VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro iDNES.cz připravili odborníci a tucet dobrovolníků v sedlech, kteří testovali celkem 12 různých elektrokol z nejoblíbenější kategorie na českém trhu – terénních eMTB s pevnou zadní stavbou, tzv. hardtailů.

Ať už vás do cíle pohání motor a dvě či čtyři kola, stejně vždy řešíte stejnou otázku, totiž kolik kilometrů ujedete na jeden zátah. Čím víc, tím líp, to je jasné, ovšem v případě elektrokol se z dojezdu stala často nejdůležitější vlastnost, byť ne vždy oprávněně. Celkový dojem totiž tvoří i „cyklistické“ vlastnosti kola a charakteristika motoru, jeho naladění, hluk, citlivost na sílu vynakládanou jezdcem.

Pomoc motoru jako ze škodovky

Dojezd byl proto jen jedním, i když podstatným parametrem hodnocení dvanácti horských elektrokol ve společném testu serveru iDNES.cz, vydavatelství cyklistických magazínů V-Press a společnosti ekolo.cz.

Velký test elektrokol 2024

Obsah testu

Důvody jsou nasnadě: lze jej nejsnáze a objektivně změřit a jeho interpretace je jednoznačná. Jenže kromě kapacity baterie ho podstatně ovlivňuje řada dalších vstupů – profil trasy, její povrch, aktuální teplota, a především sám jezdec. Elektrocyklisté, kterým chybí zkušenosti, totiž často podlehnou dojmu, že mají veškerou práci nechat na motoru. A to je omyl.

Že první stupeň dopomoci má za úkol překonat vyšší váhu elektrokola a vlastnostmi ho přiblížit klasickému bicyklu? Takovou informaci začátečníci vytěsní a do terénu vyjíždějí s přesvědčením, že na pětku či turbo vyjedou vše. Výsledkem je pomalé otáčení nohama, motor, který pracuje mimo optimální režim, a dojezd vyvolávající všechny možné emoce, jenom ne uspokojení.

Test elektrokol

Ke konci dubna proto tucet testovacích jezdců prověřilo na šotolinových cestách, trávě i asfaltu v pražské Divoké Šárce vlastnosti elektrokol nastavených z praktických důvodů na maximální asistenci.

A ukázalo se, že motory, jež se silou blíží staré škodovce, mají výkon, který sice v řadě situací žene cyklisty vpřed rychle, ale často také až nepříjemně, nezkušené jezdce dokonce nebezpečně. „V technických pasážích kolo vystřelilo dopředu“, „na vrcholu kopce jsem měl problém vejít se do zatáčky“, popisovali někteří jezdci zážitky s příliš vydatně podporovanými stroji.

Kolik to vlastně „žere“?

Zbytečně výrazná asistence motoru bude znát nejen na komfortu jízdy, ale i na dojezdu kola. Jenže samotný takový údaj bez kontextu toho o elektrokole mnoho nevypovídá.

MTF Mount 11.4

Proto pořadatelé testu letos propočítali i spotřebu motoru uvedenou ve watthodinách na kilometr, která odpovídá udávané spotřebě elektromobilů v kWh na 100 km. Běžná spotřeba elektrokola přitom kolísá mezi 5 až 15 Wh/km. Jistě, jedno z testovaných elektrokol uvádí takový dojezd, že by motor spotřeboval 2,2 Wh/km, ale něco takového není v běžném provozu vůbec možné.

Testy elektrokol na iDNES.cz

Spotřebu motoru výrazně ovlivňuje i váha jezdce. „Lehký jezdec při jízdě po rovině pojede za 5 watthodin, těžší jezdec ve složitém terénu a kopcích se vyšplhá na spotřebu 15 watthodin na kilometr,“ vysvětluje Jakub Ditrich, jednatel společnosti ekolo.cz, jak odhadnout spotřebu elektrobicyklu z udávané kapacity.

Protože dvanáct dobrovolníků brázdilo většinu 10kilometrové trasy v kopcovitém terénu a hlavně s maximální možnou asistencí, spotřeba byla citelně vyšší, pohybovala se mezi 11 a 16 Wh/km.

Rekordmanem dojezdu se stalo české elektrokolo Apache Hupahu s kapacitou baterie 750 Wh. Na neúnavném exempláři, jenž vypadal, že se nejspíš nikdy nevybije, ujeli testeři 61,5 kilometrů se spotřebou 12 Wh/km. Na opačném konci tabulky skončila značka Trek s dojezdem 36 kilometrů. Nejlehčí model v testu ale měl jen 400Wh baterii a také nejlepší spotřebu 11 Wh/km.

Elektrokolo zdarma na celý víkend dle vašeho výběru. Vyhrajte ho v soutěži

Pozor na příliš atraktivní ceny

I když se rozdíl v dojezdu zdá na první pohled obrovský, ve skutečnosti se testované modely navzájem tolik nelišily. Elektrické hardtaily, tedy univerzální horská elektrokola s odpruženou přední vidlicí a pevnou zadní stavbou, měly podobné a uživatelsky velmi vstřícné vlastnosti, byly výborně vybavené, s nadstandardními brzdami a osazením. Daní za komfort a pohodlí je přirozeně hmotnost, nejlehčí Trek Marlin vážil 22,3 kg, nejtěžší Totem Delta měl přes 27 kg.

Totem Delta

Jakub Ditrich hodnotí osmý ročník testu elektrokol stručně, ale pozitivně: „Vlastně žádné elektrokolo od dvanácti výrobců nepropadlo.“ Není se čemu divit, jednalo se o e-bicykly známých a zavedených značek. Na českém trhu je však k dostání i plno nedůvěryhodných produktů z asijských e-shopů, které mohou majitele nechat kdykoliv ve štychu.

Co by vás tedy mělo při koupi varovat? Hlavně nápadně atraktivní cena. Pokud uvidíte nabídku elektrokola s loukotěmi, horské e-skládačky nebo celoodpruženého fešáka za 20 až 30 tisíc korun, zbystřete. „Setkáváme se pak s nimi v servisu, jenže tahle kola jsou neservisovatelná,“ tvrdí odborník a připomíná, že jakékoliv kolo, ať už ho pohání motor nebo lidská síla, je třeba nakupovat v kamenné prodejně.

Jak se testovala elektrokola v roce 2024

● Aktuální test se věnuje porovnání elektrokol nejoblíbenější kategorie na českém trhu – terénních eMTB s pevnou zadní stavbou, tzv. hardtailů. Na jeho přípravě a organizaci spolupracoval již poosmé server iDNES.cz, vydavatel cyklistických magazínů V-Press a společnost ekolo.cz, která elektrokola všech kategorií prodává, půjčuje a servisuje.

● Do testu zařadili pořadatelé tucet elektrokol šesti českých (Apache, Author, Crussis, Leader Fox, MTF, Totem) a šesti zahraničních značek (Canyon, Rockrider, Ghost, Giant, Stevens, Trek).

● Test, jehož se zúčastnilo 12 jezdců a jezdkyň všech věkových skupin, od profesionálů po začátečníky, se konal v druhé půli dubna v Praze 6 a byl rozdělen do dvou vzájemně propojených částí: jízdní a ergonomické.

● Jízdní test se uskutečnil v terénu Divoké Šárky na trase, která měřila zhruba 10 kilometrů a obsahovala kombinaci terénních úseků s vyšší náročností, šotolinových cest, trávy a asfaltových stezek. Jedním z důležitých parametrů této části testu přitom bylo zjistit dojezd elektrokola. Jednotliví účastníci postupně jezdili s maximální asistencí, a to až do okamžiku, než se baterie úplně vybila nebo se asistence motoru automaticky přepnula do nejnižšího módu dopomoci.

● Letos jsme nově vypočítali i hodnotu spotřeby ve Wh/km (watthodinách na kilometr), která je analogická udávané spotřebě elektromobilů v kWh na 100 km. Běžná spotřeba elektrokola se pohybuje mezi 5 až 15 Wh/km, protože jsme většinu trasy absolvovali v terénu a na maximální možnou asistenci, pohybuje se spotřeba mezi 11 a 16 Wh/km.

● Ergonomický test spočíval v tom, že každý jezdec dostal před jízdou kolo vypnuté a musel zjistit, jak asistenci aktivovat a jak nastavit její maximální úroveň. V průběhu jízdy testeři subjektivně hodnotili výkon elektromotoru v různých částech trasy, hlučnost i vibraci motoru, stabilitu a ovládání elektrokola a komunikaci prostřednictvím displeje. Okruh byl zakončen jízdou na 300metrovém rovném úseku s vypnutou elektroasistencí.

● Testovací jezdci a jezdkyně hodnotili všechny kategorie pomocí bodů od jednoho (nejméně) do pěti (nejvíce). Výsledný bodový zisk je průměrem jednotlivých hodnocení od všech testerů.

Týden s elektrokoly Testy, soutěž, sleva

Autoři:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  16.6 23:04

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Turisté si už stěžují na turisty. Řecko řeší, co s davy lidí na dovolených

14. června 2024  14:45

Řecké úřady musejí řešit některé dopady nadměrného turismu, pokud chtějí zaručit budoucnost tomuto...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Rekordy podzemního světa. Nejrychlejší metro uhánělo i přes 400 km/h

11. června 2024

Metra jsou asi ten nejefektivnější způsob hromadné přepravy lidí uvnitř velkého města. Tedy, pokud...

Kraj tiché samoty. Vydejte se do údolí, kterých v Čechách není mnoho

13. června 2024

Dlouhé zakleslé meandry, příkré lesnaté stráně, hradní zříceniny i osamělé kostely. Údolí Berounky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Rady od cestovatelů na dovolenou: zážitky si nekupujte a cestujte nalehko

15. června 2024

Prázdniny jsou na obzoru, spousta lidí už odpočítává hodiny do okamžiku, kdy konečně vyrazí na tu...

Vlakem do všech koutů Česka s neomezenou jízdenkou. Na týden i čtrnáct dní

18. června 2024

Advertorial Volno, pěkné počasí a nejhustší železniční síť v Evropě. To jsou ingredience, které mohou z léta...

Spousta pohody, historie, přírody i zábavy. Proč relaxovat na Tenerife

18. června 2024

Největší z Kanárských ostrovů nabízí něco pro všechny. Byl obdařen zelení, stejně jako dlouhými...

OBRAZEM: Od nejlepších pláží Polska vás dělí osm hodin za volantem

17. června 2024

Polské pobřeží Baltu je téměř souvislým řetězcem písečného pobřeží. Co od něj čekat? Pohodu,...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  16.6 23:04

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...