Semmering je jistota
Každá dráha má něco do sebe, ale jakmile se nějaké trati přezdívá Semmering, máte stoprocentní jistotu, že jízda po ní bude stát za to. V Česku mají tuto přezdívku hned tři tratě. Dostaly ji podle horské železnice v Rakousku, která se pro svoji členitost a počet tunelů a viaduktů stala synonymem pro opravdu zajímavé tratě.
Pražský Semmering začíná na smíchovském nádraží a stoupá přes mohutné viadukty vysoko nad Prahu až do stanice Hostivice. Cestou překonává romantické Prokopské údolí a nabízí výjimečné pohledy na metropoli. Po někdejší trati Buštěhradské dráhy dnes jezdí v pravidelném taktu vlaky Českých drah, o víkendech také historická souprava KŽC pod názvem Pražský motoráček. Výhodou této trati je, že na ní platí jízdenky městské dopravy.
Krušnohorský Semmering je trať z Karlových Varů do německého Johanngeorgenstadtu. Na mapě vypadá jako hodně klikatý had, díky mnoha obloukům totiž nabírá výšku, aby překonala hřeben Krušných hor. Stanice Pernink je se svými 902 metry nad mořem druhou nejvýše položenou stanicí u nás. Není ani divu, že v zimě mají železničáři co dělat, aby koleje udrželi sjízdné.
Přezdívku Slezský Semmering má dráha mezi Hanušovicemi a stanicí Lipová-Lázně. Vznikla už v roce 1888 a umožnila hospodářský a turistický rozmach kraje na pomezí Jeseníků a Rychlebských hor. Na trati sice chybí smělé stavby, nebudete projíždět přes kamenné viadukty ani dlouhými tunely, její atraktivitě to však pranic neubírá. Vlak z Hanušovic se musí vyšplhat do Ramzovského sedla, aby se pak mnoha oblouky dostal o desítky metrů níže. Mezi stanicemi Horní Lipová a Lipová-Lázně se pak cestujícím, kteří sedí na pravé straně ve směru jízdy, otevírají nádherná panoramata na okolní hory.