Týden s elektrokoly na iDNES.czTesty modelů na rok 2020 a soutěž o půjčení na víkend
|
Chcete raději cestovní kolo s blatníky, skládací kolo do MHD či karavanu, nebo celoodpružený speciál do terénu? To je potřeba si před nákupem ujasnit. Vyberte si také velikost rámu odpovídající výšce vaší postavy a výšce rozkroku.
Než vstoupíte do prodejny elektrokol, připravte si odpovědi na nejdůležitější otázky. Kdo, kde, jak a jak často bude na kole jezdit? Jaký je finanční strop vaší investice do kola a do vybavení (to totiž většinou spolkne 20 až 30 procent rozpočtu)? Jaké jsou vaše zkušenosti s jízdou na kole a kdy a jak jste na kole jezdili naposledy? Jaký typ vybavení, jakou úroveň komponentové výbavy preferujete?
1 Dojezd
Ptát se na dojezd je pošetilé! Rozdíly v dojezdu mohou být u jednoho kola ve stovkách procent. Je rozdíl, jestli jede padesátikilogramová slečna na nejnižší dopomoc podél Labe, nespěchá a do zad jí navíc duje vítr, a mezi stodvacetikilogramovým chlapem, který chce vydupat co nejrychleji na turbo mód na Černou horu. Slečna může ujet sto kilometrů, chlap ani ne třicet – na tomtéž kole!
2 Šlapání
Pokud máte požadavek na extrémně velký dojezd, při výběru kola to samozřejmě důsledně deklarujte. A ještě více to pak zohledněte při vlastní jízdě! Rozhoduje vaše hmotnost, úroveň používané dopomoci, terén a jeho převýšení, rychlost jízdy.
Elektrokolo je kolem právě proto, že se vždycky musí šlapat! Ne, opravdu to není moped. Čím víc šlapete, tím víc vám motor pomáhá. Optimální je frekvenční šlapání, tedy využívejte aktivně řazení a celou škálu převodů. Pojedete-li na těžký převod a budete-li šlapat pomalu, motor vám nedodá takový výkon, jaký by mohl.
3 Jízdní vlastnosti
Mějte na paměti, že elektrokolo vám „něco“ přidává. Znamená to, že se ocitnete v nenadálých situacích rychleji, než jste zvyklí. Předvídejte, počítejte s dojezdem motoru, delší brzdnou dráhou, větším poloměrem zatáčení.
4 Důležité parametry elektropohonu
Důležitými parametry elektropohonu je Wh (watthodina), jednotka kapacity akumulátoru. Čím vyšší je hodnota Wh, tím větší dojezd elektrokolo může mít. Výkon motoru se udává ve wattech a krouticí moment v Nm – newtonmetrech. Čím větší hodnota, tím větší výkon a větší krouticí moment, což lze subjektivně nazvat jako „síla motoru“.
Vyzkoušejte si zdarma elektrokoloSoutěžte o půjčení e-biku na víkend |
5 Rychlost jízdy
Na elektrokole se samozřejmě smí jet rychleji než 25 kilometrů v hodině. Ale nad tuto rychlost už nesmí pomáhat elektromotor. Při přečipování a podpoře motoru nad tuto hranici již musí mít stroj registrační značku, technický průkaz a nesmí na cyklostezku. Za nedodržení hrozí postih a situace se bude zpřísňovat.
6 Manipulace
Testy starších modelů |
Mějte na paměti, že elektrokolo je výrazně těžší než bezmotorové kolo. Pro někoho bude složité ho vytáhnout do schodů a skoro pro každého bude téměř nemožné dostat ho sám na střešní nosič auta. Na limit se často dostávají i nosnosti nosičů, přívěsů, úložných systémů. Vzhledem ke konstrukci rámu může být poměrně složité i uchycení kola do autonosičů.
7 Skladování a přeprava
Elektrokola skladujte a přepravujte nejlépe s vyjmutou baterií. Skladujte ji v suchu a při teplotách do 5 °C. Baterii lze přepravovat letecky pouze za speciálních předem domluvených podmínek, kontaktujte včas s dotazem leteckého přepravce.
Epotomstvo: proč (ne)koupit elektrokolo dítětiNa trhu už se objevila i dětská elektrokola. Je to dobrý nápad, nebo ne? „Rozhodně ne! Už tak jsou dnes děti líné, mají málo pohybu, pořád sedí u těch tabletů. Zvyknou si, že to jede snadno a nikdy nebudou chtít začít šlapat,“ napadne rodiče jako první. Ale každá mince má dvě strany. Dítě má na kole určité limity. Především jeho kolo váží k jeho tělesné hmotnosti asi tolik, jako by kolo dospělého mělo někde kolem šedesáti až sedmdesáti kilogramů. Zkuste s takovým kolem manipulovat, zatáčet, jet bez motoru. Malí cyklisté to zkrátka nemají snadné. A pak jejich omezená schopnost jet a někam dojet. Pro rodiče je to prostě jízda s dítětem: neplnohodnotná. Čekáte, nikam nedojedete. Pořád něco řešíte. Možná jste i maličko nervózní. A dítě to cítí. Ví to. Co se s tím poměrově těžkým kolem naučí? Jak dlouho ho bude bavit vás „otravovat“ a nudit? Síly nejsou vyrovnané. Co kdybychom je maličko vyrovnali? Přidáme dítěti elektromotor a rázem je jeho dojezd i schopnost zdolávat terén velice blízká možnostem dospělého. Projedete se spolu, zažijete to samé, budete sdílet zážitky, budete parťáci. Dítě jede skoro tak stejně jako vy a v neposlední řadě dítě projede více terénu a více a rychleji se naučí i techniku. Stane se rychleji lepším bikerem. Časem dítě povyroste a síly se vyrovnají. Abyste mohli jezdit spolu, je na čase odložit motor. To období nastane tak kolem čtrnácti až šestnácti let věku, někdy i dřív. A bude hodně krátké. Pak už nezbude nic jiného, než aby na elektrokolo přesedlal dospělák. A zase budete jezdit spolu. Je na tom něco špatného? Navíc můžete do hry vtáhnout aplikace, jako je třeba Mission Control nebo Strava a Garmin Connect, a nechat juniory, ať to řeší, evidují, sdílí, plánují oni. Bude je to určitě bavit, je to hra. A navíc smysluplná hra s tím, v čem se stejně tak rády „hrabou“ – s tabletem, mobilem nebo počítačem. Možná pro ně i určité statistiky a porovnávání začnou být motivační a na kolo budou tahat oni vás. Anebo jednou podobnou aplikaci vylepší nebo naprogramují... |
OBSAH TESTU ELEKTROKOL 2020
1 Horská kola s pevným rámem
- Apache Yamka MX-I 1 - chytrý tichošlápek
- Author Elevation 29 - dokonalý generační přerod
- Bergamont E-Revox Sport -kolo od hamburské technické univerzity
- CTM Pulze Pro - drsný, ale jistý
- EasyBike Egoist - tuhé kol, velice dobrý motor
- Giant Fanthom E+ 3 Power 29 - parádní jízda bez displeje
- Haibike Sduro HardSeven 7.0 - sportovně-turistické e-MTB
- Kellys Tygron 10 - volba sportovních jezdců
- Merida eBig.Nine 400 - kolo vyvážených vlastností
- Moustache Samedi 27 Off 2 - pro toho, kdo hledá něco „trochu jiného“
- MTF Mount 7.1 - drsný zevnějšek od Mountfieldu
- Rockrider E-ST 900 - brutální tank s jemným vychováním
- Trek Powerfly 4 - kolo, které padne do ruky „na první dobrou“
2 Celoodpružená horská kola
- Apache Quruk Bosch Performance CX 625 - favorita sráží jízda bez baterie
- Ghost HybRide ASX 6.7+ - enduro geometrie do náročného terénu
- Giant Stance E+ 1 Pro 29 - vyvážené trailové kolo
- KTM Macina Chacana 293 - testeři se vraceli s úsměvem ve tváři
- Merida eOne-Forty 8000 - nejlepší do tvrdého terénu
- MTF Xtreme 9.1 - dodává odvahu k překonávání sebe sama
- Scott Genius eRide 920 - překvapil sílou motoru v kombinaci s dojezdem
- Specialized Turbo Levo SL Expert - menší výkon, specifické výhody
- Trek Rail 7 - jezdci si pochvalují chování v zatáčkách
- Whyte E-150 S - mimořádná stabilita v náročném terénu
3 Krosová kola
- Author Enigma - pro snadný vstup do kategorie elektrokol pro dámy
- MTF Road 6.1 - pohodlné cestovní kolo
- Scott Sub Cross eRide 20 - kros do terénu i jezdivé kolo na stezky
- Specialized Turbo Vado 5.0 - ovládání mobilem, šesticiferná cena
- Trek Dual Sport+ - elegance, nadčasový design, snadné ovládání