mění se náklon lopatek rotoru a současně stoupá výkon motorů.

Dětský tábor, vrtulník Mi-2, rok 1981

Jiří Kiliánek v bílé košili před vrtulníkem Mi-2, Brno 1980

Dnes jsou tyto dva prvky na kolektivu spřažené a automaticky fungují společně. U starších strojů pilot měnil úhel lopatek a k tomu ještě upravoval otáčky motoru otáčením rukojeti jako na motocyklu. A aby toho nebylo málo, musí pilot ještě řídit nohama. „Na nohách je právě nejvíc práce.“ vysvětluje Kiliánek, „Přitom, jak zvedáte výkon, tak musíte zvedat i sílu na ocasní vrtulku, aby se vám vrtulník neotočil proti otáčení rotoru, a to se dělá právě nohama.“

Jiří vzpomíná na své začátky, když se on a jeho kolegové učili „zkrotit“ na plzeňském aeroklubovém letišti vrtulníky HC-102. „Tenkrát v Plzni, z nás šesti, co nás armáda školila na piloty v záloze, tak myslím, dva toho nechali, protože nebyli schopní se naučit s tím viset. Furt prostě pendlovali a nestačilo jim letiště, natož potom, aby sedli na místo.“

HC-2

  • Nejčtenější

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 7 příspěvků

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 13 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci

v diskusi jsou 2 příspěvky

3. května 2024  14:32

Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 19 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 20 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

První start lodi Boeing Starliner se odkládá kvůli závadě na raketě Atlas

v diskusi je 11 příspěvků

6. května 2024  17:50,  aktualizováno  7.5 5:34

V bolestech rozené dítě společnosti Boeing v podobě lodi Boeing CST-100 Starliner mělo v úterý nad...

Nejmenší jaderné útočné ponorky vyrobili Francouzi. Byly hlučné jako sovětské

v diskusi je 1 příspěvek

7. května 2024

Francie se stala druhou zemí světa vyvíjející ponorky s jaderným pohonem. Kvůli úsporám financí...

VIDEO: Poprvé startovala raketa na parafín. Chce zlevnit dopravu na orbitu

v diskusi nejsou příspěvky

6. května 2024  17:41

Německá společnost HyImpulse vůbec poprvé provedla testovací start prototypu rakety, kterou pohání...

Baterie Energizer zbarví jazyky domodra, od konzumace odradí i hořká chuť

v diskusi je 14 příspěvků

6. května 2024  12:35

Knoflíkové baterie nalezneme v nepřeberném množství drobné elektroniky a manipulace s nimi tak není...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...