Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GLOSÁŘ: K čemu je dirigent? Aby hudba neusínala a divák se nenudil

  16:55
Koncerty Pražského jara v uplynulém týdnu nabídly v praxi odpověď na otázku kladenou v různých vzdělávacích pořadech. Stalo se tak v dobrém, ale i v horším slova smyslu.
Dirigent John Eliot Gardiner a členové jeho orchestru a sboru při vystoupení na...

Dirigent John Eliot Gardiner a členové jeho orchestru a sboru při vystoupení na Pražském jaru | foto: Petra Hajská

Sir John Eliot Gardiner je živá legenda, zakladatel slavných souborů pro interpretaci barokní hudby. Naše publikum ho zná i díky spolupráci s Českou filharmonií. Jako mnozí hudebníci, kteří vzešli ze světa staré hudby, i on postupně začal využívat tyto své zkušenosti a ozvláštnil jimi díla 19. i 20. století (včetně oper Leoše Janáčka).

Nicméně to, co vykonal pro barokní hudbu a speciálně pro Johanna Sebastiana Bacha, je měřítkem samo o sobě. Ukázal to čtvrteční koncert v Rudolfinu, na němž Gardiner provedl čtyři Bachovy duchovní kantáty se svými ansámbly English Baroque Soloists a Monteverdi Choir, které vede, obměňuje a udržuje ve špičkové kvalitě už několik desítek let.

Gardiner je podle různých svědectví nekompromisní samovládce. Jeho nesmlouvavost se očividně projevuje v takových detailech, jako je důraz na naprosto dokonalou německou výslovnost. Možná, že ani rodilí Němci by nepoznali, že Bacha zpívali Angličané či Američané. Člověk najednou slyšel, k čemu má němčina souhlásky - každá nějak zvýrazňovala obsah.

Všichni sólisté byli vlastně členy sboru, a protože se postupně střídali, nebylo snadné je všechny jmenovitě identifikovat, dokonce ani s pomocí výčtu jmen v tištěném programu. Nicméně podařilo se to aspoň v případě afroamerického kontratenoristy jemného hlasu a niterného projevu Reginalda Mobleyho. Ani jeho, ani žádný další výkon nebyl pěvecky efektní ve smyslu virtuozní oslnivosti, ale o ni u Bacha ani nejde, klíčová je výpověď a ta tu byla, tak mohla tato hudba znít v době svého vzniku. Gardinerův Bach ostatně není ani tak hloubavě analytický jako spíše až tanečně pružný a hybný. Zprostředkovává radostnou naději ve sdílené spiritualitě. Gardiner je autokrat, ale ví, co a proč dělá. A má pravdu.

Housle místo varhan

Dojmy z Gardinerova Bacha, jakož i z dřívějšího hostování Royal Concertgebouw Orchestra s Danielem Gattim ovlivnily i výsledný pocit z pátečního koncertu Varšavské filharmonie a dirigenta Jacka Kaspszyka v Obecním domě. Jistě, každý den není posvícení, ale u Pražského jara nelze slevovat. Ale páteční koncert v Obecním domě jakoby měl jen první polovinu a to ještě díky zvědavosti na světovou premiéru nové skladby Michala Nejtka.

Ten je známý i svými přesahy do jazzu či spoluprací s The Plastic People of the Universe. Ale přibližně dvacetiminutové dílo Ultramarine, podle textu v programu inspirované poezií amerického autora Raymonda Carvera, na první poslech nepřipomíná nic, čemu se říká crossover. Podtitul Songs in the Distance ji asi vystihují nejlépe - působí jakoby „z dálky“. Pomalá, klidná až mystická hudba, na první poslech až nenápadná, na ten druhý sofistikovaně využívající zvukové možnosti a barvy orchestru.

Jestli by více nevynikla v jiném podání, toť otázka, k níž opravňoval i následný průběh večera. Koncert po housle a orchestr č. 2 Karola Szymanowského z roku 1933 se u nás nedá příliš často slyšet. Je to skladba, která neurazí milovníka tradice a nenadchne příznivce odvážnějších postupů – a naopak. Houslista Boris Brovtsyn ji naplnil velkou energie téměř ve stylu romantického koncertu. Do historie se však více zapíše neobvyklým přídavkem z hlediska volby skladby i její délky – zahrál totiž transkripci Bachovy slavné Toccaty a fugy d moll. Poslouchat místo varhan lkající housle byl docela šok. Nic proti aranžím, ale nesmějí dílo zbavit původního účinku. A to se stalo.

Mahlerova Symfonie č. 4, jež vyplnila druhou polovinu, patřila k nejnudnějším provedením hudby tohoto skladatele, jaké se u nás daly slyšet. Málokdy šlo tak krátce po sobě sledovat rozdíl mezi odehráním not a jejich interpretací. Zatímco Gatti a jeho hudebníci byli přesní, ale noty jim sloužily jako základ pro vlastní hudební výpověď, Poláci hráli noty, které nic nesdělovaly. Chyběla skutečná dynamika, agogika, tah kupředu. Orchestr sám o sobě není tak špatný, vina tedy byla spíš na straně dirigenta, jemuž hudba usínala pod rukama a on ji nedokázal probudit. Sopranistka Slávka Zámečníková v sólovém partu předvedla pěkně zbarvený hlas, ale ani v jejím výrazu nemělo Mahlerovo líčení nebeských radostí žádoucí půvab. Možná, že s jiným dirigentem nebo i orchestrem by se rozezpívala k lepšímu výkonu.

Kdo byl Kabeláč

Sobotní koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu naopak ukázal, jak schopný dirigent dokáže probudit k životu různé skladby. Marko Ivanović je na české scéně možná poněkud ve stínu jiných kolegů, ale rozhodně umí s orchestry pracovat. Prokázal to hned v doprovodu k cyklu Richarda Wagnera Wesendonck-Lieder (Písně na texty Mathildy Wesendonckové), které zazpívala švédská mezzosopranistka Katarina Karnéusová. Její plný, technicky dobře vedený hlas se nesl do hlediště, rozpínal se a dodával písním na intenzitě.

Perlou večera byla Symfonie č. 6 „Koncertantní“ od znovu objevovaného českého autora 20. století Miroslava Kabeláče, který, ač nestál vyloženě na půdě disentu, nebyl pro své postoje v době normalizace na pódiích vítaný. Neskrývaný vzdor, ba hněv vyvstává z mnoha jeho děl, včetně zmíněné symfonie, do níž navíc vnáší cosi jako dramatický neklid sólový klarinet. Toho se výtečně zhostil Karel Dohnal a celé dílo vyznělo se vší rytmickou burácivostí, přitom nijak tvrdě.

Ivanović je rovněž skladatel (mimo jiné zkomponoval úspěšnou dětskou operu Čarokraj) a na koncertě představil svůj nový písňový cyklus Little Words (Slovíčka) na texty americké básnířky a scenáristky Dorothy Parkerové. Inspiroval se různými hudebními jazyky, včetně jazzového, ale nijak prvoplánově. Celek zapůsobil po textové i hudební stránce jako jakýsi moderní sarkastický protipól k Wagnerovi. Na šťavnatosti mu dodala opět Katarina Karnéusová. Pečlivě vypracovaná předehra-fantazie Romeo a Julie od Petra Iljiče Čajkovského splnila úlohu efektní romantické „vypalovačky“ a tečky za večerem, který nezklamal.

Lidi si mě škatulkovali. Nejdřív princezny, pak mrchy a vražedkyně, vzpomíná Rybová

Nejčtenější

RECENZE: Cosi sdělit, či za každou cenu bavit? Nohavicův koncert přinesl i rozpaky

Premium

„Bude to výjimečný večer,“ přislíbil Jaromír Nohavica hned na úvod prvního ze dvou koncertů v O2 universum. Byl to každopádně večer plný skvělých instrumentálních výkonů, notoricky známých písní, ale...

Pepíček byl donchuán. Absolonová, Hybš či Cibulka se přišli rozloučit s Josefem Zímou

Ve velké obřadní síni krematoria Strašnice se konalo poslední rozloučení s Josefem Zímou. S oblíbeným zpěvákem i hercem se vedle nejbližších přišly rozloučit i desítky osobností české scény. Pražský...

Zemřel slovenský herec Kvietik. Působil i v politice, navrhovali ho také na prezidenta

Zemřel slovenský herec Štefan Kvietik, oznámila v sobotu média s odvoláním na mluvčí Slovenského národního divadla Izabelu Pažítkovou. Kvietik, kterému bylo 90 let, zemřel v pátek. Svého času působil...

Výhrůžkám navzdory. Kateřina Marie Tichá zpívala před evakuovanou Lucernou

Čtvrteční filmový festival, maturitní ples a koncert Kateřiny Marie Tiché. Hned tři akce naráz přerušilo falešné nahlášení bomby v pražské Lucerně. Evakuace však zpěvačku Kateřinu Marii Tichou...

Albatros náhle stáhl knihu pro děti. Čtenářům vadí pasáž se šmírováním sestry

Nakladatelství Albatros Media stáhlo z trhu knihu Jana Žáčka Fotbalový král. Učinilo tak po kritice, že kniha pro mládež vydaná v roce 2021 obsahuje vulgarity a popis nevhodného chování. Ještě v...

Zemřela autorka Upířích deníků, podlehla vleklé a vážné nemoci

Spisovatelka Lisa Jane Smithová podlehla vleklé a vážné nemoci. Zemřela pokojně ve po dlouhém boji s nemocí věku 66 let. Psala romány zejména pro mládež a slávu nabyla díky sérii Upíři deníky, která...

27. března 2025  22:12

Na Comic-Con dorazí Franco Nero, Vecna ze Stranger Things nebo profesor Kratiknot

Letošní ročník Comic-Con Prague přináší další vlnu hvězdných hostů. Fanoušci se mohou těšit na herce Jamieho Campbella Bowera, představitele Vecny ze seriálu Stranger Things, Dannyho...

27. března 2025  16:30

World Press Photo zná své vítěze. Prohlédněte si nejlepší fotografie roku

Fotografická soutěž World Press Photo (WPP) ve čtvrtek představila vítězné fotografie, které odborná porota shledala jako výběr těch nejlepších světových žurnalistických a dokumentárních fotografií...

27. března 2025,  aktualizováno  14:12

RECENZE: Strhující Adolescent nabídne trochu jiné drama, než byste čekali

80 % Premium

Velkou vlnu zájmu zdvihla čtyřdílná minisérie Adolescent, která je od března k vidění na Netflixu. Britský počin, který se točí okolo hrůzného kriminálního činu mladistvého, nabídne napětí, skvělou...

27. března 2025

Ve Veletržním paláci začíná výstava Mlčící jaro. Tématem je příroda i každodennost

Tři nové výstavy uspořádala Národní galerie Praha (NGP) ve Veletržním paláci, vztahují se k přírodě. Od pátku 28. března ukazuje více než sto děl výstava Mlčící jaro: umění a příroda 1930-1970....

27. března 2025  13:11

Hvězda hororů To i Nosferatu znovu v Praze. S Petrem Jáklem uvedl thriller V pasti

Švédský herec Bill Skarsgård znovu zavítal do Prahy. Místo natáčení ho tu však tentokrát čekaly premiérové povinnosti. Ve středu večer ve Slovanském domě uvedl společně s jeho producentem Petrem...

27. března 2025  12:14

Když chcete vysavač, který ušetří čas i nervy
Když chcete vysavač, který ušetří čas i nervy

A teď řekněte popravdě, kdo z vás si užívá denní kolotoč luxování a vytírání? Pokud to není váš oblíbený sport, Roborock Saros 10R vás zaručeně...

Neumím v životě kalkulovat. Nová deska je otevřená zpověď, říká Absolonová

Vysíláme

Monika Absolonová, dvojnásobná bronzová Slavice oceněná i divadelní Thálií, se pohybuje na scéně od svých šestnácti let. V rozhovoru s Monikou Zavřelovou v pořadu Rozstřel vzpomněla na své začátky,...

27. března 2025

Žebřík se ohlíží za 33 lety existence výstavou, galavečer vypukne v pivovaru

Ceny Žebřík letos odstartovaly netradičně, a to retrospektivní výstavou na velkoformátových panelech na nádvoří Plzeňského Prazdroje. Výstava mapuje historii tradiční kulturní události a tuzemské...

27. března 2025  9:35

Problematický „žlutý muž“. Rádia cenzurují hit kapely Spice Girls

Hit Spice Up Your Life dívčí kapely Spice Girls je u některých britských rozhlasových stanic v klatbě a pouštějí zcenzurovanou verzi, v níž je odstraněno slovo „yellow“ z verše „Yellow man in...

27. března 2025  9:30

Šéf likérky: Trnkobraní chceme vrátit ke kořenům a lákat na atmosféru Vizovic

Místo dvou dnů hned tři, nedělní vstup zdarma, méně známých kapel a větší propojení s městem a jeho obyvateli. Festival Vizovické Trnkobraní, který se koná od 22. do 24. srpna, oznámil zásadní...

27. března 2025  9:07

Chinaski oslaví třicítku pod hradeckými lízátky. Chytli jsme třetí dech, tvrdí kapela

Skupina Chinaski oslaví třicátiny 7. června v Hradci Králové. Podle zpěváka Michala Malátného se koncert odehraje na deskách, které budou položené na fotbalovém trávníku zdejšího stadionu. Muzikanti...

26. března 2025  16:57

Pod žižkovskou věží se bude znovu hrát. Poprvé i s Polívkou a Stašovou

Letní scéna pod žižkovskou věží otevře 24. června novinkou Malé chytré lži. Komedie respektovaného amerického autora Joe DiPietra slibuje svižný, chytrý a místy překvapivě hluboký pohled na...

26. března 2025  16:27