RECENZE: Romeo a Julie v mafiánském hotelu působí jen zmatek
Opera Charlese Gounoda je jedním z mnoha zpracování Shakespearovy předlohy, která je v tomto případě stříknutá francouzským lyrickým kouzlem, chytlavou líbeznou melodikou, lehkou sentimentalitou, ale i citovým patosem. To vše je obsaženo i v orchestrálních partech, ale třebaže dirigent Marco Guidarini docílil základní souhry, právě měkkost a jímavost ve hře chybí.
Jímavý je přirozeně i samotný příběh této opery, kterou Národní divadlo naposledy hrálo v devadesátých letech. Tehdy ji režíroval Jozef Bednárik a vůbec ne „tradičně“. Hodně diváků si ještě může pamatovat na jeho svéráznou West Side Story zasazenou do imaginárního podzemního prostoru. Diváka ovšem vtahovala obrazotvorností, schopností rozvádět myšlenku a na případné všetečné otázky dávala vlastní odpovědi.
Teď to samé zkusila režisérka Sláva Daubnerová, která před časem na Nové scéně uvedla dvě kratší satirická díla Dmitrije Šostakoviče. Tato její práce nepostrádala vtip, jenže ušít vhodný kabát pro velkou romantickou operu 19. století je jiná věc.
V prvním okamžiku divák mimoděk se zájmem hledí na jistě atraktivní scénu představující hotel s názvem Verona. Recepční oznamuje do telefonu, že mají plno. Kapuleti a Montekové jsou znepřátelené mafiánské klany, přičemž Kapuleti hotel vlastní. Až potud by koncepce víceméně klapala, což ale trvá tak pět, deset minut.
Potom už se myšlenka rozpadá a hotel zůstává jen fádním pozadím, které do samotného příběhu nijak nezasahuje. Zato vyvstávají otázky bez odpovědí, a to přesto, že režisérka vepsala do tištěného programu vlastní úpravy děje. Tvrdí například, že snobský život Kapuletů je trnem v oku Montekům. Kde je ale důkaz, že Montekové jsou méně snobští?
V hotelu zřejmě běží normální provoz, pohybuje se v něm personál v livrejích a pokojské. Cožpak ale hosty neodrazují střety dvou gangů, které se odehrávají přímo v hotelové lobby? Nezkrachoval by takový podnik? Když Romeo zabije Tybalta, tak se objeví policejní inspektor, do nějž režisérka převtělila v originále vystupujícího vévodu vládnoucího Veroně. Jak je ale možné, že Romea nezatkne, nýbrž rovnou ho pošle do vyhnanství? To mohl udělat feudál s výkonnou mocí, nikoli dnešní policista.
Když Julie upadne do spánku připomínajícího smrt, diváci ji spatří ležet na nemocničním lůžku, za nímž tančí zdravotní sestry na baletních špičkách. Pakliže je nešťastnice mrtvá, proč je v nemocnici a ne v hrobce? A pakliže není mrtvá, proč předtím všichni zvolali „Mrtva“? V Shakespearově době jistě nebylo snadné určit, zda a kdy nastala smrt. Cožpak ale dnešní lékaři nepoznají účinky ochromující drogy? A pokud Julie skončila na ARO, proč ty dobré nemocniční víly zase odtančí a pacientku nehlídají? Romeo by mohl počkat na chodbě než se jeho žena probere a vše by dobře dopadlo.
Pověsit tóny, to je potíž
Rozehrát příběh aspoň herecky a postavy blíže charakterizovat se režisérce také příliš nepodařilo. Ten usedle působící pán ve fraku, pod nímž posléze odhalí bílý nátělník, přichází ze Straussova Netopýra nebo to skutečně má být okouzlující a vášnivý mladík Romeo? A co vlastně sděluje? Tenorista Martin Šrejma nic osobitého do role nevnáší. Hlas mu sice bezesporu zní, ovšem jeho projev připomíná čím dál jednotvárnější vokalízu bez obsahu, beze slov. Divák nemusí umět francouzsky, aby si nemohl užívat krásné kontury tohoto jazyka. Tenhle Romeo je ale neumí vykreslit.
Charles GounodDirigent Marco Guidarini Režie Sláva Daubnerová Scéna Juraj Kuchárek Premiéra 21.dubna 2016 ve Státní opeře |
Sopranistka Jana Šrejma Kačírková se Julii aspoň pokouší hrát, snaží se vyjádřit přerod dívky v tragickou postavu. Při zpěvu jakoby ale neustále lapala po dechu, když má jít do výšek, působí to, jako když se někdo snaží pověsit obraz vysoko, ale vždycky zůstane kus pod skobou. Takhle nezní pěkně zavěšené, koncentrované tóny.
Podobně u představitelů ostatních rolí, ať už to byl Jiří Brückler jako Mercutio nebo Roman Vocel jako bratr Lorenzo si člověk říkal, že by to třeba mohlo být dobré, pokud by je někdo vyučil v nějaké efektivní pěvecké technice, která by jim umožnila plnohodnotně zpívat a ne pouze tak nějak napůl, jak je u nás bohužel obvyklé. Národní divadlo zkrátka vyprodukovalo další sotva průměrnou, jevištně zmatenou operní inscenaci.
Tipy z televizního programu
Recenze: Rafťáci 70 %, Konečná 50 %, Zkrat 50 %, Večírek 45 %, Jak si nevzít princeznu 50 %, Spider-Man 60 %, Král Artuš 50 %, V jako Vendeta 70 %, Dnes neumírej 70 %, Kráska a zvíře 60 %, Veřejní nepřátelé 60 %, Noční zvířata 65 %
Festivaly: Hrady CZ, Colours of Ostrava, Benátská! s Impulsem, TrutnOFF Open Air, Brutal Assault, Let IT Roll, Maraton hudby Brno, Soundtrack
Zemřel Bob Newhart, Sheldonův hrdina z Teorie velkého třesku
V 94 letech zemřel americký komediální herec Bob Newhart. Českým divákům byl známý především jako profesor Proton, hrdina Sheldona Coopera ze seriálů Teorie velkého třesku a Malý Sheldon.
Zemřel herec, překladatel a publicista Jiří Žák. Bylo mu 77 let
Ve věku 77 let zemřel v neděli 21. července dlouholetý člen hereckého souboru Divadla na Vinohradech v Praze, spisovatel, moderátor a publicista Jiří Žák. Hrál například v filmech Doktor od Jezera...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
![](https://1gr.cz/u/free.gif#230x129)
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zemřela zpěvačka Evelyn Thomasová. Její hit bořil diskotéky v Německu
Zemřela americká zpěvačka Evelyn Thomasová, bylo jí 70 let. Na vrcholu slávy byla v 80. letech. Proslavila se skladbou High Energy, která se stala hitem diskoték, v Německu se dostala i na první...
POZDRAVY Z OSTRAVY: Je tu pan prezident, mohu vidět vaši občanku?
Milí čtenáři, posílám další pozdravy z Ostravy. Festivaly, není tajemstvím, fungují z perspektivy návštěvníků ve vlastním časovém pásmu i realitě. Co je běžně po zbytek roku půlnoc, rovná se zde...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
![](https://1gr.cz/u/free.gif#230x129)
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
ČSFD lehce zamrzlo v čase, konkurence je zdravá, hlásí šéf Kinoboxu
Narušit zdejší monopol oblíbené Česko-Slovenské filmové databáze se pokouší projekt Kinobox. Pod známým jménem slavného pořadu vzniká další filmová databáze, kde mohou uživatelé hodnotit filmy a...
Vysmívaný hošík Ed Sheeran to dotáhl až na královský dvůr a do Středozemě
Je to až hollywoodsky velkolepý příběh. Na základní škole koktajícího zrzavého chlapečka s brýlemi šikanovali, on pak svými písničkami dobyl svět. Popularita písničkáře Eda Sheerana, jehož dva...
Ošklivá, jako robot. Muzeum po kritice vymění figurínu Sinéad O’Connorové
Irské muzeum voskových figurín v pátek odstranilo čerstvě vystavenou figurínu zpěvačky Sinéad O’Connorové. Rozhodlo se tak kvůli mohutnému přívalu kritiky. Fanouškům se podle médií dílo zdálo ošklivé...
Z výšin až na dno a pomalu zpět. Kariéru Kevina Spaceyho zbortily sexuální aféry
Americký herec, režisér a producent Kevin Spacey, který 26. července slaví 75. narozeniny, si na svůj úspěch počkal. Talent a charisma ho nakonec vynesly mezi hollywoodskou smetánku. Získal dva...
Druhá nejvtipnější žena internetu po Aleně Schillerové? Snad mi to zůstane, říká Tali
Baví lidi na Instagramu, zpívá, veršuje a taky se jako jako scenáristka stará o to, že ve vědomostní soutěži Na lovu nechybí humor. Nelituje někdy trochu, že si vymyslela popisek „druhá nejvtipnější...
![Už nikdy nevyhazujte zeleninu z lednice: Přečtěte si, jak prodloužit trvanlivost.](//1gr.cz/u/free.gif)
Už nikdy nevyhazujte zeleninu z lednice: Přečtěte si, jak prodloužit trvanlivost.
Potravinové dózy jsou nepostradatelnou součástí každé domácnosti. Jak ale zajistit, aby v nich potraviny zůstaly dlouho čerstvé? Na to jsme se...