Mezi prodejci, kteří v poslední době pronikli do svatebního průmyslu, patří například americké značky Abercrombie & Fitch, Forever 21 či Lulus. Nevěsty také nakupují v internetovém obchodě s kovbojskými kousky Boot Barn nebo na e-shopu Shein.
„Tyto společnosti považují svatební sortiment jako přirozené rozšíření jejich podnikatelských činností. Kategorie takových produktů již mají,“ potvrdila pro portál CNN šéfka společnosti BTIG Janine Stichterová.
Šaty, pyžama i čelenky
Značka Abercrombie & Fitch začala na svém webu prodávat svatební kolekci již v březnu letošního roku. Sehnat tam lze kousky pro nevěsty i svatební hosty. Ceny se pohybují od 80 do 150 dolarů (od 1 850 do 3 470 Kč).
V Indii jsou v módě předsvatební videa. Natáčení může vyjít dráž než líbánky |
Součástí kolekce nejsou pouze šaty, ale také třeba topy či kalhoty. „Naši zákazníci si svatbu chtějí užít,“ uvedla marketingová ředitelka Abercrombie & Fitch Carey Collinsová Krugová. Pokud svatební oslavy trvají více dní, zákazníci často řeší, co na sebe. Svatební nabídka jim tak může pomoci na tuto otázku odpovědět.
Letos v dubnu uvedla svou první svatební kolekci také značka Forever 21, její ceny se pohybují od 9 do zhruba 50 dolarů (od 210 do 1 160 Kč). Součástí kolekce jsou šaty, pyžama, spodní prádlo, boty a doplňky, jako je kovbojský klobouk se závojem, papuče či čelenky. Cena bílých midi šatů se na e-shopu pohybuje nejčastěji mezi 20 až 30 dolary (460 až 690 Kč).
Módní řetězec Lulus začal prodávat svatební oblečení a doplňky již v roce 2019, v únoru letošního roku otevřel v Los Angeles svůj první kamenný butik. Šaty se tam dají pořídit za cenu od 100 do 270 dolarů (od 2 300 do 6 250 Kč).
„Generace Z je pořád online, ale 97 procent zástupců generace Z stále nakupuje v obchodě,“ říká Allyson Reesová z analytické společnosti WGSN. „Svatební šaty a jejich zkoušení, to je rituál, jehož se lidé nehodlají vzdát,“ doplnila. Podle ní je generace Z také citlivější na cenu než mileniálové.
„Krize životních nákladů generaci Z zasáhla, ohledně jejich finanční stability zažívají pocit nejistoty,“ uvedla Reesová. „Více než polovina z nich žije od výplaty k výplatě, třetina žije se svými rodiči. Není tedy žádným překvapením, že rychlá móda, která s posledních několika letech zaznamenala nárůst podílu na trhu kvůli krizi životních nákladů, těží z potřeby cenově dostupné rychlé módy,“ řekla Reesová.
Cena jako faktor
Svatební oblečení a doplňky nabízí také internetový prodejce Shein. Podle tiskové mluvčí společnosti Lisy Zlotnickové zástupci generace Z chtějí nosit stylové oblečení, avšak soustředí se i na jeho ceny. „Vzhledem k tomu, že se svatební oblečení vyvíjí, od tradičního oblečení pro jednu příležitost se přechází k všestrannějším a stylovějším kouskům, které lze nosit při různých příležitostech, snažíme se zajistit, aby naše nabídka uspokojila tuto rostoucí poptávku,“ uvedla Zlotnicková pro CNN.
Zaměstnanci textilek dodávajících obchodu Shein dřou i 75 hodin týdně |
K módní vlně prodávat oblečení na svatbu se přidala i společnost Boot Barn, která se zaměřuje na kovbojské boty a westernové oblečení. V její svatební kolekci lze najít svatební šaty, kovbojské boty, klobouky i náušnice. Cena položky většinou nepřesahuje 400 dolarů (9 250 Kč).
„V důsledku pandemie došlo k nárůstu venkovských svateb a příležitostných zahradních svateb, protože lidé se chtěli vzít venku. To jsou také možnosti, které jsou šetrné k rozpočtu,“ uvedla v rozhovoru Isha Nicoleová z marketingového oddělení společnosti Boot Barn.
„Páry se snaží odklonit od svateb, které jsou formální a staromódní, a přecházejí ke svatbám, které mají uvolněnější a nekonvenční atmosféru. Na tyto trendy jsme se dívali Zdálo se, že je správný čas podpořit preference zákazníků,“ uzavřela Nicoleová pro CNN.