Horské tratě jsou v kurzu
Svébytnou kapitolou jsou horské tratě. Musí překonat značné stoupání, často skýtají nádherné výhledy, mnohdy se dodnes divíme, jak je možné, že tak složitým terénem naši předkové dokázali železnici vůbec vést.
Zubačka je zkrácený název naší jediné ozubnicové železnice. Vede z Tanvaldu do Kořenova a bez zubů pak dál přes Harrachov až do polské Szklarske Poręby. Prudký sklon v některých částech tratě dříve nedovoloval jízdu běžných lokomotiv, a tak musel přijít na pomoc speciální systém. Ozubené kolo pod lokomotivou zapadá do lamely uprostřed kolejí. Ozubnicová parní lokomotiva sice stojí nečinná v depozitáři NTM, novější motorový stroj T426.0 se však v rámci jízd spolku Zubačka ještě donedávna na trati proháněl. Správa železnic sice kvůli špatnému stavu kolejí jízdu ozubnicové lokomotivy zakázala, ovšem běžné vlaky Českých drah jezdí po Zubačce bez omezení.
Moldavská dráha začíná v Mostě a končí až na hřebeni Krušných hor ve stanici Moldava. Vlaky na trase překonávají několik mohutných viaduktů a projíždějí dvěma tunely.
Zajímavostí na trati je úvrať ve stanici Dubí. Vlaky tam změní směr jízdy a ke zděšení neznalých cestujících odjíždějí stejným směrem v jakém přijely. Samozřejmě už je na moldavském zhlaví přehozena výhybka, a tak se nakonec dostanou tam, kam chtěli. V zimě je jízda po moldavské dráze velkým dobrodružstvím hlavně kvůli množství sněhu. Pravidelné osobní vlaky tady provozuje společnost Railway Capital, spěšné vlaky pak GW Train.
Na co zírá mašinfíra
Sledovat další díly na iDNES.tvŠumavské lokálky v okolí Volar do našeho seznamu bezesporu patří. Díky nim získaly tyto krásné hory spojení se světem. Tratě z Českých Budějovic do Černého Kříže, z Číčenic přes Prachatice a Volary do Nového údolí a z Volar přes Lenoru do Strakonic stojí za to projet. Na poslední jmenované najdete nejvýše položenou stanici v Česku, Kubova Huť leží ve výšce 1 003 metrů nad mořem.
Vlaky šumavských lokálek vás zavezou nejenom k historickým památkám, jako je třeba Český Krumlov, ale také k Lipnu. Jejich stanice se také mohou stát výchozím bodem turistických výšlapů. Osobní vlaky na všech třech tratích provozuje společnost GW Train.
Vejprtská dráha je další krušnohorskou horskou dráhou. Začíná v Chomutově a končí až na německé straně Krušných hor v Cranzahlu. Na rozdíl od předchozích tratí tato vede v nejvyšších partiích po horských loukách a pastvinách, takže o výhledy z vlaku není nouze.
Na trati najdete železniční muzeum v Křimově a můžete obdivovat obnovu nádraží Kovářská, kterému se z ruin pomalu vrací jeho původní krása. Vlaky společnosti Die Länderbahn CZ tam ovšem jezdí jen v sezoně o víkendech, v roce 2024 by to mělo být od konce března do konce října.