RECENZE: Klavír a fraky v sibiřském lágru? Výjimečně to není nesmysl
Vedle jiných operních inscenací Národního divadla, jejichž režiséři na jeden příběh přišpendlují jiný (Trelińského Salome), vrší páté přes deváté (Morávkova Kouzelná flétna) nebo ani nevědí, co a jak vyprávět (Keprtové Boris Godunov) je Špinarova režie z jiného světa.
Z mrtvého domu není nutné vnímat jako realistický, souvisle vyprávěný příběh trestanců ze sibiřské káznice. Libreto i hudební zpracování Dostojevského předlohy je spíše sledem různých asociací, útržků, vzpomínek. Vězni, kteří většinou spáchali zločiny z vášně a žárlivosti, si v horečnatých výpovědích vybavují minulost, tolik odlišnou od drtivé přítomnosti.
Špinarův nápad je neobvyklý, ale originální a jasně zpracovaný. Spočívá v surrealistických obrazech, inspirovaných samotným prostředím klasické hudby a opery. Dřívější život stylizuje do fraků, do scény připomínající zdevastovaný salón s lampami na zdech a rozbitým klavírem. Během předehry jsou jednotlivé postavy ještě ve fracích vyfotografovány a dostanou čísla. Pak už mají vězeňské hadry s ciframi na zádech.
Leoš Janáček: Z mrtvého domuDirigent Robert Jindra Režie Daniel Špinar Scéna Lucia Škandíková Národní divadlo, premiéra 14.května 2015 |
Uzavřená mužská komunita si přirozeně neustále a s gustem vybavuje ženy a sex, nejvíce v „divadle na divadle“, které si vězni smějí o svátku sehrát. Špinar však všechno drží v groteskní nadsázce, nesklouzává k povrchním obscénnostem. Ve třetím dějství, odehrávajícím se ve vězeňské nemocnici, horečka vrcholí, jakoby v deliriu se vše vrací do dřívějšího života ve fracích. Asi nejdramatičtější příběh, vrcholící zjištěním, že dávný rival v lásce je nedaleko, zazní jako zdánlivě statický koncertní recitál u klavíru. Posedlost ženou znázorňuje polonahá postava, křečovitě se zmítající na zemi a ovíjející se kolem klavíru. Ani zde však režie nesklouzne k laciné lascívnosti. Jeden z vězňů, který má štěstí a je propuštěn, nakonec zasedá ke klávesám, tedy vrací se „domů“. Ostatní jsou vytlačeni ven, do reality.
Některé věci jsou jistě diskutabilní, třeba názorně naddimenzovaný portrét Leoše Janáčka. Stylizace koncertního křídla do křídla orla, o nějž vězni pečují, už je možná příliš divoká. Nicméně inscenace je pohybově přesně rozehraná a nápady dávkuje tak, aby sledovala hlavní myšlenku.
Trochu jiná alegorie
Stejně přesně vedený a emocionálně působivý je tentokrát i orchestr pod taktovkou Roberta Jindry. Nadaný mladý dirigent vyvažuje celkový zvukový efekt s péčí o jednotlivé části Janáčkovy neobyčejné hudebně-dramatické fantazie či koláže.
Opera nemá hrdiny v pravém slova smyslu, nicméně někteří vězni se svými příběhy více vystupují do popředí. Dominantní je Luka Kuzmič v podání Štefana Margity, jakýsi nepsaný, leč přirozený kápo mezi ostatními trestanci, který musí čelit nejen vlastní minulosti, ale i příchodu vězně z „lepších“ kruhů Gorjančikova (František Zahradníček), jenž přebírá vliv a snad i lásku k mladičkému Aljejovi (Michal Bragagnolo). Přes silnou stylizaci se nevytrácí lidský rozměr postav a jejich vztahů, výrazní jsou Skuratov (Josef Moravec) i Šiškov (Pavol Remenár).
Ač to režisér jistě nezamýšlel, skoro naskakuje alegorie se současnou Operou Národního divadla, která je rovněž jakýmsi mrtvým domem, beznadějně produkujícím špatné inscenace a pouze v záblescích si vybavující elegantní minulost. Špinarova a Jindrova produkce je takovým zábleskem.
Tipy z televizního programu
Recenze: Thor: Ragnarok 60 %, Wanted 60 %, Smečka 60 %, Centrální inteligence 40 %, Muži v černém: Globální hrozba 50 %, Noční běžec 50 %, Klauni 65 %, Disturbia 50 %, Vybíjená 50 %, Dejvické divadlo 60 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Osada, Schindlerův seznam, Zločiny Velké Prahy, Česko Slovensko má talent
Nové seriály: OKTOPUS, Eliška a Damián, Pod hladinou, Táta v nesnázích, Zákony vlka
Proč Zákopčaníkovi neposkakovalo přirození. Autoři České sody vzpomínají
Premium Před třiceti lety se rozhodovalo, jestli satirický pořad nazvaný Česká soda přežije. Po prvních pár dílech to vypadalo...
GLOSA: Eliška a Damián už cestují i napříč vysílacím časem. Nepomáhá to
Pro Primu to měla to být vlajková loď podzimu, místo toho však seriál Eliška a Damián propadl. Svůj večer vyhrál jen...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Odpudivý paskvil, řekl Kaczyński o filmu Hranice. Hollandová si najala ochranku
Film Hranice (Zielona granica) režisérky Agnieszky Hollandové, který se v pátek začíná promítat v polských kinech,...
KVÍZ: Před čtyřiceti lety Šafránková s Abrhámem jeli do Jiljí. Byla svatba?
Už je to čtyřicet let, co měla na obrazovkách premiéru komedie Svatební cesta do Jiljí. Hlavní role ztvárnili Libuše...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ve 43 letech zemřel Billy Miller, oceňovaná hvězda seriálu Mladí a neklidní
Americký herec Billy Miller, kterého si televizní diváci mohou pamatovat ze seriálů Mladí a neklidní, Kravaťáci nebo...
Máte nejhorší milostný život? Může být ještě hůř, slibují Svatební hysterky
Není větší úlevy než ve sdílení smutků, trapasů i zlomených srdcí. Navíc s humorem a západem slunce nad Prahou. To...
RECENZE: Ford větří židovské spiknutí, Edison glosuje a prezident se lituje
Henry Ford, Thomas Alva Edison a „nejneoblíbenější“ americký prezident Warren Harding. Zajímavou sestavu historických...
Konec mužských a ženských kategorií. Divadelní ceny v Nizozemsku mění podobu
Kategorie nizozemských divadelních cen budou od příštího roku genderově neutrální. Oznámilo to ve čtvrtek nizozemské...
Zemřel Jiří Pfeifer zvaný Fretti, známý z Polívkových Manéží
Zemřel dlouholetý člen Divadla Bolka Polívky Jiří Pfeifer přezdívaný Fretti, který tvořil v Polívkových manéžích duo s...

Akční letáky
Všechny akční letáky na jednom místě!