Naučte se říkat ne, stanovte si priority. Tipy, jak pro sebe získat víc času

  • 5
Přeplněné mailové schránky a stále delší seznamy úkolů. Pronásleduje nás pocit viny, protože bychom toho přece měli zvládat víc a víc. Doba se zrychlila, jsou na nás kladeny vyšší nároky. Jestli z toho nechceme zešílet, zbývá jediné – naučit se principům time managementu.
Ilustrační snímek

Základní informace

Pojem time management dříve patřil do světa manažerů, dá se však snadno přenést i do osobního života. V kostce jde o správné zorganizování času tak, abychom vše stíhali a nedostávali se do stresu.

Podle zásad time managementu si lze rozvrhnout den přesně tak jako jídelníček při dietě. Důležitá je pak důslednost při dodržování.

Ilustrační snímek

Naučte se říkat NE

Během dne na nás padají neočekávané úkoly a povinnosti. Jelikož chceme všechno zvládnout, přistoupíme na cokoli, i když nám to nabourá osobní plány. Právě to jsou okamžiky, kdy se člověk dostává do stresu.

Neměňte svůj harmonogram jen proto, že vás někdo požádal. Pro vlastní duševní pohodu se naučte nenabírat si na bedra víc, než jste v rámci čtyřiadvaceti hodin schopni zvládnout.

Žena s panickou atakou

Hlava nestačí

Ačkoli bychom chtěli nosit všechno v hlavě, bohužel to většinou není v našich silách. Zaznamenávat si povinnosti do diáře nebo elektronického kalendáře není ostuda! Dále je dobré si k nim vždy přidat i stupeň důležitosti.

Například když víte, že musíte dítě objednat k zubaři, ale jde „jen“ o prevenci, dejte úkolu označení číslo tři (splníte, až budete mít chvíli prostoj), v případě kazu už to chce ovšem připsat jedničku, což znamená splnit co nejdříve. Naučte se stanovovat si priority – a to nejen v práci!

Ilustrační snímek

Strategie nezvládání

Stanovte si časové hranice každodenní práce. „Můžete se třeba rozhodnout začít pracovat nejpozději v 8.30 a skončit v 17.30. Pokud si budete vědomi omezenosti svého času, získáte větší motivaci využít ho moudře,“ radí Oliver Burkeman v knize Čtyři tisíce týdnů.

S tím podle něj souvisí i uvědomění si, že nemusíte a ani nemůžete zvládnout vše. Ke smíření s touto skutečností vám pomůže tzv. strategické nezvládání, kdy si předem zvolíte oblasti, ve kterých od sebe nebudete vyžadovat vynikající výkon.

Jestliže selžete tam, kde jste podvědomě selhání očekávali (nepořádek v kuchyni, nepravidelnost cvičení či špatná prezentace v práci), bude vás to trápit méně. Člověk prostě musí znát své limity.

Ilustrační snímek

Dobrý příklad

Jestliže považujete dnešní dobu za hektickou, představte si, v jaké budou jednou žít naše děti. Když váš potomek vidí, jak nic nestíháte a sedíte u počítače i mimo pracovní dobu, dobrý příklad mu nedáváte. Ovládat time management je v zájmu celé rodiny.

Učte proto své děti pracovnímu řádu – například, že je lepší udělat si úkoly na pondělí hned v pátek, a ne je nechávat na neděli odpoledne. Buďte vzorem, i co se odpočinku týče. Dospělý člověk by jím měl trávit stejnou dobu jako pracovním výkonem.

Gnotes - diáře

Zapojte celou rodinu

Snažíte se být hrdinka, ale v domácnosti pak nefunguje všechno tak, jak by mělo? Pořiďte do předsíně nástěnný rodinný kalendář, ve kterém bude mít každý člen domácnosti své okénko.

Všichni tak jasně uvidí, že když máte napsanou schůzku na 15.00, těžko můžete ve stejný čas zvládnout odvoz na dětskou oslavu. Plánování je základ!

Ilustrační snímek

Návrat z dovolené

Známe to všichni – nejhorší okamžik po návratu z dovolené nastává, když otevřeme e-mailovou schránku. Jedné z hlavních chyb, která zdržuje a způsobuje stres, se dopouští většina z nás. A sice že čteme e-maily od data, kdy jsme vyrazili vstříc volnu.

Podle odborníků to má být přesně naopak. Měli bychom je začít vyřizovat shora, tedy od těch nejnovějších. Není nic otravnějšího než dlouze odpovídat a poté v novějších zprávách zjistit, že vše už je vlastně vyřízeno. První den po dovolené má být pohodový, abyste hned nepotřebovali další.

Ilustrační snímek

To nejhorší nakonec? Raději ne!

Máte pocit, že vám osm hodin nestačí? Možná si jen špatně rozvrhujete den. Ruku na srdce, nezačínáte pracovní dobu třeba „pokecem“ s kolegyněmi? Sociální kontakt je důležitý, ale nechte si ho až na závěr nebo na oběd. „Na začátku pracovní doby jsme většinou ještě svěží a výkonnější a s postupem času naše pozornost i výkonnost klesají,“ radí Roman Kučera, generální ředitel personální agentury Maxin’s Group.

Jednoduše řečeno – to nejhorší odbavte hned zrána! Dělání práce na poslední chvíli málokdy dopadne dobře. Jen hrstka vyvolených odvede dokonalý výkon pod tlakem.