Na vadu v konstrukci by měla odkazovat přes pět let stará nehoda, kdy se při srážce v nižší rychlosti vagon rovněž rozlomil v půli. „Lůžkový vůz ÖBB stejného typu od stejného výrobce byl při banální nehodě v roce 2018 v Salcburku poškozen identickým způsobem, tj zlomením rámu mezi prvním a druhým kupé,“ zdůvodnila rozhodnutí RegioJetu jeho tisková mluvčí Alexandra Janoušek Kostřicová. Celkem má RegioJet k dispozici 13 vozů tohoto typu, České dráhy dalších devět.
Dopravce nyní podle ČTK pracuje na dokumentu, ve kterém vyzve Evropskou železniční agenturu ERA, aby ostatní dopravce o rizikovosti tohoto typu vozu informovala. RegioJet už v pátek oznámil, že vyřadí z provozu všech zbylých třináct lehátkových vozů Bcmz.
Tyto vozy mají ve své flotile i České dráhy. Ty ovšem verzi o konstrukční vadě nevěří. „Podle odborníků ČD i podle nám dostupných informací rakouských drah ÖBB, které taky stejný typ vozů vlastní a běžně po Evropě provozují, se o konstrukční vadu nejedná. Žádná autorizovaná osoba žádnou konstrukční vadu na vozech Bcmz nenašla a neprokázala,“ uvedly České dráhy.
Dráhy ovšem preventivně všechny exempláře ve své flotile podrobí mimořádné kontrole. Ta nebude zdakeka jediná. Kontrolu, která se zaměří mimo jiné na korozi těchto vozidel plánuje v nejbližší době i Drážní úřad. „Plánujeme státní dozor zaměřený na nepovolené zásahy do konstrukce, stupeň koroze a dodržování intervalů údržby vozidel,“ řekl MF DNES mluvčí úřadu Pavlína Straková.
Čelní srážku rychlíku společnosti RegioJet a nákladního vlaku ČD Cargo v Pardubicích nepřežili čtyři cestující a dalších 27 lidí bylo zraněno, škody na obou soupravách a trati přesáhnou 110 milionů korun. Při srážce se poškodily obě lokomotivy a několik vagonů. Nejvíce právě vůz řady Bcmz, který se nacházel hned za lokomotivou expresu vezoucího cestující do Košic a ukrajinského Čopu.