RECENZE: Orfeus v Evropském parlamentu, Národní v uměleckém suterénu
Poslanec Orfeus (Josef Moravec) čelí Veřejnému mínění (Yvona Škvárová) | foto: Národní divadlo
Donizettiho Poprask v opeře byl aspoň „poprask“. Sice toporně prováděný, v nápadech postrádající originalitu, v provedení pak přirozený temperament, lehkost a šarm, ale je fakt, že část publika se hlasitě smála. Při čtvrteční premiéře Orfea v Hudebním divadle Karlín, kam byla inscenace umístěna kvůli rekonstrukci Státní opery, až na pár slabých zachechtání v hledišti převládalo ticho.
Jacques Offenbach: Orfeus v podsvětíDirigent: Jan Chalupecký Režie: Michal a Šimon Cabani Scéna: Šimon Caban Národní divadlo v Hudebním divadle Karlín, premiéra 6. července 2017 Hodnocení: 30 % |
Ani to jistě o něčem svědčí. Offenbach mytologii obrátil naruby, příběh prošpikoval dvojsmysly a narážkami na tehdejší poměry. Je to nejen vtipné, ale i chytré dílo. Dnešní inscenátory přirozeně může zlákat k aktuální politické satiře. Ovšem propojit Offenbachův původní příběh, v němž na rozdíl od mytologické předlohy (a z ní vycházejících jiných hudebních děl) Orfeus vůbec nestojí o navrácení zemřelé Eurydiky z podsvětí, s naší současností není snadné.
Bratři Cabani, jimž byla svěřena režie, děj přenesli do Evropského parlamentu, z Orfea udělali poslance, z olympských bohů jeho kolegy. Dobrá, ale co pak s tím? Český divák může mít k institucím Evropské unie různé výhrady, ale jako cíl satiry je tohle téma přece jen spíš vzdálené. Původní Offenbachův vtip přitom spočíval v tom, že olympští bozi, alias špičky francouzské společnosti z doby Napoleona III., se chovají zcela civilně, jsou směšní, záletní, prostě padají z piedestalu. Na dnešních „bozích“ si může před zraky všech a bez jakékoli cenzury satiricky smlsnout „on-line“ každý občan.
Tím větší dávku intelektu a nápadu by taková profesionální operetní satira vyžadovala. Jenže obojí inscenace naprosto postrádá. Zůstává převážně u „odhalení“, že poslanci pěstují milostné hrátky se svými sekretářkami a kolegyněmi. Je ale zrovna tohle největší problém Evropského parlamentu, hodný pranýřování? I dnešní morálka má své pokrytecké rysy, ale není stejná jako v době Offenbachově, dnes žijeme v naprosto odlišných podmínkách.
Kuřáci i uprchlíci
Dialogy, pod nimiž jsou podepsáni Ivo Fischer a Šimon Caban, se úporně snaží o „aktuální“ narážky, ale komiky v tom není ani za mák. Do evropské politiky jsou navíc zamíchány české reálie, včetně odkazu na Dalíka, Babiše, dojde i na uprchlíky, Číňany, Tibet, jakož i na rekonstrukci Státní opery a ukončení činnosti Divadla Komedie, ba i na protikuřácký zákon. Všechno je ale nahodile posbírané, splácané dohromady bez jasné myšlenkové linie, která by se navíc potkala s původním příběhem.
Postava Veřejného mínění, strážce morálky, je tu stylizována do televizní reportérky, což samo o sobě není špatný nápad, který se ale nepodařilo nijak rozvést. A přidaný komediant (Peter Strenáčik), který má být jakýmsi průvodcem a vysvětlovat souvislosti s mytologií, jen zvyšuje už tak velký chaos.
Navíc opereta se musí nejen lehce zazpívat, ale také přirozeně odmluvit a zahrát. Z premiérového obsazení – Jana Sibera (Eurydika), Josef Moravec (Orfeus), Jan Ježek (Jupiter), Jaroslav Březina (Pluto), Yvona Škvárová (Veřejné mínění) a další těmto požadavkům nikdo nedostál.
Mluvené pasáže se nedaly poslouchat vůbec, často nebylo ani rozumět, s pěveckými to nebylo o moc lepší, a křečovité přehrávání je u nás špatnou tradicí. Souhra s orchestrem, který vedl Jan Chalupecký, také nebyla valná, i když pět procent navíc si orchestr zaslouží, aspoň za předehru se slavným kankánem.
A ještě pět procent za scénu, respektive za budovu parlamentu i s „vlajícími“ vlajkami. Člověk si ale celé představení kladl otázku, jak se taková produkce vůbec může dostat na veřejnost. Cožpak v divadle s inscenátory nikdo nepracuje? Vedení Opery, dramaturgové? Opera Národního divadla má za sebou další fádní operní sezonu a čím dál víc se propadá do uměleckého suterénu.
Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary 2022
56. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary probíhá od 1. do 9. července. Znělka je věnována Ivě Janžurové. Cenu prezidenta festivalu za přínos filmu obdrží Bolek Polívka. V obou mezinárodních soutěžích má Česko dva zástupce. Hostem festivalu bude herec Liev Schreiber, hvězdami závěru festivalu budou Geoffrey Rush a Benicio Del Toro.
Jestli Putin dostane Ukrajinu, utíkám do USA, říká umělec David Černý
Je to třináct let, co umělec David Černý a jeho tým šokoval Evropu plastikou Entropa. Bulharsko vyobrazil jako...
Do Thermalu vkročili herci i fotbalisté. Hvězdou však zůstává Eva Zaoralová
Loni v srpnu, předloni vůbec. Po dvou nezvyklých rocích se karlovarský filmový festival opět koná ve svém tradičním...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Někdy byla maminka ostrá, ale zároveň velmi vtipná, říká Tereza Brodská
Rozstřel Tereza Brodská společně s manželem Herbertem Slavíkem a novinářkou Janou Podskalskou vytvořila knihu Moje máma Jana...
VIDEO: Šokuje tě to? Film Hranice lásky poodhaluje sexuální svobodu
Petr a Hana, partneři v životě i práci, se po letech rozhodnou pro sdílení svých dosud nevyřčených erotických fantazií....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Kolik má sledovatelů na sítích? Tak málo? Přeobsadit, slyší herci
Premium Kolik u nás žije herců, nikdo přesně neví. Nicméně značnou část z nich, bezmála už třináct set jmen, eviduje profesní...
Petr Rychlý si zahraje prezidenta, kterého svědí nos. Režíruje syn Ondřej
Bude to veselý a rychlý. Tak častuje herec Petr Rychlý novinku pražského Divadla Kalich S pravdou ven. Hraje zde totiž...
Mighty Sounds chystá divadelní bar, vedle nápojů nabídne stand-upy či rap
Vrací se festival Mighty Sounds a s ním i jeho hudebně-divadelní scéna. Letos bude poprvé zkombinovaná s barem, čemuž...
Nejen hrady. Letní scény zvou na klauny, pletení i mrtvé Habsburky
Po loňském prázdninovém rozpuku, který způsobil předchozí jarní lockdown, se letošní nabídka letních divadel vrací opět...
RECENZE: Vraždy jdou Macbethovi ztuha. Jeho ostří vtípky trochu otupí
Kontrast mezi charaktery Macbetha a jeho Lady, živá čarodějnická kapela a důraz na samotné slovo jsou hlavními...

Akční letáky
Všechny akční letáky na jednom místě!