RECENZE: Muzikál Romeo a Julie drží Helena Vondráčková. Klasik úpí

  10:58aktualizováno  10:58
Kdyby se jmenoval třeba Esmeralda a Fernando, čert to vzal. Ale francouzský muzikál Romeo a Julie, který slovenští producenti přinesli do pražského Fora Karlín, se na klasické lásce přiživuje dost lacině. A z premiérového obsazení, které zpřeházela vlna viróz, zpívala na jistotu jen Helena Vondráčková v roli chůvy.

Příběh, jenž z hraběte Parise udělá šaška a z veronského vévody mocichtivého despotu, donutí k povzdechu, že William Shakespeare byl jen jeden. A hudba, kterou napsal Gérard Presgurvic, zase ke stesku, že Leonard Bernstein, skladatel West Side Story, byl také jen jeden.

Fotogalerie

Režisér a choreograf Libor Vaculík sice staví představení s ambicí divadelní podívané, byť až s přebujelou symbolikou, a má velkou výhodu, že české texty napsal Jan Fischer, tedy profesionál hodný variace na světového básníka, nikoli jen častý typ výrobce muzikálových rýmovaček typu mít - žít - být - snít.

Nicméně jazyková stylizace dialogů, ač v historizujících kostýmech Romana Šolce, občas zbytečně utíká k hovorové češtině a dokonce výrazům typu „Ty ses oženil a je to v pr..i“, což by mělo logiku třeba v modernistické filmové verzi Baze Luhrmanna, ale v dané jevištní stylizaci je naprosto mimo.

Romeo a Julie

Hudba: Gérard Presgurvic

Režie: Libor Vaculík

Účinkují: Helena Vondráčková, Tomáš Savka, Tomáš Trapl

Hodnocení­: 50 %

Hlavně však představení obsahuje minimum skutečně ryzích muzikálových čísel - výjimku představuje v prvním jednání melodické Jsme v tom až po bradu s Vondráčkovou a mladistvou company. Milostné duety zní jako ze SuperStar a druhá půle je přehlídkou monotónních písňových melodramat, spíše ukřičených než odzpívaných s výrazem.

Popravdě milenci stojí stranou. Muzikál Romeo a Julie působí, jako by si u autorů předplatil své vlastní srdceryvné sólo kdokoli, kdo se projde po jevišti, otec vdávající dceru, kněz vzývající Boha, matky ve svorném finále. A že se tu neumírá v soubojích, nýbrž zákeřně nožem do zad, je možná generační úlitbou, ale určitě vraždou na Shakespearovi.


Nejčtenější

PRVNÍ DOJMY: Koptashow, krycí jméno pro reklamu na StarDance

Z pořadu Koptashow

Co mají společného tanečnice Tatiana Drexlerová, sportovec Aleš Valenta a herec Jiří Dvořák? Přece StarDance, kde ona...

Případ Kursk, kde z tragédie ponorky vypustili roli sympatického Putina

Záběr z filmu Kursk

Vypjaté události, které popisuje premiérový snímek Kursk, přicházející právě do našich kin, se začaly odehrávat 12....

RECENZE: Jak Strážmistr Topinka vede do Beskyd Policejní akademii

Ze seriálu Strážmistr Topinka

Seriál Strážmistr Topinka odvozený z Doktora Martina, který v pátek startuje v České televizi, je o jeden ovčí chloupek...

RECENZE: Cena za štěstí sešla na scestí. Ještěže se k Samotářům nehlásí

Vanda Hybnerová a Ivana Chýlková ve snímku Cena za štěstí

Ještěže první letošní domácí novinka kin Cena za štěstí upustila od původního názvu Děti samotářů, odkazujícího ke...

KOMENTÁŘ: Takže opět boduje Ordinace, Všechnopárty... A co novinky?

Ze seriálu Strážmistr Topinka

Televizní svět by občas potřeboval tlumočníka do prozaické řeči smrtelníků. Například již začalo vysílání podle...

Další z rubriky

DIVADLA 2019: Němec zkouší Polednici, Adamovská Starce na chmelu

Plakát k inscenaci Kytice

Jen u výjimečných projektů odhalují divadla datum premiéry dříve než se začátkem nové sezony. Divák se tak při...

RECENZE: Jak zabít dobrého komika? Předvídatelným dějem a přestávkou

Záběr ze zkoušek kusu Jak zabít komika

Prázdné jeviště, zářivý nápis Show Must Go On, mikrofon. Pražské Divadlo Ungelt překvapilo uvedením hry Owena...

Lednová divadla zvou na zvukovou virtuální realitu i intimitu z ráje

Binaurální mikrofon je součástí techniky, kterou využívá divadelní novinka NoDu...

Tím, jak začnou divadelníci po Novém roce usilovně zkoušet, přináší obvykle druhá polovina ledna větší množství...

Najdete na iDNES.cz