Úterý 28. září 2021, Den české státnosti
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. září 2021 Den české státnosti

TEST ELEKTROKOL 2019: Rozdíly mezi značkami mizí, před koupí se projeďte

Redakce iDNES.cz spolu s cyklistickým magazínem Velo a prodejcem ekolo.cz opět testovala nejnovější modely elektrokol pro sezónu 2019. Do letošního testu poskytli výrobci 23 modelů. Vyzkoušeli jsme krosová, pevná i celoodpružená horská kola. Výrobci nabízejí výkonnější motory a lepší jízdu, dojezd ovšem nenarostl.

Test elektrokol pro rok 2020

Nevybírejte podle motoru, ale jízdních vlastností

Redakcí magazínu Velo, která s iDNES.cz spolupracuje, projde ročně 100 až 150 kol. Ty je pokaždé potřeba vybalit, smontovat, seřídit, jezdit na nich, vyfotit je a zase je rozmontovat, zabalit do krabice a odeslat zpět. Testování kol zde má dvacetiletou tradici, za tu dobu to je přes dva tisíce kol všech možných značek a spousta cenných zkušeností. O kolech zde vědí úplně vše a nelze je opít marketingovým rohlíkem.

„Pamatujeme i případy, kdy konstruktéři změnili specifikace kol i celé konstrukce rámů na základě výsledků testu. Pamatujeme i dodavatele kol, kteří se rozhněvali na život a na smrt. Někteří navždy, jiní za rok či dva přišli s omluvou a přiznáním, že jsme měli velký díl pravdy. Na těchto zkušenostech jsme postavili i velký test elektrokol časopisu Elektrokola,“ vysvětluje Martin Raufer z magazínu Velo.

Výsledky testu horských kol s pevným rámem ZDE

Výsledky testu odpružených horských elektrokol ZDE

Výsledky testu krosových kol najdete ZDE

Elektrokola jsou ale něco trochu jiného než kola určená pro cyklistickou komunitu. Jde o rostoucí trend v cyklistice, který vyhledávají spíše laici než cykloprofíci. Elektrokola si většinou kupují lidé, kteří nemají žádnou předchozí zkušenost a na nic nenavazují. Jen malou část tvoří bývalí cyklisté. Proto bylo třeba použít pro testy jinou metodiku a srozumitelnější slovník. V testech jsme dali větší prostor dojmům a pocitům než číslům a wattům.

Skupina testerů se rozšířila o úplné laiky. Kola testoval student i důchodce, bývalý cyklistický profesionál i člověk, který na kole prakticky vůbec nejezdí, odborník na elektroniku i člověk elektrokoly zatím nedotčený, biker i turista, multisportovec i člověk spíše nesportovní, novinář i člověk, z něhož je těžké dostat řádek či větu. Výstupy jsou pestré, zajímavé a vypovídající.

Vždyť o čem budete po jízdě nejvíc přemýšlet? O wattech a ampérhodinách? Nebo o tom, jak se vám jelo, jak jste se cítili a jak jste si to užili?

Jak jsme letos kola testovali? Testování proběhlo ve dvou květnových dnech na standardizovaném okruhu. Plně nabitá baterie elektrokol byla vždy vyjeta do prázdna a dojezd jsme zaznamenali. Vždy jsme používali nejvyšší stupeň dopomoci, což může být některému kolu ku prospěchu, jinému kolu to může maličko uškodit, protože naladění motorů je různé. Některý výrobce podporuje výkonovou špičku, jiný ji úmyslně potlačuje. A u některých systémů si lze s nastavením hrát pomocí aplikace v širokém rozsahu. V těchto případech jsme kolo používali v nastavení, v jakém jsme jej od dodavatele získali.

Fotogalerie

Nebylo v našich možnostech najezdit na ekonomický mód přes sto kilometrů, což by v některých případech jistě šlo. Testovací okruh byl náročný převýšením i technikou a podpora motoru maximální, proto neberte nízkou ujetou vzdálenost jako dogma. Je to spíše údaj pro srovnání jednotlivých kol mezi sebou. Prakticky vždy a za všech okolností najedou uživatelé elektrokol více.

Letos jsme se snažili do testu získat i dostupnější elektrokola a oslovili jsme všechny značky, které v Česku kola nabízejí. Některé z různých důvodů pozvání nepřijaly. Soustřeďme se ale spíše na firmy, které přišly se svou kůží na trh a měly odvahu postavit se konkurenci i přísnému testu čelem.

TEST 2018

Velký test loňských modelů elektrokol najdete ZDE

Kola jsme rozdělili do tří kategorií – krosová kola, horská kola s pevným rámem a celoodpružená horská kola. Převahu mají horská kola, což je možná trochu překvapivý, i když pochopitelný trend. Ze strany dodavatelů byl největší zájem o to blýsknout se těmi nejlepšími a nejdražšími modely. Ale i to do určité míry napoví, jak se značka ke konstrukci elektrokola staví a co od ní lze očekávat.

Výsledky našeho rozsáhlého testu můžeme shrnout do třech bodů:

  1. Mezi testovanými modely není špatných elektrokol, i když rozdíly jsou značné.
  2. Stejné motory se na různých kolech někdy chovají zcela rozdílně, což je překvapivé a matoucí. Ale je to skutečnost ovlivněná i dalším nastavením systému. Pro čtenáře iDNES.cz a nové zájemce o elektrokolo je to jasný vzkaz: vybrat kolo podle obrázku či parametrů v tabulce zkrátka nestačí. Nic vám neřekne tolik jako jízda, test.
  3. Elektrokola se neliší jen odlišnými vlastnostmi motorů, uživatel často více vnímá rozdíly v zobrazování na řídítkách, a především pak jízdní vlastnosti, ovládání, jistotu, bezpečí, obratnost: elektrokolo je pořád především kolo.
Krosová kola: Author Empire

Krosová kola: Author Empire

Metodika testování

Nejdůležitějším parametrem testu zůstává jízdní test, kdy se na každém elektrokole vystřídá více jezdců různého věku, pohlaví a jízdních zkušeností. Jezdci hodnotí subjektivně, ale z mnoha hodnocení vznikne ucelený názor. Jízdní test s maximální asistencí elektromotoru až do úplného vybití baterie – zastavení dopomoci – také dává velmi jasný obrázek o možnostech každého z testovaných modelů.

V sousedním Německu aktuálně společnosti Bosch, Accell Group, Shimano, Velotech a německý standardizační institut (DIN) vytvořily unifikovaný test dojezdu elektrokol s názvem R200, který ale probíhá na testovací lavici a potlačuje tak vlivy individuálního jezdce. Zdali se toto měření stane standardem na trhu, zatím nevíme, ale publikované parametry: výkon jezdce 70 wattů s asistencí 140 wattů motoru jsou zcela nerelevantní s reálnými výkony motorů při terénní jízdě.

  • Volba trasy: Protože v letošním testu dominovala především terénní elektrokola, byla tomu přizpůsobena i testovací trasa. Ta vedla terénem Krčského lesa a byla dlouhá sedm kilometrů, aby se na jednom kole vystřídalo maximum testerů. Testeři projeli jak asfalt, tak šotolinu i offroad s kořeny. Dva velmi prudké výjezdy se sklonem 16 procent pak ověřily schopnosti jezdců i jejich strojů a podepsaly se na kratších nájezdech elektrokol (35 až 45 kilometrů). Jízdní test testeři zakončili vypnutím elektroniky na kole a absolvovali cca 400 metrů po rovině bez asistence. Snadná jízda bez motoru (například při vybití baterie) je velmi důležitým parametrem pro mnoho zájemců o koupi elektrokol.
  • Subjektivní dojmy: Bezprostředně po ukončení testovacího okruhu odpovídali testeři v detailním dotazníku a popisovali své subjektivní zážitky redaktorům časopisu Elektrokola. Popisovali subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání, pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání nebo například výkon motoru a subjektivní pocit z jeho plynulosti, vibrací či hlučnosti.
  • Ovládání elektrokola: je též důležitý parametr. Každý tester dostal před zahájením jízdy elektrokolo vypnuté a musel zjistit, jak asistenci aktivovat a jak snadno nastavit maximální úroveň asistence. Po vypnutí asistence elektrokola byl z displeje opsán údaj naměřených kilometrů. Z referenčního měření prostřednicím GPS se tento dojezd lišil max. o 5 % od nájezdu zaměřeného satelitní navigací.
  • Ergo test: Po jízdním testu provedli technici Servisu ekolo.cz ergonomický test. Zde se hodnotila přesná hmotnost elektrokola. Vážení testovaných elektrokol probíhalo včetně klasických rámečkových pedálů (nejsou součástí vybavení kola), standardně dodávaného příslušenství (např. stojánky) a k testu použité baterie. Proto se mohou údaje testu a údaje výrobce mírně lišit. Testovala se i manipulace s konkrétním modelem  hodnotilo se, jak na konkrétním kole lze snadno dodaným klíčem vyjmout a opětovně instalovat baterii, jak snadno lze konkrétní model uchopit a přenést jej v ruce přes překážku, kterou v tomto případě simulovalo pět schodů, či snadnost instalace elektrokola pro jeho transport. Nosič „na kouli“ je aktuálně asi neoblíbenější formou transportu elektrokol vzhledem ke komplikované manipulaci s kolem při jeho upnutí do střešního nosiče.
Ergotesty elektrokol: upnutí kola do nosiče
Ergotesty elektrokol: upnutí kola do nosiče
Ergotesty elektrokol: manipulace s elektrokolem na schodech

V případě jakýchkoli dotazů k metodice testování se obraťte na redakci Velo, nebo přímo na adresu test@ekolo.cz. Jakub Ditrich, ekolo.cz

Autoři: ,

Hroši v ZOO Dvůr Králové

Sledujte online přenos z unikátní expozice hrochů v ZOO Dvůr Králové. V největší expozici ve střední Evropě žije 6 hrochů - samec, dvě samice a tři mládata.

Další zajímavé nekonečné přenosy najdete na Slow TV iDNES.

  • Nejčtenější

Vlídná válka. Ve sporu o ostrov si Dánsko a Kanada udělují alko-rýpnutí

O vlastnictví onoho ostrůvku se pře Kanada s Dánskem dlouhá desetiletí. Jeho bezvýznamnost dává sporu podobu klukovin a...

Při výstupu na Elbrus zemřelo pět horolezců, další vyvázli se zlomeninami

Při výstupu na Elbrus, nejvyšší horu Ruska, zemřelo pět horolezců, informují ruská média. Dalších 14 záchranáři dostali...

Itálie za deset eur. Letenky po Evropě jsou laciné jako nikdy předtím

Premium O tom, kam se pohnou ceny letenek po skončení koronavirové epidemie, se ještě před pár měsíci divoce spekulovalo. Co se...

Mrož, který obeplul půl Evropy a potopil několik lodí, se vrátil na sever

Mrož Wally, který při svých cestách podél západoevropského pobřeží urazil přes čtyři tisíce kilometrů, byl spatřen u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm set let stará zpívající lípa ze Svitavska je stromem roku

Anketa Strom roku má letošního vítěze. V konkurenci 77 stromů vyhrála více než 700 let stará zpívající lípa z obce...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2021: Krosová, městská a silniční

Premium Chcete to nejlepší? Pokud vám nevadí šesticiferná cena, běžte pro vítěze třetího dílu velkého testu elektrokol. V...

Sedněte do sedel a potrapte baterii: tři parádní tipy na elektrovýlet

Přinášíme tipy na ty nejlepší zážitky s vaším elektrokolem. Můžete si projet okolí moravského Šternberka, pokochat se...

S nákupem elektrokola neotálejte. Chybí kola i komponenty, vázne doprava

Přinutila vás pandemie šlápnout do pedálů a přemýšlíte o koupi elektrokola? Trh se vlivem covidu-19 změnil. Elektrokol...

Skály, zámky i tajemná zákoutí. Objevte nejkrásnější české cyklostezky

Premium Výsledky letošního průzkumu Národní sportovní agentury mluví jasně: nejatraktivnějším sportem z pohledu jeho aktivního...

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Marek Ztracený na koncertě spadl z pódia na hlavu a skončil v nemocnici

Zpěvák Marek Ztracený bude na koncert v Pardubicích dlouho vzpomínat. Během vystoupení si nevšiml, že je už na okraji...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Sedm nejčastějších důvodů, proč muži odchází ze vztahů i po letech

Dlouhé roky, tři děti, stabilní zázemí, každý den teplé večeře, ani to vám nezajistí, že s partnerem bude mít vaše...