Zapomenutá česká filozofka varovala ženy, aby se nestaly pouhými muži

  8:50aktualizováno  8:50
Nebyla to jen platonická láska Otokara Březiny. I to chce divadelní spolek Masopust dokázat představením Antieva, které připomene osud zapomenuté české spisovatelky a filozofky Anny Pammrové.

Anna Pammrová uměla německy, francouzsky a anglicky. Formoval ji i fakt, že ve svých dvaceti byla vychovatelkou u šlechticů ve Vídni. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„Zlákalo mě k ní tajemství, které její osobu obklopuje, a nespravedlnost, s jakou zůstává opomíjena. Nebýt spolku Anny Pammrové činného v místě jejího bydliště, zůstala by jen lakonickou poznámkou v dějinách literatury,“ vysvětluje režisérka Anna Davidová, známá už pod svým dívčím jménem Petrželková, proč se právě osobnosti Pammrové věnuje.

Davidová do své poslední režie před nástupem na post umělecké šéfky brněnské Husy na provázku obsadila mimo jiné Terezu Dočkalovou a Petru Špalkovou. „Chce Annino dětství a mládí zobrazit jejíma očima, proto se žánrově pohybuje na hranici temného hororu a pohádky,“ přibližuje Špalková. „Četly jsme i její deníky, dopisy adresované Otokaru Březinovi nebo básně ze sbírky Divočinu slov mi nech. Hovořily jsme také s osobnostmi ze Společnosti Anny Pammrové, které se s ní přímo či nepřímo setkaly,“ dodává herečka.

Fotogalerie

Název představení odkazuje k nejznámějšímu dílu Pammrové.

„Antieva, respektive Původ Antievy, je krátká próza, v níž popisuje své dětství. V pěti letech ji rodiče dali do výchovy k bohaté kmotře. Anna to pociťovala jako hluboké zranění, zradu a naprostou dezorientaci své rodící se osobnosti, z níž se celoživotně pokoušela vzpamatovat. Zároveň se jménem Antieva vyhraňuje vůči tehdejšímu tradičnímu chápání ženy jako podrobené a od muže odvislé biblické Evy,“ vysvětluje Špalková.

Předvídá vývoj ze samoty

Režisérka však upozorňuje, že nejde jen o retrospektivu jednoho života, ač prvotním impulzem byla právě fascinace spisovatelčinou autobiografií. Myšlenky Pammrové prý mají co říci i dnes. „Upozorňuje na ekologickou nezodpovědnost a naše protipřírodní myšlení. Ženy zase varuje před tím, aby se ve snaze o zrovnoprávnění nestaly pouhými muži. A to se bavíme o člověku devatenáctého století, který tuší a předvídá společenský vývoj z izolovanosti lesní samoty!“ zdůrazňuje mladá režisérka.

„Ačkoli se často zabývala ženskou otázkou, byla zároveň k dobovému feminismu velmi kritická, protože viděla, jak chce ‚žena předstihnouti muže v jeho pošetilostech‘. Rozporuplnost a nejednoznačnost Antievy nám připadá vzrušující,“ souhlasí Špalková.

Divadelní spolek Masopust sídlící v pražském Divadle Na zábradlí si v minulé sezoně získal publicitu ceněným Deníkem zloděje. Novinka Antieva, jejíž scénář připravila Eva Prchalová, má premiéru v pátek, první reprízy jsou 13. a 14. října.


Nejčtenější

PRVNÍ DOJMY: Koptashow, krycí jméno pro reklamu na StarDance

Z pořadu Koptashow

Co mají společného tanečnice Tatiana Drexlerová, sportovec Aleš Valenta a herec Jiří Dvořák? Přece StarDance, kde ona...

Případ Kursk, kde z tragédie ponorky vypustili roli sympatického Putina

Záběr z filmu Kursk

Vypjaté události, které popisuje premiérový snímek Kursk, přicházející právě do našich kin, se začaly odehrávat 12....

RECENZE: Jak Strážmistr Topinka vede do Beskyd Policejní akademii

Ze seriálu Strážmistr Topinka

Seriál Strážmistr Topinka odvozený z Doktora Martina, který v pátek startuje v České televizi, je o jeden ovčí chloupek...

RECENZE: Cena za štěstí sešla na scestí. Ještěže se k Samotářům nehlásí

Vanda Hybnerová a Ivana Chýlková ve snímku Cena za štěstí

Ještěže první letošní domácí novinka kin Cena za štěstí upustila od původního názvu Děti samotářů, odkazujícího ke...

KOMENTÁŘ: Takže opět boduje Ordinace, Všechnopárty... A co novinky?

Ze seriálu Strážmistr Topinka

Televizní svět by občas potřeboval tlumočníka do prozaické řeči smrtelníků. Například již začalo vysílání podle...

Další z rubriky

RECENZE: Škoda, že Zach s Horváthovou neprolamují von Trierovy vlny sami

Záběr z divadelní adaptace Prolomit vlny

Roman Zach a Petra Horváthová herecky táhnou divadelní adaptaci Prolomit vlny, kterou uvádějí v pražské La Fabrice.

Je tu Bond / Medea. Mediální magnátka Chýlková potká falešného agenta 007

Záběr ze zkoušek kusu Bond / Medea v pražském divadle Studio DVA

Ivana Chýlková, Jan Kraus, Petra Nesvačilová, ale třeba i Petr Fejk vstupují na prkna pražského divadla Studio DVA v...

RECENZE: Jak zabít dobrého komika? Předvídatelným dějem a přestávkou

Záběr ze zkoušek kusu Jak zabít komika

Prázdné jeviště, zářivý nápis Show Must Go On, mikrofon. Pražské Divadlo Ungelt překvapilo uvedením hry Owena...

Najdete na iDNES.cz