VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Trh je přesycený, hledejte výhodný nákup

Redakce iDNES.cz spolu s časopisem Velo a prodejcem ekolo.cz už posedmé testovala nejnovější modely elektrokol, tentokrát pro sezonu 2023. Letos bylo otestováno celkem 26 různých elektrokol ve třech kategoriích. Elektrokola se v posledních letech výrazně zmodernizovala, čím dál větší úlohu hraje samotný jezdec.

Poslední tři roky změnily snad všechny okolnosti našeho života a platí to samozřejmě i o situaci v prodeji kol, ta s elektropohonem nevyjímaje.

Nejprve chyběly komponenty na jejich výrobu, protože se asijské továrny obalily rouškou. Současně se zvýšil zájem o aktivity provozované ve volné přírodě bez restrikcí v počtu účastníků, kde cyklistika poskytuje maximální volnost, a kola se vyprodala. Následně obchodníci objednali, a především zaplatili na další rok více kol, pak se výroba na druhé straně světa rozběhla naplno, pandemická omezení povolila a kola do Evropy teď putují v dostatečném množství. Na druhé straně pultu se mezitím proměnily priority a zejména síla peněz.

Týden s elektrokoly na iDNES.cz

Testy modelů na rok 2023, soutěž a sleva na půjčení

Co to všechno udělá s cenami v roce 2023, to dnes nechce nikdo odhadnout. Některá značka si ceny drží, jiná slevila již na začátku května, další vyhlašují krátkodobé akce. Výhodný nákup je tak věc okamžiku, trpělivosti nebo i štěstí.

Naproti tomu typologický výběr elektrokola by měl být pečlivější a promyšlenější. Zejména to platí o volbě správné kategorie kola. Při výběru kol do testu jsme stanovili tři skupiny, jejich obsazení bylo volbou dovozců či výrobců, do každé mohli nominovat nejvýše jednoho zástupce.

Kategorie kol krosových a městských byla zastoupena pěti modely. Potvrdily se prodejní statistiky a zkušenosti obchodníků, že krosy jsou v případě elektropohonu trochu slepým ramenem, v testu ani neměly zástupce. Jejich výhody proti MTB v klasickém provedení, tedy především nižší váhu a menší jízdní odpor, provedení ve verzi „e“ trochu stírá. Naopak ztrácí díky užším pneumatikám podstatnou míru komfortu ve srovnání s MTB. Při jízdě přes kořeny a kameny sice můžete zádům a sedací partii pomoci „odsednutím“, nepomůžete ovšem kolu, konkrétně ráfku. A náraz s plnou silou znamená zvýšené riziko defektu.

Protokol testu

Jak se testovalo?

Stále zajímavé tak zůstává verze „město“, a to s plnou výbavou a jistou noblesou. Nejblíže této kategorii je nejnovější typ elektrokola, obdoba automobilního SUV. S ním se také většina majitelů nikdy nevydá do opravdového terénu, ale možnost tu je, a někdy doslova k nezaplacení. Dva zástupci v testu potvrdily oprávněnost této koncepce, z komplexního zážitku požadovaného od kola tu nemusíte slevit téměř v ničem. Trail, přeplněné ulice, turistika s brašnami, tam všude udělá SUV službu a současně parádu.

Hardtaily, tedy modely s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále více jich má moderní geometrii umožňující rychlost a snadnou ovladatelnost v terénu, lhostejno zda na trailech a v bikeparcích, či cyklostezkách. Všechny modely v testu o tom přesvědčily nejen ty, kteří se dosud do terénu příliš často nevydali, ale dokonce i ty, kteří do té doby neměli s elektrokoly zkušenosti.

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Celoodpružená kola dnes ještě často zápasí s předsudkem, že jsou zbytečná. Kdo sledoval vývoj cyklistiky, a nejenom horské, v posledních dvou třech dekádách, vzpomene si na přední odpružené vidlice, helmy, nášlapné pedály, kola průměru 29“, kotoučové brzdy, zadní odpružení, elektrické řazení…, to všechno bylo při svém nástupu označováno shodně. Kdo ale vyzkoušel, už se nechce vracet. Maximální míra komfortu, a to nejen v terénu, ale i na věčně opravovaných silnicích, snížené riziko defektu, při jízdě z kopce obraz, který se vám nerozpadne před očima. Vyžadují více pozornosti a péče, zejména pro optimální nastavení pružících jednotek, ta se však několikrát vrátí. Spojení „fullů“ a elektromotoru dává možnost naplno využít potenciál obou. Kolo se pak stává nástrojem, který přináší zábavu a hravost, což bylo jedno z nejčastějších hodnocení rozesmátých testerů po návratu z terénního okruhu.

Testy elektrokol na iDNES.cz

Co test potvrdil zcela jednoznačně, je úloha jezdce. Firmy se stále učí, zdokonalují celý systém elektropohonu, dokážou jej vyladit tak, že při maximální asistenci je extrémně silný, přitom však čitelný a předvídatelný, při menších stupních dopomoci nabízí dojezd nelišící se od deklarovaného. I on ale potřebuje pomoc, potřebuje správně zařazený převod, dostatečně frekvenční šlapání, pak pracuje ve správném režimu, nezahřívá se a spotřebovává přiměřené množství energie. Elektrokolo je zkrátka stále především kolo.

Součástí požadavku na testery bylo kromě ochoty a fyzického nasazení i bodování jednotlivých parametrů. Proti minulým ročníkům se daleko více srovnaly, přesto nechceme hovořit o výsledcích. Pomožme si hodnocením automobilové produkce, kdy jsou „auta hezká a ještě hezčí“. Vlastnosti motorů nejsou příliš odlišné, komponenty různých úrovní mají velmi podobné funkční vlastnosti, vyjma těch pružících. Pomyslný žebříček si upravte svými preferencemi, ať jde o cenu, značku či barvu. A pak rychle ven, za zážitky.

Jak se testovala elektrokola v roce 2023

Již 7. ročník ojedinělého testu elektrokol na českém trhu pořádá portál iDNES.cz s přílohou Cestování, redakce V-Press s.r.o., vydavatel cyklistických magazínů, a společnost ekolo.cz. Během dvou dnů byly prověřeny tři skupiny e-kol: terénní eMTB celoodpružená, terénní eMTB hardtaily a trekingová/krosová elektrokola v celkovém počtu 26. Na testu se podílelo 18 jezdců a jezdkyň všech věkových skupin, od profesionálů po začátečníky na elektrokolech.

Testovací trasa měla délku 10 km, pro e-MTB obsahovala kombinaci terénních úseků s vyšší náročností, šotolinových cest a asfaltových stezek, pro kola městská a krosová byly nejobtížnější úseky vynechány. Jedním z důležitých parametrů testu bylo zjistit dojezd elektrokola. Vzhledem ke zvyšující se kapacitě baterií a stále lepšímu vyladění celého systému, který přináší delší dojezd, byla zvolena jízda s maximální asistencí, a to až do okamžiku vybití baterie.

Každý testovací jezdec odstartoval s vypnutou asistencí elektrokola, které musí samostatně aktivovat (zapnout) a nastavit si zde maximální podporu asistence. V průběhu jízdy na okruhu se subjektivně vnímá a hodnotí výkon elektromotoru v různých částech trasy, hlučnost a vibrace motoru, ovládání elektrokola a komunikaci s elektrokolem prostřednictvím displeje a ovládání tlačítky. Okruh byl zakončen jízdou na cca 200metrovém rovném úseku s vypnutou elektro asistencí (tato vzdálenost se nezapočítala do celkově ujetých kilometrů) pro zjištění, jaký odpor klade elektromotor jezdci.

Po jízdě byl vyplňován dotazník s těmito otázkami:

  1. Asistence motoru při jízdě po rovině (asfalt). Jaký byl váš pocit z jízdy po rovině? Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“
  2. Asistence motoru při trekingové jízdě (šotolina do mírného stoupání). Jaký byl váš pocit z trekingové pasáže? Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“?
  3. Asistence motoru při terénní jízdě (prudké stoupání). Jaký byl váš pocit z terénní jízdy do stoupání? Byl výkon motoru dostatečný, dynamický, nebo „vadl“?
  4. Jízda bez motoru (200 metrů). Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru?
  5. Hlučnost/vibrace. Jaká byla subjektivní hlučnost motoru? Cítili jste vibrace?
  6. Ovládání elektrokola. Jak složité bylo elektrokolo zapnout a za jízdy ovládat?

Tester dále napsal subjektivní hodnocení, z kterého pak redakce zpracovala názory na konkrétní model e-kola. Test končil, pokud byla baterie elektrokola zcela vybitá. Poslední jezdec zapsal vzdálenost (trip distance), která je zobrazena na počítači každého elektrokola (reálná vzdálenost dle zkušeností se může lišit +-10 %, vzhledem k nastavení různých systémů).

Po každém okruhu si testovací jezdec vzal jiné elektrokolo, čímž byla zajištěna maximální objektivita testu. Výsledky jednoho kola jsou interpretovány na základě hodnocení čtyř až sedmi testovacích jezdců.

1. Horská kola s pevným rámem

2. Celoodpružená horská kola

Nejčtenější

OBRAZEM: Zkusili jsme v Chorvatsku najít dobré pivo

Chorvatsko je jedním z nejoblíbenějších letních dovolenkových cílů Čechů. Mořská havěť, pršut, kulen, pljeskavica, čerstvá zelenina i ovoce už se do povědomí našinců dostaly; řízky a konzervy z...

Zchátralý, rozstřílený. Dům slavného fotbalisty Modriče je mementem tragédie

Zničený, zbořený, rozstřílený. Dům, v němž prožil dětství slavný fotbalista Luka Modrič, připomíná tragédii, která brutálním způsobem obrátila život malého chlapce, jež se poté vypracoval v ikonu...

Místo, které se zaryje do vašich vzpomínek z dovolené. Rypadlo 1452

Pokud vás mrzí, že jste se nestihli podívat na obří rypadlo přezdívané Březenský drak v Březně na Chomutovsku, které pyrotechnici na začátku června odstřelili, máme tu pro vás tip na výlet. Nedaleko...

KVÍZ: Jak dobře znáte československé lokomotivy?

Soutěž

Pro šotouše a milovníky železnice bude tento kvíz procházka růžovým sadem. Jak dobře se vyznáte v lokomotivách, které jste mohli nebo stále můžete potkávat na kolejích v Česku? U některých otázek si...

Jizvy po požáru Českého Švýcarska se hojí. Cháronovo bidlo zase čeří vody Kamenice

Převozník zapichuje bidlo do dna řeky Kamenice a posouvá pramici po vodě. Stejně jako jeho šaramantní benátský kolega gondoliér vyvažuje náklon lodi a manévruje v úzkém kanále obehnaném skalami. Z...

Národní parky Itálie ohromují od vrcholků Dolomit až po písčité pláže

Průměrné stáří českých národních parků je devětatřicet let. To v Itálii je průměrem let padesát, a nachází se tam nemálo chráněných území, která dotahují na sté jubileum. Čím překvapí? Především...

19. července 2025

Jizvy po požáru Českého Švýcarska se hojí. Cháronovo bidlo zase čeří vody Kamenice

Převozník zapichuje bidlo do dna řeky Kamenice a posouvá pramici po vodě. Stejně jako jeho šaramantní benátský kolega gondoliér vyvažuje náklon lodi a manévruje v úzkém kanále obehnaném skalami. Z...

18. července 2025  9:21

Pustevny na kole snadno a rychle. Vyzkoušejte cyklobusy pro pohodové výlety

Jak si naplno užít jedinečné cyklistické zážitky v srdci Beskyd? Také v roce 2025 vyjíždějí oblíbené cyklobusy ve Zlínském kraji, které vás i s vaším kolem pohodlně dopraví na Pustevny, jednu z...

18. července 2025

Revolver už na medvěda nestačí. Kolem stanu si dělám ohrádku z petard, líčí polárník

Premium

Při jedné z prvních výprav na nejvyšší horu Ameriky přišel Miroslav Jakeš málem o život a omrzlo mu pět prstů na noze. Skončil v nemocnici v argentinské Mendoze a prošvihl tak dva termíny vlastní...

18. července 2025

OBRAZEM: Zkusili jsme v Chorvatsku najít dobré pivo

Chorvatsko je jedním z nejoblíbenějších letních dovolenkových cílů Čechů. Mořská havěť, pršut, kulen, pljeskavica, čerstvá zelenina i ovoce už se do povědomí našinců dostaly; řízky a konzervy z...

18. července 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  17.7 21:18

Klause jsem naštval, Kalousek mi chtěl jednu vlepit, vypráví Pavel Dumbrovský

Premium

Někdejší populární tvář televizních obrazovek, redaktor a moderátor Pavel Dumbrovský, žije už roky v mediálním ústraní. Na léta před kamerou i na karamboly s českými politiky ale vzpomíná rád. Jeho...

17. července 2025

Zaniklé tratě v Praze: Těšnov, Žižkov i Modřanská dráha zmizely z mapy železnic

Letos je to přesně čtyřicet let, co se slehla zem po kdysi významném pražském dopravním uzlu. Nádraží Praha–Těšnov bývalo jedním ze tří za městskými hradbami. O něco později zmizela i samotná dráha....

17. července 2025

Obří jeskyně, kaňony a krásné vodopády. Objevte přírodu na severu Bulharska

Hlavní tah k černomořskému pobřeží u bulharské Varny protíná v centrální části země Lovečskou oblast. Ta vybízí k vybočení z nudné cesty a cestovatelům přinese parádní poznávací zastávky. Zároveň je...

17. července 2025

Ztratili jste doklady v Chorvatsku. Návod vám pomůže vyřešit situaci

Představte si pohodovou dovolenou v Chorvatsku. Slunce, moře… A pak to přijde. Panika, stres a prázdná peněženka nebo taška. Ztráta dokladů v zahraničí je noční můrou každého cestovatele. Občanský...

16. července 2025

Beskydy pro začátečníky. Kde hledat krásná místa a kam určitě vyrazit

Na pomezí Česka, Polska a Slovenska leží členitá krajina Beskyd. Tyto karpatské hory jsou mladší než zbylá pohoří Českého masivu, a proto v nich najdeme velké výškové rozdíly, strmé svahy a bezpočet...

16. července 2025

OBRAZEM: Za socialismu se cestovalo jinak. Čedok byl brána do světa

Do ciziny s Čedokem, s mizivým kapesným a valutami tajně zastrkanými třeba k zubní pastě, i tak se cestovalo za socialismu. Nejčastější zahraniční destinací byla Německá demokratická republika, na...

15. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.