Než půjdete pro elektrokolo. Dojezd neřešte, zaměřte se na pohodlí a typ kola

Jdete si pro své první elektrokolo? Značek je spousta a parametrů též. Je těžké se rychle a správně zorientovat. Nevybírejte elektrokolo primárně podle motoru a baterie. Mezi jednotlivými typy kol jsou mnohem větší rozdíly než mezi typy motorů.

Horská kola s pevným rámem: Testovaný model Trek Powerfly 4 | foto: Michal Červený

Týden s elektrokoly na iDNES.cz

Testy modelů na rok 2020 a soutěž o půjčení na víkend

Chcete raději cestovní kolo s blatníky, skládací kolo do MHD či karavanu, nebo celoodpružený speciál do terénu? To je potřeba si před nákupem ujasnit. Vyberte si také velikost rámu odpovídající výšce vaší postavy a výšce rozkroku.

Než vstoupíte do prodejny elektrokol, připravte si odpovědi na nejdůležitější otázky. Kdo, kde, jak a jak často bude na kole jezdit? Jaký je finanční strop vaší investice do kola a do vybavení (to totiž většinou spolkne 20 až 30 procent rozpočtu)? Jaké jsou vaše zkušenosti s jízdou na kole a kdy a jak jste na kole jezdili naposledy? Jaký typ vybavení, jakou úroveň komponentové výbavy preferujete?

1 Dojezd

Ptát se na dojezd je pošetilé! Rozdíly v dojezdu mohou být u jednoho kola ve stovkách procent. Je rozdíl, jestli jede padesátikilogramová slečna na nejnižší dopomoc podél Labe, nespěchá a do zad jí navíc duje vítr, a mezi stodvacetikilogramovým chlapem, který chce vydupat co nejrychleji na turbo mód na Černou horu. Slečna může ujet sto kilometrů, chlap ani ne třicet – na tomtéž kole!

2 Šlapání

Pokud máte požadavek na extrémně velký dojezd, při výběru kola to samozřejmě důsledně deklarujte. A ještě více to pak zohledněte při vlastní jízdě! Rozhoduje vaše hmotnost, úroveň používané dopomoci, terén a jeho převýšení, rychlost jízdy.

Elektrokolo je kolem právě proto, že se vždycky musí šlapat! Ne, opravdu to není moped. Čím víc šlapete, tím víc vám motor pomáhá. Optimální je frekvenční šlapání, tedy využívejte aktivně řazení a celou škálu převodů. Pojedete-li na těžký převod a budete-li šlapat pomalu, motor vám nedodá takový výkon, jaký by mohl.

3 Jízdní vlastnosti

Mějte na paměti, že elektrokolo vám „něco“ přidává. Znamená to, že se ocitnete v nenadálých situacích rychleji, než jste zvyklí. Předvídejte, počítejte s dojezdem motoru, delší brzdnou dráhou, větším poloměrem zatáčení.

4 Důležité parametry elektropohonu

Důležitými parametry elektropohonu je Wh (watthodina), jednotka kapacity akumulátoru. Čím vyšší je hodnota Wh, tím větší dojezd elektrokolo může mít. Výkon motoru se udává ve wattech a krouticí moment v Nm – newtonmetrech. Čím větší hodnota, tím větší výkon a větší krouticí moment, což lze subjektivně nazvat jako „síla motoru“.

Vyzkoušejte si zdarma elektrokolo

Soutěžte o půjčení e-biku na víkend

5 Rychlost jízdy

Na elektrokole se samozřejmě smí jet rychleji než 25 kilometrů v hodině. Ale nad tuto rychlost už nesmí pomáhat elektromotor. Při přečipování a podpoře motoru nad tuto hranici již musí mít stroj registrační značku, technický průkaz a nesmí na cyklostezku. Za nedodržení hrozí postih a situace se bude zpřísňovat.

6 Manipulace

Testy starších modelů

Mějte na paměti, že elektrokolo je výrazně těžší než bezmotorové kolo. Pro někoho bude složité ho vytáhnout do schodů a skoro pro každého bude téměř nemožné dostat ho sám na střešní nosič auta. Na limit se často dostávají i nosnosti nosičů, přívěsů, úložných systémů. Vzhledem ke konstrukci rámu může být poměrně složité i uchycení kola do autonosičů.

7 Skladování a přeprava

Elektrokola skladujte a přepravujte nejlépe s vyjmutou baterií. Skladujte ji v suchu a při teplotách do 5 °C. Baterii lze přepravovat letecky pouze za speciálních předem domluvených podmínek, kontaktujte včas s dotazem leteckého přepravce.

Epotomstvo: proč (ne)koupit elektrokolo dítěti

Na trhu už se objevila i dětská elektrokola. Je to dobrý nápad, nebo ne? „Rozhodně ne! Už tak jsou dnes děti líné, mají málo pohybu, pořád sedí u těch tabletů. Zvyknou si, že to jede snadno a nikdy nebudou chtít začít šlapat,“ napadne rodiče jako první. Ale každá mince má dvě strany.

Dítě má na kole určité limity. Především jeho kolo váží k jeho tělesné hmotnosti asi tolik, jako by kolo dospělého mělo někde kolem šedesáti až sedmdesáti kilogramů. Zkuste s takovým kolem manipulovat, zatáčet, jet bez motoru. Malí cyklisté to zkrátka nemají snadné.

A pak jejich omezená schopnost jet a někam dojet. Pro rodiče je to prostě jízda s dítětem: neplnohodnotná. Čekáte, nikam nedojedete. Pořád něco řešíte. Možná jste i maličko nervózní. A dítě to cítí. Ví to. Co se s tím poměrově těžkým kolem naučí? Jak dlouho ho bude bavit vás „otravovat“ a nudit? Síly nejsou vyrovnané.

I děti mohou používat elektrokola. Ilustrační snímek

Co kdybychom je maličko vyrovnali? Přidáme dítěti elektromotor a rázem je jeho dojezd i schopnost zdolávat terén velice blízká možnostem dospělého. Projedete se spolu, zažijete to samé, budete sdílet zážitky, budete parťáci. Dítě jede skoro tak stejně jako vy a v neposlední řadě dítě projede více terénu a více a rychleji se naučí i techniku. Stane se rychleji lepším bikerem.

Časem dítě povyroste a síly se vyrovnají. Abyste mohli jezdit spolu, je na čase odložit motor. To období nastane tak kolem čtrnácti až šestnácti let věku, někdy i dřív. A bude hodně krátké. Pak už nezbude nic jiného, než aby na elektrokolo přesedlal dospělák. A zase budete jezdit spolu.

Je na tom něco špatného? Navíc můžete do hry vtáhnout aplikace, jako je třeba Mission Control nebo Strava a Garmin Connect, a nechat juniory, ať to řeší, evidují, sdílí, plánují oni. Bude je to určitě bavit, je to hra.

A navíc smysluplná hra s tím, v čem se stejně tak rády „hrabou“ – s tabletem, mobilem nebo počítačem. Možná pro ně i určité statistiky a porovnávání začnou být motivační a na kolo budou tahat oni vás. Anebo jednou podobnou aplikaci vylepší nebo naprogramují...

OBSAH TESTU ELEKTROKOL 2020

1 Horská kola s pevným rámem

2 Celoodpružená horská kola

3 Krosová kola

Autoři: ,

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Velká čínská zeď začíná dračí hlavou v moři. K vidění je v Laolongtou

22. dubna 2024

Žíznivý drak přistál na břehu moře, aby se napil vody. Křivky jeho nekonečného těla dál opisují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra: Parní babičkou z Vrchlabí s Krakonošem v zádech

21. dubna 2024

Dnešní Mašinfíra nás zavede na krátkou trať, která vede přímo do krkonošské metropole, do Vrchlabí....

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...