Nádherné úzkokolejky
Kromě tratí o standardním rozchodu 1 435 mm jsou v Česku také tři úzkokolejné dráhy o rozchodu 760 mm. Ty se stavěly hlavně kvůli úsporám, projektanti mohli naplánovat prudší oblouky a výkup pozemků nemusel majitele tratí tak bolet.
Osoblažka je dnes bohužel jedinou fungující úzkokolejnou tratí. Najdete ji až ve Slezsku, daleko od klasických turistických lokalit. Ale právě tato trať turisty na Osoblažsko vrací. Pravidelné vlaky mezi Třemešnou ve Slezsku a Osoblahou provozují České dráhy s dnes už historickými lokomotivami TU47.0. V letní sezoně jezdí po „dráze sta oblouků“ parní vlaky Slezských zemských drah. Jízda parním vlakem po dvacet kilometrů dlouhé úzkokolejce je opravdový železniční zážitek.
Jindřichohradecké úzkokolejky zahrnují dvě tratě o rozchodu 760 mm. Firma, která je provozovala, je dnes ovšem v úpadku a vlaky tak po nich od konce léta 2022 nejezdí. My ovšem věříme, že se najde jejich zachránce, a úzké koleje se opět budou v jižních Čechách lesknout. Jak severní trať z Obrataně do Jindřichova Hradce, tak jižní větev z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice patří k nejromantičtějším tratím u nás. Jako důkaz mohou posloužit naše záběry.