TEST ELEKTROKOL 2020: Nevybírejte podle motoru, ale jízdních vlastností

Redakce iDNES.cz spolu s cyklistickým magazínem Velo a prodejcem ekolo.cz potřetí testovala elektrokola, tentokrát nejnovější modely pro sezonu 2020. Do letošního testu nám výrobci poskytli 28 modelů. Vyzkoušeli jsme krosová, pevná i celoodpružená horská kola. Češi mají z čeho vybírat.
Velký test elektrokol pro rok 2020. Letos se v testu sešlo 28 modelů, každý z...

Velký test elektrokol pro rok 2020. Letos se v testu sešlo 28 modelů, každý z nich je potřeba před jízdou nastavit. Měří se najeté kilometry a jezdí se na nejvyšší výpomoc. | foto: Michal Červený

Test elektrokol pro rok 2021

Elektrokol je málo. V terénu se sešla pestrá směs

Výsledky testů kol jsou velmi žádaným parametrem při výběru nového kola. Testy elektrokol, které předcházely tomuto, zabírají už několik let přední příčky v internetových vyhledávačích.

Je zajímavé srovnávat kola jednoho modelového roku. Redakce vydavatelství V-Press, se kterou redakce iDNES.cz při velkém testu elektrokol spolupracuje, však může srovnávat i kola v běhu času, a to je často ještě zajímavější. Kola procházejí bouřlivým vývojem, což se měrou vrchovatou týká právě jízdních kol s elektrickým pohonem.

Týden s elektrokoly na iDNES.cz

Testy modelů na rok 2020 a soutěž o půjčení na víkend

Záměrně už neděláme výrazný rozdíl v terminologii a neoznačujeme zbytečně jeden typ kola předponou „elektro“. I elektrokolo je především kolo, což se i při tomto testu a při skladbě kol do testu zařazených potvrdilo.

Ano, máme kategorie kol městských, cestovních, krosových, horských, celoodpružených, silničních, dětských. A všechno to jsou kola. A všechno to už dnes také existuje i v motorizované verzi.

To, co dává velký smysl v jízdním testu ověřit, je právě cyklistická stránka – jak kolo jede, jak zatáčí, jak brzdí, jak řadí, jak se na něm sedí. To je to vůbec nejdůležitější. Motory se totiž v samotném základu příliš neliší (tedy ty, které mají tentýž výkon), ale konstrukce kola a geometrie rámu mají rozpětí od žebřiňáku přes kamion až k formuli jedna. A to je vážně hodně.

Pár známých motorů...

S motory to samozřejmě také není tak jednoduché, i když výběr se v posledních letech ustálil na několika značkách: Bosch, Yamaha, Shimano, Bafang, Brose, Fazua a na pár motorech, které si výrobci kol nechávají konstruovat pro sebe od specialistů. Na domácím trhu se prosazuje i česko-japonský Comp Drives.

Rozdíl je v Boschi loňském a Boschi letošním, rozdíl je ve výkonu motoru a nastavení dalších parametrů pro konkrétní kolo, liší se elektronika, způsob ovládání, displej, kapacita baterie.

Jsme si vědomi toho, že absolutní výsledky testu jsou maličko zavádějící v případě dojezdu kola i v případě hodnocení citlivosti a síly motoru. V testu se používala výhradně nejvyšší dopomoc (většinou označovaná jako „turbo“), aby byl test vůbec proveditelný a realizovaný za jeden den. V základním módu by se dojezd u mnoha kol dostal přes sto kilometrů, nástup dopomoci by byl jemný a plynulý.

Konkrétní model vybraly značky

Oslovili jsme všechny známé značky elektrokol na našem trhu, testovat jsme mohli pouze ty, jejichž zástupci se zařazením do testu souhlasili a kola nám ve správný čas dodali. Na nich byl také výběr konkrétního modelu.

Čtenáře možná překvapí, že je takový zájem o to prezentovat horská kola a speciálně velký zájem o testování celoodpružených horských kol. Mezi lidmi totiž možná ještě přežívá dojem, že elektrokolo je kolo pro důchodce a lenocha, ale výběr kol a množství těch sportovních dokazují, že tomu tak dávno není. Doba se změnila a je již zbytečné argumentovat tím, pro koho a na jakou příležitost je elektrokolo ospravedlnitelné.

Elektrokolo tu zkrátka je a je vhodné pro každou příležitost a každý způsob ježdění. Pochybujme snad jen o smyslu plnohodnotného závodního měření sil. Za elektrokolo se už není třeba stydět a omlouvat, elektrokolo je zkrátka sport svého druhu – sport rekreační, kondiční.

Vyzkoušejte si zdarma elektrokolo

Soutěžte o půjčení e-biku na víkend

Nároky zákazníků rostou, a to je dobře. Věříme, že vám test umožní hlubší proniknutí do tohoto tématu, a pokud vybíráte nové elektrokolo, pak vám bude i pomocníkem.

Velký test elektrokol pro rok 2020. Letos testeři projeli 28 modelů od různých značek.

Kolo na vrcholu: Specialized Kenevo Expert

Přinášíme vám také tip na premianta. Je to kolo, které posílá do starého železa všechny horské vleky a lanovky, kolo určené na bikeové sjezdovky, do bikeparků a na endurové tratě. Slogan „ještě více trailů“ tu dostává jasný hmatatelný rozměr. S tímhle kolem sjedete ještě víc trailů, protože na jejich start vícekrát vystoupáte a více sil vám zbude.

Testy elektrokol na iDNES.cz

Specialized si nechává motor vyrábět speciálně pro sebe, což v oboru elektrokol není úplně běžné, ten nový nese označení 2.1 a je z úplně jiné, nově objevené planety.

Zesiluje šlapání jezdce o 410 procent, takže si lze troufnout na opravdu pořádný kopec a kapacita baterie 700 Wh poskytne více energie, než činí zásobárna jezdeckých sil na jednu vyjížďku. Geometrie a chod zadní vidlice těží z osvědčeného modelu Enduro. Zdvih přední i zadní vidlice je úctyhodných 180 mm, ale při jízdě máte v rukou stále pocit snadno ovladatelného hravého kola.

Tip na cyklopremianta za hromadu peněz: Specialized Kenevo

Vylepšená trajektorie osy zadního kola směrem vzad zlepšuje prostupnost terénem, dává jízdě větší plynulost a setrvačnost, excentrická konstrukce rámu zajišťuje větší tuhost, nižší hmotnost, lepší ovladatelnost a jistotu.

Ale co je hlavní a nové, toto kolo také výborně stoupá, skvěle reaguje na ergonomické šlapání a díky teleskopické sedlovce lze rychle nastavit optimální šlapací posed. Kenevo je kolo, které doposud nebylo objeveno a doceněno, protože většině lidem stačí již tak „dost dobré“ Levo. Ale chcete-li do opravdu náročného terénu a do vysokých hor, chcete-li zažívat opravdu maximální pocit svobody, pak je tu Kenevo od Specialized. V nejlepší výbavě stojí 179 999 korun.

VELO TEST 2020: Ergonomie elektrokol

22. června 2020

Jak se testovala elektrokola v roce 2020

Celkem 28 strojů se v květnu sjelo na další Velký test elektrokol do ekolo.cz, aby změřily svůj výkon a kapacitu v dojezdu i pohodlí jízdy a samozřejmě ergonomii při ovládání a manipulaci. Protože jde již o čtvrtý ročník testování, mohu prohlásit, coby autor testovací metodiky, že výsledky tohoto testu jsou v nejvyšší možné míře objektivní a lze se jimi bez obav řídit při výběru elektrokola.

Deklarovaná objektivita výsledků je především dána velkým počtem testovacích jezdců, kteří byli redakcemi organizátorů vybráni tak, aby reprezentovali jak ostřílené ebikery, tak uživatele, kteří seděli na elektrokole úplně poprvé. Z hlediska demografie byli jezdci ze všech věkových skupin a dokonce byla početně ideálně zachována i rovnost pohlaví. 

Samotné testování je rozdělené na dvě části jízdní a ergonomickou:

  • JÍZDNÍ TEST
    Důležitou změnou v letošním Testu elektrokol bylo zkrácení testovací trasy na šest kilometrů, což vedlo k tomu, že na jednom e-kole se mohlo vystřídat i více než deset různých testovacích jezdců, než došlo ke kompletnímu vybití baterie.

    Tato metodika vám dává zcela pravdivý obrázek o reálném dojezdu testovaného modelu ve skutečném terénu, kde budete e-kolo využívat. Jezdilo se samozřejmě s maximální asistencí elektropohonu - takovou, jaká je nastavena od výrobce konkrétního modelu e-kola. Redakce také díky čtrnácti aktivním testerům získala daleko více subjektivních hodnocení kvality každého testovaného kola.

    Vzhledem k vysokému zastoupení celoodpružených horských elektrokol v testu byla pro ně připravena specifická, technicky náročnější trasa obsahující několik terénních skoků v rámci singl trek pasáže. Jinak byla trasa jako obvykle vytyčena v Krčském lese (Praha 4) a obsahovala jak asfalt, tak šotolinu, ale v případě terénních elektrokol (80 procent z testovaných modelů) byl především kladen důraz na jízdu offroad - ať už stoupání (cca 16%), nebo rovinaté pasáže mimo cesty, po kořenech.

    Každý testovací jezdec zahájil test se zcela vypnutým kolem, které musel zapnout a dále hodnotit snadnost aktivace asistence a ovládání a svůj okruh zakončil jízdním testem s vypnutím asistence na cca 400 metrech po rovině bez asistence (tato vzdálenost se nezapočítává do celkově ujetých kilometrů).

    Po ukončení každého testovacího okruhu popisovali jezdci své bezprostřední subjektivní zážitky redaktorům a také písemně hodnotili na bodové škále 1-5 tato kritéria: Jaký byl vás subjektivní pocit z jízdy ? Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“? Jaká byla asistence motoru při jízdě po rovině, při trekingové jízdě a při terénní jízdě? Jaká byla subjektivní hlučnost motoru? Cítili jste nějaké zvuky nebo vibrace? Jaká byla jízda na e-kole bez asistence motoru? Snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítíte jste odpor motoru? Jak složité bylo elektrokolo zapnout a za jízdy jej ovládat?

    Po vybití kapacity baterie, respektive prvním vypnutí asistence elektrokola, byl z displeje opsán údaj celkem ujetých kilometrů, které se dozvíte u každého testovaného elektrokola. Tento dojezd se liší max. +- 5 procent od nájezdu zaměřeného přesně na satelitní navigací.
Velký test elektrokol pro rok 2020. Ergonomický test zkoumá u každého modelu...
  • ERGONOMICKÝ TEST
    Bezprostředně po ukončení Jízdního testu byl zorganizován tzv. Ergonomický test. V něm hodnotíme čtyři základní parametry, důležité pro majitele při běžném provozu každého elektrokola:
    - E-kolo je zváženo, včetně veškerého originálního příslušenství a pedálů.
    - Je otestována snadnost manipulace s kolem při jeho snášení a především vynášení do pěti schodů.
    - S použitím originálního klíče se pokoušíme odemknout a vyjmout baterii z rámu.
    - Pokoušíme se upnout testované elektrokolo do standardního automobilového nosiče na „kouli”.

    Výsledky ergonomického testu si můžete prohlédnout v přiložené tabulce. Hodnotilo se stejně jako u Jízdního testu: 5 bodů je maximum (perfektní), 1 bod je minimum (nevyhovující). V případě, že je v tabulce uvedeno N/A (u testu vyjmutí baterie) znamená to že nebylo možné test realizovat. Výrobce buď nedodal klíč od baterie, nebo daný model nemá baterii vyjímatelnou a v tomto případě se žádné body nenačetly. U modelů, které mají nejnižší známky z testu vyjímání baterie, nebylo možné baterii ani s použitím klíčku z elektrokola vyjmout.

    U všech celoodpružených elektrokol byl problém s jejich upnutím na nosič na automobilu a také manipulace s nimi při nošení byla výrazně komplikovanější.
  • VÝSLEDKY ERGONOMICKÉHO TESTU ZDE
  • Závěrem: Letošní test elektrokol pod patronací Vydavatelství V-Press a serveru iDNES.cz přinesl velmi zajímavé výsledky, protože se ho účastnili jak velké zahraniční značky (Spedcialized, Haibike, Giant, KTM, Merida, Scott), malé specializované a relativně luxusní značky (Whyte, Moustache), tak tuzemští výrobci elektrokol (Author, Apache, Kellys). Ale byly zastoupeny i modely elektrokol dodávaných v řetězcích (Decathlon, AutoKelly, Mountfiled). 
  • Zvětšující se nabídka na trhu bohužel přináší zájemcům o elektrokola stále složitější rozhodování. Doporučuji proto každému adeptovi na pořízení prvního nebo nového elektrokola si v malém udělat podobný test. Zvolte si u svého prodejce maximálně tři modely e-kol ve vámi požadované typové kategorii a akceptovatelné ceně, vyzkoušejte si jízdu na nich. Zaměřte se nejen na výkon, ale i na hlučnost, jízdu bez asistence elektřiny, na snadné ovládání displeje a určitě i manipulaci s kolem, když na něm nesedíte. Nic lepšího totiž pro zodpovědný výběr vašeho elektro-partnera na cestách na příštích několik let udělat nemůžete...

    Jakub Ditrich, ředitel testu, ekolo.cz

1 Horská kola s pevným rámem

2 Celoodpružená horská kola

3 Krosová kola

Autoři: ,

Prémiové testy

Zařizujete si domácnost, nakupujete sportovní výbavu, chystáte se na dovolenou? S výběrem toho nejlepšího zboží či služeb na míru pomohou nezávislé spotřebitelské testy. Exkluzivně na iDNES Premium.

Test lehkých piv: celkem chutné letní nápoje, které ale nejsou pro cyklisty

ilustrační snímek

Trendem dnešní doby jsou lehčí piva. Bádání nad tím, zda za to může teplejší klima nebo spíš změna...

Test slunečních brýlí: Fungují i levné, ale pohodlí a výdrž od nich nečekejte

ilustrační snímek

Stoprocentní UV filtr, který bezpečně chrání oči, mají sluneční brýle za tři stovky z benzinky i za...

Test cyklistických přileb: Při nárazu chrání i ty levné. Rozdíly jsou jinde

ilustrační snímek

Povinnost nosit cyklistickou helmu platí v Česku pouze do 18 let. Podle statistik ji ale polovina...

Test kysaného zelí: Stojí pakatel, ale funguje lépe než drahé vitaminy

ilustrační snímek

Výborně chutná a ještě umí udělat tuze dobře našemu organismu. Také proto je kysané zelí základem...

Test lískooříškových pomazánek: Den zpříjemní za cenu přehršle cukru a tuku

ilustrační snímek

Dát si hrst lískových ořechů by bylo zdravější, mlsat krém vyrobený doma zase levnější. Jenže co...

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. října 2021,  aktualizováno  16.7 10:51

Dodávkou s dětmi. Pobyt v luxusním chorvatském kempu je jako z jiné planety

V Chorvatsku mají čisté a teplé moře. A dobře vědí, jaký koktejl služeb mají namíchat pro turisty, kteří vyrážejí na dovolenou s malými dětmi a chtějí bydlet v kempech. Vyzkoušeli jsme tři z nich....

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Procestovali jsme na pohodu Balkán po kempech. Tamní ceny nás ohromily

V dubnu jsme dva týdny putovali po východním Srbsku, druhou půli června jsme zase strávili na cestách kontinentálním Chorvatskem i sousední Bosnou a Hercegovinou. Totéž jsme absolvovali také loni....

15. července 2024

Američané, podívejte na tu krásu. Televize v USA už roky propaguje Česko

Premium

Už jste o ní slyšeli? Česko-americká nekomerční televizní společnost Czech American TV se věnuje propagaci přírodních i architektonických krás České republiky v zámoří. Existuje už přes dvě dekády....

16. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Velký instagramový podvod. Turisté v Riu se chlubí, jak „riskují“ život

Když se turisté fotí na Telegrafní skále nad brazilským Riem de Janeirem, na první pohled se zdá, že bez jištění riskují život. Na sociální sítě pak umisťují snímky, na nichž kupříkladu visí ze skály...

10. července 2024  18:34

Davy a peníze, nebo spořádaná návštěva? Jak se řeší problém jménem overturismus

Premium

Když jsem nedávno přišla na náměstí u fontány di Trevi v Římě, zatajil se mi dech. Architektura za to však nemohla. Slavné barokní dílo bylo obsypáno hlučnými turisty, ve vzduchu se třepotaly stovky...

18. července 2024

KVÍZ: Znáte místa, kam z Česka dojedete luxusními autobusy? Vyhrajte jízdenky

Advertorial

Ať už jste milovníky přírody, historie či architektury, Evropa nadchne v každém ohledu. Z Česka, které je uprostřed Evropy, to navíc do všech jejích koutů není daleko. Chcete snídat pod Eiffelovkou...

18. července 2024

Hitler tu realizoval velkolepé plány. Skvělý výlet nabízí polská Ustka

Pokud patříte k příznivcům vojenské historie, dozajista vás nadchne polská Ustka. Přístav u Baltského moře si vybral samotný Hitler, aby zde realizoval své velkolepé projekty. Některé ze staveb se...

18. července 2024

OBRAZEM: Nikde nikdo. Údajně nejlepší národní park v USA turisté neznají

Od Grand Canyonu po národní parky Yosemite nebo Yellowstone, západ Spojených států nabízí řadu světoznámých přírodních památek. Ten nejlepší národní park V USA je však úplně jinde, soudí deník The...

17. července 2024  15:50

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Princezna Kate přišla s dcerou na Wimbledon, setkala se i s Krejčíkovou

Princezna Kate (42) přišla na mužské finále letošního Wimbledonu spolu se svou dcerou Charlotte (9). V zákulisí se...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

Rytmusovi shořelo auto na dálnici, podařilo se mu vyváznout bez zranění

Slovenský raper Rytmus (47) zveřejnil na Instagramu video hořícího vozu. Je to auto jeho manželky Jasminy Alagič (35),...