RECENZE: Kdo je vinen za osud prostitutky? Přízračné Vzkříšení se povedlo
Morálně čistá prostitutka a prohnilý šlechtic. To jsou ústřední hrdinové románu Lva Nikolajeviče Tolstého Vzkříšení. Dílo ruského klasika z roku 1899 zdramatizoval německý režisér Armin Petras, této adaptace se v pražském Divadle Na zábradlí chopil režisér Jan Mikulášek s dramaturgyní Dorou Štědroňovou.
Mikuláškova tvorba v domovském Zábradlí (kde se svým týmem už přes deset let kontinuálně pracuje) se dá rozdělit do dvou linií. Tou první jsou specifické inscenace vznikající okolo jednoho tématu pomocí improvizace na zkouškách a vrstvením asociací (Požitkáři, Hamleti, Persony), tou druhou pak adaptace románů (Ztracené iluze, Vzkříšení). Všechno má ovšem společný Mikuláškův výrazný rukopis – minuciózní práce se scénou, hudbou a nasvícením, herecké zcizování, stylizované postavy. Toho všeho se nyní divák ve Vzkříšení dočká v té nejlepší podobě.
RECENZE: Češi roku 2084 prodají Karlštejn a budou se modlit ke Gottovi |
Tolstého román vypráví o šlechtici Něchljudovi, který v mládí poblouznil a svedl mladičkou Maslovovou. Aniž by to tušil, Maslovová otěhotněla, byla vyhnána a po smrti dítěte skončila jako prostitutka. Znovu se setkávají po letech, kdy je žena souzena za podíl na vraždě. Něchljudov se cítí vinen za její neutěšený osud, ženě se představí a snaží se jí pomoci. Maslovová je ovšem odsouzena a poslána na Sibiř.
Tolstoj v románu vykresluje dobové kontrasty mezi životy chudiny a bohatých vrstev, zároveň upozorňuje na stav ruského vězeňského systému a v obecné rovině řeší i pocit viny a otázku, nakolik je člověk zodpovědný za své jednání. Právě poslední dvě nadčasová témata akcentuje i červnová novinka Divadla Na zábradlí. Mikulášek příběh inscenuje ve sterilním bezčasí, které dobře vykresluje tradičně silná a vynalézavá scénografie Marka Cpina. Bílé obložení místnosti, černé helmy v popředí jako symbolika soudnické byrokracie a odosobnění člověka. Až v druhém sledu, za sklem lze sledovat živější obrazy doplněné hudbou, ať už diskem a nebo zakouřeným barovým zpěvem.
VzkříšeníDivadlo Na zábradlí premiéra 16. června 2023 režie: Jan Mikulášek hrají: Miloslav König, Kateřina Císařová, Anna Kameníková, Dita Kaplanová, Barbora Bočková, Václav Vašák, Jiří Černý, Michal Bednář |
Mikulášek tradičně pracuje se silnými obrazy, které mluví za postavy. I tak zde však mají ústřední herci dost prostoru na přesvědčivé výkony. Miloslav König odvádí svůj vysoký standard; do kajícího se Něchljudova doplňuje jakýsi podvratný osten: skutečně chce nebohé Maslovové pomoci? A nebo tak opět jen primárně pomáhá sám sobě? Kateřina Císařová pak ženské hrdince dodává jakousi vnitřní hrdost, smířenost. Ač nemá zdaleka takový prostor jako její mužský protějšek, je jednoznačnou hrdinkou představení.
Vzkříšení zaujme ještě výraznými přechody mezi jednotlivými scénami a nečekanými vstupy herců na jeviště. Sál vždy úplně potemní, aby diváky překvapilo nečekané zjevení na scéně. Tento opakovaně využívaný trik dodává stotřicetiminutovému představení (s přestávkou) snovou či lépe řečeno přízračnou atmosféru, která jen podtrhuje závažnost a fatálnost činů a myšlenek postav na scéně. A obecně tak i naznačená témata viny a odpovědnosti.
Tipy z televizního programu
Recenze: Nechte ho jít 55 %, Já, padouch 2 70 %, Dunkerk 80 %, Volání divočiny 50 %, Gump - pes, který naučil lidi žít 60 %, Ex Machina 70 %, Trojúhelník smutku 75 %, Batman 85 %, Bumblebee 60 %, Rakeťák 50 %, Duna 65 %, Sedm statečných 55 %, Dej mi své jméno 70 %, Muži, kteří nenávidí ženy 80 %, Návrh 60 %, Duna: Část druhá 90 %, Trojí život 60 %, Věra Plívová-Šimková 75 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Petr Kostka, Mezinárodní den dětí
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Odpusťte mi to, maestro! Suchý se noblesně loučil se zesnulým Harapesem
Veřejnost a kolegové se v historické budově naší první scény rozloučili s emeritním sólistou a...
Členy skupiny ABBA vyznamenal švédský král. Dostali rytířský řád
Všichni čtyři členové legendární švédské popové kapely ABBA, kteří se spolu na veřejnosti objevují...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Měli jsme ze sebe respekt, říkají Krobot a Šoposká. V divadle mají vyprodáno
Rozstřel Nebýt kapitánky Fáberové a kapitána Dítěte ze seriálu Oktopus, možná by Mariku Šoposkou a Miroslava...
Mohla jsem toho zahrát víc. Vránová o Pyšné princezně i facce režisérovi
Premium Hereckou kariéru si vybrala jako útěk z neutěšené reality vlastního života a smutného dětství....
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Předělávky pohádek? Na Jasněnku si netroufnou, doufá Lucie Vondráčková
Premium Princezna na hrášku, která vstupuje do českých kin koncem května, není zdaleka první a nejspíš ani...
RECENZE: Žirafa, co se topí v louži – i takový může být Kafka
Franz Kafka a Nicolas Mahler – co mají spisovatel globálního formátu a komiksový kreslíř a...
Češi jsou pohlední, říká skotská autorka. Do Prahy se zamilovala
Letošní Svět knihy nalákal do Prahy i skotskou rodačku a královnu romantických příběhů Jenny...
Neo s baskytarou, Koller naposledy s Lucií. Přichází čas hudebních festivalů
Premium Léto se blíží, milovníci hudebního povyražení pod širým nebem pomalu balí spacáky, stany, případně...
RECENZE: Škoda, že Libuše není symfonie. Na Pražském jaru by zazářila
Pražské jaro uvedlo k letošnímu 200. výročí narození Bedřicha Smetany dvakrát jeho Libuši v...