Tradiční bílá svatba s vícepatrovými dorty a honosnou výzdobu se dlouho považovala za charakteristický znak amerického způsobu života. Posedlost okázalými svatbami přerostla v horečku zvlášť po koronavirové pandemii, kdy se svatebčané snažili dohnat, co si v lockdownech nemohli dopřát, píše CNN.
Jenže vzápětí začala narůstat i inflace. Průměrné náklady na svatbu tak loni poprvé překonaly 30 tisíc dolarů, tedy téměř 700 tisíc Kč, upozornila výzkumná společnosti The Wedding Report, která data sleduje.
Následoval zlom, po němž stále více snoubenců nyní upouští od tradičně velké svatby. To je však zlá zpráva pro podnikatele, kteří poskytují svatební služby, jako je videodokumentace, focení či catering. Skromnější obřady však pro ně nejsou jediným strašákem. V posledních letech ubývá i svateb obecně. Jejich počet v USA vyšplhal v roce 2022 na 2,1 milionu a těsně překonal předpandemické úrovně.
„Nyní, pouhé dva roky poté, se očekává téměř o sedmnáct procent méně svateb,“ říká Shane McMurray, generální ředitel a zakladatel The Wedding Report. Je podle něj nepravděpodobné, že by se v dohledné době vrátily zlaté časy nenasytné svatební poptávky.
Za zpomalením stojí covid
Vynucené odklady a rušení termínů v letech 2020 a 2021 kvůli pandemii koronaviru byly jedním z důvodů předloňského boomu svateb. Instagram byl tou dobou doslova plný svatebních influencerů a hashtag #WeddingTok na platformě TikTok nasbíral miliardy zhlédnutí. „Myslím, že to byl vrchol,“ míní McMurray.
Nedávný boom si užívala i Gabrielle Stoneová, která už osmnáct let pracuje v Bostonu jako svatební plánovačka. „Roky 2022 a 2023 byly nejlukrativnější roky mého podnikání. Musela jsem dokonce odmítat zákazníky,“ řekla podnikatelka pro CNN. I ona předpokládá, že v roce 2024 bude svateb daleko méně.
Murdoch míří popáté do chomoutu. Jeho nastávající je bioložka z Ruska |
Podobně to vidí i společnost Signet Jewellers, která prodává zásnubní prsteny. „Kategorie šperků zažívá svůj druhý covid, zásnuby kvůli přerušení randění před třemi a půl lety klesly o pětadvacet procent,“ řekla CNN generální ředitelka firmy Gina Drososová. Změnu k lepšímu očekává až příští rok.
Čas nové ekonomické reality
Generační trendy však mohou pro svatební ekonomiku znamenat špatné zprávy. „Největší skupina mileniálů stárne a mladší generace, kterou tvoří Generace Z a Generace alfa, velkým svatbám nepřikládají takovou váhu,“ řekl McMurray. Poukázal také na nedávnou americkou studii, která zjistila, že současní teenageři věří méně než předchozí generace, že manželství vede k plnějšímu a šťastnějšímu životu. „Trend již dlouhou dobu klesá,“ řekl McMurray.
Generace Z
Generace alfa
|
Také třicetiletá učitelka z Floridy Toni Burrowesová se nedávno rozhodla oželet velkou svatbu. K obřadu zvolila jen strohou úřední budovu s osmnácti blízkými rodinnými příslušníky a přáteli.
„Kdysi dávno jsem snila o velké svatbě, ale poté, co jsem viděla, jak moje starší sestra velkou svatbu plánuje, došla jsem k závěru, že ten stres a náklady za tu námahu nestojí,“ tvrdí budoucí nevěsta. „Položila jsem si otázku: chci utratit všechny peníze za jeden den, místo toho abych šetřila na koupi našeho domu?“ dodává.
Stejně jako páry i malé podniky, které obstarávají svatby, se přizpůsobují nové ekonomické realitě. Alyssa Youngová, majitelka pekárny Cake Llama v San Antoniu, začala podnikat v roce 2019. Původně se zaměřila na svatby, během posledního roku ale změnila svou specializaci. „Trh je už přesycený,“ říká. Firmy podle ní zavírají ze dne na den. Youngová neplánuje, že by se kdy do svatebního byznysu vrátila.
Některé svatební tradiční zakázky ale zůstávají i navzdory úsporám. Učitelka Toni Burrowesová ze svého obřadu sice některé opulentní položky vyškrtala, za vizážistku a fotografa si naopak připlatila. „Snažila jsem se, aby svatba byla tak jedinečná, jak nejvíc to šlo,“ uzavřela podle CNN.