Fotografa Stranku viní z plagiátorství. Jde o poctu vzorům, reaguje

  15:02
Na nedávno ukončenou výstavu Dechem v pražském Mánesu, ve které fotograf Martin Stranka shromáždil většinu své práce, vrhá stín aktuální kauza. Skupina fotografů jej totiž viní z plagiátorství a opisování motivů od známých předchůdců. Strankova díla se přitom prodávají za miliony. Autor nařčení zcela odmítá.
Fotograf Martin Stranka s jednou ze svých nejznámějších fotografií Dreamers and...

Fotograf Martin Stranka s jednou ze svých nejznámějších fotografií Dreamers and Warriors (2020) | foto: archiv Martina Stranky

Na údajnou neoriginalitu motivů, které jsou k vidění na komponovaných fotografiích Martina Stranky, vedle dalších upozornil na svém facebookovém profilu fotograf Adam Bartas. 

„Dlouho jsem napjatě očekával, kdy a jakým způsobem se se Strankou vypořádá jeho vlastní umělecko-fotografická obec, kterou silou své sebeprezentace tak trošku rozsednul. Naplnilo mě beznadějí, že věc prošla úplně nepovšimnuta a Stranka nerušeně uskutečnil výstavu, již údajně navštívilo skoro 20 tisíc lidí. To mi přišlo až obscénní a rozhodl jsem se to podstoupit, aby se vytvořil určitý precedent. To, nakolik status rezonoval až daleko mimo fotografickou sféru, jsem vůbec neplánoval, ale stovky lidí mi psalo, že na takový impuls už zoufale čekali,“ vysvětluje svou motivaci reklamní fotograf a retušér, který vyučuje na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. 

Stranka prý dosud takové kritice nečelil. „Je to poprvé, co jsem se setkal s takovým nařčením za patnáct let práce a výstav po celém světě. Tím jedním je téma přiznané a citované inspirace a druhým tématem je nařčení, že fotografie nefotím, ale nakupuji ve fotobankách a podobně,“ uvedl pro iDNES.cz sám Martin Stranka.

Bartas upozorňuje, že mu o kvalitu Strankovy práce nejde. „Jsem reklamní fotograf a figuruji tak ve zcela jiné, paralelní sféře. Nemám na věci žádný soukromý zájem, ani umělecké angažmá, a možná proto si můžu dovolit otevřeně ventilovat frustraci, s níž se o autorských poklescích pana Stranky v různých kuchyňkách a oborových diskuzích mluví polohlasem už několik let,“ vysvětluje. 

„Vadí mi ale dosud nikým nerozporovaná implikace, že jde o originálního, špičkového a nosného českého uměleckého autora, jehož mají celebrovat veřejnoprávní média a jehož práce má unikátní obsah a hodnotu, jak sám tvrdí.“

Bear With Me, 2018, Martin Stranka

Stranka uvedl, že v okamžiku, kdy se na internetu objevily tyto diskuze, ho oslovilo jen pár lidí, které nejdříve zajímaly detaily a jeho stanovisko. „Ti ostatní pak vyvodili vlastní úsudky, bez znalosti mého vyjádření k dané věci a přijali tak pravděpodobně několik osobních názorů a nepodložených nařčení několika jedinců za pravdu,“ řekl Stranka. 

„Chápu, že žijeme v instantní době sociálních sítí a je tak jednoduché někým napsanou informaci přijmout bez jakéhokoliv ověření. Já bych tímto chtěl upozornit a možná si někde tajně přát, abychom si obecně všichni nejdříve informace ověřovali.“

Bartas své původní vyjádření na Facebooku doplnil sérií fotografií, kde srovnává Strankova díla s díly jiných autorů. Sám Martin Stranka na všechna internetem šířená obvinění následně zareagoval na svých stránkách. V dlouhém příspěvku na svém blogu celou kauzu podrobně komentuje a vyjadřuje se ke všem zmíněným fotografiím. 

Martin Stranka konkrétní nařčení podrobně rozebírá na blogu

Pomocí časů publikace pak dokládá, že některá jeho diskutovaná díla jsou staršího data než ta, které měl údajně kopírovat.

„Zmiňovaná a k mé práci připodobňovaná díla, která jsem dosud ani neznal, jsou o několik dokonce let mladší,“ píše Stranka a dodává, že pokud se naopak někdo takto inspiroval jeho prací, problém s tím nemá. V jiných případech pak pomocí přesvědčivých důkazů vyvrací další obvinění, že by motivy nakupoval ve fotobance (dílo Bear With Me, konkrétně zobrazený letoun Iljušin Il-28). 

„Mám ve zvyku si veškeré své fotografické materiály dlouhodobě ukládat, a tak pro mne bylo snadné doložit, že fotografie jsou vždy mými osobními materiály. Byla to jen snaha zmást laickou veřejnost tím, že focené letadlo z fotografie „Bear With Me“ je podobné tomu, které se dá zakoupit ve fotobance,“ dodal Stranka.

Bartasovi ale nešlo primárně o jednotlivá díla, na uvedených příkladech prý hodnotí Strankovo dílo jako celek.

„Meritem mé kritiky nebylo ani tak to, že Stranka plaguje tu a tu konkrétní fotografii a působí tak někomu ušlý zisk, ale že je jeho práce jako celek derivativní a tudíž fakticky umělecky bezcenná,“ reaguje na Strankovy důkazy Bartas. 

Jako Madonna a Sting

Trochu problematičtější je rovina, kdy kritici Strankova díla našli v jeho sérii Boyhood konkrétní motivy z děl světoznámých fotografů, jmenovitě Američana Gregoryho Crewdsona a Nizozemce Erwina Olafa. Sám Stranka na blogu přiznává, že jej zmínění autoři v počátcích tvorby zaujali a inspirovali. 

„Autoři jako Crewdson nebo Olaf tvoří zlatý fond přelomu tisíciletí a oba vystavovali v České republice: Olaf v Galerii Langhans, Crewdson měl obří retrospektivu v Rudolfinu. Přirovnal bych je k lidem formátu Madonny nebo Stinga ve sféře populární hudby – ne každý mileniál je dnes zná, ale asi se shodneme na tom, že publicista nebo čelný hudební producent by snad měl rozpoznat jejich refrén. Vlastně nevím, zda mě víc splínem naplňuje představa, že odborná veřejnost tuto asociaci nerozeznala, nebo že ji poznala, ale dosud o ní trpně mlčela,“ uvažuje Bartas.

„V žánru výtvarné a konceptuální fotografie je autentická tvůrčí výpověď vším a neumím si představit, jak bych se cítil, pokud bych o díle pořízeném v Mánesu za čtvrt milionu korun zjistil, že jde o levnější a lehce umaštěnou reprodukci patnáct let staré předlohy. V určitém vulgárním smyslu jde o klamání zákazníka,“ přemýšlí Bartas. 

V případě dvou fotografií z kritizované série Boyhood Stranka nyní uvádí, že jde o čistou poctu oběma autorům. V dřívějších rozhovorech o inspiraci těmito autory prý mluvil a uváděl je. „Inspiraci a tribute v rámci několika zmiňovaných fotografií z portfolia, které sčítá na přibližně stovku uměleckých děl, uvádím na svém webu, na blogu při příležitosti jejich uvedení a v rámci svých aktivit na sociálních sítích. Lokálních i zahraničních rozhovorů, kdy o této inspiraci mluvím a zmiňuji už v podstatě od počátku své tvorby, je spousta. Autory mé inspirace zmiňuji v rozhovorech i sedm let nazpátek,“ hájí se fotograf.

V rozhovorech pro Lidovky.cz či iDNES.cz však ohledně tématu Boyhood ani jednoho z autorů nezmínil. V rozhovoru pro DVTV naopak u diskutované fotografie o inspiraci Erwinem Olafem skutečně mluví.

„Tvorba obou autorů je mi známá už od let 2008, 2009. Navíc si je sám umělec mé práce a inspirace vědom a studio nám v dalších počinech vyjádřilo podporu,“ dodává Stranka.

Adam Bartas na svém Facebooku zveřejnil screenshot z komunikace se studiem Erwina Olafa týkající se Strankova díla. Sám prý ale studio nekontaktoval. „Autoři formátu Erwina Olafa se se stovkami různých pokřivených snaživců tyjících z jejich práce potýkají každý týden a je to pod jejich rozlišovací schopnosti. Co je upoutalo jsou ceny Strankových variací, které činí stovky tisíc i miliony korun, to opravdu připomíná podomní prodej Karlštejna,“ komentuje to kritik Strankova díla.

Problematika opakování motivů

Jakékoli plagiátorství však Stranka ohledně série Boyhood jednoznačně rozporuje. „Pojem ‚plagiátorství‘ je zde zcela neadekvátní. Nepřivlastňuji si díla jiných autorů a mé práce právně splňují veškeré atributy originálního díla. Český právní systém ani termín ‚plagiátorství‘ nezná a inspiraci od jiného autora nelze považovat za porušení autorských práv. Ale hlubší pojednání na toto téma už je pak na odbornou debatu na jiné úrovni,“ reaguje Stranka.

Problematika neoriginality či opakování motivů je podle Bartase mezi fotografy běžná a často diskutovaná. „Co naopak naprosto vyděluje pana Stranku je měřítko a kontext. Jeho horentní cenotvorba typicky převyšuje ceny původních světově renomovaných autorů, svá derivativní dílka nabízí za až osm milionů korun,“ upozorňuje Bartas.

Stranka nepovažuje obvinění šířená přes sociální sítě za formu konstruktivní debaty. „Lidé, kteří se k mé práci v této diskuzi tímto způsobem vyjádřili, mě vůbec neznají osobně a nikdy jsme se ani osobně nepotkali. Ti, kteří mě znají osobně, vědí, že si vážím každého, a to i kritického názoru. Ke konstruktivní diskuzi na téma inspirace ve fotografii, která mohla být přínosná pro všechny, tu ale bohužel nedošlo,“ uvádí.

Heroes, Boyhood, 2021, Martin Stranka
Behind the Trees, Boyhood, 2021, Martin Stranka

Napadený autor na blogu uvedl, že již s právníky řeší trestní oznámení. „Tuto eventualitu vítám a rád bych trval na tom, aby tak učinil. Vnímám to ale pouze jako další velikášské alibi pro jeho vlastní nepoučené publikum,“ reaguje Bartas.

„Obdržel jsem z několika falešných profilů sérii pohrůžek žalobami a včera výhrůžku fyzickou návštěvou v adrese mého bydliště, což vnímám jako veselý kolorit operetního prostředí, v němž se pan Stranka zřejmě pohybuje. Vlastně nás ale zarazila úplná absence nějaké věcné oponentury v diskuzích: nesouhlasné reakce se vyskytly v řádu promile a omezovaly se na abstraktní ‚alternativní‘ výklady duševního vlastnictví jako celku,“ dodává kritik Strankova díla.

Sám Stranka věří, že aktuální kauza nebude mít na jeho další práci vliv. 

„Témata se v umění neustále opakují dokola. Jen se liší pokaždé o vlastní pohled a vlastní zpracování daného autora. Nikdy tak nevzniká totožné dílo. Není možné, ani žádoucí, aby nějaké jednou vytvořené téma, nebylo možné znovu přepracovat. Já vzdal poctu autorům skrze jejich vizuální styl fotografie a mé téma Boyhood (Chlapectví) nebylo předmětem ani u jednoho z mnou citovaných fotografů. Jedná se o moji myšlenku a příběh. Umění je nádherné právě v tom, jak přináší různé pohledy na stejná témata. To je jeden z atributů, bez které by dle mého názoru, umění nikdy nebylo uměním,“ uzavírá Stranka a uvádí, že už pracuje na nových projektech.

Nejčtenější

K oltáři rovnou z nemocnice. Vzala si muže, který ji bil. Mrazivá zpověď Simony Pekové

Premium

Do loňských Českých lvů ji znali především divadelní fajnšmekři z Brna. Film Přišla v noci, za který dostala hlavní hereckou cenu, však všechno změnil a Simona Peková mohla svůj temperament konečně...

Český zástupce Adonxs roztančil Eurovizi, ale do finále nepostoupil

Adonxs, vlastním jménem Adam Pavlovčin, se do finále Eurovision Song Contest 2025 ve švýcarské Basileji nedostal. Jeho skladba Kiss Kiss Goodbye nezískala v druhém semifinálovém večeru dostatečný...

Křišťálové glóby a nezapálená cigareta. Bartoškovi vzdávali lidé hold sedm hodin

Široká veřejnost se v úterý naposledy rozloučila s Jiřím Bartoškou. Pražské Rudolfinum bylo pro tuto příležitost otevřeno mezi 10:00 a 17:00. Lidé přicházeli památku oblíbeného herce a...

Marhoul: Trumpa stvořil ulhaný právník Cohn, monstrum bez morálky

Rozstřel

Režisér a scenárista Václav Marhoul měl natočit historický film o nechvalně proslulém americkém senátorovi Josephu McCarthym. Projekt však kvůli financím nevyšel. Marhoul ale hluboce pronikl do...

Emocionální, devastující, brutální. Recenzenti jsou z The Last of Us nadšení

V pondělí 14. dubna měla na HBO a streamovací službě Max premiéru druhá řada velmi očekávaného seriálu The Last of Us. Zahraniční recenzenti, kteří měli možnost vidět druhou sérii již kompletně, jsou...

GLOSA: Jak blahodárné je vysmát se smrti. Tak naposled díky, Barťáku

Zvláštní pocit, že právě on chyběl. Dlouhá léta býval Jiří Bartoška duší podobných večírků, noblesních, ale ne škrobených, jaké připomínalo poslední rozloučení s ním. A kdyby se neveřejný večer pro...

21. května 2025

Rozlučka pro VIP, jak si Bartoška přál. Na sklenku přišli Polívka, Bohdalová či Fiala

S pátou hodinou odpolední se zavřely brány pražského Rudolfina za posledními smutečními hosty z řad veřejnosti. Rozloučení se zesnulým Jiřím Bartoškou tím ale neskončilo. Od 20:00 se totiž v budově...

20. května 2025,  aktualizováno  22:15

Křišťálové glóby a nezapálená cigareta. Bartoškovi vzdávali lidé hold sedm hodin

Široká veřejnost se v úterý naposledy rozloučila s Jiřím Bartoškou. Pražské Rudolfinum bylo pro tuto příležitost otevřeno mezi 10:00 a 17:00. Lidé přicházeli památku oblíbeného herce a...

20. května 2025  6:30,  aktualizováno  17:01

Ženy píší a píší... Ale ani nekonečné seriály nejsou filmy pro náročného diváka

Česká literatura v posledních letech doznala zásadních změn, vytratili se z ní muži a na jejich místa postoupily ženy. Obsadily strategické pozice ve velice hojném počtu, jsou to přímo šiky...

20. května 2025  16:02

Netflix staví studio v New Jersey. Do přestavby pevnosti investoval miliardu dolarů

Společnost Netflix zahájila výstavbu nového moderního produkčního zařízení ve Fort Monmouth ve státě New Jersey. Zúročila tak investici ve výši 1 miliardy dolarů, jejímž cílem je přeměnit bývalou...

20. května 2025  15:03

OBRAZEM: Červená i černá. Nejsilnější momenty z loučení s Jiřím Bartoškou

Téměř celý úterní den jsou prostory pražského Rudolfina vyhrazeny rozloučení se zesnulým hercem a prezidentem karlovarského festivalu Jiřím Bartoškou. Přípravy začaly už brzy ráno, aby v deset hodin...

20. května 2025  14:09

Spartakiádního vraha hrát nebudeš. Pár dětem rodiče Straku zakázali, říkají tvůrci

Rozstřel

Vraždy, které na jaře roku 1985 zasáhly celé Československo, ožijí v druhé řadě Metody Markovič, která se právě natáčí. Po úspěchu série o Ladislavu Hojerovi se scenárista Jaroslav Hruška, producent...

20. května 2025  9:30

KOMENTÁŘ: Díkybohu, že nebude konkurz na náhradního Jiřího Bartošku

Premium

V záplavě smutku přinese trochu úlevné útěchy alespoň jedna dobrá zpráva: zesnulý Jiří Bartoška zůstane čestným prezidentem karlovarského festivalu in memoriam, jeho pozice se obsazovat nebude....

20. května 2025

Největší bizáry a pikantnosti Eurovize. Na těchto osm vystoupení se nikdy nezapomene

Pro někoho je Eurovize vrcholem kýče a nevkusu, pro jiného oslavou hudby, rozdílnosti a pořádné show. Ať už patříte do kterékoliv skupiny, jedno se jí upřít nedá: Eurovize umí překvapit. A když už si...

19. května 2025  21:09

Tajemná Anouk Aimée muže až k smrti znervózňovala. Herečkou se stala náhodou

Premium

Patřila ke generaci Brigitte Bardotové, Jane Fondové, Sophie Lorenové, hereček s očividným sex-appealem. Svůdnost Anouk Aimée ale byla z jiné kategorie. Křehká, tajemná, v jemné tváři tmavé oči pod...

19. května 2025

Donutil jako prezident, na nějž spáchají atentát. Když dočítal scénář, postřelili Fica

Třídílný seriál Moloch přináší napínavý pohled do zákulisí vysoké politiky, tajných služeb a investigativní žurnalistiky. Po boku Miroslava Donutila v roli prezidenta a Jana Révaie jako...

19. května 2025  14:30

Tragikomedie o sebevraždě. V Podivném flámu na Jezerce hrají Vlasák i Navrátil

Vážné téma prodchnuté jemným humorem. To slibuje nová tragikomedie s názvem Podivný flám, kterou uvedlo Divadlo Na Jezerce. Vypráví totiž o pětici lidí, kteří se sešli na železničním mostě, aby...

19. května 2025  13:29
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.