Záhadu možná rozpletla turistka
Ředitelka Muzea císařských kočárů Monica Kurzel-Runtscheinerová se po informacích o šatech pídila mnoho let, objížděla a obepisovala archivy i muzea v částech bývalého rakouského impéria, k němuž náleželo i Česko. A právě u nás, konkrétně ve Slezském zemském muzeu v Opavě, se před třemi lety vynořila důležitá stopa.
Na portrétu z roku 1857, který se nachází v opavských sbírkách, je císařovna vyobrazena v nákladných šatech, které mají stejný vzor jako dochovaná vlečka. Obraz byl v muzeu vystaven dlouhá léta. Až jistou španělskou turistku ovšem napadlo spojit si jej s vlečkou, kterou viděla ve Vídni. Upozornila na tento fakt ředitelku Kurzel-Runtscheinerovou. Ta se do Opavy vydala i s několika fotografy a podle jejich snímků nechala šaty zrekonstruovat.
Složitý vzor je na obraze zachycen tak detailně a ve shodě s vlečkou, že jej malíř nejspíš musel vidět na vlastní oči. Dalo by se tedy předpokládat, že namaloval Sissi v jejích skutečných svatebních šatech.
KVÍZ: Od Versaceho po Chanel. Poznejte autora šatů, které se zapsaly do dějin![]() |
I přesto není záhada stále uspokojivě vyřešena. Autor obrazu Joseph Neugebauer portrét namaloval až tři roky po svatbě, navíc nebyl dvorním malířem. Císařovna mu proto nemohla osobně pózovat. Není tedy jisté, jak se k podobě šatů dostal. „Šance, že jde o vyobrazení reálných šatů, je tak padesát na padesát,“ říká Kurzel-Runtscheinerová.
Detektivní práce historiček ve Vídni i v Opavě nedávno přinesla ovoce. Ukázalo se, že malíř Neugebauer byl blízkým přítelem císařova prastrýce, habsburského arcivévody Karla Ludvíka Rakousko-Těšínského. V mládí býval učitelem umění jeho dětí, Viléma a Marie Karolíny.
„Zejména arcivévodkyně Marie byla velkou podporovatelkou Neugebauera po celý jeho život a zajistila mu přístup do šatníku císařovny Sissi, kde mohl Neugebauer šaty studovat,“ vysvětluje Denisa Hradilová, kurátorka sbírky výtvarného umění Slezského zemského muzea. „To vysvětluje množství detailů, které se na šatech císařovny na obraze nachází,“ dodává.